Gå til innhold

Dype squats vs normal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vant til å ta dype squats, men skal teste 1 rm nå på timen, og da testes vanlig squat (lårene parallelt med bakken og 90 grader i kne). 

Hva kan jeg forvente? Kan jeg løfte tyngre med vanlige squats eller har ikke vekten (bare mobilteten) noe å si? 

I dag tok jeg 3x 8 reps med 60 kilo dype squats. Er ekstremt nysgjerrig på hva 1 RM blir. Hva kan jeg forvente? 

Om min vekt og høyde har noe å si, så er jeg 163 høy og 55 kilo.. 

 

Anonymkode: eaa68...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener ikke ass to grass selv da dette fjerne spenning fra muskulaturen i bånd, jeg løfter den mest effektive bevegelse banene hvor man også kan løfte tyngst mulig, typ rett under 90 grader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å estimere, men jeg løfter mer i parallelle knebøy enn de dype, helt klart. Kanskje 15 kg mer når jeg ikke går dypt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lår parallelt med bakken er ikke 90 grader i kneet, sånn til info :)

Dette er 90 grader i kneleddet:

Why Everyone Can & Should Squat the Same: 101 Truths — Advanced Human  Performance Official Website | Home of Dr. Joel & Joshua Seedman

Hvis du mente at dere testes i begge deler så tar jeg det tilbake :D

Litt vanskelig å si hva du kan forvente, så du må nesten bare teste å se :) Ganske individuelt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Lår parallelt med bakken er ikke 90 grader i kneet, sånn til info :)

Dette er 90 grader i kneleddet:

Why Everyone Can & Should Squat the Same: 101 Truths — Advanced Human  Performance Official Website | Home of Dr. Joel & Joshua Seedman

Hvis du mente at dere testes i begge deler så tar jeg det tilbake :D

Litt vanskelig å si hva du kan forvente, så du må nesten bare teste å se :) Ganske individuelt dette!

Da sier jeg feil også, mener lår parallelt med bakken. Liker ikke ass to the grass bøy. Hvis ts mener det du nevner på bildet så er det for kort arbeidsvei i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at ass to grass er mer "funksjonell" trening, selv om du ikke klarer å løfte så mye som om du bare går til parallell. Hvis du skal løfte tunge ting utenfor treningsstudioet må du gjerne gå dypere ned. Større ROM er vel generelt også bedre for muskelvekst?

Anonymkode: f492d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ser for meg at ass to grass er mer "funksjonell" trening, selv om du ikke klarer å løfte så mye som om du bare går til parallell. Hvis du skal løfte tunge ting utenfor treningsstudioet må du gjerne gå dypere ned. Større ROM er vel generelt også bedre for muskelvekst?

Anonymkode: f492d...987

Lengste effektive bevegelsene de som går langt med bruker gjerne en lavere belastning. Veldig inn med lang ROM, men ikke altid det nødvendigvis er bedre for muskelvekst og styrke , men ser fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...