Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og i slutten av graviditeten og er helt sjokkert over gravidpolitiet. Er selv veldig aktiv og har trent tung styrke, løping, ski og mer under graviditeten. Og jeg er helt sjokkert over hvor mange negative kommentarer jeg har fått om dette fra overvektige!! Må ta meg så kraftig sammen for å ikke klappe tilbake at de selv tar stor risiko ved å være overvektig!! Samtidig er de livredde for å få i seg i bit med spekekjøtt ved et uhell.

Å være overvektig gravid er kanskje noe av det med mest risiko, sammenlignbart med røyking. Men dette svarer jeg selvfølgelig ikke.

Men hvorfor er det ok å hakke så mye på oss som holder oss i form under graviditet, mens overvektige liksom er fredet? Dagens utblåsning. Sorry.

Anonymkode: 4f73c...1f9

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjalusi. Enkelt og greit. Med det sagt opplevde jeg aldri kritikk for å trene da jeg var gravid. 

Anonymkode: 3e63c...0b4

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok de med fedme blir fulgt opp av helsepersonell i svangerskapet, så de er ikke "fredet" av alle, heldigvis. Folk prøver kanskje å overbevise seg selv om at de er de beste gravide?

Jeg er veldig synlig gravid nå, og tok en kopp kaffe på jobb. Da satt en kollega seg ned ved meg, hun er nylig kommet tilbake fra foreldrepermisjon. "Drikker du kaffe nå? Jeg sluttet med kaffe da vi begynte å prøve. Nå har jeg ikke behov for det mer." (Peker ivrig på tekoppen sin) 

Tror noen bare mangler sperringer for hva som er ok å si. Mange gravide klarer/orker ikke trene, og beskytter seg selv med å hakke på dine valg. Du er god som ikke angriper dem der det ville skadet mest! 

Anonymkode: ac99c...b43

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror nok de med fedme blir fulgt opp av helsepersonell i svangerskapet, så de er ikke "fredet" av alle, heldigvis. Folk prøver kanskje å overbevise seg selv om at de er de beste gravide?

Jeg er veldig synlig gravid nå, og tok en kopp kaffe på jobb. Da satt en kollega seg ned ved meg, hun er nylig kommet tilbake fra foreldrepermisjon. "Drikker du kaffe nå? Jeg sluttet med kaffe da vi begynte å prøve. Nå har jeg ikke behov for det mer." (Peker ivrig på tekoppen sin) 

Tror noen bare mangler sperringer for hva som er ok å si. Mange gravide klarer/orker ikke trene, og beskytter seg selv med å hakke på dine valg. Du er god som ikke angriper dem der det ville skadet mest! 

Så irriterende!

Ja, får mange kommentarer. «Gikk du på ski i påsken?! Det ville jeg ALDRI gjort som gravid!!» Nei, fordi du aldri trener eller er aktiv generelt får jeg lyst å svare da.

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Så irriterende!

Ja, får mange kommentarer. «Gikk du på ski i påsken?! Det ville jeg ALDRI gjort som gravid!!» Nei, fordi du aldri trener eller er aktiv generelt får jeg lyst å svare da.

Det er frekt å kommentere og skikkelig unødvendig av dem. Jeg gikk selvfølgelig også på ski i påsken, man slutter jo ikke å dra på tur med de andre barna selv om man er gravid! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Eg har fått to formaningar om fysisk aktivitet. Båe frå definitivt-ikkje-overvektige damer som hadde pådrege seg bekkenløysing av uskuldege kvardagsrøyrsler. 

Elles bør du merke deg at fettprosent ikkje er ein automatisk indikator for kor mykje eit menneske trener (eller ikkje), og at mange kvinner opplever andre plagar i svangerskap - sømnproblem, kvalme, generell trøttheit - som gjer at du kan senke fitnessflagget eit par hakk. At du er frisk nok til å trene som før du blei gravid betyr ikkje at alle som ikkje gjer det er usunne latsabbar. 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er gravid og i slutten av graviditeten og er helt sjokkert over gravidpolitiet. Er selv veldig aktiv og har trent tung styrke, løping, ski og mer under graviditeten. Og jeg er helt sjokkert over hvor mange negative kommentarer jeg har fått om dette fra overvektige!! Må ta meg så kraftig sammen for å ikke klappe tilbake at de selv tar stor risiko ved å være overvektig!! Samtidig er de livredde for å få i seg i bit med spekekjøtt ved et uhell.

Å være overvektig gravid er kanskje noe av det med mest risiko, sammenlignbart med røyking. Men dette svarer jeg selvfølgelig ikke.

Men hvorfor er det ok å hakke så mye på oss som holder oss i form under graviditet, mens overvektige liksom er fredet? Dagens utblåsning. Sorry.

Har ikke fått en eneste negativ kommentar på kropp i noen av mine tre graviditeter. 

Anonymkode: 06c0f...b86

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For en spesiell omgangskrets du har 

Anonymkode: 37f7f...8dd

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For en spesiell omgangskrets du har 

Ja, eller dette er kollegaer på jobb stort sett. 

Skrevet (endret)

Same, same. Syklet flere mil daglig med siste mann. Spiste grusomt sunt, men og såpass sprek og slank at jeg kunne unne meg fries på McDonald's hver dag. Faktisk til termin. Hørte mye i svangerskapet at han ville bli så liten, at det ikke er bra for meg eller babyen å sykle. Nuvel, han ble 3120, største var 3860, mens første var 3180 de to mellom 2980 og 2800 så får relativt normale barn. Pga jeg er lite selv.  Folk som ikke har liv, eller er drit sjalj og fatso er bare de som klager. 

Endret av idamoor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men akkurat det med ski kan jo ha mer med faren for fall å gjøre enn at du var i fysisk aktivitet? Jeg fikk streng beskjed om å ikke gå på ski av jordmor i slutten av svangerskapet.

Anonymkode: 23034...7d8

• Liker 6
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men akkurat det med ski kan jo ha mer med faren for fall å gjøre enn at du var i fysisk aktivitet? Jeg fikk streng beskjed om å ikke gå på ski av jordmor i slutten av svangerskapet.

Anonymkode: 23034...7d8

🤦‍♀️

Jeg har god kontroll, tar det rolig og faller ikke. Man kan også snuble på gaten eller bli påkjørt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjalusi. Enkelt og greit. Med det sagt opplevde jeg aldri kritikk for å trene da jeg var gravid. 

Anonymkode: 3e63c...0b4

Tror ikke du vet hva sjalusi betyr.

Anonymkode: a7b9e...52c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fått kommentarer på at jeg drikker ingefærbrus og sykler. 😛 Folk syns det er gøy å blande seg!

Anonymkode: 4fa3b...952

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått noe negativt om trening selv, men veldig mange som blir overrasket når jeg sier jeg trener styrke, jogget eller går på ski i graviditeten. De synes stort sett "det et sprekt!" Tror det er mange myter der ute om hvor dårlig form man blir i av å være gravid.

Er selv helt overbevist om at det har gjort det lettere så langt (uke 32) og har bidratt til at den eneste plagen jeg har er litt vondt i ryggen.

Anonymkode: aae4e...32c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La på meg over 20 kg med førstemann, ungen var 4,5 kg 12 dager etter termin. Gikk ned gravidkiloene og la på meg 10 kg med andremann som var 3,7 kg 8 dager før termin.

Fikk kommentarer i siste svangerskap om at jeg var så slank, om jeg spiste nok osv. 

Anonymkode: 0327e...631

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke greit å hakke på noen uansett størrelse. 

Anonymkode: 81313...ae5

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan aldri gjøre alle fornøyd. Enten spiser du ikke sundt nok, eller så er du hysterisk sunn. Du er for aktiv så du sliter deg ut før fødsel, du er for stillesittende så fødselen blir tyngre. 

tenker at man bør passe på seg selv jeg. Folk får oppfølging hos helsevesnet, og de fleste gjør jo det de kan ut fra situasjonen de er i. Jeg har hatt to ulike svangerskap. Ett hvor jeg startet som normalvektig, så slet jeg med å bli kvitt kiloene og en unntakstilstand her hjemme gjorde at det var lett å ty til enkel (og usunn) mat, fikk ikke trent og ble overvektig. Ble brått gravid uten at det var planlagt, hadde ikke hjerte til å ta abort. Det gikk helt fint med både meg og babyen, jeg passet på hva jeg spiste under graviditeten og prøvde å være så aktiv som bekkenet tålte (hadde bekkenløsning i første svangerskap som kom igjen i 2.). Man skal være særdeles forsiktig med å dømme eller ha en mening om andres graviditet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ikke fått noe negativt om trening selv, men veldig mange som blir overrasket når jeg sier jeg trener styrke, jogget eller går på ski i graviditeten. De synes stort sett "det et sprekt!" Tror det er mange myter der ute om hvor dårlig form man blir i av å være gravid.

Er selv helt overbevist om at det har gjort det lettere så langt (uke 32) og har bidratt til at den eneste plagen jeg har er litt vondt i ryggen.

Anonymkode: aae4e...32c

Jeg trente ikke da jeg var gravid. Svangerskapskvalme fra uke 6-20 og 24-40, bekkenløsning fra uke 11. Hadde store smerter døgnet rundt og i praksis funket jeg ikke fra uke 11. La på meg svært lite og ble sendt til undersøkelser på sykehuset ca en gang i måneden i tillegg til den vanlige oppfølgingen. Det er nok ingen myte hvor dårlig man KAN bli av å være gravid.

Anonymkode: e5890...625

• Liker 2
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser tråder som dette så klarer jeg ikke å ikke tenke på at mange som deltar virker lettkrenket, eller tolker kommentarer i overkant negativt eller personlig, og sånn har det jo alltid vært for mange gravide.

Anonymkode: b87b9...269

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...