Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra en annen tråd her på forumet blir det gjort klart at kvinner generelt synes lav selvtillit er veldig lite attraktivt. 

Hvorfor ? Lav selvtillit betyr vel ikke i seg selv at man er en dårlig person ? 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvordan den lave selvtilliten gjør seg til syne, men generelt sett tiltrekkes jeg av trygghet. Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til folk som trenger mye bekreftelse eller som lett tar seg nær av ting. Jeg trenger at folk er tydelige med hva de tenker, trenger og ønsker, og at de tør å ta plass. Men det er ikke nødvendig at selvtilliten er på 10/10 hele tiden heller. 

Anonymkode: 53046...120

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå var jo svar-alternativene fryktelig dårlige. Ingen av de andre er noen dealbreaker for meg (ikke noe jeg legger merke til engang tror jeg) og ingen av de andre gikk på personlighet eller oppførsel. Så da var dårlig selvtillit dårligst av alternativene. 

Anonymkode: aa1c8...9b3

• Liker 3
Skrevet

Det er nok fordi lav selvtillit ofte blir en belastning for partner på ulike måter, og veldig mange kvinner har erfaring med at lav selvtillit hos menn fører til ugrei oppførsel mot partner. At menn med dårlig selvtillit tråkker på sin partner for å heve seg selv på ulike måter. Fysisk sterkere enn kvinner som menn er kan dette til og med bli ubehagelig til farlig for kvinner, så ikke så rart vi er skeptiske. 

Selvfølgelig ikke alle menn med dårlig selvtillit som blir ugrei partner, mange får også bedre selvtillit av å få kjæreste og barn, men det er reell fare for slikt, og det har såpass mange kvinner erfart selv eller gjennom venninner at det ikke er så merkelig at dette er noe vi helst styrer unna. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel mest at lav selvtillit er mer ødeleggende enn andre ting menn tror er ødeleggende (middels- ytre, lav høyde, lite utdanning, lav inntekt). Alle tingene gjør at man kanskje har litt færre å velge fra, siden også kvinner har ulike preferanser. Men lav selvtillit vil kunne trekke ned uansett hva slags preferanse kvinnen har, nettopp fordi man da ikke får vist seg frem i best lys og ofte kan få litt offermentalitet med "ingen liker stakkars meg"-sutring (mange liker samtidig snille og ydmyke menn, det er ikke motsetninger, men å kunne være seg selv med litt overbevisning og glimt I øyet er et stort pluss for de fleste.)

Anonymkode: 88780...24f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lav selvtillit kan fort gå utover en partner, orker ikke noen som er usikre på alt og alle hele tiden. 

Anonymkode: 80ed1...1a6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå ble det jo spurt om hva man syns er attraktivt ikke om man er en god person eller ikke. 
Jeg kan jo ikke noe for hva jeg tenner på og ikke og jeg finner ikke lav selvtillit veldig attraktivt. 

Jeg er gift med en lav, skalla mann. Jeg har hørt at noen ikke syns det er så attraktivt. Men, han er den jeg tenner på mest her i verden. Han oser av selvtillit og bryr seg katta om hva andre syns om han. 

Jeg syns synd på folk med dårlig selvtillit og kunne gjerne vært venner med dem om de hadde vært gode personer. Men, attraktivt er det ikke. 

Anonymkode: 8a9df...887

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er vel mest at lav selvtillit er mer ødeleggende enn andre ting menn tror er ødeleggende (middels- ytre, lav høyde, lite utdanning, lav inntekt). Alle tingene gjør at man kanskje har litt færre å velge fra, siden også kvinner har ulike preferanser. Men lav selvtillit vil kunne trekke ned uansett hva slags preferanse kvinnen har, nettopp fordi man da ikke får vist seg frem i best lys og ofte kan få litt offermentalitet med "ingen liker stakkars meg"-sutring (mange liker samtidig snille og ydmyke menn, det er ikke motsetninger, men å kunne være seg selv med litt overbevisning og glimt I øyet er et stort pluss for de fleste.)

Anonymkode: 88780...24f

Håper du ikke tror at snille og ydmyke menn ikke har selvtillit.. for da bommer du stygt.

• Liker 2
Skrevet
TomSawyer skrev (Akkurat nå):

Håper du ikke tror at snille og ydmyke menn ikke har selvtillit.. for da bommer du stygt.

Nei det vil jeg påstå at vi kvinner er veldig klar over. Det er svært attraktivt for mange kvinner, mens dårlig selvtillit derimot altså ofte er ubehagelig til farlig for kvinner, fordi det er ganske typisk for menn med dårlig selvtillit å ta det utover partner. Ikke utover venner og familie, men at det går utover partner er sørgelig vanlig. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjalusi, usikkerhet, både på seg selv og forholdet. Jeg orker ikke. Det mest sexy med folk er nettopp sjarm og selvsikkerhet 

Anonymkode: c332d...eb5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Herd skrev (24 minutter siden):

Fra en annen tråd her på forumet blir det gjort klart at kvinner generelt synes lav selvtillit er veldig lite attraktivt. 

Hvorfor ? Lav selvtillit betyr vel ikke i seg selv at man er en dårlig person ? 

Menn gjør også det. En flott studie på kvinner, dem som var overvektige og hadde god selvtillit fikk kjæreste på lik linje med dem som ikke var feite.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnes over, så er det fordi de er farlige. Sånne menn prøver som ofte å kneble sine partnere, holde dem nede og anser seg som bedre enn alle og enhver. Jeg vet om f.eks et tilfelle der han omtalte eksen sin som: forstår hun ikke hvor mye jeg har beriket livet hennes som har tillat at hun får bo i en sånn fin leilighet? (En leilighet som hun ikke eide, som hun betalte leie for å bo og brukte over 100.000 kr å pusse opp).

Anonymkode: 35fca...2e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjalusi, usikkerhet, både på seg selv og forholdet. Jeg orker ikke. Det mest sexy med folk er nettopp sjarm og selvsikkerhet 

Anonymkode: c332d...eb5

Ikke bare det, men at man kan heie på hverandre og unne hverandre godt!

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er viktig å forstå at god selvtillit ikke er det samme som å være selvhevdende, brautende eller konkurranseorientert. Den typen atferd er derimot vanlig hos personer med narsissistiske trekk og et kunstig «oppblåst» selvbilde. Under narsissismen  ligger det imidlertid et skjørt og sårbart selv. Den tynne ballongen som omgir dette «egentlige» selvet sprekker gjerne ved den minste antydning til frustrasjon eller kritikk, og de underligste ting tolkes som fornærmelser eller krenkelser. Typisk er også tendensen til intens rivalisering med andre, og det umettelige behovet for applaus.

En person med god selvtillit er ofte beskjeden på egne vegne og raus mot andre, nettopp fordi han ikke trenger applaus eller stadig konkurranse for å få bekreftet egen verdi. Denne trygge «avslappetheten» gjør ham også til en god kjæreste og venn.

Anonymkode: c04f1...e73

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det er viktig å forstå at god selvtillit ikke er det samme som å være selvhevdende, brautende eller konkurranseorientert. Den typen atferd er derimot vanlig hos personer med narsissistiske trekk og et kunstig «oppblåst» selvbilde. Under narsissismen  ligger det imidlertid et skjørt og sårbart selv. Den tynne ballongen som omgir dette «egentlige» selvet sprekker gjerne ved den minste antydning til frustrasjon eller kritikk, og de underligste ting tolkes som fornærmelser eller krenkelser. Typisk er også tendensen til intens rivalisering med andre, og det umettelige behovet for applaus.

En person med god selvtillit er ofte beskjeden på egne vegne og raus mot andre, nettopp fordi han ikke trenger applaus eller stadig konkurranse for å få bekreftet egen verdi. Denne trygge «avslappetheten» gjør ham også til en god kjæreste og venn.

Anonymkode: c04f1...e73

Veldig godt sagt 👏

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lav selvtillit gir seg ofte uttrykk hos menn som sjalusi og terping på temaer som ikke har noe med nåtiden å gjøre, som "var han bedre enn meg i senga?" og lignende utspørringer og forhør.... bare fordi mannen har så dårlig og lav selvtillit. Mistenker partneren sin for alle mulige ting, beskyldningene kommer tett som hagl....bare fordi mannen har dårlig selvtillit.

Dette kan gi seg utslag på andre måter enn forhør, som voldsomme krangler og til og med fysisk mishandling av kvinnen.

Anonymkode: 8f9c2...d28

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Ja, lav selvtillit kan gjøre mye skade. Det kan føre til mye forskjellig. Noen ikke tør å være ulike steder eller gjøre ulike aktiviteter. Noen snakker seg selv ned. Folk kan generelt smile mindre og være mindre ekte, tør ikke si sine meninger. Noen har mye stygg oppførsel, f.eks. at de ikke vil innrømme feil eller unnskylde seg, skylder på andre o.l. Folk kan ha problemer om å tulle om seg selv, bli fornærmet lett.

Her borte var det f.eks. at mannen har høy utdannelse, mye erfaring, og var i en jobb der han ble utestengt, behandlet dårlig, fikk lite lønn, ikke noe stillingsopprykk, han klagde konstant over dette, men mente han ikke kunne finne seg noe bedre 🙄 Her snakker jeg om slik tenking uten et snev av sannhet! Tvang han etter hvert til å søke på ting, og hvem skulle tro??? Fikk intervju på 4/5 søknader og tilbud om stilling på 3 steder (det siste sa han selv han trodde dessverre ikke passet helt). Og det er ikke bare det å søke jobber som er et problem - det er å besøke venner, dra ut, og en del andre ting. Altså: personen kan ha masse potensiale, men ikke bruke det, være sjalu, bitter osv.

Endret av katties
  • Liker 2
Skrevet

Har svært lav selvtillit, kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene her, men så har jeg heller aldri vært i et forhold så vanskelig å si hvordan jeg vil være i et. 

For meg gir det utslag i at jeg synes til tider det er vanskelig å ta avgjørelser da jeg er redd for å gjøre feil. 

Sosialt sett har jeg vanskelig til å ta inisativet til aktivitet, Jeg er nok også veldig stille samt og jeg går utifra at folk ikke ønsker å ha kontakt med meg med mindre de er veldig tydelige på det motsatte.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Kan ikke si jeg synes lav selvtillit i seg selv er uattraktivt. Er selv medium+ på selvtillit, helt OK. Men jeg er elendig på initiativ, både å starte dialog og invitere folk. Problemet blir da at hvis han pga dårlig selvtillit aldri kommer til skudd, blir det neppe noe mer heller. Verken flørt eller sex eller date eller hva enn det skulle vært.

Også er det skummelt hvis den dårlige selvtilliten skaper effekter som sykelig sjalusi, kontrollbehov, snakke andre ned for å komme opp selv osv. Evt syting og klaging over ting man enten fint kan ta tak i selv, eller har 0 påvirkning på. Alt dette er turn-off. Men det handler jo ikke om den dårlige selvtilliten, men om «bivirkninger».

Jeg er ikke glad i folk som tar mye plass, sånn sett er mild, ydmyk og vennlig tiltrekkende og gode sider hos en mann 🙂 Som man ofte er, hvis selvtilliten ikke står i taket.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Trolltunge said:

Nei det vil jeg påstå at vi kvinner er veldig klar over. Det er svært attraktivt for mange kvinner, mens dårlig selvtillit derimot altså ofte er ubehagelig til farlig for kvinner, fordi det er ganske typisk for menn med dårlig selvtillit å ta det utover partner. Ikke utover venner og familie, men at det går utover partner er sørgelig vanlig. 

Dette har du ikke noe belegg for å si.

Greit at du føler at du er inne på noe, men det finnes ikke forskning som støtter dette.

Anonymkode: ec06a...06b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...