Gå til innhold

Til unge som skal starte å trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

1. lær deg riktig teknikk, spør og studier godt på YouTube 

2. fokuser på baseløft , ha en enkel trenings modell ,å øk 2,5 kg per økt. Start med lette vekter for å ha en buffer slik du ikke stangnerer.

3. Spis mye , ikke uvanlig å måtte få i seg 3000~ 5000 kcal.

4. Tren heller litt for lite en litt for mye, man kommer veldig langt med trening 3 ganger i uka typ mandag, onsdag , fredag.

5. Ha 2-3 Baseløft per økt tren disse for styrke, for i starten er styrketrening og hypertrofi trening det samme. Om du går fra 50 kg 5 reps knebøy til 5x 140 så har du vokst !🦵

6. nummer 5 er sant , helt til det plutselig ikke er sant lenger, legg da inn støtte øvelser , typ hamstring curl, Lårcurl, Tåhev.  Da kan du gå fra 3 fullkropps økter i uka til  overkrppp/ underkropp 4 dager trening i uka. Start da med baseløft og lange pauser mellom sett for så å utføre pump arbeid med støtteøvelsene.

7. kosttilskudd er greit men ikke noe man må ha, min favoritter er som følgene:

1. omega 3 + multi vitamin

2. kreatin

3. hvilken som helst protein pulver

4. pre workout for fokus på gymmen

Jeg fikk 80% av muskelmassen min med 3 ganger i uka og de siste 20% av høyere volum som nevnt.

Anonymkode: 7d754...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. lær deg riktig teknikk, spør og studier godt på YouTube 

2. fokuser på baseløft , ha en enkel trenings modell ,å øk 2,5 kg per økt. Start med lette vekter for å ha en buffer slik du ikke stangnerer.

3. Spis mye , ikke uvanlig å måtte få i seg 3000~ 5000 kcal.

4. Tren heller litt for lite en litt for mye, man kommer veldig langt med trening 3 ganger i uka typ mandag, onsdag , fredag.

5. Ha 2-3 Baseløft per økt tren disse for styrke, for i starten er styrketrening og hypertrofi trening det samme. Om du går fra 50 kg 5 reps knebøy til 5x 140 så har du vokst !🦵

6. nummer 5 er sant , helt til det plutselig ikke er sant lenger, legg da inn støtte øvelser , typ hamstring curl, Lårcurl, Tåhev.  Da kan du gå fra 3 fullkropps økter i uka til  overkrppp/ underkropp 4 dager trening i uka. Start da med baseløft og lange pauser mellom sett for så å utføre pump arbeid med støtteøvelsene.

7. kosttilskudd er greit men ikke noe man må ha, min favoritter er som følgene:

1. omega 3 + multi vitamin

2. kreatin

3. hvilken som helst protein pulver

4. pre workout for fokus på gymmen

Jeg fikk 80% av muskelmassen min med 3 ganger i uka og de siste 20% av høyere volum som nevnt.

Enig i en del, trenger ikke preworkout kaffe holder 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er baseløft?

Anonymkode: 7ea43...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er baseløft?

Anonymkode: 7ea43...86b

Knebøy , mark, militærpress øvelser som trener flere muskler samtidig å utfordre nervesystemet også ved tung belastning, øvelser som tar hele system. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har man virkelig behov for opptil 5000kcal når man heller skal trene litt for lite enn litt for mye?

Jeg ville nok heller sagt at man bør skaffe seg kunnskap om ernæring og finne ut hvor en selv bør ligge i forhold til eget aktivitetsnivå....

Å bare spise mye blir feil, man må se på hva man spiser også... Man bør ha riktig balanse mellom inntak av fett og protein, og spesielt i starten bør man heller fokusere på å få i seg nok fisk/kjøtt og grønnsaker fremfor å begynne med kosttilskudd.

Anonymkode: 4239e...44d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uenig punkt 3 og 7.

Dette varierer VOLDSOMT om hva man skal trene og hvorfor, samt hva du som person trenger. Skal du bli bodybuilder og allerede har lav fettprosent, så er jeg enig. Men for mannen i gata; Nei. 

Ingen trenger proteinpulver/kreatin med mindre man spiser veldig ensidig. 

Preworkout er kjekt i ny og ne, men ingen hvilepute. 

Anonymkode: 88357...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her nevnes jo bare styrketrening. Det er jo slett ikke den eneste formen for trening. Hva med unge som vil begynne med løping, klatring, padling, svømmimg, motbakkeløp, pilates, crossfit, fekting, roing, dansing, judo eller banesykling?

Mitt råd til unge som vil starte å trene, er å gjøre noe som er gøy og ikke fokusere på å øke muskelmassen bare for syns skyld. Man blir sterkere og sunnere i kroppen av all slags trening, spesielt den treningen som er så gøy at du får lyst å gjøre det ofte.

Anonymkode: 9a8cd...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her nevnes jo bare styrketrening. Det er jo slett ikke den eneste formen for trening. Hva med unge som vil begynne med løping, klatring, padling, svømmimg, motbakkeløp, pilates, crossfit, fekting, roing, dansing, judo eller banesykling?

Mitt råd til unge som vil starte å trene, er å gjøre noe som er gøy og ikke fokusere på å øke muskelmassen bare for syns skyld. Man blir sterkere og sunnere i kroppen av all slags trening, spesielt den treningen som er så gøy at du får lyst å gjøre det ofte.

Lag din egen tråd da vel🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Det du nevner er aktivitet, dette er bra!  Trening er trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har man virkelig behov for opptil 5000kcal når man heller skal trene litt for lite enn litt for mye?

Jeg ville nok heller sagt at man bør skaffe seg kunnskap om ernæring og finne ut hvor en selv bør ligge i forhold til eget aktivitetsnivå....

Å bare spise mye blir feil, man må se på hva man spiser også... Man bør ha riktig balanse mellom inntak av fett og protein, og spesielt i starten bør man heller fokusere på å få i seg nok fisk/kjøtt og grønnsaker fremfor å begynne med kosttilskudd.

Tråden er ment for unge menn og jenter som skal byge muskler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg merke til at du jeg sa 3000 - 5000 det er en differanse på 2000 kcal. Dette er ikke ment til Ola som kuker  rundt på gymmen ,men de som vil bygge💪🦵. Dette passer ikke til Kari 40 år fra regnskap som skal trene gruppe timer men ellers sitter på ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tråden er ment for unge menn og jenter som skal byge muskler. 

Du snakker til de som skal starte trene, ikke de som er godt i gang med treningen. 
Man skal trene ganske hardt før man har behov for å øke kaloriinntaket veldig, og så hardt bør man ikke starte... 
Det er viktigere å lære om riktig kosthold, og skjønne når man bør øke inntaket i forhold til treningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...