Gå til innhold

Gått opp i vekt - hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nettopp ferdig med tidenes stressuke, har nesten ikke spist fordi energien har vært lav på kveldstid. Veide meg i dag, og har gått opp ca 1,5-2 kg. Synes det var interessant, skjønner ikke hvordan det går an med så lite inntak av mat. Har ikke drukket kalorier heller. Har noen en forklaring? 

Anonymkode: 58f72...efa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du har stresset. Stress kan påvirke forbrenningen på samme måte som dårlig søvn. Det handler ikke bare om energi inn, men også energi ut. 
1 uke er uansett for kort tid til og si om du egentlig har gått opp i vekt. I morgen kan du veie det samme som i forrige uke. 

Anonymkode: 3f962...4d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress, syklus, vann i kroppen....++++++++++++++++++++++++ 10 tusen andre ting vi ikke vet om. 

 

Tenk, vi vet ikke alt om kroppen vår enda, og det vil derfor ikke være så enkelt å svare på.

Anonymkode: cbe1a...830

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du samler på vann. Jeg kan fint gå opp og ned 2 kilo fra en dag til en annen. Syklus, saltinntak og vanninntak har mye å si.

Anonymkode: 5467b...421

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt stresshormoner kan føre til at kroppen samler vann 😊

For eksempel har jeg vært gjennom tre operasjoner de siste årene og har samlet noe voldsomt med vann, og det var visst fordi kroppen får en stressreaksjon. 

Anonymkode: 2e8d4...edb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er stresshormoner som har spilt inn, som dere sier. Har drukket mye vann, samt sovet godt. Veide meg i dag. Så langt gått ned 1 kg. Forhåpentligvis vil det siste også fyke etterhvert.

Ts

Anonymkode: 58f72...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekttap kommer ofte på etterskudd. De neste ukene merker du det. Vær klar over det, og ikke tenk "oi, jeg har jo spist mye denne uken, og går ned i vekt, da må jeg spise mer for det er det som funker". Nei, den uka med stress viser seg først nå. 

Jeg har det slik hele tiden, men har lært meg hvordan ting henger sammen. F.eks for litt siden så hadde jeg en tilsvarende stressa og travel uke hvor jeg ikke fikk i meg så mye mat. Veide meg som vanlig på fredagen (det gjør jeg fast), og hadde gått opp litt. Jeg visste det ikke var reelt fordi jeg hadde hatt (beklager TMI) sjeldnere avføring. Å ikke gå på do på noen dager betyr at jeg ikke har spist så mye. Rett og slett. Da vet jeg at jeg er i underskudd, og det vil vise seg på vekten omsider. 

Fysiske lover gjelder alltid, energi kan ikke oppstå av ingenting, men kroppen er mer kompleks enn man ønsker så vektnedgangen kan komme noe forsinket. Men den kommer. 

Anonymkode: bcf4b...89f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 16.01):

Er nettopp ferdig med tidenes stressuke, har nesten ikke spist fordi energien har vært lav på kveldstid. Veide meg i dag, og har gått opp ca 1,5-2 kg. Synes det var interessant, skjønner ikke hvordan det går an med så lite inntak av mat. Har ikke drukket kalorier heller. Har noen en forklaring? 

Anonymkode: 58f72...efa

Du spiser mer en kroppen forbrenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matjukken skrev (2 timer siden):

Du spiser mer en kroppen forbrenner

Umulig. Spiste så og si ingenting, men var på bena i godt over 12 timer hver dag den uka. Nå har jeg spist min normale mengde mat, og fått slappet av, til og med sittet stille et par dager for å komme meg. Nå har jeg gått ned de 2 kg jeg hadde gått opp. Var nok stresshormoner og dårlig søvn som spilte inn. Ellers spiser jeg i underskudd og trener regelmessig, så spiser ikke mer enn jeg forbrenner.

Ts

Anonymkode: 58f72...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt kortisol kan trigge overlevelsesinstinkter og senke forbrenningen. Og da kan spesielt kvinner legge ekstra fett på kroppen. For alt kroppen din vet er du under angrep fra noe farlig. Men det kan også øke søtsug, så kanskje du har spist mindre, men mer næringstett mat? Kroppen går også opp og ned i vekt basert på hvor man er i syklusen. Vi er bare en vandrende klump med hormoner 😮‍💨

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...