Gå til innhold

Sukkeravhengig - finnes det noen behandling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Wegovy fungerer for ganske mange. Krever at din BMI er over 30 da, for å få resept. 

Anonymkode: de59f...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 17.22):

Hei!

Jeg føler at jeg har lest side opp og side ned i Google om emnet, og prøvd alle "triksene", men jeg får virkelig ikke bukt med søtsuget. Det er for så vidt ikke bare søtsug, det er ordentlig sukkeravhengighet. Dette har jeg hatt siden jeg var liten, så langt tilbake som jeg kan huske. Jeg byttet bort lekene mine mot godteri, og brukte størsteparten av lommepengene på sukkerholdige ting.

Det er veldig plagsomt. Når jeg får skikkelig søtsug, kjennes det ut som det er et stort monster inni kroppen min som skriker etter sukker. Om jeg da spiser sukker, helst godteri, roer det seg ganske raskt, og jeg føler meg som vanlig igjen.

Er det noen som kjenner seg igjen? Noen som har noen råd, annet enn de typiske man finner på nettet?

Anonymkode: a8353...133

Kutte ut alt med sukker,tvert.

Det er helt jævlig de første dagene, ille første uka .. tenker litt på det i starten av uke to...mut slutten av uke to tenker man ikke på søtt.

Men vær obs på matvarer som inneholder mye sukker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 19.14):

Nei, det er ikke så bra. Da kunne du likegodt ha drukket saft med sukker. Saft uten tilsatt sukker er ofte blitt tilsatt søtningsstoffer, og kroppen vil reagere på dette på samme måte som sukker. Blodsukkeret svinger kraftig opp, så rett ned, som gjør at du får lyst på mer søtt.

Anonymkode: 9098e...0b4

Du sprer FEILINFORMASJON :

Saft og brus tilsatt aspartam, ascesulfam  og stevia gir ikke blodsukkerøkning -

DET ER ANBEFALT AV DIABETESFORBUNDET!!! 

Sukkeralkoholer gir litt blodsukkerøkning, men er ikke tilsatt drikke siden det gir diaré.

https://www.diabetes.no/kosthold/sett-sammen-et-sunt-maltid/sotningsstoff/

Anonymkode: a76fb...710

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 19.14):

Nei, det er ikke så bra. Da kunne du likegodt ha drukket saft med sukker. Saft uten tilsatt sukker er ofte blitt tilsatt søtningsstoffer, og kroppen vil reagere på dette på samme måte som sukker. Blodsukkeret svinger kraftig opp, så rett ned, som gjør at du får lyst på mer søtt.

Anonymkode: 9098e...0b4

Du er en av de ja... da kan jeg fortelle deg at dette er feil

Anonymkode: 9bdce...9e9

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for alle gode og inspirerende svar😇

Jeg har startet med å kutte ut det verste, som er det som kroppen min skriker mest etter; alt av vingummi, smågodt og sjokolade. Har begynt å ta magnesium og kromtilskudd, og har lenge vurdert å begynne å trene. Vurderer fortsatt😉 Sliter ikke med vekta, jeg er normalvektig, i hvert fall så lenge jeg ikke dytter innpå en pose med snop hver dag. Men i verste fall går jeg i så fall bare opp et par-tre kilo før jeg kommer meg ned igjen. Det største problemet er altså selve suget og det å føle seg utilfredsstilt, om jeg kan si det sånn😅

Anonymkode: a8353...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, jeg er som deg når det gjelder sukker. For min del hjelper det å spise mye protein og lite karbohydrater (kan spise grove knekkebrød, men helst ikke brød, heller ikke grovt - vet ikke hvorfor). Jeg må kutte sukker fullt og helt. Da tar det bare dager før suget er borte. Så har jeg uvaner også. f eks spiser jeg søtt når jeg er sliten eller har mye som må gjøres. Uvanen er vanskelig å bli kvitt! Det å prioritere søvn, hjelper. Når det har gått en tid uten sukker, tror jeg gjerne at jeg har kontroll. Men spiser jeg en sjokolade, så er jeg utpå igjen. Helt utrolig, men sant. Sånn er det for meg. 

Anonymkode: b5b12...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...