Gå til innhold

Barn som ikke vil til pappaen, bare tillate det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal man tillate en 12-åring å ikke dra på samvær med far «bare fordi»?

Hun sier det ikke er noen spesiell grunn til å ikke dra dit annet enn at hun trives best hos meg. 

Har vanligvis 50/50. Skal jeg bare la henne være hos meg, eller jobbe mer for at hu ska være hos faren og?
Hva har barnet best av?

Ingenting galt med far, annet enn litt strengere regler der. 

er bare usikker siden de skal høres fra 12, men samtidig vil jeg ikke ta far ifra samværet når det ikke er en annen grunn en «fordi».

 

Tanker ?

Anonymkode: 1cafd...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man ikke kan gi  skikkelig grunn så får man dra 

Anonymkode: 6d36b...531

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man ikke kan gi  skikkelig grunn så får man dra 

Anonymkode: 6d36b...531

Hu vil være der i helgene av og til. Men det er ut av det blå, så skjønner ikke hva det kommer av. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om far hadde tatt det til retten, så er det 12-åringens stemme som hadde vært avgjørende. Hva om du spør henne om hva som skal til for at hun skal ønske å dra til far også videreformidler du dette til far?

Anonymkode: 9213e...f98

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det MOR som skal tilrettelegge for at barnet skal til FAR? Hvorfor skal ikke far på banen her? Han har selv ansvar for forholdet til sitt barn. Da må jo han faktisk gjøre noe for at det fortsatt skal være bra. 

Selvsagt skal ikke du som mor snakke ned far eller noe sånt, men du må sende ballen videre til han. hva vil han gjøre, hva har han gjort ifht barnet etc. Han må på banen her, dette kan ikke du løse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, om far hadde tatt det til retten, så er det 12-åringens stemme som hadde vært avgjørende. Hva om du spør henne om hva som skal til for at hun skal ønske å dra til far også videreformidler du dette til far?

Anonymkode: 9213e...f98

Er nok regler. Der må hu gjøre lekser og ha skjermtid. Andre regler her. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

regine skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det MOR som skal tilrettelegge for at barnet skal til FAR? Hvorfor skal ikke far på banen her? Han har selv ansvar for forholdet til sitt barn. Da må jo han faktisk gjøre noe for at det fortsatt skal være bra. 

Selvsagt skal ikke du som mor snakke ned far eller noe sånt, men du må sende ballen videre til han. hva vil han gjøre, hva har han gjort ifht barnet etc. Han må på banen her, dette kan ikke du løse. 

Jeg har ikke involvert far enda, hvis hu ikke vil til han så er det ikke noe mer han kan gjøre. Da han er seg selv uansett. 
Det blir isåfall ny mekling og han må betale bidrag til meg. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er nok regler. Der må hu gjøre lekser og ha skjermtid. Andre regler her. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Hæ? Hos deg slepp ho å gjere lekser? Og har ingen skjermtid...?

Anonymkode: 62986...f75

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Hos deg slepp ho å gjere lekser? Og har ingen skjermtid...?

Anonymkode: 62986...f75

Hu trenger ikke gjøre lekser før alt annet i verden nei. De blir gjort om tiden strekker til mellom alt andre hu vil gjøre. Har ikke skjermtid nei. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en periode her også når eldste var 11-12 år. Hun hadde heller ingen spesiell grunn annet enn at det var slitsomt å flytte frem og tilbake. Hun fikk være et halvår hos meg, med annenhver helg hos pappaen. Når vi skulle evaluere hvordan det funka sa hun at det hadde vært fint, men hun ville tilbake til 50/50. Nå prøver vi med to uker hos hver før de bytter, for å redusere antall byttinger.

Anonymkode: 5a546...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde en periode her også når eldste var 11-12 år. Hun hadde heller ingen spesiell grunn annet enn at det var slitsomt å flytte frem og tilbake. Hun fikk være et halvår hos meg, med annenhver helg hos pappaen. Når vi skulle evaluere hvordan det funka sa hun at det hadde vært fint, men hun ville tilbake til 50/50. Nå prøver vi med to uker hos hver før de bytter, for å redusere antall byttinger.

Anonymkode: 5a546...d87

Hmmm okei… Er jo litt synd i far, da. Han har jo ikke gjort noe galt. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er nok regler. Der må hu gjøre lekser og ha skjermtid. Andre regler her. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Det med ulike regler er et problem. Jeg har er bonusbarn med fri bruk av skjerm hos en forelder, som også mener at barnet skal bestemme alt og aldri måtte være med på noe barnet synes er kjedelig (som egentlig et det meste som ikke innbærer gaming eller YouTube). Det er et kjempeproblem for oss, for vi er jo livredd for at hun skal droppe å være hos oss, som er «strenge». Samtidig er det jo helt uaktuelt at resten av familien skal tilpasse seg barnet som vil sitte hjemme og game alle døgnets våkne timer, og uaktuelt å la barnet være alene hjemme.

Siden fri skjermbruk og ingen lekser er dårlig for barn burde du kanskje jobbe litt med reglene hos deg og se om ikke det motiverer henne til å være mer hos far, tenker jeg. 

Anonymkode: 43dbd...31c

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hu trenger ikke gjøre lekser før alt annet i verden nei. De blir gjort om tiden strekker til mellom alt andre hu vil gjøre. Har ikke skjermtid nei. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Det er dumt å ha lekser som valgfritt.... du gjør ungen en bjørnetjeneste her

Anonymkode: 9213e...f98

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hu trenger ikke gjøre lekser før alt annet i verden nei. De blir gjort om tiden strekker til mellom alt andre hu vil gjøre. Har ikke skjermtid nei. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Så lekser er ikke en prioritet, men kun noe som gjøres hvis hun får tid?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hu trenger ikke gjøre lekser før alt annet i verden nei. De blir gjort om tiden strekker til mellom alt andre hu vil gjøre. Har ikke skjermtid nei. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Hva om du begynner med grensesetting og regler, og legger deg litt mer mot midten/normen? Så blir ikke forskjellene så enorme fra far til deg. 

Anonymkode: abc5d...103

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det med ulike regler er et problem. Jeg har er bonusbarn med fri bruk av skjerm hos en forelder, som også mener at barnet skal bestemme alt og aldri måtte være med på noe barnet synes er kjedelig (som egentlig et det meste som ikke innbærer gaming eller YouTube). Det er et kjempeproblem for oss, for vi er jo livredd for at hun skal droppe å være hos oss, som er «strenge». Samtidig er det jo helt uaktuelt at resten av familien skal tilpasse seg barnet som vil sitte hjemme og game alle døgnets våkne timer, og uaktuelt å la barnet være alene hjemme.

Siden fri skjermbruk og ingen lekser er dårlig for barn burde du kanskje jobbe litt med reglene hos deg og se om ikke det motiverer henne til å være mer hos far, tenker jeg. 

Anonymkode: 43dbd...31c

Sånn er verden blitt. Man kan ikke krangle om sosiale medier osv. det er et fåtall som nekter barnet å utvikle seg i takt med samfunnet de vokser opp i og skal bli en del av. 
De må lære seg med nettvett osv og det gjør de med å holde på med det. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva om du begynner med grensesetting og regler, og legger deg litt mer mot midten/normen? Så blir ikke forskjellene så enorme fra far til deg. 

Anonymkode: abc5d...103

Far bør vel også kanskje slakke litt opp med disse reglene? 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (1 minutt siden):

Så lekser er ikke en prioritet, men kun noe som gjøres hvis hun får tid?

Ja. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hu trenger ikke gjøre lekser før alt annet i verden nei. De blir gjort om tiden strekker til mellom alt andre hu vil gjøre. Har ikke skjermtid nei. 

Anonymkode: 1cafd...7d5

Kan du og far gå på famililievernkontoret og bli enige om regler

Du bør høre på far. Barn bør ikke ha fri tilgang på skjerm, og du bør prioritere skole over andre ting.Når jeg leser dette tenkte jeg hun kanskje bør bo hos far, der hun blir fulgt opp skikkelig.

Anonymkode: ab80a...231

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...