Gå til innhold

Sukkeravhengig - finnes det noen behandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg føler at jeg har lest side opp og side ned i Google om emnet, og prøvd alle "triksene", men jeg får virkelig ikke bukt med søtsuget. Det er for så vidt ikke bare søtsug, det er ordentlig sukkeravhengighet. Dette har jeg hatt siden jeg var liten, så langt tilbake som jeg kan huske. Jeg byttet bort lekene mine mot godteri, og brukte størsteparten av lommepengene på sukkerholdige ting.

Det er veldig plagsomt. Når jeg får skikkelig søtsug, kjennes det ut som det er et stort monster inni kroppen min som skriker etter sukker. Om jeg da spiser sukker, helst godteri, roer det seg ganske raskt, og jeg føler meg som vanlig igjen.

Er det noen som kjenner seg igjen? Noen som har noen råd, annet enn de typiske man finner på nettet?

Anonymkode: a8353...133

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli carnivore, jeg var gal etter sukker, og nå har jeg ingen cravings lenger. Bedre kropp, bedre form og mindre smerter har jeg også.

Anonymkode: f192e...098

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fungerte for meg, var å ikke prøve å nekte meg selv sukker. Jeg hadde LOV til å spise sukker, men jeg hadde også noen regler. 

1. Jeg måtte spise 3 ordentlige måltid hver eneste dag. Jeg kunne ikke legge middagen til side for godis. Maten måtte være rik på fiber. Mye linser, bønner, MASSE grønnsaker og planter, og komplekse karbohydrater. Frokosten var alltid det samme: havregryn med chia frø, banan og skogsbær. Lunsj og middag varierte jeg, men jeg spiste masse gryter med bønner og linser (rød linsesuppe er utrolig digg).

2. Om jeg kjente på sukkersug, så tenkte jeg ikke "nei", men istedenfor tenkte jeg "ja, men etter nærmeste måltid". Etter at jeg da hadde spist f.eks en middag, var sukkersuget borte eller så svakt at jeg kunne ignorere det.

Etter et par uker, forsvant sukkersuget helt. Når jeg begynte å legge til planter og komplekse karbohydrater i kostholdet, var det ikke lenger vanskelig å holde seg vekk fra sukker. Nå har jeg levd uten sukkersug i mange, mange år. I ny og ne tar jeg meg en mørk sjokolade eller spiser en is i selskap uten at det sender meg tilbake i en sukkerspiral. 

 

Anonymkode: 9098e...0b4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du lettbrus? Jeg er glad i cola zero, drikker flere ganger i uka dessverre. I perioder når jeg kutter det ut får jeg ikke lyst på godteri. Merker lite sug etter det. Spis litt frukt innimellom og hold deg mett på normal mat. 

Anonymkode: 26ec9...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Drikker du lettbrus? Jeg er glad i cola zero, drikker flere ganger i uka dessverre. I perioder når jeg kutter det ut får jeg ikke lyst på godteri. Merker lite sug etter det. Spis litt frukt innimellom og hold deg mett på normal mat. 

Anonymkode: 26ec9...086

Saft uten tilsatt sukker er stort sett det eneste jeg drikker. Jeg syns ikke vann er noe godt, bare iskaldt om jeg er suuupertørst, og lar heller være å drikke dersom jeg ikke har noe å ha oppi. Det er kanskje ikke så bra ...

Anonymkode: a8353...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Saft uten tilsatt sukker er stort sett det eneste jeg drikker. Jeg syns ikke vann er noe godt, bare iskaldt om jeg er suuupertørst, og lar heller være å drikke dersom jeg ikke har noe å ha oppi. Det er kanskje ikke så bra ...

Anonymkode: a8353...133

Nei, det er ikke så bra. Da kunne du likegodt ha drukket saft med sukker. Saft uten tilsatt sukker er ofte blitt tilsatt søtningsstoffer, og kroppen vil reagere på dette på samme måte som sukker. Blodsukkeret svinger kraftig opp, så rett ned, som gjør at du får lyst på mer søtt.

Anonymkode: 9098e...0b4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som hjelper meg er: Mer protein og tilskudd av krom! 

Anonymkode: 56d2c...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sånn hvis jeg får i meg sukker, eller karbohydrater som jeg reagerer på. Kan fint spise knekkebrød, men spiser jeg brød f.eks får jeg sukkersug.

Du må nok helt av sukker, også "sunt" sukker som frukt osv. 

Ville også fokusert på å fylle på med dopamin fra andre kilder, ikke bare fjerne det, hjernen blir gal. Finn ut hva annet du gjør som øker dopaminet ditt, og fyll på så mye du greier. 

Anonymkode: fd1ee...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det helt likt og har dessverre heller ikke klart å knekke koden. Har også lest side opp og side ned, tatt alle kurs som finnes på markedet, men får ikke bukt med sukkeravhengigheta. Frykter at Wegovy er min siste sjanse..

Anonymkode: 5af08...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har det helt likt og har dessverre heller ikke klart å knekke koden. Har også lest side opp og side ned, tatt alle kurs som finnes på markedet, men får ikke bukt med sukkeravhengigheta. Frykter at Wegovy er min siste sjanse..

Anonymkode: 5af08...2b3

Sukkersuget mitt ble skrudd av den dagen jeg begynte på ADHD-medisin, og kroppen fikk dopaminet den higet etter. Skjønner at det selvsagt ikke er grunnen til sukkeravhengighet for alle, men vil likevel tipse om innfallsvinkelen slik at man kan snu litt på det og ikke bare tenke på hvordan fjerne sukker, men forsøke fokusere på hva annet som kan gi kroppen dopamin.. For noen er det musikk, for andre trening, noen får dopamin av å strikke, osv. De fleste vet hva som peaker hjernen sin, gå dit. 

Anonymkode: fd1ee...449

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening fjernet søtsuget mitt helt. Tung styrketrening og jevnlig cardio = bedre matinntak og mer søvn. Ikke noe rom for søtsug igjen. 

Anonymkode: 636f5...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Trening fjernet søtsuget mitt helt. Tung styrketrening og jevnlig cardio = bedre matinntak og mer søvn. Ikke noe rom for søtsug igjen. 

Anonymkode: 636f5...361

Du fant deg en annen dopaminkilde.

Grunnen til at mange ikke henger med på den, er fordi de ikke føler dopaminet fra trening (enda), eventuelt synes trening er så dritt at det tar lang tid før dopaminproduksjonen overstiger den kjipe følelsen av å måtte dra seg til trening. Det koster mer enn det smaker, og det gjør det i lang tid.

Derfor TS, finn DIN dopaminkilde. Ikke tenk på hva som er korrekt, gjør det som gir deg dopamin, om det er trening, rydding, shopping, strikking, lese bok, skravle i telefon, gå tur eller hva nå enn. Ikke ha dårlig samvittighet fordi det ikke er "korrekt" kilde, så lenge den er lovlig er den fin.

Anonymkode: fd1ee...449

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke så bra. Da kunne du likegodt ha drukket saft med sukker. Saft uten tilsatt sukker er ofte blitt tilsatt søtningsstoffer, og kroppen vil reagere på dette på samme måte som sukker. Blodsukkeret svinger kraftig opp, så rett ned, som gjør at du får lyst på mer søtt.

Anonymkode: 9098e...0b4

Nei, nei, nei. Kunstige søtningssstoffer går ikke i blodet, og fører IKKE til økning i glukoseinnholdet i blodet FORDI DET ER IKKE GLUKOSE. De går gjennom tarmen! 

Anonymkode: 1f07b...aa0

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjenner meg så igjen! De siste 2 ukene har jeg prøvd en annen taktikk enn å tenke på at jeg ikke skal spise den sjokoladen i kveld igjen..men rett og slett startet dagen med vann, og fortsatt å fylle på med mye vann igjennom dagen. Normalt liker jeg best å slukke tørsten (og søt/smak behovet) med brus, frus, saft osv. 

I tillegg har jeg prøvd å logge alt jeg spiser, og litt av seg selv ble jeg motivert til å prøve å spise litt bra når jeg logget. Startet egentlig med utgangspunkt at jeg ville logge for å se hvor mye kcal jeg egentlig får i meg. La inn et sånt ned i vekt med protein i lifesum og legger inn det jeg spiser. Har hatt en skyr, yt proteinshake osv også iløpet av dagen, og det virker som det hjelper å holde meg mett men også redusere søtsuget. Er virkelig deilig å kjenne på at det ikke kommer snikende igjen hver kveld og etter hvert måltid

Anonymkode: 0fa62...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Men dessverre ingen råd... Verst når mannen er bortreist, da bytter jeg så å si alle måltider med godteri🙈 (lager mat til resten av familien da) 

Jeg trener masse, er veldig aktiv (!) og har grenset til undervekt -får for lite av det kroppen trenger pga konstant inntak av søtt. Følger denne tråden med håp om hjelp... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke direkte sukkeravhengighet selv, selv om jeg selvsagt også kan kjenne på suget, men jeg har i veldig mange år fulgt min beste venninnes kamp mot sukkeravhengigheten og overvekten og spiseproblematikken i kjølvannet av dette. Det har vært en skikkelig kamp. uendelig mange Grete Roede kurs, på an igjen og på an igjen. Opp og ned. Endelig ser det ut som om hun har funnet roen. Hun har kuttet all sukker fullstendig. Lurer på om det ikke er noe i gate med spis deg fri. Hun spiser ikke brød, drikker ikke vin. Ihvertfall ikke mens hun går ned i vekt. Man må kutte sukker helt, det er poenget. For det er som en annen avhengighet rett og slett, man må kutte helt tror jeg.

Anonymkode: e5a7b...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har ikke direkte sukkeravhengighet selv, selv om jeg selvsagt også kan kjenne på suget, men jeg har i veldig mange år fulgt min beste venninnes kamp mot sukkeravhengigheten og overvekten og spiseproblematikken i kjølvannet av dette. Det har vært en skikkelig kamp. uendelig mange Grete Roede kurs, på an igjen og på an igjen. Opp og ned. Endelig ser det ut som om hun har funnet roen. Hun har kuttet all sukker fullstendig. Lurer på om det ikke er noe i gate med spis deg fri. Hun spiser ikke brød, drikker ikke vin. Ihvertfall ikke mens hun går ned i vekt. Man må kutte sukker helt, det er poenget. For det er som en annen avhengighet rett og slett, man må kutte helt tror jeg.

Anonymkode: e5a7b...a62

Ja det er spis deg fri du beskriver der. Bekjent av meg følger det samme og har rast ned i vekt og helt mistet sukkeravhengigheten sin. Dessverre er ikke jeg motivert til å kutte ut så mye i livet mitt som sukker, alkohol og mel.

Anonymkode: 88545...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er spis deg fri du beskriver der. Bekjent av meg følger det samme og har rast ned i vekt og helt mistet sukkeravhengigheten sin. Dessverre er ikke jeg motivert til å kutte ut så mye i livet mitt som sukker, alkohol og mel.

Anonymkode: 88545...244

Nei, det er jo temmelig inngripende da. Så jeg skjønner det.

Anonymkode: e5a7b...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 19.14):

Nei, det er ikke så bra. Da kunne du likegodt ha drukket saft med sukker. Saft uten tilsatt sukker er ofte blitt tilsatt søtningsstoffer, og kroppen vil reagere på dette på samme måte som sukker. Blodsukkeret svinger kraftig opp, så rett ned, som gjør at du får lyst på mer søtt.

Anonymkode: 9098e...0b4

Dette er bare tull. De kunstige søtningsstoffene du finner i sukkerfri saft påvirker ikke blodsukkeret. 

Til hovedspørsmålet: proteiner gjennom hele dagen ble mitt svar på søtsug. Jeg hadde et kosthold med alt for lite proteiner, og alt for lite mat gjennom dagen. Det kompenserte jeg med søtsug til kvelds. Etter å ha endret på det, har jeg gått jevnt og trutt ned en kilo i uka i flere måneder nå. 

Anonymkode: 42a53...136

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...