Gå til innhold

3 barn på 75 kvm - 2 soverom og 1 bad


mammaemma

Anbefalte innlegg

Erfaringer? Har lyst på det 3. barnet, men ikke mulighet til å flytte i nærmeste fremtid. Jeg er ikke så opptatt av stor plass, men heller gode løsninger, bra med oppbevaring og fint interiør. Ingen av de tingene har vi egt nå, så det må evt fikses opp i. Noen med erfaringer eller tips og triks?? Noen som kjenner noen eller har vært i likende situasjon? Hvorfor eller hvorfor ikke funker det med to barn på 6 og 7 år + en eventuell baby + 2 voksne på 75 kvm??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde tre barn på 60 m2 en periode. To barn delte rom, tredje sov inne hos oss. Jeg synes det gikk greit, men vi valgte nok en minimalistisk stil. Det ble viktig å holde det ryddig, og å ha få ting gjorde det enklere. 

Vi flyttet til 80 m2 da vi fikk nr fire. Da ble  det tre soverom.

Jeg ser at våre barn har færre leker, og ikke minst langt mindre klær enn mange barn. 

For meg er det viktig at vi har separat kjøkken slik at vi fikk to oppholdsrom. Da kan vi dele oss på flere rom, og det er lettere å ha gjester.

Anonymkode: 14d12...8e0

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir urettferdig ovenfor to søsken at de må dele rom med en lillebror/lillesøster, når de er så mye eldre. Om man da skal få nummer 3 så bør det være mulighet for at man får egne soverom når minstemann er for stor til å sove inne hos foreldrene, når det måtte være er jo opp til dere. Om dere har mulighet så kan dere jo eventuelt lage et tredje soverom, jeg kjenner en familie som tok rom fra stuen og lagde to ekstra soverom. 

Anonymkode: ee93c...31c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på ca 70 kvm med to soverom , to barn og en voksen og det er jo egentlig for lite . Hadde jeg hatt et bittelite soverom til så . 

Anonymkode: 5dff9...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det. 
Vi har to barn på ca. samme plass og det er aaaaalt for trangt. Har ikke plass til tingene våre, har ikke nok skapplass, har ikke plass til hjemmekontor, det er daglig dokø osv. osv. 

Anonymkode: 16c38...9f8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke orket. Det er ikke så lenge til de eldste blir så store at de trenger plass og privatliv. 

Anonymkode: 07a48...7ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, 70 kvm er definitivt for lite for tre barn. To barn er også i overkant på så lite areal.

Anonymkode: d3c3d...784

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samsover uansett med barna til de er 4-5 år, så vi drøyde til da med å flytte til noe større. De to eldste ønsket å fortsette å dele rom etter at vi flyttet så da fikk vi et rom til overs.

Eneste jeg sterkt vil anbefale er å ha et ekstra rom utenom stuen hvor man kan trekke seg tilbake hvis man må jobbe eller trenger å være i fred. Enten et litt større hovedsoverom så det er plass til skrivebord, eller gjøre om boden til kontor/leserom/stillerom. 

Anonymkode: aa084...9db

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Både barn og voksne trenger litt privatliv. Men selv om jeg ikke hadde klart det, så betyr jo ikke det at andre kan 🙂. Startet familielivet på 75 kvm, to voksne og en baby. Kjøpte hus med stor hage etter et år. Valgte tettsted i stedet for by.

Anonymkode: 8ffa1...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri. Både barn og voksne trenger litt privatliv. Men selv om jeg ikke hadde klart det, så betyr jo ikke det at andre kan 🙂. Startet familielivet på 75 kvm, to voksne og en baby. Kjøpte hus med stor hage etter et år. Valgte tettsted i stedet for by.

Anonymkode: 8ffa1...659

Ramlet ut et ord der. Jeg klarer ikke å bo så trangt, men andre kan jo like det 🙂

Anonymkode: 8ffa1...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit.

Anonymkode: fd582...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er så mange negative? Dette har jo vært normal størrelse på bolig i mange år. I mange tiår var det en regel om at boligen måtte være under 90 kvm for å få lån fra Husbanken. Det er først helt nylig at vi har fått disse store boligene, med eget soverom + bad til alle i familien, som presser boligprisene oppover. 

Anonymkode: aa084...9db

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et hus på 80 kvadrat med 2 ungdommer. Ene soverommet jeg og mannen bruker er soverom. Men etter dagens standard er det lite. Rommet er 190 cm bredt og 300cm andre veien. Så vi krabber opp i senga. Slik at ungdommene har de 2 største romma. Har kun 1 bad med do. Ja til tider ønsker jeg meg 1 do til. Men vi klarer oss fint med den plassen vi har.  

Selv vokste jeg opp i hus på 400 kvadrat , der jeg hadde egen stue da jeg var tenåring. Så noen ganger skulle jeg ønske oss større plass. Men samtidig deilig å ikke ha for stort når helsa ikke er god. Og når ungdommen flytter ut har vi rimlug god plass slik sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fått noia, synes vi bor trangt med 1 barn og vi har 95kvm med 3 rom + kjøkken/stue/bad 😄

Anonymkode: 3d8c0...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor bodde de første 9 leveårene i leilighet på 70kvm, og delte barnerom med sine 3 brødre. To i hver køye. 60-tallet dette. Det gikk det også, men så bygget de stort hus, og de fikk hvert sitt rom. Fremdeles ett hovedbad da. 

Anonymkode: 0a935...820

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er så mange negative? Dette har jo vært normal størrelse på bolig i mange år. I mange tiår var det en regel om at boligen måtte være under 90 kvm for å få lån fra Husbanken. Det er først helt nylig at vi har fått disse store boligene, med eget soverom + bad til alle i familien, som presser boligprisene oppover. 

Anonymkode: aa084...9db

Folk har blitt bortskjemte rett og slett.

Vårt er 80 kvm med 3 soverom, bad, gang, stue og kjøkken. Ja kjøkkenet er lite, ene soveromet er lite. Men vi har nå klart å bo her uten problem i 9 år.  Nå er ungene ungdom så er de som har de 2 store soveromene slik at de kam trekke seg unna.

Da vi bodde på gården var huset mindre og unga måtte dele soverom. Der var det til gjengjeld større kjøkken som jeg til tider savner

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mere enn god nok plass. I-lands problem. Søsken kan fint dele rom uten å få traumer. Så lenge de får mat,klær og kjærlighet. 

Anonymkode: 1f464...746

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mere enn god nok plass. I-lands problem. Søsken kan fint dele rom uten å få traumer. Så lenge de får mat,klær og kjærlighet. 

Anonymkode: 1f464...746

Elsker sånne svar💞🥲 takk!!

ps: men takker selvfølgelig for alle typer svar🫢

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det er ikke mer enn 60-70 år siden at det var vanlig med store familier på to rom og kjøkken. Sånn for å sette ting i perspektiv. Mange som er bortskjemte i dag.

Så lenge dere har råd til å forsørge tre barn slik dere bor i dag, er det vel ikke noe problem. Synes ikke det skal bli sånn at (flere) barn kun er for øvre middelklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare no forbanna tull at «70 kvadratmeter er for lite for to-tre barn». Det er mer enn nok plass. 

Anonymkode: b4698...2e0

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...