AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #1 Skrevet 7. mai 2024 Hei! Jeg er en kvinne i begynnelsen av 50 årene som har vært sammen med samboeren min i nærmere 20 år. Vi er ikke gift og har ikke barn sammen, men samboer har to døtre fra et tidligere samboerskap. Disse døtrene er voksne. Det er en god aldersforskjell på samboer og meg, han er 70 år gammel. Da jeg møtte samboer leide jeg og flyttet inn hos han som hadde kjøpt seg hus tre år tidligere. Fra jeg flyttet inn delte vi alt av utgifter 50 / 50, det vil si at jeg også betalte på boliglånet. For snart 10 år siden solgte han huset og tjente 700.000 på salget, dette investerte han i den nye boligen vi kjøpte. Boligen kostet 2,5 millioner. Siden vi har bodd her har vi også delt alt av utgifter 50 / 50, også boliglån. Ei venninne hjalp meg å se over selvangivelsen nylig og spurte meg om hvorfor jeg kun eier 5 % av boliglånet. Hun sa hun syntes dette var urettferdig ettersom jeg betaler like mye som samboer på lånet og tross alt har gjort det i nærmere 20 år. Videre spurte hun meg om hvordan dette blir den dagen samboer går bort, at dette er trist, men viktig å snakke om. Sånn det er nå så står det at min eiendel i boligen kun er 50.000 i formue og venninnen min fikk meg til å innse at dette er veldig urettferdig når jeg har vært med på å betale halve boliglånet siden vi flyttet sammen. Venninnen min mener at jeg kun eier så liten prosent fordi samboeren min ønsker å sikre seg at døtrene får mest mulig arv etter han. Jeg skjønner jo dette, men jeg syntes samtidig det er urettferdig at jeg skal sitte igjen med så lite og stå på bar bakke. Samboer har ingen annen formue, han har ingen penger på bok, det blir kun arv av boligen han etterlater døtrene. Etter at venninnen min fikk meg til å innse urettferdigheten med dette så har jeg begynt å tenke mye. Jeg føler han utnytter meg. Når jeg tar opp med samboer hvordan arv skal fordeles den dagen han går bort så blir han irritert og sier at det får jeg ta med døtrene hans etter at han har gått bort. Han bare avfeier meg. Den ene datteren er også veldig opptatt av arv og jeg har skjønt at hun er redd jeg skal stikke av med mesteparten. Jeg føler det er bevisst at jeg har så liten eierdel på boligen, for å sikre døtrene hans, men jeg føler ikke det er rettferdig overfor meg. Skulle ønske jeg kunne satt meg på bakbeina og kun betalt 5 % av boliglånet i protest, men det kan jeg ikke fordi samboer ikke har nok inntekt til å betalt 95 % av lånet selv. Nå venter jeg også på å få igjen på skatten og samboer tar som selvfølge at han skal få halvparten av mine skattepenger siden vi har «felles økonomi». Vi har ikke felles konto, hver gang jeg får lønn overfører jeg summen på halvparten av utgiftene våre til samboers konto og han betaler alle regningene. Jeg har ingen innsyn i våre regninger og har stolt fullt på han fremtil nå. Venninnen min begynte å forklare meg om «kvinnefella» og jeg føler mye på urettferdighet om dagen. Nylig prøvde han å få meg med på et forbrukslån på 30.000 også og ble irritert da jeg ikke ville være medlåner. Dette forbrukslånet er ikke til noe nødvendig heller, men penger han skal låne for å kunne kose seg litt i sommer. Noen gode råd her? Har jeg rett i å føle meg utnyttet? Anonymkode: 9dbb6...c2c 2 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 7. mai 2024 Å hjelpes. Hvorfor i all verden har du gått med på dette? Anonymkode: 9cf24...f60 52 20
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #3 Skrevet 7. mai 2024 Ja, han utnytter deg økonomisk. Skaff deg oversikt over de faste fellesutgiftene, for alt du vet driver du og betaler på kredittgjelda hans. Eller hytta hans, eller noe annet du ikke eier. En eierandel på 5% høres merkelig ut, og noe banken burde ha reagert på når dere tok opp felles huslån. Den dagen han dør så står du faktisk på bar bakke. Sjekk opp dette, og ring eventuelt jusshjelpa for rådgivning. Og skattepengene dine må du for all del ikke finne på å dele med ham! Anonymkode: 08183...7c3 39 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #4 Skrevet 7. mai 2024 Skjønner du synes dette er urettferdig, for det er det!!!! Anonymkode: 6f693...9aa 10 5
Nymerïa Skrevet 7. mai 2024 #5 Skrevet 7. mai 2024 Du må slutte å overføre penger til felles konto til dere har fått en OK avtale. Hvis han prøver å avfeie deg så får du si at slik det er nå så har du betalt for arven han vil gi til døtrene og at du egentlig ikke tror det er det han har ment når han har tenkt på barnas arv. 32 3
Callisto83 Skrevet 7. mai 2024 #6 Skrevet 7. mai 2024 Du blir utnyttet.. Du skriver at dere kjøpte bolig sammen for en del år siden, og at du betaler halvparten av lånet. Visste du ikke at du kun eide 5%? 26 3
Sansx Skrevet 7. mai 2024 #7 Skrevet 7. mai 2024 Hvordan går det an å kjøpe noe sammen, dele 50-50 på lånet når du bare eier 5%? Du må kjøpe deg noe eget. Få han til å betale deg ut. Evt tvangsoppløs sameiet. Dette ble jeg faktisk veldig sjokkert over. 31 1 8
Million Skrevet 7. mai 2024 #8 Skrevet 7. mai 2024 Du "eier" 5% av boliglånet, men hvor mange prosent av boligen eier du da? Det er jo to forskjellige ting. Man kan eie mer enn man har lån for, eller mindre. Sjekk hvor mye du eier av boligen. Du skriver "vi" kjøpte, men så du overhodet ikke på papirene da dere signerte i banken? Leste du ingenting? Jeg klør meg litt i hodet over dette, for jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan det går an å være så ignorant når det kommer til egen økonomi. Og ikke del skattepengene dine med den griske gubben. Han utnytter deg! Nå skal du få sjekket hvor mye du eier av boligen, og eier du mindre enn femti prosent, skal det tinglyses en ny fordeling, slik at du blir likeverdig eier. Dette er sannsynligvis helt bevisst fra hans side at du står med kun fem prosent, for han tenker på sine egne barns arv og ikke din skjebne når han går bort. Stram deg opp og forlang å få din rettmessige eierandel! 18 6
Gjest storetora Skrevet 7. mai 2024 #9 Skrevet 7. mai 2024 Dere må få ordnet en samboerkontrakt. Om ikke dere ikke har det eller har tenkt å ordne det hadde jeg uten tvil villet ha sepperat økonomi. Han må stå for huslån alende, du betaler husleie, og halvparten av faste utgifter eller noe sånt. Så spart resten til pensjonsalder.
Eric_B Skrevet 7. mai 2024 #10 Skrevet 7. mai 2024 (endret) Står du oppført som 5% eier av lånet eller boligen, så har du enten signert på det en eller annen gang i løpet av tiden, eller han har klart å lure deg til det. Sistnevnte har du en sak. Er det førstnevnte kan du ha gjort en kostbar feil. Edit, basert på formunen du har oppgitt så har du litt mer enn 5% eierskap men langt unna 50%. Endret 7. mai 2024 av Eric_B 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #11 Skrevet 7. mai 2024 Million skrev (4 minutter siden): Du "eier" 5% av boliglånet, men hvor mange prosent av boligen eier du da? Det er jo to forskjellige ting. Man kan eie mer enn man har lån for, eller mindre. Sjekk hvor mye du eier av boligen. Du skriver "vi" kjøpte, men så du overhodet ikke på papirene da dere signerte i banken? Leste du ingenting? Jeg klør meg litt i hodet over dette, for jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan det går an å være så ignorant når det kommer til egen økonomi. Og ikke del skattepengene dine med den griske gubben. Han utnytter deg! Nå skal du få sjekket hvor mye du eier av boligen, og eier du mindre enn femti prosent, skal det tinglyses en ny fordeling, slik at du blir likeverdig eier. Dette er sannsynligvis helt bevisst fra hans side at du står med kun fem prosent, for han tenker på sine egne barns arv og ikke din skjebne når han går bort. Stram deg opp og forlang å få din rettmessige eierandel! 5 % av boligen. TS Anonymkode: 9dbb6...c2c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #12 Skrevet 7. mai 2024 Jeg lurer på hvordan du klarer å ha følelser for noen som utnytter deg såpass ekstremt. ??? Anonymkode: f4be9...25e 19 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #13 Skrevet 7. mai 2024 Jeg var med til advokat for flere år siden og vi signererte noen papirer på dette. Psykologen og venninnen min mener at han bevisst har utnyttet meg, men at jeg forhåpentligvis har noen rettigheter pga diagnosen min. Jeg har vært ufør fra ung alder. Ts Anonymkode: 9dbb6...c2c 2 2
Million Skrevet 7. mai 2024 #14 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 5 % av boligen. TS Anonymkode: 9dbb6...c2c Så han innkasserer halvparten av alle boliglånsutgiftene + det andre fra deg hver måned, 50%, når du i virkeligheten eier kun 5%? Det er jo helt hårreisende. Dette må du ta tak i med en gang. 15 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #15 Skrevet 7. mai 2024 Du har vasset rett inn i den VELDIG OFTE OMTALTE kvinnefella. "Det høres kanskje ut som en selvfølge, men om du går inn i et felles boliglån med kjæresten din, og blir medlåntaker, eier du ikke automatisk en del av boligen. Her er det mange som går i fella. – Det er ganske skummelt, men det er en realitet at mange går inn i låneposisjoner uten at de har en eierposisjon til det lånet knyttes opp mot, sier advokat Ane Torbergsen i Help Forsikring til Nettavisen. Dette gjelder både kvinner og menn, påpeker advokaten. Torbergsen sier at det vanligste er at man flytter inn i boligen som kjæresten eier, og deretter refinansierer hans eller hennes lån, og den nyinnflyttede blir medlåntaker. – For at du skal ha formelt eierskap til boligen, må navnet ditt stå på skjøtet i Kartverket. Samboere må betale dokumentavgift, og da ender det ofte med at man tenker at eierforholdet heller skal avtales i en samboerkontrakt – og så skjer ikke det, sier hun. Samboerfellen som kan koste dyrt: – Noen ender opp uten en eneste krone Anonymkode: 2782c...d5e 9 3
Kvinne87Rogaland Skrevet 7. mai 2024 #16 Skrevet 7. mai 2024 Hjelpes, for en forferdelig ting å gjøre mot sin samboer. Skal du leve pensjonisttilværelsen som fattiglus for at døtrene hans skal få masse ekstra?? Her må du ta samtalen, og hvis han nekter å prate om det så nekter du å overføre ei krone mer! 16
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #17 Skrevet 7. mai 2024 Ja, han utnytter deg. Du legger alt i han, han kun 5% i deg. Vær så snill å sette deg fremst nå. Hvis ikke du gjør det, gjør ingen ❤️ Anonymkode: 0ac83...bc8 11 1 4
Eric_B Skrevet 7. mai 2024 #18 Skrevet 7. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nå venter jeg også på å få igjen på skatten og samboer tar som selvfølge at han skal få halvparten av mine skattepenger siden vi har «felles økonomi». Verdt å nevne at du har nok har betalt alt for mye skatt opp gjennom årene. Forutsatt at han har fått så godt som all rentefradrag fra lånet på sitt navn, som igjen reduserer hans skattetrykk. Dette må fordeles mellom samboere, er faktisk først i år at dette fordeles mellom ektefeller til og med. Ektefeller har mye sterkere rettigheter da, er jo grunn nok i seg selv til å være gift bare det. Endret 7. mai 2024 av Eric_B 10 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #19 Skrevet 7. mai 2024 Les nøye gjennom papirene du signerte hos advokat og ta kontakt med banken. Jeg er ufør selv og på din alder og dette er en av hovedgrunnene til at jeg lever alene for risikoen for å havne i noe sånt var for stor i og med at det er tungt å stille opp med nok egenkapital til å matche det huset en frisk samboer ønsker og desto vanskeligere å komme godt ut av det ved et brudd eller dødsfall. Ikke klandre deg selv for mye TS for her har du gått i en felle det er lett å gå i og du har neppe hatt kapasitet til å sette deg inn i alt tidligere da feilen skjedde. Det er en forferdelig ting samboeren din har gjort mot deg og det er bevisst. Ikke unnskyld ham! Anonymkode: 18385...f14 3 1 1
Ulven Skrevet 7. mai 2024 #20 Skrevet 7. mai 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var med til advokat for flere år siden og vi signererte noen papirer på dette. Psykologen og venninnen min mener at han bevisst har utnyttet meg, men at jeg forhåpentligvis har noen rettigheter pga diagnosen min. Jeg har vært ufør fra ung alder. Ts Anonymkode: 9dbb6...c2c Han HAR bevisst utnyttet deg og brukt deg for økonomisk vinning. Dette er ikke en god mann og du bør komme deg videre fort som fy slik at du rekker å legge deg opp midler til din egen alderdom. 10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå