AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #841 Del Skrevet 13. mai 2024 fru Alving skrev (1 minutt siden): Det er klart at familier er ulike og derfor prioriterer de ulikt. Jeg har og en konfirmant om et par år som får en arvet bunad. Hadde hun ikke det så hadde ikke vi kjøpt bunad da det er noe vi ikke hadde prioritert nå på tross av at vi har penger. Det finnes nok en del familier rundt om kring som ikke ser på bunad som noe en må ha. Og ja noen familier med dårlig økonomi vil gjøre absolutt alt for at jenter skal få bunad koste hva det vil droppe ferier makse Mastercard eller låne ekstra på huset. Andre ville aldri gjort noe slikt. ja, åpenbart, men nå svarte jeg en person som sier at man må har ryggrad og at man ikke trenger bunad samtidig som vedkommende skaffer konfirmanten sin bunad. Synes bare det var litt underlig å kreve en annen ryggrad hos andre enn hos seg selv. Anonymkode: 7eb7b...0f1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #842 Del Skrevet 13. mai 2024 Kontorotta skrev (3 minutter siden): Du ser akkurat hva du vil se, og det er helt greit. nei, jeg tolker det du sier i lyset av det du gjør. Anonymkode: 7eb7b...0f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 13. mai 2024 #843 Del Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ja, åpenbart, men nå svarte jeg en person som sier at man må har ryggrad og at man ikke trenger bunad samtidig som vedkommende skaffer konfirmanten sin bunad. Synes bare det var litt underlig å kreve en annen ryggrad hos andre enn hos seg selv. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Vedkommende skaffer ikke konfirmanten sin bunad nei. Det er det noen andre som gjør. Og hadde hun som opprettet denne tråden hatt noen andre som hadde skaffet barnet sitt bunad så hadde hun sikkert takket pent for den hun og. Poenget er at det har hun ikke. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #844 Del Skrevet 13. mai 2024 Tror man her må gå for brukt bunad. Skjønner at det ikke frister for datteren, men ta en titt på Finn sammen så kanskje hun endrer oppfatning. Det er flere unge, voksne kvinner som selger bunaden sin. Dere må snakke sammen om dette her, og prøve å få en forståelse for hverandre. Synd det skal være så mye styr rundt et så stygt, overpriset og gammelmodig antrekk. Anonymkode: f3226...843 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 13. mai 2024 #845 Del Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ehm... Er det lenge siden sist du sjekket priser, eller er den lokale bunaden svært enkel? Jeg sjekket nettopp priser her, materialpakke til KUN bunad, uten skjorte, cape, veske og forkle er 13 000, materialpakke for alt er 24 000. Kurset for å sy (obligatorisk) er 7000. Det blir 31 000 for selvsydd bunad, uten sølv. Anonymkode: dae89...bb8 Hørtes veldig dyrt ut… ikke har jeg hørt om obligatorisk kurs til 7000kr for å brodere og sy bunad heller. Pr nå så kjenner jeg 4 stykker som nettopp ble ferdige med bunaden til sine døtres konfirmasjon. Uten kurs, Vi hadde konfirmant for 5 år siden. Året før kjøpte vi bunadspakke på Husfliden som inneholdt alt av materiale til en komplett bunad; skjorte, cape, vest, stakk, veske, forkle samt broderitråder både til bunad og forkle (sunnmørsbunad; veldig mye og detaljerte broderier på forkle og vest). Skjorta var i lin. Betalte 6800kr for alt. Ei venninne av svigermor broderte til 3500kr, og ei annen venninne av henne broderte og sydde skjorta+sydde bunaden sammen for 10 000kr. Uten å ha gått noe obligatorisk kurs. Dette er noe disse gamle damene har gjort i alle de år, og har spedd på pensjonen sin med. Jenta vår hadde to bunader hun kunne velge mellom, og fra hun var 11 så var hun tydelig på at det ble sunnmørsbunad. Så da begynte hun å ønske seg sølvet til bunaden i kommende jul og bursdagsgaver fra besteforeldre. Mansjettknapper, øredobber, halssøljen, og den store bringesøljen (som ble spleisegave pga pris) Bunad til konfirmasjon er ikke noe nymotens greie og jeg synes det er rart at det kommer som julaften på kjerringa at ts er overrasket over datterens inderlige ønske om bunad. Jeg har sett konfirmasjonsbilde av moren min, født i 1956, alle jentene hadde bunad. De sydde sin egen bunad i håndarbeidstimene på skolen. Jeg er født i 1976, og allerede fra jeg var lita begynte jeg å få sølv til en kommende bunad. Tante kjøpte feks støler til beltet hver jul til meg. Bringesølja mi var konfirmasjonsgave fra mormor. Farmor broderte og sydde linskjorte. Mamma ble alene med oss da jeg var 10 år, men hun hadde spart i mange år til bunad. Jeg var ikke gira på bunad husker jeg, men noe annet var ikke et alternativ (men er veldig glad i etterkant for at det ikke var et alternativ å ikke ha bunad, er veldig glad i den og den er brukt mye). Det var ingen jenter i kullet mitt som ikke hadde bunad. Broren min ble konfirmert på en annen plass i landet da vi hadde flyttet innen han skulle konfirmeres, og også i hans konfirmasjon stilte alle jentene i bunad. Ikke protesterte han på at jeg fikk bunad heller Har to døtre selv og gjorde på samme måte ang å begynne tidlig med at de fikk sølvet i gaver over flere år. Og la av penger øremerket bunad i flere år. Begge har brukt bunaden mye. Og i begges kull så var der rundt 5stk som ikke hadde bunad. Bare det året de ble konfirmert så brukte de i tillegg til egen konfirmasjon bunaden i venners konfirmasjon, på 17 mai der ny-konfirmantene, og da jentene i bunad, gikk først i flaggborgen for skolen. Bunaden ble også brukt på skoleavslutning på ungdomskolen. Likedan i dåp, bryllup og konfirmasjon vi har vært i + avslutning på Vgs. Eldste brukte også bunad etter endt bachelor og master. Yngste er nå nettopp ferdig med Folkehøyskole og på fellesbildet som ble tatt av linjen hun gikk på så var det 2 uten bunad. Og det var bunader fra hele landet. Bunad er et stasplagg man har for livet og som går i arv (jeg arvet svigermor sin, så jeg har to) og bunader blir sydd sånn at de kan syes både ut og inn, samt legges ned. Det kan ikke sammenlignes med en kjole. Ts har vært klar over denne dagen siden hun fikk ei datter, og at bunad til konfirmasjon er tradisjon å få til konfirmasjonen burde ikke kommet som ei bombe to år før jenta konfirmeres. Hun har jo økonomi til å reise til syden hvert år (noe vi ikke hadde i min oppvekst), så til ts så trumfer årlige sydenturer bunad til datteren. Og at storebror som nesten er voksen blir vonbroten over at det ikke blir sydentur om to år pga konfirmasjonen. Har faktisk aldri hørt om brødre som blir sure og misunnelige over at søster får bunad… nettopp pga bunad så bruker guttene å få uhorvelig mere penger i konfirmasjonen enn jenter. I tillegg til at gjestene heller vil gi smykker og dill og dall nettopp pga de er jenter og ikke gutter. Så allerede der kommer guttene bedre fra det med en feitere bankkonto enn jentene etter konfirmasjonen, bare pga de er gutter. Det var iallefall veldig vanlig å ikke dra til syden samme år som man hadde konfirmant da våres døtre ble konfirmert, nettopp pga utgiftene samlet sett til konfirmasjon. Dessuten; syden kan man dra til «hele» tiden; konfirmert blir man bare en gang i livet. Å dere som driver å kaller en 12-åring for drittunge og det som verre er og mener hun får spare til bunad selv…..ærlig talt. Skjerp dere. Da er i såfall den nesten voksne storebroren som allerede er konfirmert med penger etter konfirmasjonen sin på bankkontoen sin en bortskjemt drittunge han også som ikke unner lillesøster en bunad pga han vil til syden. Han kan nå ta seg jobb og spare til sydentur selv hvis søsteren skal spare til sin egen bunad i en alder av 12 år 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. mai 2024 #846 Del Skrevet 13. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det vi snakker om er bunadspresset på tenåringsjenter i egen komf, og på diverse bunadanledninger gjennom tenårene der de er sammen med andre jevnaldrende i bunad. Ikke typisk dåp og komf i familien, men skoleavslutninger og 17. maifrokost med venninner. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Det er da her foreldre må lære døtrene sine om verdier og hva som virkelig betyr noe i livet... Endret 13. mai 2024 av Maleficenta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #847 Del Skrevet 13. mai 2024 Maleficenta skrev (28 minutter siden): Det er da her foreldre må lære døtrene sine om verdier og hva som virkelig betyr noe i livet... Er det en opplagt «verdi» at chartertur til Syden er viktigere enn å investere i et festplass som nesten ikke taper seg i verdi og som kan gå i arv til egne barn? Anonymkode: 49ccc...38e 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #848 Del Skrevet 13. mai 2024 skruf skrev (2 timer siden): Hørtes veldig dyrt ut… ikke har jeg hørt om obligatorisk kurs til 7000kr for å brodere og sy bunad heller. Pr nå så kjenner jeg 4 stykker som nettopp ble ferdige med bunaden til sine døtres konfirmasjon. Uten kurs, Vestfoldbunad, tipper jeg. Da må man visst gå på kurs for å få lov til å kjøpe materialene. Anonymkode: e2a77...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 13. mai 2024 #849 Del Skrevet 13. mai 2024 2 hours ago, skruf said: Hørtes veldig dyrt ut… ikke har jeg hørt om obligatorisk kurs til 7000kr for å brodere og sy bunad heller. Pr nå så kjenner jeg 4 stykker som nettopp ble ferdige med bunaden til sine døtres konfirmasjon. Uten kurs, Vi hadde konfirmant for 5 år siden. Året før kjøpte vi bunadspakke på Husfliden som inneholdt alt av materiale til en komplett bunad; skjorte, cape, vest, stakk, veske, forkle samt broderitråder både til bunad og forkle (sunnmørsbunad; veldig mye og detaljerte broderier på forkle og vest). Skjorta var i lin. Betalte 6800kr for alt. Ei venninne av svigermor broderte til 3500kr, og ei annen venninne av henne broderte og sydde skjorta+sydde bunaden sammen for 10 000kr. Uten å ha gått noe obligatorisk kurs. Dette er noe disse gamle damene har gjort i alle de år, og har spedd på pensjonen sin med. Jenta vår hadde to bunader hun kunne velge mellom, og fra hun var 11 så var hun tydelig på at det ble sunnmørsbunad. Så da begynte hun å ønske seg sølvet til bunaden i kommende jul og bursdagsgaver fra besteforeldre. Mansjettknapper, øredobber, halssøljen, og den store bringesøljen (som ble spleisegave pga pris) Bunad til konfirmasjon er ikke noe nymotens greie og jeg synes det er rart at det kommer som julaften på kjerringa at ts er overrasket over datterens inderlige ønske om bunad. Jeg har sett konfirmasjonsbilde av moren min, født i 1956, alle jentene hadde bunad. De sydde sin egen bunad i håndarbeidstimene på skolen. Jeg er født i 1976, og allerede fra jeg var lita begynte jeg å få sølv til en kommende bunad. Tante kjøpte feks støler til beltet hver jul til meg. Bringesølja mi var konfirmasjonsgave fra mormor. Farmor broderte og sydde linskjorte. Mamma ble alene med oss da jeg var 10 år, men hun hadde spart i mange år til bunad. Jeg var ikke gira på bunad husker jeg, men noe annet var ikke et alternativ (men er veldig glad i etterkant for at det ikke var et alternativ å ikke ha bunad, er veldig glad i den og den er brukt mye). Det var ingen jenter i kullet mitt som ikke hadde bunad. Broren min ble konfirmert på en annen plass i landet da vi hadde flyttet innen han skulle konfirmeres, og også i hans konfirmasjon stilte alle jentene i bunad. Ikke protesterte han på at jeg fikk bunad heller Har to døtre selv og gjorde på samme måte ang å begynne tidlig med at de fikk sølvet i gaver over flere år. Og la av penger øremerket bunad i flere år. Begge har brukt bunaden mye. Og i begges kull så var der rundt 5stk som ikke hadde bunad. Bare det året de ble konfirmert så brukte de i tillegg til egen konfirmasjon bunaden i venners konfirmasjon, på 17 mai der ny-konfirmantene, og da jentene i bunad, gikk først i flaggborgen for skolen. Bunaden ble også brukt på skoleavslutning på ungdomskolen. Likedan i dåp, bryllup og konfirmasjon vi har vært i + avslutning på Vgs. Eldste brukte også bunad etter endt bachelor og master. Yngste er nå nettopp ferdig med Folkehøyskole og på fellesbildet som ble tatt av linjen hun gikk på så var det 2 uten bunad. Og det var bunader fra hele landet. Bunad er et stasplagg man har for livet og som går i arv (jeg arvet svigermor sin, så jeg har to) og bunader blir sydd sånn at de kan syes både ut og inn, samt legges ned. Det kan ikke sammenlignes med en kjole. Ts har vært klar over denne dagen siden hun fikk ei datter, og at bunad til konfirmasjon er tradisjon å få til konfirmasjonen burde ikke kommet som ei bombe to år før jenta konfirmeres. Hun har jo økonomi til å reise til syden hvert år (noe vi ikke hadde i min oppvekst), så til ts så trumfer årlige sydenturer bunad til datteren. Og at storebror som nesten er voksen blir vonbroten over at det ikke blir sydentur om to år pga konfirmasjonen. Har faktisk aldri hørt om brødre som blir sure og misunnelige over at søster får bunad… nettopp pga bunad så bruker guttene å få uhorvelig mere penger i konfirmasjonen enn jenter. I tillegg til at gjestene heller vil gi smykker og dill og dall nettopp pga de er jenter og ikke gutter. Så allerede der kommer guttene bedre fra det med en feitere bankkonto enn jentene etter konfirmasjonen, bare pga de er gutter. Det var iallefall veldig vanlig å ikke dra til syden samme år som man hadde konfirmant da våres døtre ble konfirmert, nettopp pga utgiftene samlet sett til konfirmasjon. Dessuten; syden kan man dra til «hele» tiden; konfirmert blir man bare en gang i livet. Å dere som driver å kaller en 12-åring for drittunge og det som verre er og mener hun får spare til bunad selv…..ærlig talt. Skjerp dere. Da er i såfall den nesten voksne storebroren som allerede er konfirmert med penger etter konfirmasjonen sin på bankkontoen sin en bortskjemt drittunge han også som ikke unner lillesøster en bunad pga han vil til syden. Han kan nå ta seg jobb og spare til sydentur selv hvis søsteren skal spare til sin egen bunad i en alder av 12 år Det var ett långt inlägg. Tänk på att alla inte har samma traditioner med bunad, eller samma stötte i familjen. Har TS inte fått bunad själv, hennes mor inte har det, kanske inte heller syster eller tante (nu vet jag inte hur familjen ser ut) så är det kanske inte första tanken när du föder en dotter att hon måste få en bunad till konfirmationen? TS har redan sagt att gave nivån för familjen är låg och inte skulle räcka till bunadsölv. Det betyder egentligen att TS dotter inte skulle få några andra gaver av familjen i många år för att spara upp till bunadssölv. Skulle min familj gå samman för att sy en bunad skulle det inte bli någon. Familjen är liten, mycket liten, och få kan brodera så. Min ene bestemor (farmor) kunde kanske det när hon levde. Idag sys det knappast bunader i skolan, knappt något som går att användas alls. Jag tycker fortfarande att dottern är orimlig som kräver en ny bunad annars är konfirmationen inställd. Brukt gick inte an. Det är lite flexibelt och en ganska bortskämt/spoiled attityd med lite förståelse för hur mycket TS har sparat för att faktiskt få till både konfirmation med gaver och en ferie för familjen. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. mai 2024 #850 Del Skrevet 13. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det en opplagt «verdi» at chartertur til Syden er viktigere enn å investere i et festplass som nesten ikke taper seg i verdi og som kan gå i arv til egne barn? Anonymkode: 49ccc...38e Det handler vel mer om at familien reiser på ferie og er sammen og har kvalitetstid sammen. Er billigere å feriere i syden enn hjemme om de skulle funnet på ting innenlands altså. Så det går i arv ja .. hjelper jo ikke det når datter krever ny Endret 13. mai 2024 av Maleficenta 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #851 Del Skrevet 13. mai 2024 Miewyn77 skrev (På 11.5.2024 den 19.22): Materialpakker til bunad koster ca. 5000, husfliden kurs i å sy den koster ca. 2000. Det har dere råd til. Hvilken bunad vil hun ha? Kan være koselig for dere å brodere/ sy den sammen. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Gudhjelpe meg for en avsporing. Jeg viste bare med et eksempel at det ikke er riktig at alle bunader krever obligatorisk kurs og materialer til 31000 kroner. Jeg vet ikke hva du svarer på, men det ihvertfall ikke det jeg sa. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Jeg har ikke sagt alle bunader krever kurs og materialer til 31 000. Det var et svar til den som mente selvsydd bunad hadde de råd til, så jeg fortalte hva selvsydd bunad koster her. Poenget mitt er at det er ikke sikkert selvsydd bunad = billig bunad overalt. Da må man være heldig og bo et sted der bunadene finnes uten lisens så det er konkurranse på pris på materialpakke, og ikke krav om kurs. Anonymkode: dae89...bb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #852 Del Skrevet 13. mai 2024 Maleficenta skrev (3 timer siden): Det handler vel mer om at familien reiser på ferie og er sammen og har kvalitetstid sammen. Er billigere å feriere i syden enn hjemme om de skulle funnet på ting innenlands altså. Så det går i arv ja .. hjelper jo ikke det når datter krever ny Det st det er billigere med syden er bare tull Anonymkode: 3d903...f6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #853 Del Skrevet 13. mai 2024 Værste er at at akkurat nå skal « alle « ha bunad, for 20 år siden var det ikke snakk om det, og om 20 år så støver alle disse bunadene mange år i skapet- før det igjen blir nærmest obligatorisk. Anonymkode: 3cafb...b1c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #854 Del Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Værste er at at akkurat nå skal « alle « ha bunad, for 20 år siden var det ikke snakk om det, og om 20 år så støver alle disse bunadene mange år i skapet- før det igjen blir nærmest obligatorisk. Anonymkode: 3cafb...b1c nja, det er har nå vært en økende tendens siden begynnelsen av 90-tallet. Det skjedde noe rundt OL på Lillehammer. Det fremstår nesten som en bevegelse som ikke styres av vanlige trendbølger. Anonymkode: 7eb7b...0f1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #855 Del Skrevet 13. mai 2024 Ta noen vattduker og sy den selv med farger som ligner den hun har sett på bilde. Slike bunader er overpriset. Stoffet er verdt kanskje 100 kr hvis man bestiller det fra kina. Anonymkode: 094f4...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #856 Del Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ta noen vattduker og sy den selv med farger som ligner den hun har sett på bilde. Slike bunader er overpriset. Stoffet er verdt kanskje 100 kr hvis man bestiller det fra kina. Anonymkode: 094f4...72d dette er det dummeste jeg har lest på internett i år. Hvis bunadtilvirkere hadde fått betalt for tiden sin, som andre folk, så ville bunadene kostet langt mer enn de gjør. Anonymkode: 7eb7b...0f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 13. mai 2024 #857 Del Skrevet 13. mai 2024 Furstina skrev (6 timer siden): Det var ett långt inlägg. Tänk på att alla inte har samma traditioner med bunad, eller samma stötte i familjen. Har TS inte fått bunad själv, hennes mor inte har det, kanske inte heller syster eller tante (nu vet jag inte hur familjen ser ut) så är det kanske inte första tanken när du föder en dotter att hon måste få en bunad till konfirmationen? TS har redan sagt att gave nivån för familjen är låg och inte skulle räcka till bunadsölv. Det betyder egentligen att TS dotter inte skulle få några andra gaver av familjen i många år för att spara upp till bunadssölv. Skulle min familj gå samman för att sy en bunad skulle det inte bli någon. Familjen är liten, mycket liten, och få kan brodera så. Min ene bestemor (farmor) kunde kanske det när hon levde. Idag sys det knappast bunader i skolan, knappt något som går att användas alls. Jag tycker fortfarande att dottern är orimlig som kräver en ny bunad annars är konfirmationen inställd. Brukt gick inte an. Det är lite flexibelt och en ganska bortskämt/spoiled attityd med lite förståelse för hur mycket TS har sparat för att faktiskt få till både konfirmation med gaver och en ferie för familjen. Hvis det er for langt så behøver du ikke lese hele Ts har ikke skrevet om hvilken tradisjon kvinnene i hennes familie har med å bruke bunad. Vi er heller ikke en stor familie, men bunad til konfirmasjon er en tradisjon her i Norge, og det har det vært i mange, mange år. Derfor begynte vi å spare fra jentene var små, og derfor fikk både jeg og mine døtre tilbehør til bunaden over tid sånn at det totale beløpet ved en nyinnkjøpt bunad med tilbehør ikke skulle bli så stor, Som jeg skrev så er det ingen i familien min eller mannen min som har sydd bunad, men to venninner av svigermor. Og jeg kjenner 4 mødre på min alder som over flere år selv har lært seg å brodere og sy bunad til sine døtre. En 12-åring er fortsatt et barn og har ikke like stor kjennskap til hva ting koster og verdi av ting, det betyr ikke at hun er bortskjemt og har attityde pga hun ønsker seg bunad som alle andre. Hvis hun er bortskjemt og har attityde så har i allefall den nesten voksne broren det som forventer at moren skal sponse sydentur i år og neste år etter søsterens konfirmasjon, pga han har så lyst til syden. Sånn som søsteren som er flere år yngre har lyst på bunad men blir nedsnakket i en alder av 12 av voksne kvinner. Og som har ei mor som ikke kan stå over sydenturen sånn at datteren får bunad sånn som så og si alle jenter som konfirmerer seg får. Pga da blir gutten lei seg. Etter hva jeg har forstått så har dere ikke samme konsept med bunad i Sverige, så mulig det kan være vanskelig å sette seg inn i hvor sterk bunaddtradisjonen i Norge er Håper dette ikke ble for langt å lese. 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 13. mai 2024 #858 Del Skrevet 13. mai 2024 skruf skrev (12 minutter siden): Hvis det er for langt så behøver du ikke lese hele Ts har ikke skrevet om hvilken tradisjon kvinnene i hennes familie har med å bruke bunad. Vi er heller ikke en stor familie, men bunad til konfirmasjon er en tradisjon her i Norge, og det har det vært i mange, mange år. Derfor begynte vi å spare fra jentene var små, og derfor fikk både jeg og mine døtre tilbehør til bunaden over tid sånn at det totale beløpet ved en nyinnkjøpt bunad med tilbehør ikke skulle bli så stor, Som jeg skrev så er det ingen i familien min eller mannen min som har sydd bunad, men to venninner av svigermor. Og jeg kjenner 4 mødre på min alder som over flere år selv har lært seg å brodere og sy bunad til sine døtre. En 12-åring er fortsatt et barn og har ikke like stor kjennskap til hva ting koster og verdi av ting, det betyr ikke at hun er bortskjemt og har attityde pga hun ønsker seg bunad som alle andre. Hvis hun er bortskjemt og har attityde så har i allefall den nesten voksne broren det som forventer at moren skal sponse sydentur i år og neste år etter søsterens konfirmasjon, pga han har så lyst til syden. Sånn som søsteren som er flere år yngre har lyst på bunad men blir nedsnakket i en alder av 12 av voksne kvinner. Og som har ei mor som ikke kan stå over sydenturen sånn at datteren får bunad sånn som så og si alle jenter som konfirmerer seg får. Pga da blir gutten lei seg. Etter hva jeg har forstått så har dere ikke samme konsept med bunad i Sverige, så mulig det kan være vanskelig å sette seg inn i hvor sterk bunaddtradisjonen i Norge er Håper dette ikke ble for langt å lese. TS har skrevet om familiens forhold til bunad. Hun har skrevet at de ikke har bunad noen av kvinnene, at de ikke har tradisjon for dette og at det ikke er noe hun har tenkt på at var nødvendig. Og angående å stigmatisere ungdommer så er det ingenting i TS sine innlegg som sier noe om at sønnen forventer mye eller er storforlangende, tvert imot har hun sagt at han var fornøyd med en nøktern konfirmasjon. Han var fornøyd med gavene han fikk. Det at de skal til syden er fordi barna ønsker en tur til utlandet, og årets ferie kan ikke avbestilles. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #859 Del Skrevet 13. mai 2024 Jeg fikk bunad til konfirmasjonen min, men sølvet fikk jeg i løpet av mange år før jeg faktisk konfirmerte meg. Dvs. jeg ønsket meg sølv til bursdager og jul i en årrekke. Min søster arvet bunad og fikk da mellomlegget i pengegave. Min bror valgte dress og fikk derfor også en større pengegave enn jeg og min søster. Vi fikk mao lik sum avhengig av om vi valgte ny bunad, arvet bunad, festdrakt eller dress. Jeg tenker umiddelbart at hun burde få seg en jobb og begynne sparingen til bunad på egenhånd. Dersom hun ikke vil stå konfirmant fordi mor ikke har råd til bunad, da konfirmerer en seg på feil grunnlag tenker nå jeg. Stå på ditt du mor. Anonymkode: 4a505...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #860 Del Skrevet 13. mai 2024 fru Alving skrev (13 minutter siden): TS har skrevet om familiens forhold til bunad. Hun har skrevet at de ikke har bunad noen av kvinnene, at de ikke har tradisjon for dette og at det ikke er noe hun har tenkt på at var nødvendig. Og angående å stigmatisere ungdommer så er det ingenting i TS sine innlegg som sier noe om at sønnen forventer mye eller er storforlangende, tvert imot har hun sagt at han var fornøyd med en nøktern konfirmasjon. Han var fornøyd med gavene han fikk. Det at de skal til syden er fordi barna ønsker en tur til utlandet, og årets ferie kan ikke avbestilles. nei, dette stemmer ikke helt. TS har sagt at datteren er villig til å ofre to sydenturer for å få bunad, og hun har sagt at sønnen synes det er urettferdig å gå glipp av sydenturen(e) for at søsteren skal få bunad. Akkurat det - at den voksne sønnen - setter seg på bakbena er det flere som oppfatter som lite generøst av ham. Uansett er det er ikke så vanskelig å være fornøyd med en dress, når alle de andre også går i dress, så det er ikke så imponerende at han er fornøyd. Anonymkode: 7eb7b...0f1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå