AnonymBruker Skrevet 6. mai #1 Del Skrevet 6. mai Er det noen her som har hatt god effekt av lavkarbo? Tenker da alle former slike dietter: low carb/ high fat, keto, osv. Fortell gjerne om dine erfaringer. Anonymkode: a3de0...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #2 Del Skrevet 6. mai Funker på hva? Og hvilken effekt er det du tenker på? Hvis det er vektnedgang så gjelder det for lavkarbo som for absolutt alle andre kosthold og livsstiler: energi inn må være lavere enn energi ut. Siden karbohydrater ikke gjør deg særlig mett sammenliknet med fett og proteiner (særlig proteiner), er det mange som har suksess med å spise færre karbohydrater, og heller mer proteiner og fett. Det gjelder særlig sukker og lyse melsorter. Anonymkode: 55d27...805 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #3 Del Skrevet 6. mai Både keto og low carb fungerer for meg. Har aldri vært i ketose mer enn en måned i strekk, men har levd på low carb,i ca 8 år nå. Merker på kroppen om jeg har spist for mye carbs, med smerter, uopplagt, dårlige søvn osv. Anonymkode: 33c5e...c7f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #4 Del Skrevet 6. mai Ja, det funker. Teller ikke karbs men holder meg til matvarer med under 5g karb per 100 gram. Anonymkode: be4d6...0e2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 6. mai #5 Del Skrevet 6. mai Jeg synes lavkarbo er ubehagelig, får veldig lite energi... har prøvd flere ganger. En runde full carnivore også. Nope, kroppen min trenger en del karbohydrater. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #6 Del Skrevet 6. mai klarinetta skrev (35 minutter siden): Jeg synes lavkarbo er ubehagelig, får veldig lite energi... har prøvd flere ganger. En runde full carnivore også. Nope, kroppen min trenger en del karbohydrater. Hvor lenge har disse rundene vart? Anonymkode: c56d5...60a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 6. mai #7 Del Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor lenge har disse rundene vart? Anonymkode: c56d5...60a Måneder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #8 Del Skrevet 6. mai Usikker på hva du legger i "god effekt" for din egen del, men for min del fungerte det helt utmerket! Gikk fra 90 til 65 kilo på litt over et år. Syns det var kjipt i starten (keto flu), men det gikk seg raskt til og jeg hadde mer stabilt blodsukker og energi. Jeg brukte også en app som heter Lifesum for å holde oversikt over hva jeg fikk i meg, og telte kalorier til en viss grad. Gikk gradvis over til å spise mer karbohydrater igjen etter å ha nådd målet for rundt 6 år siden, og har holdt vekta stabil siden da. Anonymkode: 7d197...110 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. mai #9 Del Skrevet 6. mai Mange dietter har god effekt. Ofte kombineres de med mer trening og andre livsstilsendringer. Selvfølgelig går man ned i vekt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #10 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, det funker. Teller ikke karbs men holder meg til matvarer med under 5g karb per 100 gram. Anonymkode: be4d6...0e2 Under 5 g karb/100 gram? Da kan du ikke spise en gang mange grønnsaker. Usøtet joghurt har mer enn det, for ikke snakke om frukt. Jeg spiser lavkarbo, har gjort det i over 10 år, ligger mellom 75 og 100 g karbo/dag. Det som er utfordringen i det daglige er at man må ha strategier når man har dårlig tid eller er ute med folk. Jeg kan aldri spise ferdig fabrikat, så jeg har alltid noe middag i fryseren. Brød baker jeg selv, kutter opp i skiver og fryser ned. Man trenger en del ingredienser og burde helst ikke være allergisk mot nøtter og frø, men det lønner seg. Kroppen trenger IKKE karbohydrat, leveren produserer selv og nok glukose. Fett og protein er det som er essensiell for kroppen og kan ikke erstattes. Anonymkode: 7cc62...fae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 7. mai #11 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er det noen her som har hatt god effekt av lavkarbo? Tenker da alle former slike dietter: low carb/ high fat, keto, osv. Fortell gjerne om dine erfaringer. Anonymkode: a3de0...0a0 Ja, det funker. Men som alle andre dietter jeg har prøvd, blir man lei til slutt og så sklir det ut og man går opp i vekt igjen. Om du er nysgjerrig på lavkarbo, anbefaler jeg denne boka. https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/kosthold-og-diett/spis-deg-ned-i-vekt?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw_-GxBhC1ARIsADGgDjtWIqUy3xjyHJyQob7VtDL1L8vbSZ4LB_dyn6AlJZqyvWPRCQ2Zn_oaAi10EALw_wcB 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 8. mai #12 Del Skrevet 8. mai (endret) For meg var det moderat lavkarbo det som funket desidert best for å gå ned i vekt og klare å holde en noenlunde stabil vekt, etter over 20 år med jojoslanking. Har holdt vekta uten problemer i 3,5 år, men i vinter skled det ut, og jeg har lagt på meg 4 kg. Det skyldes nok delvis også for mye stillesitting i kombinasjon med overgangsalder. Nå har jeg justert kostholdet og kuttet ut alt av sukker, korn, ris etc., samt det meste av frukt (spiser bær og noen melonsorter). Spiser litt ost, og bruker moderate mengder smør, fløte og rømme i matlaging. Vekta er på tur nedover igjen, men jeg har erfart at jeg fint kan spise mer karbohydratrike matvarer innimellom og holde vekta, så lenge jeg ikke spiser for mye og for ofte. En pizza eller en porsjon pasta innimellom går helt fint, men jeg holder meg unna det nå i vektnedgangsperioden. En annen ting jeg "oppdaget", eller som jeg hadde glemt, er hvor godt jeg ellers fungerer på karbohydratrestriksjon. Jeg er kvitt oppblåsthet og magesmerter, gjør "nr. 2" regelmessig og er ikke lenger enten forstoppet eller har løs mage, og har stabilt blodsukker, til den grad at jeg fint kan hoppe over et måltid uten problemer. Jeg har også mer energi og sover bedre. Når det er sagt, så er mennesker ulike. Noen fungerer best med en større andel karbohydrater i kosten, andre med mindre. Endret 8. mai av Roci 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 7.05): Under 5 g karb/100 gram? Da kan du ikke spise en gang mange grønnsaker. Usøtet joghurt har mer enn det, for ikke snakke om frukt. Jeg spiser lavkarbo, har gjort det i over 10 år, ligger mellom 75 og 100 g karbo/dag. Det som er utfordringen i det daglige er at man må ha strategier når man har dårlig tid eller er ute med folk. Jeg kan aldri spise ferdig fabrikat, så jeg har alltid noe middag i fryseren. Brød baker jeg selv, kutter opp i skiver og fryser ned. Man trenger en del ingredienser og burde helst ikke være allergisk mot nøtter og frø, men det lønner seg. Kroppen trenger IKKE karbohydrat, leveren produserer selv og nok glukose. Fett og protein er det som er essensiell for kroppen og kan ikke erstattes. Anonymkode: 7cc62...fae Lavkarbo er jo 5 g karb/100 g. Sånn opprinnelig ihvertfall, selvom begrepet har blitt stjålet og nå brukes det på paraplybegrepet karboredusert. youghurt inneholder masse melkesukker , og frukt masse fruktsukker. Man kan spise masse grønnsaker som vokser over bakken og litt bær som blåbær og bringebær. Keto er under 10 gram, lavkarbo er under 20 gram om dagen, så du spiser ikke lavkarbo nei. Moderatkarbo er 20- 70, og under 100 g er karboredusert. for all del , spis melkesukker og fruktsukker om det er bra for deg og din kropp ( vi er alle ulike ) , men det er generelt så dumt når man kaller det lavkarbo. Nei , det er ikke bare deg, det har pågått de siste 10 årene at folk legger til karbohydrater og kaller det « lavt», men det blir veldig forvirrende for folk som er nye på dette. Jeg er glad jeg startet med og lese meg opp folk begynte og kalle alt ble « lavt» i kommentarfeltet. nei, kroppen trenger ikke karbohydrater det produserer vil selv. Jeg vil også påstå at voksne ikke trenger melkesukker/ veksthormon fra usøtet yoghurt , men om man synes det smaker godt og om kroppen ikke reagerer negativt på det ( som mange opplever ) så kan jo man jo for all del innta det. Anonymkode: 33c5e...c7f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 8. mai #14 Del Skrevet 8. mai Ab 33c5e...c7f Kroppen vår produserer ikke karbohydrater selv. Hvor har u det fra? Men kroppen produserer derimot både fett og proteiner. Men så klart er det gunstig ogvktg med sine stoffer gjennom maten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Del Skrevet 8. mai exictence skrev (3 minutter siden): Ab 33c5e...c7f Kroppen vår produserer ikke karbohydrater selv. Hvor har u det fra? Men kroppen produserer derimot både fett og proteiner. Men så klart er det gunstig ogvktg med sine stoffer gjennom maten Glukoneogenese. Du trenger å spise nøyaktig 0 gram karbohydrater for å ha god helse fordi kroppen fikser dette selv. Anonymkode: b8461...f97 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Del Skrevet 8. mai Jeg gikk ikke ned i vekt hvis jeg spiste mer enn 20 gram karbohydrater om dagen. Jo mindre karbohydrater, jo fortere gikk jeg ned i vekt. Carnivore fungerte best og det førte også med seg flere helsefordeler ellers også. Og jeg kommer til å spise keto / carnivore resten av livet, det er jeg sikker på. Stortrives. Husk at hvis du går tilbake til kostholdet du hadde før, så vil du få samme resultat som før. Du må gjøre varige kostholdsendringer, ikke bare ta det som en diett/kur. Anonymkode: b8461...f97 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Del Skrevet 8. mai Funker mens man går på det, ja. Slutter man, går man ofte opp alt man gikk ned pluss mer hvis man ikke er forsiktig. Jeg gikk ned 25 kg på det. Sluttet, og gikk opp 30. Anonymkode: 18955...968 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Del Skrevet 8. mai Det funker av den grunn at proteiner og fett metter mer per kalori enn karbohydrater, og det er derfor lettere å få i seg mindre kalorier, oftest føles det ikke som man spiser mindre, fordi man ikke blir mer sulten Anonymkode: c54dc...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 10.39): Er det noen her som har hatt god effekt av lavkarbo? Tenker da alle former slike dietter: low carb/ high fat, keto, osv. Fortell gjerne om dine erfaringer. Anonymkode: a3de0...0a0 Ja det funker når det gjøres rett. Men det er ikke en diett, det er en livsstil. Man vil legge på seg igjen om man spiser usunt igjen. Anonymkode: 78072...a92 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Del Skrevet 8. mai Det funket som faen for meg. Men det kan hende at det som hjalp bare var å bli mer klar over hva jeg spiser, og å være strengere med meg selv. Å legge opp en plan, i steden for å ta det på sparket hver dag. Det handler jo tross alt i bunn og grunn om kalorier inn og kalorier ut. Det går ikke ann å gå opp i vekt uten å spise for mange kalorier. Anonymkode: 445e5...0ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå