Gå til innhold

Verditap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har hatt bil noen år, og som har solgt den/skrotet den. Da tenker jeg kun verditap og ikke tatt hensyn til andre utgifter.

Hva er den billigste bilen i ditt eie, altså kjøpspris minus salgspris/vrakpant regnet i gjennomsnittlig årlige verditap?

Min billigste bil i så måte var en Transit Conect Diesel, kjøpt brukt syv år gammel. Kjørte den i syv nye år før skroting. Verditap pr. år ble kun 3500kr hvilket jeg synes var ganske bra?

Anonymkode: e7af5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner heller verditap i kr/km på bruktbilene mina da jeg kjører ca 60.000 km i året.

I den sammenheng er den billigste bilen jeg har hatt en 2019 MB C220d, denne kjøpte jeg 10 mnd gammel for 525.000 med 31.000 km på telleren. Solgte den 23 mnd seinere med 149.000 km på telleren for 475.000,-. 
Hadde heller ingen påkost underveis utenom vanlige servicer.

så her var verditapet 0,43 kr/km, og tror jeg skal ha flaks for å komme like billig unna igjen med noen bil.

Anonymkode: a92d0...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg regner heller verditap i kr/km på bruktbilene mina da jeg kjører ca 60.000 km i året.

I den sammenheng er den billigste bilen jeg har hatt en 2019 MB C220d, denne kjøpte jeg 10 mnd gammel for 525.000 med 31.000 km på telleren. Solgte den 23 mnd seinere med 149.000 km på telleren for 475.000,-. 
Hadde heller ingen påkost underveis utenom vanlige servicer.

så her var verditapet 0,43 kr/km, og tror jeg skal ha flaks for å komme like billig unna igjen med noen bil.

Anonymkode: a92d0...2de

Meget bra! Gleder meg til å høre hvor mye folk med batteribil har tapt også, gjerne etter 5+ år eie.

Anonymkode: e7af5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Meget bra! Gleder meg til å høre hvor mye folk med batteribil har tapt også, gjerne etter 5+ år eie.

Anonymkode: e7af5...f6f

Blir jo et litt mangelfullt regnestykke da, siden de som har hatt elbil i 5+ år har spart store summer på bompenger og drivstoff. Hvis du gleder deg over at det "kun" kostet deg 3500kr i verditap, men det kostet deg 20'000 i bompenger og 22'500kr i diesel årlig har jo det også en kostnad. Om man lar det skure og gå i 7 år har man i praksis gått glipp av gleden med å kjøre en ny bil "gratis". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 minutter siden):

Blir jo et litt mangelfullt regnestykke da, siden de som har hatt elbil i 5+ år har spart store summer på bompenger og drivstoff. Hvis du gleder deg over at det "kun" kostet deg 3500kr i verditap, men det kostet deg 20'000 i bompenger og 22'500kr i diesel årlig har jo det også en kostnad. Om man lar det skure og gå i 7 år har man i praksis gått glipp av gleden med å kjøre en ny bil "gratis". 

Eh, nei. Bor et sted i landet der jeg betaler 0,- i bompenger. Kjører max 12000 km i året, så dieselkostnad er ganske lav. Og skrur selv. Finnes nok de som bruker mer drivstoff til båten sin på en eneste dag om sommeren en jeg til min dieselbil på et helt år..

Anonymkode: e7af5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som fikk levert elbil under koronapandemien da? "Alle" hadde jo muligheten til å tjene 50k på å selge den splitter nye elbilen. Man kunne i noen ekstreme tilfeller også selge ett år gamle biler til samme pris som man betalte ett år tidligere. 

Men om man kjører lite, ikke er plaget med bompenger og driter i hva man kjører er jo selvfølgelig en Transit Connect absolutt brukbart. Men ditt regnestykke er ikke nødvendigvis riktig for andre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en ioniq å pendlet 120km tur/retur i 6mnd å solgte den for 50-60k mer enn kjøpesum rett før ålesund fikk bomveier

Anonymkode: 9f0d9...1e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Hva med de som fikk levert elbil under koronapandemien da? "Alle" hadde jo muligheten til å tjene 50k på å selge den splitter nye elbilen. Man kunne i noen ekstreme tilfeller også selge ett år gamle biler til samme pris som man betalte ett år tidligere. 

Men om man kjører lite, ikke er plaget med bompenger og driter i hva man kjører er jo selvfølgelig en Transit Connect absolutt brukbart. Men ditt regnestykke er ikke nødvendigvis riktig for andre

Det skjønner jeg, men nå var det interessant å høre om forskjellige måter å regne/tenke på som var artig å høre om. Men for en som det er viktig å ha lavest mulig kostnad/har dårlig råd, så tror jeg nok mitt eksempel kommer bra ut. Blåser nok i hva man kjører rundt i da ja. Kjører man mye, blir jo regnestykket som du sier mer relevant utgift/kilometer.

Anonymkode: e7af5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en gammel mb 180c for 15k som jeg fikk ha i hele 4 dager før sjefen kjørte i meg på jobb, bulket smått begge dørene på ene siden, bilen var gammel så fikk forsikringspengene som var 20k. Kjørte noen mnd til, så kjørte ei i ræva på meg i en rundkjøring. Baklykta knuste. Fikk på ny 16k i forsikrings penger, lykt fikk jeg av en slektning. 

Solgte bilen etter 3år for 10000😅 

Billigste bilen jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere som har hatt bil noen år, og som har solgt den/skrotet den. Da tenker jeg kun verditap og ikke tatt hensyn til andre utgifter.

Hva er den billigste bilen i ditt eie, altså kjøpspris minus salgspris/vrakpant regnet i gjennomsnittlig årlige verditap?

Min billigste bil i så måte var en Transit Conect Diesel, kjøpt brukt syv år gammel. Kjørte den i syv nye år før skroting. Verditap pr. år ble kun 3500kr hvilket jeg synes var ganske bra?

Anonymkode: e7af5...f6f

Det blir meningsløst å kun snakke om verditap på gamle biler utenfor garanti, da grunnen til at bilen blir mindre verdt er økte verkstedsregninger og lavere resterende brukstid.

Mitt laveste verditap var en gammel Volvo jeg kjøpte for 20k, kjørte i 3 år og skrotet, men den trengte nye bremser, eksos, drivstoffpumpe, pluss noe sensor greier og endte dermed kostnadsmessig på det dobbelte. 
 

Billigste bilhold totalt sett er en 2015 e-UP! Kjøpt for 110k i 2019, som kun har fått nye vinterdekk og har markedsverdi på 70k fremdeles. Koster ingenting i drivstoff, billig forsikring, billige dekk og ekstremt lavt verditap. 

Endret av Bokormsen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (12 minutter siden):

Det blir meningsløst å kun snakke om verditap på gamle biler utenfor garanti, da grunnen til at bilen blir mindre verdt er økte verkstedsregninger og lavere resterende brukstid.

Mitt laveste verditap var en gammel Volvo jeg kjøpte for 20k, kjørte i 3 år og skrotet, men den trengte nye bremser, eksos, drivstoffpumpe, pluss noe sensor greier og endte dermed kostnadsmessig på det dobbelte. 
 

Billigste bilhold totalt sett er en 2015 e-UP! Kjøpt for 110k i 2019, som kun har fått nye vinterdekk og har markedsverdi på 70k fremdeles. Koster ingenting i drivstoff, billig forsikring, billige dekk og ekstremt lavt verditap. 

Her er det forskjellige meninger samtidig som forskjellige forutsetninger med kjørelengde, og kunnskap om skruing og bil. Kjøp av billig gammel bil kan være meget gunstig, det finnes det mange eksempler på. Men det kreves litt kunnskap om hvilke biler som det er minst problemer med, pluss rett og slett se, høre og prøve grundig før en kjøper. Jeg importerte en veteranbil fra USA for ti-tolv år siden, da lå dollaren på ca 6 kroner. Solgte denne for fire år siden uten store utgifter og tjente nesten 20k på den. Så her er det mange måter å tenke på/ikke tape penger på.

Anonymkode: e7af5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Her er det forskjellige meninger samtidig som forskjellige forutsetninger med kjørelengde, og kunnskap om skruing og bil. Kjøp av billig gammel bil kan være meget gunstig, det finnes det mange eksempler på. Men det kreves litt kunnskap om hvilke biler som det er minst problemer med, pluss rett og slett se, høre og prøve grundig før en kjøper. Jeg importerte en veteranbil fra USA for ti-tolv år siden, da lå dollaren på ca 6 kroner. Solgte denne for fire år siden uten store utgifter og tjente nesten 20k på den. Så her er det mange måter å tenke på/ikke tape penger på.

Anonymkode: e7af5...f6f

Trodde vi snakket om normale bruksbiler som går 10-15k km i året, ikke entusiast veteranbiler. Folk flest vil ikke ha en gammel amerikaner som kanskje starter om morgenen og som bruker 2L/mil og mangler ABS. Men jeg er helt enig i at man kan tjene penger på import av smale nisjeprodukter om man kan mye om emnet og kan skru selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (42 minutter siden):

Trodde vi snakket om normale bruksbiler som går 10-15k km i året, ikke entusiast veteranbiler. Folk flest vil ikke ha en gammel amerikaner som kanskje starter om morgenen og som bruker 2L/mil og mangler ABS. Men jeg er helt enig i at man kan tjene penger på import av smale nisjeprodukter om man kan mye om emnet og kan skru selv. 

Finnes "normale" bruksbiler fra både Europa og Japan i USA som veteranbiler? Porsche, Mercedes Gelandewagen, Datsun 240, for å nevne noen. Vet ikke hvor du er orientert? Til og med biler fra Kina..

Anonymkode: e7af5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billigste er en gammel førstegenerasjon elbil fra 2014 som putrer og går den dag i dag som tredjebil i hjemmet. Gått 200 000 km. Forsikring 3000 i året. Kosta meg 30 000,- i rep over ti år som i stor grad er dekk og bremser. Gratis strøm på jobb, kjører daglig gjennom bomring som er over 200 kr dagen for en fossil bil. Hatt 100% fritak for bommen i 7 år. Kunne vraka den for fire år siden og gått i null sammenlignet med en fossilbil. Så strengt tatt tjener jeg på den nå om man skal regne selektivt  ;).

Kosta 300k i 2014, får solgt den for rett under 100k nå.

Elbilen har forresten 96%  batterikapasitet enda. Ikke mange menn over 60 i kommentarfeltene som tror på det. 

Endret av Eric_B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Finnes "normale" bruksbiler fra både Europa og Japan i USA som veteranbiler? Porsche, Mercedes Gelandewagen, Datsun 240, for å nevne noen. Vet ikke hvor du er orientert? Til og med biler fra Kina..

Anonymkode: e7af5...f6f

Ja men ingen vil ha en gammel haug som går i stykker eller ikke startet når du skal på jobb og levere k barnehage om morgenen. I tillegg er de utdaterte på sikkerhet og alt annet. Dette er et nisjeprodukt for entusiaster. Gammel Porsche eller gelenderwagen er jo også noe av det dyreste du kan finne på å eie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (1 time siden):

Ja men ingen vil ha en gammel haug som går i stykker eller ikke startet når du skal på jobb og levere k barnehage om morgenen. I tillegg er de utdaterte på sikkerhet og alt annet. Dette er et nisjeprodukt for entusiaster. Gammel Porsche eller gelenderwagen er jo også noe av det dyreste du kan finne på å eie. 

Lover deg at mange av disse "gamle haugene" aldri blir vinterkjørt, og er i bedre teknisk stand en de fleste nyere biler. Langt i fra alle har unger i barnehage. Hva som er dyrt å eie? Bare å sjekke hvor mange nyere elbiler som må skrotes. Ganske mange, faktisk.

Anonymkode: e7af5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Solgte akuratt en bil for mer en jeg ga. En caravrele t5 4"4 diesel.  Da vi kjøpte den for 4 år siden ga vi 170.000kr og solgte nå via forhandler 250.000kr. Si det den som forstår 

Anonymkode: 69aa7...76e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 12.20):

Dere som har hatt bil noen år, og som har solgt den/skrotet den. Da tenker jeg kun verditap og ikke tatt hensyn til andre utgifter.

Hva er den billigste bilen i ditt eie, altså kjøpspris minus salgspris/vrakpant regnet i gjennomsnittlig årlige verditap?

Min billigste bil i så måte var en Transit Conect Diesel, kjøpt brukt syv år gammel. Kjørte den i syv nye år før skroting. Verditap pr. år ble kun 3500kr hvilket jeg synes var ganske bra?

Anonymkode: e7af5...f6f

Min billigste var en Mazda jeg kjøpte for 22 000 og solgte for 40 000 etter 12 måneder. Da var jeg 19 år og følte jeg hadde tjent en million :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1971 Volvo 145 steg noen tusenlapper i verdi de årene jeg hadde den.

2012 Nissan Leaf falt med kun 25000 kr i verdi over fem år, "takket" være Ukrainakrigen.

Ellers har bilene stort sett tapt minst 10k kr hvert år.

Anonymkode: e96fc...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...