Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen?

Jeg har flyttet ut, og ikke oppgitt ny adresse til eksen min. Det er såpass nytt at jeg har ikke rukket å pakke alle tingene mine fra et stort hus til knøtt liten leilighet.

Hver dag blir jeg beskyldt for å ha funnet meg en ny mann. Får stygge meldinger hele tiden

spørsmål om å filme fra leiligheten for å bevise at jeg er alene.

Han nekter eks svigers å møte sønnen min(De har sagt de savner han og vil fortsatt ha kontakt). Sønnen min forstår ikke hvorfor han ikke får lov å besøke «besteforeldrene»

Han har sagt at han skal gjøre livet mitt til et helvete og det klarer han nå. Jeg sitter i min egen leilighet og er redd for at han skal komme dit. 

Forstår at han er kjempe såra, men han er blitt en helt annen.

I går ville han komme for sex, jeg sa nei fordi jeg ikke vil, og at jeg ikke vil at han skal vite hvor jeg bor. Stedet er lite, så han har greid å finne ut sånn ca hvor det er.

Jeg har parkert bilen min på en stor parkeringsplass et stykke unna huset for at han ikke skal se hvilket hus jeg bor i. Han har tydeligvis kjørt rundt der i natt/kveld funnet bilen min og søkt opp bilskiltet til en annen bil som sto ved siden av.

Tilfeldigvis er dette en fra jobb, som er oppvokst i området og han var visst på besøk hos noen. Ble tvinga til å spørre denne kollegaen hvorfor bilen hans sto der!! 

Jeg har ikke noe nettverk her nede, og har mistet de få personene jeg kjenner pga han. Burde jeg søke jobber der jeg er fra og har foreldrene mine og et litt større nettverk?

Sønnen min trives veldig godt på skolen her, og det har endelig begynt å løsne for han som skolegutt med venner og skolearbeid..

Anonymkode: 7b422...bae

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du mange ting igjen? Hent alt nå, så får du bare leve litt i kaos en stund. Ikke si noe til eksen om noe. Han kan faktisk ikke kreve noe som helst! Jeg ville flyttet ja! Høres jo ut som dere får det bedre der foreldrene dine bor og nettverk. Tenker sønnen din kan få det like fint der 

Anonymkode: e2402...55f

AnonymBruker
Skrevet

Du kontakter politiet. De vil kunne gi deg veiledning og valget om å anmelde han for trakassering. Du burde også få besøks og kontaktforbud. 

Ikke prøv å være forsiktig med han, det tolker han bare som oppmuntring 

Anonymkode: 59332...4f0

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Be han om å slutte å kontakte deg, med klare ord (skriftlig, på melding). Så dokumenterer du alt han sender deg, og politianmelder om han ikke lar deg være i fred. Du skylder ham ingen ting, og skal ikke måtte svare for eller bevise noe som helst!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!! 
Ja tror jeg skal ta kontakt med politiet for råd hva jeg burde gjøre. 

Vet jeg ikke skylder han noe, eller trenger å bevise for han at jeg ikke har besøk etc.

Kan politiet hjelpe med å hente ting hvis han feks har byttet nøkkel? Ser for meg at han kan finne på å gjøre det i dag.

Det er kjempe mye ting igjen, burde hatt noen til å hjelpe meg. For å klare alt i dag, men har ingen å spørre.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Spar på alle meldinger for å bygge sak.

Ha en bok du skriver alle plasser han dukker opp. Ta bildebevis hvis du kan. 

Gi klar beskjed at han må holde seg saklig og at truende oppførsel ikke blir akseptert. 

Ha sikkerhetslås på døra, ha postboks. Leier du hos noen burde du kanskje gi beskjed at han takler bruddet dårlig. 

Ha noen du kan ringe hvis det blir krise.

❤️

Be politiet kjøre forbi innimellom. 

Han må kanskje ha besøksforbud.

Anonymkode: 28c27...e5a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen?

Jeg har flyttet ut, og ikke oppgitt ny adresse til eksen min. Det er såpass nytt at jeg har ikke rukket å pakke alle tingene mine fra et stort hus til knøtt liten leilighet.

Hver dag blir jeg beskyldt for å ha funnet meg en ny mann. Får stygge meldinger hele tiden

spørsmål om å filme fra leiligheten for å bevise at jeg er alene.

Han nekter eks svigers å møte sønnen min(De har sagt de savner han og vil fortsatt ha kontakt). Sønnen min forstår ikke hvorfor han ikke får lov å besøke «besteforeldrene»

Han har sagt at han skal gjøre livet mitt til et helvete og det klarer han nå. Jeg sitter i min egen leilighet og er redd for at han skal komme dit. 

Forstår at han er kjempe såra, men han er blitt en helt annen.

I går ville han komme for sex, jeg sa nei fordi jeg ikke vil, og at jeg ikke vil at han skal vite hvor jeg bor. Stedet er lite, så han har greid å finne ut sånn ca hvor det er.

Jeg har parkert bilen min på en stor parkeringsplass et stykke unna huset for at han ikke skal se hvilket hus jeg bor i. Han har tydeligvis kjørt rundt der i natt/kveld funnet bilen min og søkt opp bilskiltet til en annen bil som sto ved siden av.

Tilfeldigvis er dette en fra jobb, som er oppvokst i området og han var visst på besøk hos noen. Ble tvinga til å spørre denne kollegaen hvorfor bilen hans sto der!! 

Jeg har ikke noe nettverk her nede, og har mistet de få personene jeg kjenner pga han. Burde jeg søke jobber der jeg er fra og har foreldrene mine og et litt større nettverk?

Sønnen min trives veldig godt på skolen her, og det har endelig begynt å løsne for han som skolegutt med venner og skolearbeid..

Har han alltid vært så "skummel" og kontrollerende? Er det sånn at han evner å ha empati slik at han forstår hvor vondt dette er for deg?  Går det an å snakke med han? 

Jeg lurer nesten på om du kunne politianmeldt han for oppførselen, og om du kunne spurt om politiet kunne tatt en prat med han, fordi det er jo trakkasering. Du kan sikkert få besøkforbud mtp trakkasering.

Anonymkode: b5047...05c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spar på alle meldinger for å bygge sak.

Ha en bok du skriver alle plasser han dukker opp. Ta bildebevis hvis du kan. 

Gi klar beskjed at han må holde seg saklig og at truende oppførsel ikke blir akseptert. 

Ha sikkerhetslås på døra, ha postboks. Leier du hos noen burde du kanskje gi beskjed at han takler bruddet dårlig. 

Ha noen du kan ringe hvis det blir krise.

❤️

Be politiet kjøre forbi innimellom. 

Han må kanskje ha besøksforbud.

Tusen takk for svar

veldig god ide og skrive opp og ta bilder.

Skal dokumentere alt

ts

• Hjerte 2
Skrevet

1. Du kan ikke stå i dette alene. Aller først spør du de du kjenner der du bor om de vil hjelpe deg. Det kan godt være at noen har opplevd noe lignende selv eller med noen i familien og blir med for å hente tingene dine. Ellers kan du invitere noen venner fra et annet sted til deg og så henter dere tingene dine når de er der. Jeg hadde gjort dette hvis noen jeg kjente var i den situasjonen.

2. Ikke gå inn i noen diskusjoner med han. Du skriver at du sa nei til sex fordi du ikke hadde lyst. Men det kan han tolke som at du har lyst en annen dag så da får han bare fortsette å spørre. Og at det ikke var noe galt med spørsmålet i seg selv. Det samme med at han spør om å filme hos deg for bevis på at du ikke møter noen andre. Hvorfor spør han om bevis for at du ikke møter noen andre? Det har ikke han noe med. Du må være soleklar på at du ikke er interessert i noen dialog med han i det hele tatt og at han ikke har noen som helst rett til å vite noe om deg. Jeg tipper at du som de fleste av oss tenker at hvis du er hyggelig så er han mindre plagsom. Men han funker ikke slik, han tar innpakka avvisning som oppmuntring.

Jeg ser poenget ditt med at barnet ditt trives og at du dermed ikke har lyst til å flytte. Men skal dette gå så må du ha noe slags støttepersoner. Ellers tror jeg bare du må gi opp.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er kjempe mye ting igjen, burde hatt noen til å hjelpe meg. For å klare alt i dag, men har ingen å spørre.

ts

Jeg kan hjelpe til å bære dersom det er i Oslo eller omegn. Send Pm i såfall

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar

veldig god ide og skrive opp og ta bilder.

Skal dokumentere alt

ts

Hvis du har en sånn bok får du laget deg oversikt. 

Har du noen venn/familie du kan video ringe hver kveld og si godnatt til? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har han alltid vært så "skummel" og kontrollerende? Er det sånn at han evner å ha empati slik at han forstår hvor vondt dette er for deg?  Går det an å snakke med han? 

Jeg lurer nesten på om du kunne politianmeldt han for oppførselen, og om du kunne spurt om politiet kunne tatt en prat med han, fordi det er jo trakkasering. Du kan sikkert få besøkforbud mtp trakkasering.

Har aldri opplevd han som skummel eller kontrollerende. Eller kanskje litt kontrollerende, men mer at han vil ha ting på sin måte og har lite forståelse for at andre klarer å få samme resultat med en annen fremgangsmåte.

Han har aldri vært fysisk, men han har blitt en helt annen nå. Helt ærlig så hadde det vært bedre om han slo til meg en konstant tlf terror.

Jeg prøver å snakke, så virker det som vi har løst litt. Så plutselig har han sittet og spunnet i sitt eget hode igjen.
Tror ikke han evner å se seg selv i denne situasjonen.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat hørt «stalker» på nrk podcast, og det har jeg skjønt at det er viktig å notere med, ta bilder, anmelde, filme, ta screenshots - ALT for å dokumentere.

Har du absolutt ingen du kan be om hjelp? 

Anonymkode: fd6df...584

Skrevet

Politiet, slike menn kan gå langt.. 

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (2 minutter siden):

Jeg kan hjelpe til å bære dersom det er i Oslo eller omegn. Send Pm i såfall

Tusen takk🤩

dessverre bor jeg langt unna oslo

ts

AnonymBruker
Skrevet

Han nekter sine foreldre å ha kontakt med barnebarnet sitt? Eller mener du dine foreldre? 

Jeg tenker at han ikke tenker klart, og så klart kan han ikke bestemme dette. Han må jo forstå at det er bra for barnet å ha kontakt med besteforeldrene sine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk🤩

dessverre bor jeg langt unna oslo

ts

Jeg kan hjelpe deg hvis du bor i Trøndelag.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har akkurat hørt «stalker» på nrk podcast, og det har jeg skjønt at det er viktig å notere med, ta bilder, anmelde, filme, ta screenshots - ALT for å dokumentere.

Har du absolutt ingen du kan be om hjelp? 

Anonymkode: fd6df...584

Har spurt ei jeg kjenner litt her nede, ellers kjenner jeg ingen her bortsett fra folk på jobb

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han nekter sine foreldre å ha kontakt med barnebarnet sitt? Eller mener du dine foreldre? 

Jeg tenker at han ikke tenker klart, og så klart kan han ikke bestemme dette. Han må jo forstå at det er bra for barnet å ha kontakt med besteforeldrene sine. 

Det er ikke hans barn. Heldigvis på en måte nå, men veldig trist for han å miste reserve besteforeldre.

Enig, syntes hans foreldre burde sagt til han at han kan ikke bestemme hvem de skal møte og ikke møte. 

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har aldri opplevd han som skummel eller kontrollerende. Eller kanskje litt kontrollerende, men mer at han vil ha ting på sin måte og har lite forståelse for at andre klarer å få samme resultat med en annen fremgangsmåte.

Han har aldri vært fysisk, men han har blitt en helt annen nå. Helt ærlig så hadde det vært bedre om han slo til meg en konstant tlf terror.

Jeg prøver å snakke, så virker det som vi har løst litt. Så plutselig har han sittet og spunnet i sitt eget hode igjen.
Tror ikke han evner å se seg selv i denne situasjonen.

ts

Jeg tror at han ikke er helt i water psykisk akkurat nå.  Jeg tror dere skulle hatt hjelp, og så han burde virkelig snakke med psykolog. Jeg tenker at du skal så klart ha kontakt med besteforeldrene på begge sider. Det er jo helt virkelighetsfjernt at du skal kutte kontakt med familien. Jeg tror du må bestemme deg for hvordan du vil ha det.

Ha regler og grenser som feks:

du og din eks er ikke kjærester, dere skal ikke være intime.

Hvem som er på besøk hos din eks er hans bisnis, hvem som er på besøk hos deg er din bisnis. 

Barnet skal ha kontakt med besteforeldre. 

Dere skal være omtenksomme ovenfor hvernadre og ikke skremme hvernadre. 

Barnet skal ikke skremmes,barnet skal oppleve å ha det trygt. 

Barnet skal få lov å ha gamle venner 

De voksne skal få lov å ha gamle venner 

De voksne skal lytte til hvernadre og kommunisere, ikke skrike og ikke tråkke på grensene til hvernadre. 

Dine ønsker om å ha det rolig og at dere har litt avstand nå, er viktig. 

Stå i grensene dine og vær bestemt. Med en gang han kommer og prøver å tråkke på grensene, så sier du nei, vi har snakket om at... 

Om han blir skremmende kontakt polititet. Det er godt mulig at de har erfaring med sånne menn og kan snakke fornuft i han.

Si det som det er til besteforeldre, snakk om oppførselen slik at de forstår, om du føler at det er trygt. Spesielt om du føler at de vil være gode støttespillere. for deg og kan snakke fornuft inn i din eks som rett og slett oppfører seg skikkelig koko nå.  Og om du har venner og kjente som du kan snakke med, så gjør det. Ikke godt å være alene opp i dette..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...