AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #1 Skrevet 6. mai 2024 Kort fortalt. Ungdommen i huset prøvde hasj for første gang for noen uker siden sammen med noen venner. Hen fortalte det selv da hen kom hjem, og jeg er nå livredd for at hen skal prøve det igjen eller prøve andre ting. Jeg selv går til psykolog og lurer nå på å ta opp dette, da angsten har snurpet seg fast. Samtidig redd dette blir stående i papirene. men jeg er jo der for å få hjelp og da må jo jeg være ærlig. hva gjør jeg ? ønsker kun seriøse svar fra folk som har noe konstruktivt å bidra med. Dere som vil være kjip eller trolle blir ikke svart Anonymkode: 8e14d...e49 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #2 Skrevet 6. mai 2024 Kanskje lurt å snakke med noen. Hos søstera mi kom plutselig politiet på døra å skulle ha rassia der fordi sønnen hennes hadde brukt hasj på en fest. Anonymkode: 8d9ba...aba
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #3 Skrevet 6. mai 2024 Her må jeg jo bare berømme ungdommen for å være ærlig når han/hun kom hjem til deg. Da tenker jeg dere har en ganske så åpen dialog? Du må jo bare samtale med ungdommen, om at det er lite smart med rusmidler, og hvertfall de ulovlige. Jeg tenker jo du fint kan snakke med psykologen din om dette. Det er ikke slik at det blir ført opp i ditt barns journal uansett? Anonymkode: 4097c...b97 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #4 Skrevet 6. mai 2024 Han viser deg stor tillit når han forteller deg dette. Ha en ærlig samtale med han. Fortelle hva du er redd for. Så viser han vel deg hvor han står. Selv så har jeg prøvd det en gang når jeg var 16 år. Det var med den ene gangen. Verken røyker eller drikker i dag. Anonymkode: 5d327...1de 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #5 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han viser deg stor tillit når han forteller deg dette. Ha en ærlig samtale med han. Fortelle hva du er redd for. Så viser han vel deg hvor han står. Selv så har jeg prøvd det en gang når jeg var 16 år. Det var med den ene gangen. Verken røyker eller drikker i dag. Anonymkode: 5d327...1de Dette er altså så vanskelig. Vi har mye å stå i for tiden, og dette var den lille dråpen over. vi har tatt praten og pratet mye, men hen er altså så nyskjerrig på livet og alt som finnes. Anonymkode: 8e14d...e49
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #6 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kanskje lurt å snakke med noen. Hos søstera mi kom plutselig politiet på døra å skulle ha rassia der fordi sønnen hennes hadde brukt hasj på en fest. Anonymkode: 8d9ba...aba har aldri hørt større bullshit Anonymkode: 538a8...269 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #7 Skrevet 6. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: har aldri hørt større bullshit Anonymkode: 538a8...269 Faktisk fullt mulig. Skjedde med en kollega av meg og. Fordi politiet hadde funnet meldinger om festrøykingen mellom han og en annen kompis av han. Anonymkode: 7813f...7c3
drohatha Skrevet 6. mai 2024 #8 Skrevet 6. mai 2024 Helt ærlig, hvis det bare er hasj så er det virkelig ikke noe å bekymre seg for. Da er faktisk alko verre. Men sikkert lurt å ha en prat om de andre farligere narkotiske stoffene og risikoen med dem (kokain og mdma er vel de som er mest populære blant ungdommen og generell festkultur). 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #9 Skrevet 6. mai 2024 Tenker egentlig det ikke er verdens undergang. Hen var ærlig, og dette er noe alle unge eksponeres for i dag. Mine tantebarn sa det var på alle fester de er på. Deres nærmeste venner bruker ikke, og ikke dem selv (jobb der de ikke kan få noe på rullebladet), men det er alltid noen venner av venner som har. En av mine nærmeste er politi, og hen er sikker på at dette legaliseres om ikke mange år. Alkohol er det som står for mest bråk i helgene, ikke hasj. Skadevirkningene er såpass små og tilgangen og aksepten i samfunnet såpass stor at forbud er en tapende kamp. Anonymkode: 127d8...221 2 1
lajlaj Skrevet 6. mai 2024 #10 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kort fortalt. Ungdommen i huset prøvde hasj for første gang for noen uker siden sammen med noen venner. Hen fortalte det selv da hen kom hjem, og jeg er nå livredd for at hen skal prøve det igjen eller prøve andre ting. Jeg selv går til psykolog og lurer nå på å ta opp dette, da angsten har snurpet seg fast. Samtidig redd dette blir stående i papirene. men jeg er jo der for å få hjelp og da må jo jeg være ærlig. hva gjør jeg ? ønsker kun seriøse svar fra folk som har noe konstruktivt å bidra med. Dere som vil være kjip eller trolle blir ikke svart Anonymkode: 8e14d...e49 Du skal være så utrolig glad for at barnet fortalte det til deg! Wow! Det er et ekstremt godt tegn. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #11 Skrevet 6. mai 2024 Husk at statistikken viser at veldig få av de som prøver narkotika aldri får et problem. Så det er ingen grunn for å krisemaksimere dette. Veldig mange av mine barndomsvenner prøvd hasj, og en del andre ting også, kun en av de som fikk et rusproblem, men han har sluttet nå Anonymkode: 3d69d...8f1 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #12 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dette er altså så vanskelig. Vi har mye å stå i for tiden, og dette var den lille dråpen over. vi har tatt praten og pratet mye, men hen er altså så nyskjerrig på livet og alt som finnes. Anonymkode: 8e14d...e49 Det er helt normalt, pust dypt å tenk at barnet ditt er så ærlig mot deg. Jeg skjulte det for foreldrene mine i 10 år🥹 Anonymkode: 9607a...180 1
lajlaj Skrevet 6. mai 2024 #13 Skrevet 6. mai 2024 drohatha skrev (38 minutter siden): Helt ærlig, hvis det bare er hasj så er det virkelig ikke noe å bekymre seg for. Da er faktisk alko verre. Men sikkert lurt å ha en prat om de andre farligere narkotiske stoffene og risikoen med dem (kokain og mdma er vel de som er mest populære blant ungdommen og generell festkultur). Cannabis dobler risikoen for å utvikle paranoid schizofreni. En hjerne i vekst, særlig blant gutter, er ekstremt sårbar for dette. Om mine barn vil røyke hasj, kan de gjerne få gjøre det, men ikke før etter fylte 25 år - da reduserer risikoen betraktelig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #14 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Faktisk fullt mulig. Skjedde med en kollega av meg og. Fordi politiet hadde funnet meldinger om festrøykingen mellom han og en annen kompis av han. Anonymkode: 7813f...7c3 Dette må ha vært over 10 år siden Anonymkode: 9607a...180 1
lajlaj Skrevet 6. mai 2024 #15 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kort fortalt. Ungdommen i huset prøvde hasj for første gang for noen uker siden sammen med noen venner. Hen fortalte det selv da hen kom hjem, og jeg er nå livredd for at hen skal prøve det igjen eller prøve andre ting. Jeg selv går til psykolog og lurer nå på å ta opp dette, da angsten har snurpet seg fast. Samtidig redd dette blir stående i papirene. men jeg er jo der for å få hjelp og da må jo jeg være ærlig. hva gjør jeg ? ønsker kun seriøse svar fra folk som har noe konstruktivt å bidra med. Dere som vil være kjip eller trolle blir ikke svart Anonymkode: 8e14d...e49 At du blir redd for at det skal stå i papirene synes jeg er veldig trist fokus. Du får dette til å handle mye om deg selv, jeg synes du skal være stolt og glad for at barnet ditt fortalte det til deg. Håper dere hadde en god dialog om det, noe mer enn det får du ikke gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #16 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er altså så vanskelig. Vi har mye å stå i for tiden, og dette var den lille dråpen over. vi har tatt praten og pratet mye, men hen er altså så nyskjerrig på livet og alt som finnes. Anonymkode: 8e14d...e49 Forstår at det er vanskelig. Men som sagt. Han viser stor tillit til deg. Har ei selv som er veldig nysgjerrig på livet og vil virkelig leve livet. Eneste jeg kan gjøre er å støtte og prøve å vise vei. Og håpe at jeg har lært henne viktig verdier i livet. Å gi en pekefinger hjelper hvert fall ikke. Anonymkode: 5d327...1de
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #17 Skrevet 6. mai 2024 Det er jo imponerende at ungdommen har fortalt dette til deg. Det er jo et tillittstegn delux. Dette burde betrygge deg. Nå vet jeg ikke hvordan du reagerte overfor ungdommen, men forutsetter at du reagerte på samme måte som tidligere slik at tillitten fortsatt er der. Det vil da si at dersom noe uønsket skulle skje, så vil ungdommen komme tilbake til deg og fortelle dette. Da kan dere evt ta det videre derfra om det blir tilfellet. Hasj er langt fra det verste stoffet. Selv føler jeg meg alltid langt tryggere i Amsterdam enn Köln nettopp fordi dem røyker i Amster, mens det drikkes i Köln (personlig erfaringer). Ungdommen kan nok finne på å prøve andre ting, men det trenger da ikke å bli et problem. For de aller fleste, er ikke rusbruk et problem. Det er forskjell på misbruk og forbruk. Misforstå med rett, jeg støtter ikke rusbruk. Jeg har aldri fortalt mine foreldre om min rusbruk. Jeg starta da jeg var 16 år, røyka i mange år. Prøvde hardere stoffer først da jeg var rundt 25 år. Dette forgikk mens jeg tok utdannelsene mine. Alt ble fullført til normert tid. Det er i dag 14 år siden sist jeg rørte noe annet enn alkohol. Anonymkode: 3d600...712
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #18 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Faktisk fullt mulig. Skjedde med en kollega av meg og. Fordi politiet hadde funnet meldinger om festrøykingen mellom han og en annen kompis av han. Anonymkode: 7813f...7c3 Da har politiet brudt loven. Å røyke en gang på fest er langt ifra noe som kvalifiserer til godkjennenelse til razzia Anonymkode: 3d69d...8f1 2
drohatha Skrevet 6. mai 2024 #19 Skrevet 6. mai 2024 7 minutter siden, lajlaj said: Cannabis dobler risikoen for å utvikle paranoid schizofreni. En hjerne i vekst, særlig blant gutter, er ekstremt sårbar for dette. Om mine barn vil røyke hasj, kan de gjerne få gjøre det, men ikke før etter fylte 25 år - da reduserer risikoen betraktelig. En dobling høres naturligvis ille ut, men når opprinnelige sjansen for å få schizo er 3/1000, og sjansen dobles da til 6/1000 eller 0,6 % om du vil så er det ikke så alvorlig likevel. Dobling av risikoen forutsetter også daglig bruk av cannabis med under 10 % THC. Høyere risiko ved større konsentrasjon. Ved middels bruk (2-3 ganger i uka) så øker risikoen med 50 %. Og ved ukentlig bruk eller sjeldnere så var det ikke funnet noen økt risiko for utvikling av alvorlige psykiske lidelser. Som med alt, bruk det med måte, og minimaliser virkestoffet, THC, så er det relativit trygt å bruke. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #20 Skrevet 6. mai 2024 lajlaj skrev (25 minutter siden): Cannabis dobler risikoen for å utvikle paranoid schizofreni. En hjerne i vekst, særlig blant gutter, er ekstremt sårbar for dette. Om mine barn vil røyke hasj, kan de gjerne få gjøre det, men ikke før etter fylte 25 år - da reduserer risikoen betraktelig. Kilder på dette, takk 🫠 Anonymkode: fd703...241
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå