Snublefot62 Skrevet 9. mai #21 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det er kommunal bolig dekket av nav? Anonymkode: 6b0a0...765 Så kommunen trenger ikke følge bestemmelsene om opptak i husstanden i husleieloven? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #22 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, da røper hun at han har bodd der og KAN MISTE RETTEN TIL KOMMUNAL BOLIG!! kun folk med leiekontrakt kan kastes ut av Namsfogden. De går ikke inn og kastee ut gjester som ikke drar 😂 Politiet er de eneste som kan hjelpe. Og hold for guds skyld andre innstanser unna. Hun kan få tilbakebetalingskrav på bostøtte i tillegg til å bli hjemløs. Det er skummelt å gi råd, når man ikke aner hva det er snakk om! Anonymkode: 64a01...a25 Hvis han hadde betalt husleie og hatt kontrakt hadde jeg skjønt deg bedre. Hvis han hadde betalt hadde det vært trygdesvindel ja, men hvorfor skal hun måtte betale tilbake bostøtte i denne situasjonen ? Anonymkode: 6b0a0...765 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #23 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, da røper hun at han har bodd der og KAN MISTE RETTEN TIL KOMMUNAL BOLIG!! kun folk med leiekontrakt kan kastes ut av Namsfogden. De går ikke inn og kastee ut gjester som ikke drar 😂 Politiet er de eneste som kan hjelpe. Og hold for guds skyld andre innstanser unna. Hun kan få tilbakebetalingskrav på bostøtte i tillegg til å bli hjemløs. Det er skummelt å gi råd, når man ikke aner hva det er snakk om! Anonymkode: 64a01...a25 Namsfogden er politiet. Anonymkode: 7cbf9...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #24 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 15.31): Min mor bor i kommunal bolig, og broren min på 33 år flyttet hos henne for 3 år siden og siden da har han verket jobbet, eller gjort noe for å komme seg opp og frem i livet. han er den største latsabben jeg kjenner, og han tror at alt ordner seg kun fordi han bor gratis hjemme. Min mor har ingen makt over han, og er drittlei av han og vil at han skal flytte ut. Vi alle prøver å hjelpe han, men han orker ikke. nå har både min mor og jeg fått nok av at han er så lat. Han er frisk, og kunne hq jobbet, men neida, han trenger jo ikke å jobbe fordi han bor gratis og trenger ikke å stresse med noe. hva kan jeg gjøre for å få kastet han ut? Skal jeg og min mor gå til nav og si at han bor der gratis, og han nekter å flytte ut? Den boligen er kun til moren min. Hva blir evt konsekvensene av at nav finner ut at han har bodd der gratis i 3 år, når boligen dekkes av nav, og kun til min mor? Trenger sårt hjelp på hvordan jeg skal løse dette og få min bror til å innse at han må jobbe, fikse tak over hodet selv, og at alt faktisk ikke fikses av seg selv. Anonymkode: d484f...8c3 Din mor må selv ta grep for å kaste han ut dersom hun ikke ønsker å ha han boende. Men - og dette er viktig, ts - din mor er en myndig voksen dame. Hun kan fint velge å la din bror bo gratis hos seg. Å «bli utnyttet» er et valg enhver voksen står fritt til å ta. For det er like sannsynlig (om ikke vesentlig mer sannsynlig) at hun bare «jatter med» når du sier han bør kastes ut for å slippe at du hakker på henne som at hun oppriktig ikke ønsker han boende. I fall det siste kunne hun jo bare byttet låser og satt tingene hans på trappa. Og dere trenger ikke hjelpe din bror, ts. La han leve sitt liv som han lyster. Å leve et liv andre voksne definerer som «uten verdi» er en viktig del av den friheten individet har og skal ha. Om ikke lenge kommer det jo en tid der han ikke kan snylte på sin (da avdøde) mor. Han kan fint lære å klare seg selv da. Eller havne i egen kommunal bolig. For mange er det eneste realistiske skjebne. Anonymkode: c61f2...2b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #25 Del Skrevet 9. mai Be han på besøk så din mor kan låse han ute. Anonymkode: 8921b...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #26 Del Skrevet 9. mai Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Så kommunen trenger ikke følge bestemmelsene om opptak i husstanden i husleieloven? Det hadde egentlig vært det samme privat. Hvis du har lav inntekt og får privat bolig dekket av bostøtte kan du ikke ta andre inn i husstanden og beholde bostøtten som særboer. Dette er vel den mest utbedrete trygdesvindel egentlig, folk har adresse et annet sted enn de egentlig bor. kommunen trenger egentlig ikke følge noen ting, men beboerne her har strøm inkludert og husleien varierer noe. Man kan bo 2 i egnet bolig, men man får ikke dobbelt støtte og samme pris. Ts må egentlig se på kontrakten til moren om hva som gjelder der. Anonymkode: 6b0a0...765 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 9. mai #27 Del Skrevet 9. mai (endret) AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 15.56): Har en venninne som vor hjemme i en alder av 27 år, nettopp fordi foreldrene aldri har stilt krav til henne, eller bedt henne om å stille opp med litt husarbeid o.l. Hun setter ikke tallerkenen sin i oppvaskmaskinen etter å ha spist en gang… er broren din lik, så tror jeg at toget er gått, dessverre. Hvorfor har ikke moren stilt krav om husleie? Kan han være deprimert eller noe? Han må jo få hjelp, dette høres ikke ut som en frisk person. Anonymkode: e005d...453 Nei, toget er ikke gått enda. Jeg har en sklik slektning. Han fikk betalt utdanning av foreldrene, men fikk først ikke jobb, så gadd han ikke. Satt hjemme og hadde aldri jobbet skikkelig før han ble FEMTITRE. Da moren ble dement forlot han henne og huset, flytta og fikk jobb som elektriker. MÅ folk, så klarer mange seg med mindre det er noe alvorlig galt. Før dette klagde han på at alt vas så vanskelig og han prøvde så hardt, og var det folk som syntes synd på han og ga han penger. Noen får tydeligvis ikke dårlig samvittighet av å drive sånn, selv om de KUNNE klart seg selv. Blir dårlig med pensjon da, men godt mulig han har masse penger liggende, for han støtta ikke moren sin økonomisk. Endret 9. mai av katties 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #28 Del Skrevet 10. mai Om din mor selv vil ha han ut, så må hun jo bare sette hardt mot hardt og få han ut. Gi ham en dato, og si at innen da må han dessverre flytte. Når datoen kommer, lås ham ute. Blir han ufin, ring politiet. Anonymkode: 1add4...d19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 10. mai #29 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 15.58): Hvorfor kommer ikke nav/ boligkontoret til og kaste han ut? Anonymkode: 6b0a0...765 Fordi Nav/boligkontoret har ikke myndighet til å kaste ut folk. Det er det kun Namsmannen som har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #30 Del Skrevet 13. mai Mardina skrev (På 10.5.2024 den 10.19): Fordi Nav/boligkontoret har ikke myndighet til å kaste ut folk. Det er det kun Namsmannen som har. men hvis moren i dette tilfellet bor i en kommunal boligg eller lignende, kan moren da få problemer med for eksempel NAV eller kommunen ettersom man har latt noen andre personenn bo i denne kommunale boligen sammen med henne?? Anonymkode: d10b7...d76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 13. mai #31 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): men hvis moren i dette tilfellet bor i en kommunal boligg eller lignende, kan moren da få problemer med for eksempel NAV eller kommunen ettersom man har latt noen andre personenn bo i denne kommunale boligen sammen med henne?? Anonymkode: d10b7...d76 Det vet jeg ikke 🤔 Men Nav har ikke mulighet (eller myndighet) til å fysisk kaste ut noen fra sin bolig. Det er det kun Namsmannen som gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 14. mai #32 Del Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): men hvis moren i dette tilfellet bor i en kommunal boligg eller lignende, kan moren da få problemer med for eksempel NAV eller kommunen ettersom man har latt noen andre personenn bo i denne kommunale boligen sammen med henne?? Anonymkode: d10b7...d76 Om det hadde vært hvem som helst så kunne det kanskje gitt problemer ja. Men husleieloven har bestemmelser rundt hvem man kan ta inn i husstanden og sønnen er en av disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai #33 Del Skrevet 14. mai Si til han at enten flytter han innen x dato ellers så vil dere sette i gang prosess med politi/namsfogden Anonymkode: 1afbb...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå