Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor konfirmerer hun seg? Det er nå det første spørsmålet som må stilles. Mest sannsynlig fordi "alle andre" gjør det, og ikke pga kristne verdier. Ergo er ikke konfirmasjonen egentlig noe viktig hendelse i livet, men noe man gjør for å få penger. Da tenker jeg løsninga er grei. Hun lar være konfirmere seg siden hun truer med det, du sparer de 5000 + penger du hadde brukt til lokaler, mat osv. Disse får hun når hun blir 18, og så kan hun i mellomtiden spare penger selv hvis det faktisk er veldig viktig for henne med bunad i framtiden.

Anonymkode: 7d153...80a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg hadde lett droppet ferie i to år for å kjøpe bunad til datteren min.

Anonymkode: 30e4b...961

Men hadde du  da du var ungdom lett droppet ferie i to år for at lillesøster skal få bunaden hun sutrer seg til?

For saken dreier seg ikke om bare TS og datteren, det er en bror inni bildet som dette går ut over også.

Anonymkode: 71f4d...fa1

• Liker 22
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes mange fine bunader på Finn som ikke er så kostbare som nye. Med mindre dere er fra et lite sted med spesiell bunad, så er det mulig å gjøre kupp der, og mange gamle bunader er også sydd med høy kvalitet.

Skjønner datteren din litt også, det er veldig viktig for mange å ikke skille seg ut i denne fasen av livet. 

Anonymkode: 2b4e3...5e1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken type bunad ønsker hun seg?

Anonymkode: b2af7...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår henne. Her har ALLE bunader til konfirmasjon. Jeg synes du skal droppe sydentur og låne penger til bunad. Så viktig er det faktisk. Så kan du spare for å gi sønnen din en tilsvarende sum.

Anonymkode: 80308...e18

Dette må være en ung, barnløs skribent som tillater seg å skrive dette? Det er ingen menneskerett med bunad. Skal hele familien droppe alt for en bunad? Og ta opp lån? Hadde ikke kommet på tale her! 
Og de som har likt innlegget…?🫣

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sofiei skrev (1 time siden):

Men hun har jo løsningen selv. Ingen bunad = ingen konfirmasjon. Problemet løst. Penger spart. Og hun har lært at hun ikke kan presse dere til å kjøpe ting dere faktisk ikke har råd til. Ærlig talt, hun høres bortskjemt og selvsentrert ut, og trenger nok sånn sett en lærepenge.

Løsningen du beskriver er jeg enig i, men å kalle ungdommen bortskjemt og selvsentrert blir feil.

Disse tankene hun har om bunad er for henne høyst reelle og bunner nok i forventninger fra omgivelsene.

Anonymkode: 8b3fb...142

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymus Notarius skrev (32 minutter siden):

Ja, og hvorfor er det sånn, tro? Jo, fordi så mange foreldre gir etter for presset. 

Viktigere å lære ungene sine å tenke sjæl enn å bare gjøre som alle andre. Hvis det er "tøft gjort" å ikke ha bunad, så får det være en god erfaring å ta med seg, da. Å lære at man kan presse sin aleneforsørgende mor for 45 000 ved å vise til at "alle andre får lov" er i alle fall ræva lærdom for livet.

Jeg tipper at mange hadde droppet bunad om de hadde fått velge mellom kr 10.000 eller bunad. Just sayin'

Anonymkode: 8b3fb...142

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med en festdrakt i stedet? Det finnes flere som er ganske fine, og vesentlig billigere enn bunad. Jeg har festdrakt herfra: https://vallandfestdrakt.no/festdrakter/festdrakt-for-dame og har fått mange komplimenter for den. De er og sydd slik at de kan legges både ut i bredden og lengden med tanke på at man kanskje vokser litt her og der med tiden. Med festdrakt har du mulighet til å legge av litt i måneden de neste 2 årene (kanskje halve summen), og hun kan få festdrakt og halve summen som broren fikk som gave. Med mindre brorens dress og festdrakt koster det samme, da kan hun få samme pengesum som broren fikk.

Anonymkode: 0d889...63d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår dere begge. Her var bunaden konfirmasjonsgaven. Ikke penger utenom. Der har du til starten. Bursdagsgaver i de neste to år kan være sølv fra både besteforeldre og deg, en kan få den sydd privat, det er mange andre enn husfliden som syr, og prosjektet starter nå. Vi kom opp i ca 30 000, ja, det er mye det også, men fordelt utover 2 år så gikk det fint. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes det brukt? Noen hun kan arve fra? Her fikk vår en på spleis fra besteforeldre og faddere. Hadde aldri hatt råd ellers.

Anonymkode: 8211c...a67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går ann å tenke litt frem i tid, bunad koster og det vet vi jo. Startet derfor å spare 200 kr måneden til bunad den dagen min datter ble født, da hadde jeg nok til bunad innen hun ble konfirmant, men selvfølgelig litt sent å tenke i disse baner nå. Ønsker dere uansett en fin konfirmasjon med eller uten bunad :) 

Anonymkode: d589a...477

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker hun «taper mer ansikt» ovenfor vennene når hun er en av ytterst få som velger å ikke konfirmere seg…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes det er latterlig å kalle hun bortskjemt og materialistisk fordi hun ønsker samme antrekk som de fleste andre jenter !

Anonymkode: 3d903...f6f

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår henne. Her har ALLE bunader til konfirmasjon. Jeg synes du skal droppe sydentur og låne penger til bunad. Så viktig er det faktisk. Så kan du spare for å gi sønnen din en tilsvarende sum.

Låne penger til bunad? Mor har ikke råd til bunad ergo er det galskap å låne penger som fordyrer bunaden med det dobbelte!

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med at gutta får ferie/reise og hun får bunad? 

Anonymkode: 72b33...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finnes det brukt? Noen hun kan arve fra? Her fikk vår en på spleis fra besteforeldre og faddere. Hadde aldri hatt råd ellers.

Anonymkode: 8211c...a67

Det synes jeg var lurt. At da blir det kanskje bunad i stedet for penger til konfirmasjonen? Så spørs det hvor mye hun ønsker seg det.

Jeg ville nok ikke hatt festdrakt selv framfor bunad, da ville jeg heller valgt en sommerkjole.

Anonymkode: 72b33...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spart små summer til konfirmasjonsfeiring, bunad og lappen fra de er små, noen ganger bare 50kr i måneden, noen ganger 1000kr (feriepenger), MEN datteren får ikke bunad nå som 14-åring, hun får pent vente et par år for har ikke lyst til å starte så tidlig med å sy ut bunaden. Jenta vokser fortsatt en del både i høyde og bredde og kommer ikke til å være størrelse 34 hele livet, 

Er litt sent å både spare og lage bunad nå med den økonomien du presenterer.  Dere kan derimot gjøre avtale om å leie bunad i konfirmasjonen og begynne sparing til bunad nå og så får hun bunad når hun er mer utvokst.   Var i konfirmasjon i helgen og samtlige jenter hadde bunad eller festdrakt så jeg forstår hvorfor hun vil ha det, 

Anonymkode: f8796...6b7

Å spare til konfirmasjon (5-10-15 tusen?), bunad (40-80) og lappen (40?) krever nærmere 500 i mnd per unge enn enn femtilapp her og der, med mindre man er ekstremt heldige med investeringene sine. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det løser du ved å gi tilbudet om å låne/leie bunad til selve konfirmasjonen. Vil hun fortsatt ikke konfirmere seg, så får hun la være. Det er enda et år til hun  skal melde seg på, og du kan oppmuntre til at hun uansett følger undervisningen, den diskusjonen kan dere ta opp igjen om et år.
Du må ikke begynne å forhandle med henne, hun skal ikke bestemme ferier og andre utgifter for familien.
Her hadde alle bunad, men de de fleste jeg snakket med om det hadde arvede, lånte og forøvrig vet jeg jeg ikke, det syns ikke. Ikke gjør dette til et større "problem" enn det er, hun har et legitimt ønske, du har en grei løsning, hun kommer med en barnslig trussel (hun er vel 11-12 år), dette løser seg. 

Anonymkode: 2eccf...fce

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At ALLE har noe betyr ikke at man selv må ha. Ærlig talt. Uansett spesielt å kjøpe bunad til en kropp som fortsatt er i vekst. Sååå dyrt plagg og så vokser man fra de.🙄

Anonymkode: 00066...197

Nei, en vokser ikke fra bunaden. En skikkelig sydd norsk bunad kan legges ned og ut. Jeg og mine venner har samme bunad 30 år etter.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...