Gå til innhold

Funker virkelig lavkarbo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Glukoneogenese. Du trenger å spise nøyaktig 0 gram karbohydrater for å ha god helse fordi kroppen fikser dette selv.

Anonymkode: b8461...f97

Du har rett i at kroppen produserer glukose, små sukkermolekyler. Men jeg tenkte mer på gode karbohydrater som i fullkornris, havre, fiberinnholdige matvarer som er meget viktig å få i seg.

De korte raske karbohydrater kan man fint leve uten, ja.

Kroppen fikser ikke selv en god og tarmflora uten noe som helst fiber som er i naturlig mat, som jeg mener er viktig og en verdifull kilde å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får det ikke til. Har en bror som har levd på carnivore ett år. Riktignok har han gått ned 15 kilo, men bare tanken på å spise biff til frokost… æsjjjjjjj. Ikke rart de blir småspiste i lengden. Det er det bare ikke verdt. Spis variert mat, i sunne mengder! 

Anonymkode: 21324...afb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (18 timer siden):

Du har rett i at kroppen produserer glukose, små sukkermolekyler. Men jeg tenkte mer på gode karbohydrater som i fullkornris, havre, fiberinnholdige matvarer som er meget viktig å få i seg.

De korte raske karbohydrater kan man fint leve uten, ja.

Kroppen fikser ikke selv en god og tarmflora uten noe som helst fiber som er i naturlig mat, som jeg mener er viktig og en verdifull kilde å spise.

Man kan fint få i seg  tilstrekkelig fiber uten korn og ris i kostholdet🙂Grønnsaker, spesielt "grove" grønnsaker som kål, brokkoli og blomkål er gode kilder til fiber, og hvis man ikke spiser veldig strikt LK, også gulrøtter, løk og kålrot.  Bær, frø og nøtter inneholder også en del fiber. Potetmel er en god kilde til resistent stivelse, som er "mat" for tarmbakteriene. Et par ts utrørt i kald drikke eller i smoothien kan fint inntas i alle fall i et moderat lavkarbokosthold. Personlig opplever jeg at magen og fordøyelsen fungerer bedre uten korn🙂

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (2 timer siden):

Man kan fint få i seg  tilstrekkelig fiber uten korn og ris i kostholdet🙂Grønnsaker, spesielt "grove" grønnsaker som kål, brokkoli og blomkål er gode kilder til fiber, og hvis man ikke spiser veldig strikt LK, også gulrøtter, løk og kålrot.  Bær, frø og nøtter inneholder også en del fiber. Potetmel er en god kilde til resistent stivelse, som er "mat" for tarmbakteriene. Et par ts utrørt i kald drikke eller i smoothien kan fint inntas i alle fall i et moderat lavkarbokosthold. Personlig opplever jeg at magen og fordøyelsen fungerer bedre uten korn🙂

Ja, absolutt. Det er gode karbohydrater med næringsrik fiber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 8.5.2024 den 14.22):

Du har rett i at kroppen produserer glukose, små sukkermolekyler. Men jeg tenkte mer på gode karbohydrater som i fullkornris, havre, fiberinnholdige matvarer som er meget viktig å få i seg.

De korte raske karbohydrater kan man fint leve uten, ja.

Kroppen fikser ikke selv en god og tarmflora uten noe som helst fiber som er i naturlig mat, som jeg mener er viktig og en verdifull kilde å spise.

Fiber er absolutt ikke nødvendig. De fleste har godt av å kutte ut fiber (men man bør endre inntaket sakte for å unngå ubehag). Vi vil ikke ha selve fiberet, det er jo bare papp. Vi vil ha smørsyre, som er en av de kortkjedede fettsyrene som fiber blir brutt ned til. Smørsyre er det lett å få tak i. Det er bare å spise smør, det. :)  Altså faktisk smør, ikke margarin.

Det er også bevist i studie som var reproduserbar at et kosthold med null fiber hadde god tarmflora og bedre enn mye fiber.

Anonymkode: b8461...f97

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fiber er absolutt ikke nødvendig. De fleste har godt av å kutte ut fiber (men man bør endre inntaket sakte for å unngå ubehag). Vi vil ikke ha selve fiberet, det er jo bare papp. Vi vil ha smørsyre, som er en av de kortkjedede fettsyrene som fiber blir brutt ned til. Smørsyre er det lett å få tak i. Det er bare å spise smør, det. :)  Altså faktisk smør, ikke margarin.

Det er også bevist i studie som var reproduserbar at et kosthold med null fiber hadde god tarmflora og bedre enn mye fiber.

Anonymkode: b8461...f97

Interessant. Kan du linke til dokumentasjon på det? Jeg finner det ikke.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

exictence skrev (21 minutter siden):

Interessant. Kan du linke til dokumentasjon på det? Jeg finner det ikke.

Takk

For eksempel denne om smørsyre: https://www.forskning.no/forskningsfinansiering-menneskekroppen-mat-og-helse/ny-behandling-for-irritabel-tarm/306130

Mye god informasjon i dette facebook-innlegget til en ernæringsfysiolog: https://www.facebook.com/NutritionwJudy/posts/1037314443881288

Studien jeg snakket om: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3957428/

 

Anonymkode: b8461...f97

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (På 6.5.2024 den 20.02):

Jeg synes lavkarbo er ubehagelig, får veldig lite energi... har prøvd flere ganger. En runde full carnivore også. Nope, kroppen min trenger en del karbohydrater. 

Det er så interessant hvor forskjellige man er! Jeg funker best på lavkarbo, mens mannen min mister energi av det. Han trenger mer karbo, men han klarer seg fint uten kjøtt og spiser det kun fordi han liker det, ikke fordi kroppen hans liksom krever det, sånn min gjør.

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 13.34):

Funker mens man går på det, ja. Slutter man, går man ofte opp alt man gikk ned pluss mer hvis man ikke er forsiktig. Jeg gikk ned 25 kg på det. Sluttet, og gikk opp 30.

Anonymkode: 18955...968

Det sier seg selv at hvis du går tilbake til det du spiste før vil du gå tilbake til den vekten du hadde før. Det må være en livsstilsendring, ikke en diett før man går tilbake til å spise som en gris igjen.

Anonymkode: 49cfd...076

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderat lavkarbo fungerer godt for meg. Jeg spiser mye grønnsaker, og noe fett. Men drikker ikke fløte f.eks (slik enkelte gjør). 

Anonymkode: 43cca...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det fungerer veldig godt både for vektnedgang og å bli kvitt søtsuget og sultfølelsen. Men det er ikke et kosthold jeg orker å ha for resten av livet. Jeg brukte lavkarbo ca 5-6 mnd før jeg gikk over til et mer normalt kosthold. Bonusen av å ha levd på lavkarbo først var å bli kvitt sukkeravhengigheten, så nå spiser jeg sjelden sukker. Jeg kan ta et kakestykke, en is eller en liten sjokolade og så holder det. Jeg spiser karbohydrater ellers nå og har ingen restriksjoner der, men vekten går fortsatt nedover 6 mnd etter jeg sluttet på lavkarbo. Er nå 5 kg unna målet og har gått ned 30 kg totalt. 

Er veldig fornøyd med kostholdet i dag og at jeg ikke trenger få angst av å ha spist pasta eller en bolle. Deilig ☺️ 

Anonymkode: 06d46...f59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 8.5.2024 den 13.25):

Ab 33c5e...c7f Kroppen vår produserer ikke karbohydrater selv. Hvor har u det fra? 

Men kroppen produserer derimot både fett og proteiner. Men så klart er det gunstig ogvktg med sine stoffer gjennom maten

Hæ? Det finnes ingen essensielle karbohydrater, men det gjør det for både fett og proteiner.

Anonymkode: 9454b...5e8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 8.5.2024 den 13.25):

Ab 33c5e...c7f Kroppen vår produserer ikke karbohydrater selv. Hvor har u det fra? 

Men kroppen produserer derimot både fett og proteiner. Men så klart er det gunstig ogvktg med sine stoffer gjennom maten

Jo , når du går i ketose produserer kroppen karbohydrater selv. 
jeg har aldri hørt noe om at kroppen produserer fett og proteiner, hvordan foregår det? 

Anonymkode: 33c5e...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 17.01):

Jeg får det ikke til. Har en bror som har levd på carnivore ett år. Riktignok har han gått ned 15 kilo, men bare tanken på å spise biff til frokost… æsjjjjjjj. Ikke rart de blir småspiste i lengden. Det er det bare ikke verdt. Spis variert mat, i sunne mengder! 

Anonymkode: 21324...afb

Ikke spis biff til frokost. Velg heller Cottage cheese, og te med fløte / en kopp kaffe for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...