Gå til innhold

Søkte på jobb som sommerferievikar men ber om 6 uker sommerferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde nok ikke kunne sagt ja. Jeg har nettopp selv ansatt to sommervikarer, og det er fordi jeg trenger de for å jobbe i sommer. Og fristen hos oss for å sette seg opp på ferieuker i sommer var 15 april

• Liker 1
Skrevet

Har jobbet som HR-sjef i mange år, og ser tydelig at kommunikasjonen som kreves nå er noe helt annet enn det som var nødvendig før. Mange unge får ikke med seg selvfølgeligheter hjemmefra (eksempel: du må møte på jobb -og gjøre jobben din - selv om du er sliten etter turen i helgen). 

Her anbefaler jeg TS/ TS sin leder å ta kontakt med de det gjelder og prate sammen. Arbeidsgiver har behov for noen som er tilstede hele sommeren. Ønsker de fortsatt jobben, eller er det bedre for dem å takke nei og så kan arbeidsgiver finne noen andre? Evt kan arbeidsgiver ta inn en ekstra person og så deler de sommeren på tre i stedet for to (men alle får jobbe mindre). 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo noe kommunikasjon som er helt hårreisende!

Har vært på intervju for sommerjobb selv, og første spørsmål er jo om man kan jobbe så og så mange dager i uken mellom 2 datoer.

Anonymkode: c3982...ddb

Skrevet
On 5/6/2024 at 10:02 PM, AnonymBruker said:

Du er ikke leder men sjefen din har ikke taushetsplikt og har bedt deg søke råd på ett nettforum. Her er det så mange rare ting at det sikkert ikke er vits å legge ut annonsen på nytt. Nå er det jo mai allerede. Be sjefen din spørre barna sine igjen da vel..

Anonymkode: 7271e...2ee

Taushetsplikten angår forhold der enkeltindivider kan identifiseres. Denne problemstillingen omfattes ikke av dette.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
On 5/6/2024 at 8:09 PM, klarinetta said:

Her er det store kommunikasjonsproblemer, hvordan kan man gjennomføre intervjuer om jobb i sommerferien og ende med en ansatt som vil ha ferie når hun skal jobbe.. I tillegg ETTER at kontrakt er skrevet for nevnte periode..

Usikker på hvem som er mest fjern her, dere eller de ansatte!

På den annen side, de har jo ikke opparbeidet seg ferierettigheter enda. 

Dette er helt vanlig. Jeg jobber i butikk der vi har en del erfaring med ansettelser. Søkermassen deler seg gjerne 50/50 i mellom unge mennesker som har HELT urealistiske forventninger til arbeidslivet, og unge mennesker som skjønner hva som forventes av dem, og hva som kan forventes i retur.

Barn av curling-foreldre har tidvis ganske hårreisende idéer om egen status i arbeidslivet😅

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Nosy Nelly skrev (2 minutter siden):

Dette er helt vanlig. Jeg jobber i butikk der vi har en del erfaring med ansettelser. Søkermassen deler seg gjerne 50/50 i mellom unge mennesker som har HELT urealistiske forventninger til arbeidslivet, og unge mennesker som skjønner hva som forventes av dem, og hva som kan forventes i retur.

Barn av curling-foreldre har tidvis ganske hårreisende idéer om egen status i arbeidslivet😅

Jeg legger alt ansvaret på arbeidsgiver her. Uansett hva ungdommen forventer eller hvilken type foreldre de har, må en intervjuprosess være såpass grundig at de avdekker alldeles elementære punkter FØR en kontrakt kommer på bordet. 

Endret av klarinetta
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
issoras skrev (20 timer siden):

Dette har blitt veldig vanlig de siste årene, dessverre. Ser det hos oss også, sommervikarene vil ha like mye ferie som fast ansatte. 

Jeg må innrømme at det begynner å bli vanskelig å ha sympati med unge som klager over vanskelig boligmarked og lavt stipend samtidig som de ikke ønsker å jobbe på sommeren, og helst ikke skal ha undervisning i russetida heller. Alt er bare fest og moro. Ser det på ungdommene i familien min også, de er studenter men skal ha TRE ferieopphold bare i sommer, til utlandet! Sommerjobb har de ikke tid til. 

De har rett og slett for god råd, og derfor stiller de slike feriekrav, de er ikke avhengig av å tjene penger... 

Studenter jobber ofte gjennom året ellers også, så det er ofte en annen gruppe enn elever. Da er det selvfølgelig greit å ta fri om sommeren som mange andre. Tre ferieopphold for studenter er ikke vanlig blant "våre" unge i alle fall, lurer litt på hvilken gruppe dette er? Blant rikingene i Norge? Tror ikke det er veldig representativt. 

Anonymkode: 95381...ab8

• Liker 3
Gjest issoras
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Studenter jobber ofte gjennom året ellers også, så det er ofte en annen gruppe enn elever. Da er det selvfølgelig greit å ta fri om sommeren som mange andre. Tre ferieopphold for studenter er ikke vanlig blant "våre" unge i alle fall, lurer litt på hvilken gruppe dette er? Blant rikingene i Norge? Tror ikke det er veldig representativt. 

Anonymkode: 95381...ab8

Helt vanlig, norsk ungdom jeg snakker om. 😅 Selvfølgelig er det ikke vanlig for de fleste med 3 utenlandsopphold per ferie, men poenget er at dagens studenter reiser mye mer enn det som var vanlig for 15 år siden, og ønsker å jobbe mindre. Da er det vanskelig å ha sympati når de som nyutdannede klager over høye boligpriser og vanskelig å få lån... Potensialet for å tjene mer er jo der, studenter trenger ikke 8 uker sommerferie. 

Dette er jo et problem på samfunnsnivå fordi velferdstjenestene er vanskelige å drifte når det er blitt så vanskelig å få sommervikarer sammenlignet mot bare få år siden. 

Gjest issoras
Skrevet
1 hour ago, klarinetta said:

Jeg legger alt ansvaret på arbeidsgiver her. Uansett hva ungdommen forventer eller hvilken type foreldre de har, må en intervjuprosess være såpass grundig at de avdekker alldeles elementære punkter FØR en kontrakt kommer på bordet. 

Det er to problemer med dette:

Mange har endret behov mellom intervju og kontrakt eller oppstart og skal plutselig ha ferie likevel (SKAL - som i nekter å komme på jobb - det er ganske krise hvis du drifter et sykehjem og får vite 2 uker før at vikarene ikke dukker opp). 

Man får kanskje bare søkere som kun kan jobbe 2-3 uker. Det er klin umulig å drifte et sykehjem med vikarer som kun jobber 2 uker. 

Hos oss har rekruttering til sommerjobb blitt mye vanskeligere etter pandemien, holdningene endret seg da. 

AnonymBruker
Skrevet
issoras skrev (2 minutter siden):

Helt vanlig, norsk ungdom jeg snakker om. 😅 Selvfølgelig er det ikke vanlig for de fleste med 3 utenlandsopphold per ferie, men poenget er at dagens studenter reiser mye mer enn det som var vanlig for 15 år siden, og ønsker å jobbe mindre. Da er det vanskelig å ha sympati når de som nyutdannede klager over høye boligpriser og vanskelig å få lån... Potensialet for å tjene mer er jo der, studenter trenger ikke 8 uker sommerferie. 

Dette er jo et problem på samfunnsnivå fordi velferdstjenestene er vanskelige å drifte når det er blitt så vanskelig å få sommervikarer sammenlignet mot bare få år siden. 

Du lever under en stein om du tror vanlige studenter har 8 uker sommerferie? Studenter idag jobber MYE mer enn studenter for 15 år sidne, og har mindre fri. Jeg hadde mye mindre fritid og ferie som student for noen år siden, enn som ansatt i 100% stilling nå. Nå har jeg jo ettermiddagene fri + ferie. Før hadde jeg 80% stilling VED SIDEN AV sfulltiddstudie, og jobb i ferier.

Anonymkode: 10e38...0ad

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest issoras
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du lever under en stein om du tror vanlige studenter har 8 uker sommerferie? Studenter idag jobber MYE mer enn studenter for 15 år sidne, og har mindre fri. Jeg hadde mye mindre fritid og ferie som student for noen år siden, enn som ansatt i 100% stilling nå. Nå har jeg jo ettermiddagene fri + ferie. Før hadde jeg 80% stilling VED SIDEN AV sfulltiddstudie, og jobb i ferier.

Anonymkode: 10e38...0ad

Studenter som ikke jobber på sommeren har 8-10 uker sommerferie. Det var som et svar på at studenter trenger fri på sommeren - nei, de trenger ikke 8 uker ferie. Tar de 2 uker ferie er det fortsatt 6 uker igjen til å jobbe. Å søke på en sommerjobb hvis du bare kan jobbe 2 uker er bare frekt og virkelighetsfjernt. 

Du har rett i at studenter i dag jobber mer enn før , men de studerer tilsvarende mindre, så samlet er ikke belastningen større. Ettersom mange varsler om at kvaliteten på studentene har gått ned er det kanskje på tide å jobbe mer på sommeren, og studere mer resten av året? 😉

Nå påstår jeg ikke at de fleste studenter ikke jobber på sommeren, men at det er en tydelig tendens til at dagens unge, inkludert studenter, har ønske om å reise mer og jobbe mindre på sommeren. 

AnonymBruker
Skrevet

Tiltagende problem også hos oss. Dette er (nesten) en sullikjobb som en tidligere i tråden kalte det. 
Tar inn potensielle personer til intervju, og en del ekskluderer seg selv med veldig urealistiske forventninger allerede der. Eksempel er ønske om 3-5 uker sammenhengende ferie, hinsides forventninger til lønn/frynsegoder, og uttalelser som at arbeidsoppgaver XYZ gjør jeg ikke, så det må andre gjøre…

andre gjør som de i TS’ innlegg. Vi skriver kontrakt om at personen skal jobbe sammenhengende mellom to datoer som ferievikar- og det har skjedd mer enn en gang at vedkommende kommer og sier at «du- jeg fant en billig tur, så på torsdag neste uke tar jeg en uke fri- går greit det vel»??

Anonymkode: 17ef4...a18

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 21.59):

Men kontrakter er juridisk bindene. Skjønner at du som sjef og ansvarlig leder ikke har kunnskap når du sier barna til de ansatte? Hva slags bedrift/ industri gjør det i 2024? 

Anonymkode: 7271e...2ee

MASSEVIS av bedrifter gjør slikt. Det finnes stillinger der det er enkle oppgaver: flytte på esker, pakke ting ned, rydde, o.l. Mange teor også at det ikke er lov å ansette slektninger, men hvis slektningene faktisk har kompetansen som kreves, så er det ikke ulovlig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har opplevd dette med flere sommervikarer når vi har bedt om deres tilgjengelighet gjennom sommeren (FØR vi skriver kontrakt). De siste årene har folk blitt mer arbeidssky.

Anonymkode: 03938...f9a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

fortsettelse på mitt innlegg: -Men husk at arbeidsgiver styrer ferie, så dere kan si nei.

Anonymkode: 03938...f9a

• Liker 5
Skrevet

Dette burde vært oppklart via telefonsamtale før intervjuet.

Når jeg tar kontakt med en kandidat jeg vurderer å kalle inn til intervju, så stiller jeg alltid noen enkle spørsmål over telefon. Hvis jeg skal ansette sesongvikarer, så et et av spørsmålene på blokka "hvor mye kan du jobbe i sommer?".

Videre kan jeg finne på å spørre "når kan du starte?", "har du noen planer i perioden, hvor du skal reise bort, eller andre ting, som gjør at du ikke kan jobbe?".

Dette løser veldig mye, da du slipper å gjennomføre intervjuer med kandidater som ikke kan jobbe når du trenger det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar. Skal prøve å svare på det meste, beklager hvis noe er glemt.

Vi spurte om ferie på intervjuene. Vi spurte bl.a. også om de trengte noe ferie rett før skolestart, om de kunne jobbe etter skolestart, og spurte de som har bursdag i sommer om de vil ha fri den dagen (erfaringen er at folk flest ønsker fri på bursdagen sin men greit å få avklart før man legger kabalen). Det var et par på intervju som sa rett ut at det ville ha mye fri. Men ingen av de som fikk jobben sa noe om det. Spørsmålet kom etter kontraktsignering. Hun andre ble spurt direkte en ekstra gang før kontraktsignering.

Jobben krever ingen utdannelse men det er likevel ting som må utføres på korrekt vis. Vi gir jo opplæring men det tar ofte litt tid før jobben sitter godt, så det er dumt om noen bare kan jobbe en uke, har fri et par uker, jobber to uker, har fri osv. 

Vi har tidligere brukt barn av ansatte fordi de ofte har vært her bl.a. på planleggingsdag i BHG, på sommerfest osv. og kjenner bedriften fra før. Det har alltid fungert bra. Mange av de har kommet tilbake som voksne etter utdanning. Men i år kjenner vi ingen unge som har mulighet. 

Anonymkode: f2a9b...0d7

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 19.57):

Vi lyste ut stilling som sommerferievikar. Har hatt intervjuer, og endte til slutt med to som hadde referanser og virket bra. Kontrakt signert med den ene. Så kom SMS med spørsmål om hvordan hun søker om sommerferie. Viste seg at hun ene ønsker ferie i 6 uker midt i fellesferien! Hun andre ønsker en uke i starten av juli og to uker i starten av august.

Vi har hatt sommerferievikar før men da har det vært barn av ansatte eller andre folk vi kjenner, og det har aldri vært noe problemer.

Selvfølgelig kan man få fri et par dager, men meget spesielt å søke om så mye fri når man selv har valgt å søke jobb som sommerferievikar. 

Svaret overrasker kanskje mange, men rent juridisk har sommervikarer krav på ferie på lik linje med alle andre ansatte. Siden arbeidsforholdet som regel varer veldig kort, er det vanlig at sommervikarer ofte ikke rekker eller at de ikke ønsker å avvikle ferie i løpet av arbeidsforholdet.

Klippet ut fra adv Lippestad, som var det første som kom opp på et googlesøk. Sommervikarer har rett på ferie, på lik linje med faste ansatte. Sjekk LO- sommerpatrulje osv. Står på mange sider, så enkelt å finne reglene på det.

Mange ønsker å jobbe mest mulig, men de har altså rett på tre uker sammenhengende. 

Anonymkode: 3b96f...1cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Svaret overrasker kanskje mange, men rent juridisk har sommervikarer krav på ferie på lik linje med alle andre ansatte. Siden arbeidsforholdet som regel varer veldig kort, er det vanlig at sommervikarer ofte ikke rekker eller at de ikke ønsker å avvikle ferie i løpet av arbeidsforholdet.

Klippet ut fra adv Lippestad, som var det første som kom opp på et googlesøk. Sommervikarer har rett på ferie, på lik linje med faste ansatte. Sjekk LO- sommerpatrulje osv. Står på mange sider, så enkelt å finne reglene på det.

Mange ønsker å jobbe mest mulig, men de har altså rett på tre uker sammenhengende

Latterlig å søke sommerjobb og så forvente 3 uker i juli. De ukene får de ta tidlig i juni eller sist i august. Det er i juni- sept de evt har krav på å ta ut ferien sammenhengende. Men why bother å søke jobb hvis ferie er mest interessant..kaster bort alles tid på dumskap.

Anonymkode: c2d30...1b4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mange ønsker å jobbe mest mulig, men de har altså rett på tre uker sammenhengende. 

Arbeidsgiver har styringsrett og kan velge å legge ferien deres til september, så det er ikke noe problem. 

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...