Gå til innhold

Ungdom som prøvd narkotika


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lajlaj skrev (9 timer siden):

At du blir redd for at det skal stå i papirene synes jeg er veldig trist fokus. Du får dette til å handle mye om deg selv, jeg synes du skal være stolt og glad for at barnet ditt fortalte det til deg. Håper dere hadde en god dialog om det, noe mer enn det får du ikke gjort. 

Jeg fortalte dette til psykologen min, og det gikk veldig fint. Det er nok jeg som blåser dette veldig opp i mitt hode.. glad jeg tok det opp 

Anonymkode: 8e14d...e49

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er et godt tegn at barnet ditt valgte å fortelle deg det.

Anonymkode: 32cdb...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kort fortalt. 
Ungdommen i huset prøvde hasj for første gang for noen uker siden sammen med noen venner. 
Hen fortalte det selv da hen kom hjem, og jeg er nå livredd for at hen skal prøve det igjen eller prøve andre ting. 
Jeg selv går til psykolog og lurer nå på å ta opp dette, da angsten har snurpet seg fast. Samtidig redd dette blir stående i papirene. 
men jeg er jo der for å få hjelp og da må jo jeg være ærlig. 
hva gjør jeg ? 
 

ønsker kun seriøse svar fra folk som har noe konstruktivt å bidra med. Dere som vil være kjip eller trolle blir ikke svart 

Anonymkode: 8e14d...e49

Ungdom vil være nysgjerrig. Dette er ikke nødvendigvis noe verre enn å ha drukket alkohol. Hva sier ungdommen selv om opplevelsen? 

Er du preget av et fryktbasert bilde av at cannabis nødvendigvis er verre enn alkohol? Har du de samme holdningene der? 

Jeg er IKKE for legalisering, men det er lurt å tenke på at ungdom i dag er mer informert om ting og derfor vet at feks alkohol skader og dreper mange fler enn cannabis. Derfor bør praten man tar med dem være av den reflekterte og åpne sort.. 

Anonymkode: c735b...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

 

lajlaj skrev (9 timer siden):

Cannabis dobler risikoen for å utvikle paranoid schizofreni. En hjerne i vekst, særlig blant gutter, er ekstremt sårbar for dette. Om mine barn vil røyke hasj, kan de gjerne få gjøre det, men ikke før etter fylte 25 år - da reduserer risikoen betraktelig.


Nei det gjør det ikke.

Anonymkode: 115e4...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kilder på dette, takk 🫠

Anonymkode: fd703...241

Det er i hovedsak fem forskjellige typer psykose eller psykoseliknende tilstander som kan relateres til bruk av cannabis. De ulike psykosetilstandene er som følger (Arnet 2007; Fries 2005; Ramström 2004):

· Cannabisutløst forvirringstilstand er en akutt, dyptgående forvirringstilstand med varighet fra noen timer opptil noen dager. Personen mister helt eller delvis orienteringsevne, minne og egen identitetsfølelse. Tilstanden opptrer oftest i sammenheng med intensivt inntak eller dersom brukeren allerede er psykisk svekket som følge av eksempelvis søvnmangel eller abstinens etter andre rusmidler. Anslagsvis vil en tiendedel av cannabisbrukerne før eller siden oppleve en slik forvirringstilstand.

· Reaktiv psykose kan utløses ved bruk av cannabis under en spesielt vanskelig periode preget av stor ytre påkjenning eller traumatiske hendelser. En reaktiv psykose er ofte over i løpet av et par uker, forutsatt at videre bruk av rusmiddelet opphører.

· Cannabisutløst toksisk psykose, såkalt cannabispsykose, forårsakes enten gjennom intensivt cannabisinntak, såkalt cannabisforgiftning, og/eller langvarig bruk av rusmiddelet. Psykosen betegnes som kortvarig da den kun varer fra noen døgn til cirka seks uker. Prognosen anses som god dersom cannabisbruken opphører. Også denne tilstanden rammer før eller siden anslagsvis en tiendedel av brukerne.

· Akutt psykose av schizofreniliknende type kan utløses som følge av cannabisbruk. En slik psykose vil gå over innen et halvt år dersom videre inntak av rusmiddelet opphører. Det er uoverensstemmelser mellom ulike forskergrupper hvorvidt cannabis kan forårsake en langvarig eller kronisk ikke-schizofren psykose. Med dette menes personer som kan bli feilvurdert som schizofrene, men som i utgangs-punktet kun har utviklet en akutt schizofreniliknende psykose uten å opphøre bruken av cannabis.

· Schizofreni kan utløses hos personer som er disponert for å kunne utvikle psykose. En slik sårbarhet er ofte medfødt og kan synes vanskelig å forutse i forkant. Personer som allerede har manifest schizofreni og samtidig bruker cannabis, har oftere

tilbakefall kombinert med mer dramatiske psykosesymptomer. Disse responderer ofte dårligere på medikamentell behandling.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det gjør det ikke.

Anonymkode: 115e4...a62

Jo, det gjør det!

Anonymkode: 28f32...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han viser deg stor tillit når han forteller deg dette. Ha en ærlig samtale med han. Fortelle hva du er redd for. Så viser han vel deg hvor han står. Selv så har jeg prøvd det en gang når jeg var 16 år. Det var med den ene gangen. Verken røyker eller drikker i dag. 

Anonymkode: 5d327...1de

Hen

Anonymkode: c735b...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hasj er ulovlig, og helt ærlig så vet jeg veldig lite om den form for rus. 
vi har et åpent forhold der vi snakker om det meste. 
Vi har alltid hatt det. 
Måten jeg har «fått til» det på er å forstå og ikke kjefte, klikke, straff osv. veileder og forteller hva som er lurt og mindre lurt. Samt gjøre han trygg på oss. 
Jeg vet at ungdom drikker selv om han ikke får lov. Dvs at jeg har fortalt at jeg vil ikke han skal drikke og får ikke lov. Men skjønner at dette vil skje uansett mtp alder og venner. Men at om han velger det vil jeg vite om det, slik at jeg er parat til å hente. At han kan ringe meg uansett om han har driti seg ut eller gjort noe dumt. 
om venner er fulle, så ring meg så kan jeg hente. Det betyr ikke grønt lys til fest. Men at han vet at jeg ikke blir rasende og kjefter, men vil gjøre denne ungdomstiden så trygg vi kan selv om vi ikke er enig i alt. 

Anonymkode: 8e14d...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

har aldri hørt større bullshit :D 

Anonymkode: 538a8...269

Det var helt normalt tidligere hvis man ble tatt med små mengder narkotika 

Selv overvært naboen ha rassia med to politibiler i oppkjørselen,  16 åringen og resten av familien sittende på trappa å vente

Anonymkode: f437f...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (16 timer siden):

Cannabis dobler risikoen for å utvikle paranoid schizofreni. En hjerne i vekst, særlig blant gutter, er ekstremt sårbar for dette. Om mine barn vil røyke hasj, kan de gjerne få gjøre det, men ikke før etter fylte 25 år - da reduserer risikoen betraktelig.

Rett i at man bør være 25 pga hjernens utvikling, men det samme går for alkohol der egentlig.....men vi bryr oss ikke så mye fordi det er så innarbeidet i kultur.

Cannabis dobler ikke risikoen for schizofreni nei, men dersom man er genetisk disponert for schizofreni/psykose lidelser, så er det en sjanse for at det kan trigges av røyking..... Men faktum er at hvis det ikke trigges av røyking, vil det trigges av noe annet på senere tidspunkt.

Anonymkode: c9b7f...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er denne ungdommen? Det har mye å si for hvordan jeg hadde reagert/fulgt opp.

Anonymkode: d21ea...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kort fortalt. 
Ungdommen i huset prøvde hasj for første gang for noen uker siden sammen med noen venner. 
Hen fortalte det selv da hen kom hjem, og jeg er nå livredd for at hen skal prøve det igjen eller prøve andre ting. 
Jeg selv går til psykolog og lurer nå på å ta opp dette, da angsten har snurpet seg fast. Samtidig redd dette blir stående i papirene. 
men jeg er jo der for å få hjelp og da må jo jeg være ærlig. 
hva gjør jeg ? 
 

ønsker kun seriøse svar fra folk som har noe konstruktivt å bidra med. Dere som vil være kjip eller trolle blir ikke svart 

Anonymkode: 8e14d...e49

Du bør lese deg opp på cannabis og komme med råd og ikke kjefting for det hjelper IKKE.Info,info,info.

Anonymkode: 05c2a...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør lese deg opp på cannabis og komme med råd og ikke kjefting for det hjelper IKKE.Info,info,info.

Anonymkode: 05c2a...012

Står vel ingen sted i tråden at jeg har kjeftet? 

Anonymkode: 8e14d...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Står vel ingen sted i tråden at jeg har kjeftet? 

Anonymkode: 8e14d...e49

Nei men sier at kjefting ikke hjelper.

Anonymkode: 05c2a...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres lurt ut å ta det opp med psykologen. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her må jeg jo bare berømme ungdommen for å være ærlig når han/hun kom hjem til deg. 
Da tenker jeg dere har en ganske så åpen dialog?

Du må jo bare samtale med ungdommen, om at det er lite smart med rusmidler, og hvertfall de ulovlige.

Jeg tenker jo du fint kan snakke med psykologen din om dette. Det er ikke slik at det blir ført opp i ditt barns journal uansett? 

Anonymkode: 4097c...b97

Enig i dette.
En ting som er veldig viktig som jeg vil legge til: Husk nå å ikke la ærligheten straffe seg!
Hvis ærligheten skal fortsette må du sørge for at det lønner seg, fremfor å straffe seg, å være ærlig.

Dere må selvsagt snakke om det, men ikke på en måte som får han til å angre på at han var ærlig. Du ønsker jo at han skal fortsette å være det, regner jeg med. 

Hasj/marihuana/cannabis er ikke akkurat det verste å prøve. Det er veldig lite sannsynlig at bare fordi han har prøvd det en gang så prøver han en masse annet eller gjør det veldig mye. Det er de færreste som gjør det. Men, selvfølgelig, det forekommer jo, så derfor er det viktig å snakke sammen. 

Ifht. hasj er det ikke bra for en hjerne i vekst. Det påvirker korttidsminnet negativt (noen får litt trøbbel, andre får mye, for noen er det forbigående, for noen blir den varig påvirket). Hos noen utløser det underliggende psykiske sykdommer eller problemer, eller trigger psykisk sykdom man har i familien eller er disponert for. Man kan bli paranoid av å røyke, eller hvis man røyker og så lar være. Samme med angst. Det kan føre til depresjoner, angst, paranoia, paranoid schizofreni, schizofreni, psykoser, dystymi, selvmordstanker etc. Dette er ikke veldig utbredt, men det fins en sjanse for det, og problemet er at man vet jo aldri på forhånd akkurat hvem som er sårbare for det, eller hvor mye/lite som skal til.

Jeg har selv flere kamerater som har ødelagt livene sine av hasj. Jeg har også negative erfaringer selv, for å si det mildt. 

Tenker det er viktig å ta på alvor, men også å snakke om det på en måte som ikke gjør det avskrekkende å være ærlig eller som bare fører til at han evt. holder det skjult eller lyger om det i fremtiden. Det viktigste er åpenheten, som dere allerede virker til å ha (som jo er bra!). For veldig mange er det også helt harmløst, og nesten mindre skummelt enn alkohol. 

Det kan jo også være greit å snakke litt om risikoen for å bli tatt og slikt. Ofte med mindreårige er de jo litt ekstra strenge, og vil i ekstra stor grad prøve å unngå at de fortsetter å eksperimentere. Det er kjipt å få det på rullebladet, og risikoen for å bli tatt er jo der. Kanskje når han minst venter det også. Det virker egentlig helt tilfeldig - noen kan være tungt narkomane i lang tid uten å bli tatt noen gang, mens andre blir tatt første gang de rører noe. Det vet man jo ikke. 

For å nevne noen eksempler på konsekvenser det kan få nevner jeg litt av det jeg selv har erfaring med/via bekjente/venner/ekser/familie osv. Dette er altså ting som har skjedd med meg, noen jeg kjenner, bekjente, venner eller familie (jeg nevner bare alt i fleng nå da, noe er selvfølgelig av røyking over tid, mens noe av det er etter en gang/få ganger):
- Kan ikke reise til USA 
- Utsettelse på førerkortet
- Fratatt førerkort
- Inndratt førerkortet midlertidig/kjøreforbud
- Mistet jobber
- Innlagt på psykiatrisk (noen en gang, noen mange ganger, noen er blitt svingdørspasienter i psykiatrien)
- Forskjellige problemer med politiet, alt fra glattcelle, bøter, dommer, prikker på rullebladet, at de er ekstra på vakt 
- Får ikke medisiner
- Negative effekter i helsevesenet, får ikke behandling/hjelp/medisiner/utredning når de er fysisk syke
- Blir forhåndsdømt av politi eller helsepersonell
- Problematiske familieforhold
- Problematiske naboforhold
- Mistet venner/kjæreste eller fått problematiske forhold til det
- Brukt for mye penger på det
- Fått gjeld til sånne folk du virkelig ikke vil ha gjeld hos
- Har blitt lurt, utnyttet, ranet, fått dårlige greier/noe annet enn de betalte for eller lignende
- Har et par kompiser som er blitt det man kaller "sprø" av å røyke mye hasj
- To stk ble deprimerte og endte med å ta selvmord etter langvarige depresjoner og mye angst/paranoia
- Ødelagt sosialt liv/faller utenfor
- Folk vil ikke ha med de å gjøre pga røykingen
- Fengsel
- Gjeld pga bøter
- Inndratt kjøretøy + utsettelse på eller inndragelse av førerkort
- Nedsatt hygiene
- Nedsatt evne til å ta vare på seg selv
- Manglende sosiale antenner
- Elendig hukommelse
- Sløv, snakker sakte, fjern (altså blitt sånn også når de ikke røyker, tipper det gjelder mest de som har røykt mye da)
- Noen som røyker mye blir mer aggressive og ustabile når de ikke røyker, altså at det påvirker de negativt også når de ikke røyker (har opplevd dette hos flere, og de var ikke sånn før de begynte å røyke)
- Endret personlighet
- Mister evne til å bry seg om seg selv eller andre
- Psykisk sykdom: Psykoser, paranoia, angst, shizofreni, paranoid scizofreni, depresjoner, dystymi
- Gått videre til å prøve, bruke eller bli avhengig av hardere stoffer (det er jo litt både og, noen sier at hasj kan være et såkalt "gateway drug", mens noen vil kanskje si at dette ikke stemmer/ikke er så aktuelt i dag lenger/at det er en myte, men det er absolutt ikke bare en myte. Selv oppegående, smarte mennesker kan falle skjevt ut, det kan ha med så mye å gjøre, jeg har selv observert det skje med flere. Det er vel noe med at grensene viskes ut, ting blir ufarliggjort og plutselig har det ene ført til det andre osv. Kjenner f. eks. særlig til en som er virkelig den type person som man absolutt ALDRI ville tenkt at i det hele tatt hadde rørt noen former for narkotika, og selv hen er altså i dag avhengig av tyngre narkotika. Riktignok var det en lang, komplisert og fæl historie som førte til det, men akkurat hens skjebne har vært en sånn "aha"-greie for meg som har fått meg til å tenke at hvis det kan skje hen kan det faen meg skje hvem som helst egentlig. Rart å si egentlig, men). 

Shit, egentlig var jeg jo litt sånn at det ikke er så farlig egentlig, men når jeg begynte å tenke over dette ifbm. å skrive den listen kom jeg på utrolig mye kjipe skjebner og følger det har fått for folk jeg kjenner til/kjenner/venner/tidligere venner/ekser/familie osv. Jeg vet ikke om jeg kan forsvare det "harmløs"-argumentet helt likevel etter nærmere ettertanke. Anbefaler iallefall å prøve å hindre at dette blir en vane eller fører til mer eksperimentering! 

Å snakke med psykologen høres lurt ut. Jeg vet ikke hva du er redd for mtp. det du skrev rundt det? Hva er dine eventuelle reservasjoner ifht. å evt. snakke med psykologen om det? Hva er du eventuelt redd for med å si det?

Altså, tenker på at det er jo ikke din sønns journal det kommer i f. eks. 

Anonymkode: da719...16d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 14.47):

Kilder på dette, takk 🫠

Anonymkode: fd703...241

Om du vil vite mer om noe som jeg antar er allmennkunnskap, så er google ett steg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 6.30):

Rett i at man bør være 25 pga hjernens utvikling, men det samme går for alkohol der egentlig.....men vi bryr oss ikke så mye fordi det er så innarbeidet i kultur.

Cannabis dobler ikke risikoen for schizofreni nei, men dersom man er genetisk disponert for schizofreni/psykose lidelser, så er det en sjanse for at det kan trigges av røyking..... Men faktum er at hvis det ikke trigges av røyking, vil det trigges av noe annet på senere tidspunkt.

Anonymkode: c9b7f...196

Det dobler risikoen for å utløse schizofreni for de som har genet for det. Så, jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør dette veldig enkelt med å kjøpe hurtigtester (THC) på nett (ca. kr.40.- stk ved kjøp av 10 stk.). Så ber du ungdomen ta en test i uken (morgenurin). Du må ikke bli skremt dersom de 2 eller 3 første er positive da noen tester har lav terskel. Dersom det viser seg at test nr. 4 er positiv går du til DIN fastlege og søker råd. Husk at 1 av 4 barn og unge kommer til å falle i denne gruven og teste dette rusmiddelet. men det betyr ikke at det er mistanke om kontinuerlig bruk eller at det skal ha noe betydning eller konsekvens. 
Du kan jo for eksempel sette et krav at dersom prøvene ikke er negative etter 4. uker så får det en konsekvens altså en form for straff eller må til oppfølgning. Ikke bland inn Politi eller Barnevernet på grunn av et engangstilfelle da dette gjør mere skade enn godt dersom du og barnet/ungdomen blir enige om at dette var dumt og kan anses som et engangstilfelle. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 13.27):

har aldri hørt større bullshit :D 

Anonymkode: 538a8...269

Nope. Kjenner til tilfeller jeg også. Politiet tok seg veldig til rette der. Bongen så han aldri igjen 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 6.30):

Rett i at man bør være 25 pga hjernens utvikling, men det samme går for alkohol der egentlig.....men vi bryr oss ikke så mye fordi det er så innarbeidet i kultur.

Cannabis dobler ikke risikoen for schizofreni nei, men dersom man er genetisk disponert for schizofreni/psykose lidelser, så er det en sjanse for at det kan trigges av røyking..... Men faktum er at hvis det ikke trigges av røyking, vil det trigges av noe annet på senere tidspunkt.

Anonymkode: c9b7f...196

Tror egentlig den statistikken er preget av at de som jevnlig røyker gjør det fordi de sliter psykisk fra før av. Ungdommer som skal eksperimentere en sjelden gang er noe helt annet. Alkoholindusert psykose er jo også en greie. Man kan bli sprø av alle rusmidler, spesielt hvis man misbruker det. 

Ingen av de jeg kjenner som gjorde røyking til en fast greie fra ungdom til voksen hadde solide rammer hjemme eller foreldre som hadde alle skruene på plass. Ofte var det psykiske lidelser hos flere i familien. Så at de ikke klarte la det ligge var ikke bare cannabisen sin feil, men at de allerede tilhørte en sårbar gruppe. Rusmisbruk skjer i de fleste tilfeller for en grunn.

For all del TS, ikke meld om dette til noen. Ender det opp i en journal risikerer du at ungen din må ta urinprøver i et år før han får ha lappen i fred. Eller så må han ta urinprøver hvis han eksempelvis blir diagnostisert med adhd, for å kunne få resept på ritalin osv. Det er unødvendig og ydmykende, og man føler seg som en kriminell. 

Blir du hysterisk risikerer du at han blir en mester på å skjule det, og da er det vanskelig å buste han hvis det blir et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...