Furstina Skrevet 14. mai 2024 #861 Del Skrevet 14. mai 2024 11 hours ago, skruf said: Hvis det er for langt så behøver du ikke lese hele Ts har ikke skrevet om hvilken tradisjon kvinnene i hennes familie har med å bruke bunad. Vi er heller ikke en stor familie, men bunad til konfirmasjon er en tradisjon her i Norge, og det har det vært i mange, mange år. Derfor begynte vi å spare fra jentene var små, og derfor fikk både jeg og mine døtre tilbehør til bunaden over tid sånn at det totale beløpet ved en nyinnkjøpt bunad med tilbehør ikke skulle bli så stor, Som jeg skrev så er det ingen i familien min eller mannen min som har sydd bunad, men to venninner av svigermor. Og jeg kjenner 4 mødre på min alder som over flere år selv har lært seg å brodere og sy bunad til sine døtre. En 12-åring er fortsatt et barn og har ikke like stor kjennskap til hva ting koster og verdi av ting, det betyr ikke at hun er bortskjemt og har attityde pga hun ønsker seg bunad som alle andre. Hvis hun er bortskjemt og har attityde så har i allefall den nesten voksne broren det som forventer at moren skal sponse sydentur i år og neste år etter søsterens konfirmasjon, pga han har så lyst til syden. Sånn som søsteren som er flere år yngre har lyst på bunad men blir nedsnakket i en alder av 12 av voksne kvinner. Og som har ei mor som ikke kan stå over sydenturen sånn at datteren får bunad sånn som så og si alle jenter som konfirmerer seg får. Pga da blir gutten lei seg. Etter hva jeg har forstått så har dere ikke samme konsept med bunad i Sverige, så mulig det kan være vanskelig å sette seg inn i hvor sterk bunaddtradisjonen i Norge er Håper dette ikke ble for langt å lese. Oroa dig inte, det är inte för långt att läsa. jag har familj i Norge, och många vänner i Norge, så jag känner till traditionerna kring konfirmation och bunad ganska väl. I min erfarenhet så skiljer det sig mellan familjer vad som är brukligt. Det stämmer att de flesta har bunad, och jag ser att de brukes ibland, speciellt kring 17 maj. De som har fått bunad kommer från familjer där det är vanligt eller man har gott råd. Om sonen konfirmerade sig för två år sen är han ca 17 nu, kanske 16 år. Fortfarande en gutt och del av familien. TS har inte skrivit något om att sonen kräver eller förväntar sig sydenferie. Däremot är årets enda ferie beställd och kan inte avbokad, den går till syden och till en rimlig peng. Det är något som TS med familjen planerat tidigare. Jag tycker fortfarande att 12-åringen är kravstor som absolut insisterar på en NY bunad och inget annat, annars blir det ingen konfirmation. Att ÖNSKA sig bunad, och försöka se hur det går att ordna ändå - det är något annat, men det är inte så TS har beskrivit det. 11 hours ago, fru Alving said: TS har skrevet om familiens forhold til bunad. Hun har skrevet at de ikke har bunad noen av kvinnene, at de ikke har tradisjon for dette og at det ikke er noe hun har tenkt på at var nødvendig. Og angående å stigmatisere ungdommer så er det ingenting i TS sine innlegg som sier noe om at sønnen forventer mye eller er storforlangende, tvert imot har hun sagt at han var fornøyd med en nøktern konfirmasjon. Han var fornøyd med gavene han fikk. Det at de skal til syden er fordi barna ønsker en tur til utlandet, og årets ferie kan ikke avbestilles. Ja precis så skrev TS. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #862 Del Skrevet 14. mai 2024 Maleficenta skrev (På 13.5.2024 den 12.04): Jeg ble konfirmert i 96. Alle jentene hadde bunad Du og? Anonymkode: 6cf75...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #863 Del Skrevet 14. mai 2024 Maleficenta skrev (På 13.5.2024 den 11.14): Har sett mange i kjoler og. Er like fine de. Syns ikke folk skal være nødt å føle seg utenfor fordi de ikke har bunad på 17 mai Det er ingen som har påstått at folk skal være nødt til og føle seg utenfor fordi de ikke har bunad på 17.mai. men det er altså lov og føle seg utenfor når man er den eneste uten bunad på 17 mai. Anonymkode: 6cf75...485 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #864 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det en opplagt «verdi» at chartertur til Syden er viktigere enn å investere i et festplass som nesten ikke taper seg i verdi og som kan gå i arv til egne barn? Anonymkode: 49ccc...38e Ja her trumfer syden med familien over en bunad. Minner er gull verdt Anonymkode: 54e21...88d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 14. mai 2024 #865 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): nei, dette stemmer ikke helt. TS har sagt at datteren er villig til å ofre to sydenturer for å få bunad, og hun har sagt at sønnen synes det er urettferdig å gå glipp av sydenturen(e) for at søsteren skal få bunad. Akkurat det - at den voksne sønnen - setter seg på bakbena er det flere som oppfatter som lite generøst av ham. Uansett er det er ikke så vanskelig å være fornøyd med en dress, når alle de andre også går i dress, så det er ikke så imponerende at han er fornøyd. Anonymkode: 7eb7b...0f1 For det første så er det ikke mulig å avbestille årets tur den er allerede bestilt. Og at sønnen setter seg på bakbeina har hun vel ikke sagt, derimot at begge barna gjerne vil på ferie da denne uken er den eneste ferien di har i løpet av et år. Du som går ut med voldsomme moralske faner og indignasjon over karakteristikker av denne jenta er svært villig til å stemple en gutt på 16 år. Og nei han er ikke voksen, kanskje dette er de siste årene at han derimot reiser med mor og søster på ferie. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #866 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Værste er at at akkurat nå skal « alle « ha bunad, for 20 år siden var det ikke snakk om det, og om 20 år så støver alle disse bunadene mange år i skapet- før det igjen blir nærmest obligatorisk. Anonymkode: 3cafb...b1c Må være ulike deler i landet i hvertfall, her i hovedstaden har bunad vært hot hele veien. Anonymkode: 6cf75...485 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 14. mai 2024 #867 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må være ulike deler i landet i hvertfall, her i hovedstaden har bunad vært hot hele veien. Anonymkode: 6cf75...485 Ja det er nok ulikt for her vi bor er det mange som ikke har bunad. Er glad vi bor i et område med folk fra ulike kulturer også hvor det er rom og åpenhet for at familier er ulike og prioriterer forskjellig. Det er flott🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #868 Del Skrevet 14. mai 2024 Dette er en god mulighet til å lære om økonomi og konsekvenser av egne handlinger. Hun sier ingen bunad = ingen konfirmasjon. Ja da blir det ingen konfirmasjon. Enkelt å greit. Forklar at det nytter ikke å true med noe, for pengene de dukker ikke magisk opp. Du kan forklare at pengegaven du tenkte å gi kan gå i potten, pengene som kommer fra besteforeldre kan gå i potten ol. og forklar da hvor mange tusener som da gjenstår å finne. Hun kan få seg en jobb, og prøve å tjene inn penger selv, dog med aldren er det tvilsomt at hun klarer titallstusener på 2 år. Alternativer er å bruke alle pengene som kan gå i potten, på å kjøpe en brukt bunad, som mange andre har nevnt kan man kanskje finne til 10-15 tusen. Man kan ikke alltid få alt man ønsker her i livet, sån er det bare. Anonymkode: 070ec...f9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #869 Del Skrevet 14. mai 2024 fru Alving skrev (32 minutter siden): For det første så er det ikke mulig å avbestille årets tur den er allerede bestilt. Og at sønnen setter seg på bakbeina har hun vel ikke sagt, derimot at begge barna gjerne vil på ferie da denne uken er den eneste ferien di har i løpet av et år. Du som går ut med voldsomme moralske faner og indignasjon over karakteristikker av denne jenta er svært villig til å stemple en gutt på 16 år. Og nei han er ikke voksen, kanskje dette er de siste årene at han derimot reiser med mor og søster på ferie. jeg gjentar at dette er feil gjengitt. Det blir ikke rett av at du repeterer det. TS har sagt at datteren ønsker å droppe syden, og at sønnen motsetter seg det forslaget. Anonymkode: 7eb7b...0f1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #870 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er en god mulighet til å lære om økonomi og konsekvenser av egne handlinger. Hun sier ingen bunad = ingen konfirmasjon. Ja da blir det ingen konfirmasjon. Enkelt å greit. Forklar at det nytter ikke å true med noe, for pengene de dukker ikke magisk opp. Du kan forklare at pengegaven du tenkte å gi kan gå i potten, pengene som kommer fra besteforeldre kan gå i potten ol. og forklar da hvor mange tusener som da gjenstår å finne. Hun kan få seg en jobb, og prøve å tjene inn penger selv, dog med aldren er det tvilsomt at hun klarer titallstusener på 2 år. Alternativer er å bruke alle pengene som kan gå i potten, på å kjøpe en brukt bunad, som mange andre har nevnt kan man kanskje finne til 10-15 tusen. Man kan ikke alltid få alt man ønsker her i livet, sån er det bare. Anonymkode: 070ec...f9e nei, man kan ikke det. Men her kunne datteren fått det hun ønsket seg, hvis den fire år eldre broren kunne levd med ett års utsettelse av det han ønsker seg. Hvorfor ikke si til sønnen at han ikke kan få alt han ønsker seg? Anonymkode: 7eb7b...0f1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #871 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): nei, man kan ikke det. Men her kunne datteren fått det hun ønsket seg, hvis den fire år eldre broren kunne levd med ett års utsettelse av det han ønsker seg. Hvorfor ikke si til sønnen at han ikke kan få alt han ønsker seg? Anonymkode: 7eb7b...0f1 Jeg har faktisk ikke lest over 800 innlegg/44 sider før jeg kommenterte. Aner ikke hva det er snakk om med at broren skal få noe. Nei selvsagt skal ingen av barna få noe fremfor den andre. Men TS og sønnen skal ikke måtte gi opp ferie for at datteren skal få bunad. Sommerferietur er for alle, ikke bare for datteren. Bunad er ingen rett, ikke alle får bunad pga. det koster. Datteren kan få seg jobb og spare opp i noen år selv til å kjøpe en. Og det går an å leie en bunad til den store dagen. Anonymkode: 070ec...f9e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #872 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 11.38): Jeg har en som er konfirmant om 2 år. Hun ønsker seg bunad til konfirmasjonen sin, men jeg har dessverre ikke råd. Jeg har liten familie, med kun foreldrene mine og en søster. Barnefar er ute av bilde og jeg har to barn. Eldste konfirmerte seg for to år siden. Han fikk dress, en enkel og koselig konfirmasjons feiring, det var koldtbord til mat og kakebord. Det var totalt 20 inviterte gjester utenom oss 3. Vi holdt oss innenfor budsjettet vårt, det er viktig for meg, jeg har stått for alle utgiftene til konfirmasjon selv. Eldstemann var fornøyd med det han fikk. Datteren vil ha bunad på død og liv, ellers vil hun ikke konfirmere seg. Jeg har snakket om å leie inn eller låne en bunad til konfirmasjonsdagen. Men det vil hun ikke. Hun føler at hun taper ansikt ovenfor venninner hvis hun gjør det. Jeg har en helt vanlig jobb og jobber heltid. Vi har alltid hatt det vi trenger, inkludert fritidsaktiviteter og sommerferie. Men jeg har måtte prioritere hele veien. Barnefar stakk til utlandet da minste var 2 år, siden har jeg vært helt alene. Men greid meg bra, har egen bolig og jobba 100% hele veien. Jeg har spart opp til konfirmasjonen til yngste på samme måte som eldstemann. Hun har omtrent det samme budsjettet og får 5000kr i pengegave av meg. Akkurat som storebror. Jeg betaler selvsagt for mat, lokale og dekorasjoner til festen i tillegg. Lokale får jeg leie gratis av jobben min. Mine foreldre hjelper til med kakebaking, pynt og rydding. De vil gi 3000kr til konfirmanten, slik de gjorde med eldstemann. Min søster vil gi 1000kr. Eldstemann fikk litt over 10000kr i pengegaver, det tror jeg dattera får også. Jeg har fortalt alt dette til dattera mi, men hun gir seg ikke og sier det er urettferdig. Hun sier at hun ikke vil konfirmere seg hvis hun ikke får bunaden sin, som koster bortimot 45000kr. Dette er en sum vi ikke har. Uansett hvordan vi snur og vender på det. Dattera foreslo da at vi skulle droppe sommerferien i år og neste år for å få råd. Det synes jeg blir helt feil ovenfor sønnen min som har gledet seg til sydentur. Dette er faktisk den eneste ferien vi får i løpet av året, for vi reiser ikke vekk i de andre feriene. Sønnen min var tydelig på at det er ugreit og veldig urettferdig hvis vi gjør noe sånt og at vi bør få like konfirmasjonfester. Det er jeg enig i. Hvordan skal jeg løse dette? Anonymkode: 1bc89...8e4 Du får bare si at Bunad blir det ikke. Men at hele familien skal ikke lide for at hun ønsker seg en bunad og at ferien er en prioritert som ikke blir tilsidesatt til fordel for en bunad. Hvis hun så dropper komfen så er det hennes valg. Anonymkode: 5c594...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #873 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har faktisk ikke lest over 800 innlegg/44 sider før jeg kommenterte. Aner ikke hva det er snakk om med at broren skal få noe. Anonymkode: 070ec...f9e nei, men da manglet du nødvendig informasjon for å uttale deg så bastant. Anonymkode: 7eb7b...0f1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mai 2024 #874 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): nei, man kan ikke det. Men her kunne datteren fått det hun ønsket seg, hvis den fire år eldre broren kunne levd med ett års utsettelse av det han ønsker seg. Hvorfor ikke si til sønnen at han ikke kan få alt han ønsker seg? Anonymkode: 7eb7b...0f1 Han fikk ikke konf gave til over 40000 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #875 Del Skrevet 14. mai 2024 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Han fikk ikke konf gave til over 40000 nei, og det er ikke det vi snakker om til henne heller. Som du vet veldig godt. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mai 2024 #876 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): nei, og det er ikke det vi snakker om til henne heller. Som du vet veldig godt. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Likevel mener du og flere at jenta skal få bunad til 40000 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #877 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 11.59): Jeg forstår henne. Her har ALLE bunader til konfirmasjon. Jeg synes du skal droppe sydentur og låne penger til bunad. Så viktig er det faktisk. Så kan du spare for å gi sønnen din en tilsvarende sum. Anonymkode: 80308...e18 Så viktig er det IKKE. Ferien er den du lever på hele året og ingen ferie skal droppes for en bunad. Idioti. Anonymkode: 5c594...7b8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #878 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja her trumfer syden med familien over en bunad. Minner er gull verdt Anonymkode: 54e21...88d Man er relativt ressurssvak hvis man ikke klarer å skape minner på andre måter enn å dra på et kjipt badehotell i «Syden». Eller tror du i fullt alvor at vi som ikke reiser til Syden ikke har minner? Å prioritere årlige Syden-turer når man har dårlig råd er jo dessuten selve oppskriften på å aldri komme seg ut av fattigdom. Anonymkode: 49ccc...38e 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #879 Del Skrevet 14. mai 2024 Maleficenta skrev (4 minutter siden): Likevel mener du og flere at jenta skal få bunad til 40000 nei, det mener "vi" ikke, og det vet du veldig godt. Hvis ikke du har fått med deg det, så har du enten lesevansker eller seriøst vrangt i viljen. Anonymkode: 7eb7b...0f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mai 2024 #880 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): nei, det mener "vi" ikke, og det vet du veldig godt. Hvis ikke du har fått med deg det, så har du enten lesevansker eller seriøst vrangt i viljen. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Er ikke vits å snakke om å leie eller kjøpe brukt. Datteren har allerede nektet det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå