Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 16.50):

som en voksen og reflektert mor, så ser jeg at det er ikke jeg som skal ha ryggrad til å stå imot presset - det er barnet som må stå i det. Guttene slipper, for de kan gå med dress, men jentene må møte dette presset, som kommer i tillegg til alt gnålet i dagene etterpå om hvem som fikk mest. 

Som en voksen og reflektert mor, så vet jeg at det er stor forskjell på modenheten og den indre styrken til det enkelte barn. Det kan også være store variasjoner i forholdene rundt barna.

Når det gjelder  forholdene rundt barnet, så tenker jeg at det er ting som kan spille ganske stor rolle i forhold til hvor enkelt det er for den individuelle jenta å være den som står imot og skiller seg ut. Noen konfirmanter kommer fra en familie med to foreldre, med solide røtter i norsk tradisjon, og god økonomi gjennom hele barndommen. Andre er vokst opp med en overarbeidet, økonomisk anstrengt eneforelder, og en utenlandsk far som har stukket av. Jeg kan se for meg at det kan oppleves som mer kritisk for den siste å prøve å passe inn, for kanskje er det en bakhistorie her der hun alltid har vært den som ikke helt klarer å henge med?

Hvis hun i tillegg ikke har den høyeste stemmen, den sterkeste personligheten, den høyeste statusen i gjengen, så er det jamen ikke bare bare å forvente at hun har den sterkeste ryggraden.

Kanskje vi heller skal forvente det fra den som har det sterkeste utgangspunktet?

Anonymkode: 7eb7b...0f1

Og det er derfor jeg sier bunadspresset har gått for langt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 18.06):

Bunad på kreditt er ikke lurt nei. 
nå er det tenåringen som må ha ryggrad i dette tilfellet. Jeg var den eneste som ikke hadde bunad, og du kan godt si at jeg ikke hadde ryggrad når jeg var 15 og droppet og komme på 17. mai frokost med jentene i klassen med antrekk bunad uten bunad, og at moren min hadde ryggrad som valgte og bruke pengene på andre ting . ( moren min angrer og har sagt unnskyld , at hun var umoden så hun har vokst av seg ryggraden da) jeg synes det er et «nødvendig»  plagg ( i et i- land for orden skyld  ) fordi det er en tradisjon/ tilhørighet/ stolthet med det i motsetning til siste mote og merkeklær. Det  er fornuftig og kjøpe det til konfirmasjon som er den første anledningen det er naturlig og bære bunad. Nei, og sette seg i gjeld eller handle på kreditt er ikke voksent eller reflektert. Når jeg sluttet på p- piller håpet jeg at livet ikke lenger skulle handle om meg, meg og meg, men at resultatet ville være en jeg kunne kjøpe bunad blant mye annet til.  Er man voksen og reflektert kommer ikke konfirmasjon brått på. 

Anonymkode: 6cf75...485

Heldigvis er det ikke like ille alle steder i landet, som det var for deg. 

Som jeg har sagt tidligere, så har jeg aldri kjent på presset, før jeg flyttet hit jeg bor nå. Ut fra hobby jeg har hatt, og det at jeg har bodd flere steder, har jeg en del venner og bekjente på facebook som representerer mennesker fra helt nord til syd, samt mange forskjellige "lag". I disse tider, florerer det med konfirmasjonsbilder på nyhetsoppdateringen min på facebook. Jeg ser at "alle" jenter her jeg bor nå, har bunad på seg, men ser også at det faktisk er et mindretall med bunad fra der jeg kommer fra. Og ganske jevnt fordelt blant buandsbilder og kjolebilder fra resten av landet. 

Når det gjelder 17. mai frokost for 15 åringer, med antrekk bunad, så er dette også veldig fjernt for meg. 17. mai frokost med venner, ja. Hvor vennskapet betyr mer enn klesplagget.

Når det gjelder ryggrad på 15 åringen, så er vi også så heldig at vi nå har en 14 åring som er ganske reflektert og går helt klart sin egen vei på mange områder. 

For meg har heller ikke konfirmasjonene kommet brått på. Men jeg har likevel ikke hatt behov for å bruke så mye penger på et plagg, som noen er flinke og bruker ofte, mens andre har hengende i skapet. Ikke vokser det i verdi heller. Derimot har barna fått et godt utgangspunkt i forhold til å komme ut i voksenlivet og fått muligheten til å komme greit inn på boligmarkedet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kontorotta skrev (59 minutter siden):

Og det er derfor jeg sier bunadspresset har gått for langt. 

stating the obvious. Alle er enige om det. Spørsmålet er hvem som skal forventes å ha ryggrad til å stå imot.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kontorotta skrev (1 time siden):

Heldigvis er det ikke like ille alle steder i landet, som det var for deg. 

Som jeg har sagt tidligere, så har jeg aldri kjent på presset, før jeg flyttet hit jeg bor nå. Ut fra hobby jeg har hatt, og det at jeg har bodd flere steder, har jeg en del venner og bekjente på facebook som representerer mennesker fra helt nord til syd, samt mange forskjellige "lag". I disse tider, florerer det med konfirmasjonsbilder på nyhetsoppdateringen min på facebook. Jeg ser at "alle" jenter her jeg bor nå, har bunad på seg, men ser også at det faktisk er et mindretall med bunad fra der jeg kommer fra. Og ganske jevnt fordelt blant buandsbilder og kjolebilder fra resten av landet. 

Når det gjelder 17. mai frokost for 15 åringer, med antrekk bunad, så er dette også veldig fjernt for meg. 17. mai frokost med venner, ja. Hvor vennskapet betyr mer enn klesplagget.

Når det gjelder ryggrad på 15 åringen, så er vi også så heldig at vi nå har en 14 åring som er ganske reflektert og går helt klart sin egen vei på mange områder. 

For meg har heller ikke konfirmasjonene kommet brått på. Men jeg har likevel ikke hatt behov for å bruke så mye penger på et plagg, som noen er flinke og bruker ofte, mens andre har hengende i skapet. Ikke vokser det i verdi heller. Derimot har barna fått et godt utgangspunkt i forhold til å komme ut i voksenlivet og fått muligheten til å komme greit inn på boligmarkedet.

Men likevel har du gitt etter for presset, så hva er egentlig poenget ditt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men likevel har du gitt etter for presset, så hva er egentlig poenget ditt?

Jeg har gitt etter fordi det er besteforeldre som veldig gjerne vil gi bunad i gave. Fordi jeg ikke er imot bunad generelt, men jeg er imot presset rundt det å eie en bunad og at den skal gis til konfirmasjonen. Vi har tatt noen valg i forbindelse med bestilling av bunad, slik som bomullskjorte, i stedet for linskjorte til 10 000,-. Vi vet om kommende kostnader i forhold til omsøm, demontering av sølv fra bunad i forbindelse med sølvpuss osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

stating the obvious. Alle er enige om det. Spørsmålet er hvem som skal forventes å ha ryggrad til å stå imot.

Så derfor skal man gi etter for presset, og til og med ta opp lån, ikke dra på ferie osv, for at datteren skal få bunad.

Eller kan man stå sterkt ved siden av sin datter og snakket åpent med andre om presset man ser. Hjelpe barnet med å bygge sin egen ryggrad.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kontorotta skrev (34 minutter siden):

men du kunne jo hatt ryggrad til å stå imot?

Hvorfor skal en fremmed 12-åring ha ryggrad, mens du og ditt barn slipper?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke det. Du kan fint gå i kostymet du har på profilbildet ditt. 
for veldig mange av oss er bunad et naturlig valg på 17 mai, men det er ikke obligatorisk så ingen grunn til panikk. 

Anonymkode: 6cf75...485

Har sett mange i kjoler og. Er like fine de. Syns ikke folk skal være nødt å føle seg utenfor fordi de ikke har bunad på 17 mai

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Har sett mange i kjoler og. Er like fine de. Syns ikke folk skal være nødt å føle seg utenfor fordi de ikke har bunad på 17 mai

da kan du jo starte en egen tråd om det, siden det ikke er det som er tema i det hele tatt for denne tråden

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 15.55):

Altså, hvorfor er det blitt en greie at ALLE må ja bunad. Bunad er ikke spesielt fint, og i tillegg ekstremt dyrt. For ett plagg man bruker max 2-3 ganger i året.

Da jeg ble konfirmert i 1998, så var det ingen som hadde bunad. Alle damene brukte kjoler, og mennene dresd. Bunad var noe folk litt oppi åra på bygda brukte, og man skilte seg vel heller mer ut om man hadde bunad enn ikke.

Når skjedde denne endringen?

Anonymkode: 40552...627

Jeg ble konfirmert i 96. Alle jentene hadde bunad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

da kan du jo starte en egen tråd om det, siden det ikke er det som er tema i det hele tatt for denne tråden

Eh jo er litt tema når flere her snakker om at det er livsviktig å ha bunad på 17 mai, dåp, konf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

det koster ca 6000 inkl forsaker hos Sidserk. Jeg mener at poenget mitt står seg.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

nei det blir ikke samme pris. Du nevnte en bunad som vil komme på 31 000 å sy selv. Jeg sa at det var et random, og ganske ekstremt eksempel, og viste til rogalandsbunaden, som jeg kjenner best, som et annet eksempel. Med de materialene jeg har nevnt til forklesettet + stakk og vest som jeg har vist i et annet innlegg, kommer den på drøyt 10000 selvsydd. Det er et vesentlig mindre beløp enn det du har som eksempel.

Som forutsetter at man kan sy og brodere, siden det er uten kurs. For "hvermansen" som ikke kan brodere og sy kommer utgifter til å leie noen til å brodere og eventuelt sy i tillegg. 

Og hva hjelper det ungdom her at bunader andre steder er billigere å sy selv, når vår lokale bunad kommer på 30 000 selvsydd? Ikke alle steder har lassevis av forskjellige modeller å velge mellom. 

Poenget er at det er mange bunader som har lisens så den kun kan kjøpes ett sted og begrensninger som krav om kurs o.l. som gjør at det å sy bunaden selv ikke er så veldig billig. Så det går ikke an å argumentere med at man får bunad veldig billig bare man syr den selv. 

Anonymkode: dae89...bb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (19 minutter siden):

Eh jo er litt tema når flere her snakker om at det er livsviktig å ha bunad på 17 mai, dåp, konf...

Nei, det vi snakker om er bunadspresset på tenåringsjenter i egen komf, og på diverse bunadanledninger gjennom tenårene der de er sammen med andre jevnaldrende i bunad. Ikke typisk dåp og komf i familien, men skoleavslutninger og 17. maifrokost med venninner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som forutsetter at man kan sy og brodere, siden det er uten kurs. For "hvermansen" som ikke kan brodere og sy kommer utgifter til å leie noen til å brodere og eventuelt sy i tillegg. 

Og hva hjelper det ungdom her at bunader andre steder er billigere å sy selv, når vår lokale bunad kommer på 30 000 selvsydd? Ikke alle steder har lassevis av forskjellige modeller å velge mellom. 

Poenget er at det er mange bunader som har lisens så den kun kan kjøpes ett sted og begrensninger som krav om kurs o.l. som gjør at det å sy bunaden selv ikke er så veldig billig. Så det går ikke an å argumentere med at man får bunad veldig billig bare man syr den selv. 

Anonymkode: dae89...bb8

Gudhjelpe meg for en avsporing. Jeg viste bare med et eksempel at det ikke er riktig at alle bunader krever obligatorisk kurs og materialer til 31000 kroner. Jeg vet ikke hva du svarer på, men det ihvertfall ikke det jeg sa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men du kunne jo hatt ryggrad til å stå imot?

Hvorfor skal en fremmed 12-åring ha ryggrad, mens du og ditt barn slipper?

Jeg har ryggrad til å stå for mine valg. Når det gjelder vårt valg ved å la vår kommende konfirmant få bunad av besteforeldrene, så kommer det ikke av press utenfra eller av press fra besteforeldrene, men det kommer av gleden jeg ser når de nå får gi dette i gave til henne. På samme måte jeg ser gleden når min søster har vært ute og handlet en kjole eller et skjørt til vår datter. Hun koser seg med å kjøpe klær til vår datter, da alle hennes barnebarn helst vil velge klær selv. Det er langt fra nødvendig av henne, men så lenge hun har råd og vår datter setter pris på det, setter jeg ikke foten ned og nekter henne.

Vår datter har til nå følt seg veldig fin i festdrakt, og det var egentlig vår plan mot konfirmasjonen. I og med at vår datter har valgt bunad fra mitt hjemsted, så kommer hun uansett til å skille seg ut på både konfirmasjonsbilder, 17. mai, utdeling av vitnemål og i familieselskaper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att ha pengar för, och att ha råd att spendera på kan vara två olika saker.

TS har sparat, levt sparsamt och fått ihop pengar till konfirmationsfirande till dottern, medräknat gave och pengar till finkläder. Precis som till för sonen. Det är att tänka på VAD hon kan spendera så de får en fin dag och en rejäl pengagave.

TS sparande räcker också till en rimlig sydenferie tillsammans. Till EN ferie sammen som familie under året. Inget extravagant eller "over the top".

Jag tycker TS har gjort en sund och bra insats för att dottern ska få en fin konfirmation. En konfirmation som är likvärdig sonens, och som gör att de fortfarande kan leva och få en ferie sammen.

Har TS och TS familj ont om pengar är det inte att "ta sig råd" och spendera 40.000 på en bunad till ETT barn. Social press eller inte, det är inte klokt bruk av pengar tycker jag.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Furstina skrev (35 minutter siden):

Att ha pengar för, och att ha råd att spendera på kan vara två olika saker.

TS har sparat, levt sparsamt och fått ihop pengar till konfirmationsfirande till dottern, medräknat gave och pengar till finkläder. Precis som till för sonen. Det är att tänka på VAD hon kan spendera så de får en fin dag och en rejäl pengagave.

TS sparande räcker också till en rimlig sydenferie tillsammans. Till EN ferie sammen som familie under året. Inget extravagant eller "over the top".

Jag tycker TS har gjort en sund och bra insats för att dottern ska få en fin konfirmation. En konfirmation som är likvärdig sonens, och som gör att de fortfarande kan leva och få en ferie sammen.

Har TS och TS familj ont om pengar är det inte att "ta sig råd" och spendera 40.000 på en bunad till ETT barn. Social press eller inte, det är inte klokt bruk av pengar tycker jag.

Dette støtter jeg fullt ut.

TS er en fornuftig dame med god økonomisk sans og har klart å gjøre det beste ut av en vanskelig livssituasjon.

Hun tar m barna på nøkterne ferier og ordner istand konfirmasjon på egen hånd. Hun er en vi bør applaudere.

For en familie med lite økonomisk overskudd må nødvendigvis 40000 tas fra noe annet som nok er mer fornuftig å bruke de pengene på.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kontorotta skrev (40 minutter siden):

Jeg har ryggrad til å stå for mine valg. Når det gjelder vårt valg ved å la vår kommende konfirmant få bunad av besteforeldrene, så kommer det ikke av press utenfra eller av press fra besteforeldrene, men det kommer av gleden jeg ser når de nå får gi dette i gave til henne. På samme måte jeg ser gleden når min søster har vært ute og handlet en kjole eller et skjørt til vår datter. Hun koser seg med å kjøpe klær til vår datter, da alle hennes barnebarn helst vil velge klær selv. Det er langt fra nødvendig av henne, men så lenge hun har råd og vår datter setter pris på det, setter jeg ikke foten ned og nekter henne.

Vår datter har til nå følt seg veldig fin i festdrakt, og det var egentlig vår plan mot konfirmasjonen. I og med at vår datter har valgt bunad fra mitt hjemsted, så kommer hun uansett til å skille seg ut på både konfirmasjonsbilder, 17. mai, utdeling av vitnemål og i familieselskaper.

beklager, men jeg ser bare en person (deg) som har gått høyt på banen med krav om at andre (barn) må ha ryggrad, og så en ordflom av unnskyldninger for hvorfor det samme kravet ikke gjelder en selv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

beklager, men jeg ser bare en person (deg) som har gått høyt på banen med krav om at andre (barn) må ha ryggrad, og så en ordflom av unnskyldninger for hvorfor det samme kravet ikke gjelder en selv.

Det er klart at familier er ulike og derfor prioriterer de ulikt.

Jeg har og en konfirmant om et par år som får en arvet bunad. Hadde hun ikke det så hadde ikke vi kjøpt bunad da det er noe vi ikke hadde prioritert nå på tross av at vi har penger.

Det finnes nok en del familier rundt om kring som ikke ser på bunad som noe en må ha.

Og ja noen familier med dårlig økonomi vil gjøre absolutt alt for at jenter skal få bunad koste hva det vil droppe ferier makse Mastercard eller låne ekstra på huset.

Andre ville aldri gjort noe slikt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du ser akkurat hva du vil se, og det er helt greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...