Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow, dere spekulerer og gjetter på mye, og mange leser ikke engang hva jeg har skrevet. Det er overveldende å holde tritt når det renner inn så mye også. Bare mens jeg gjorde ferdig en tjeneste jeg har holdt på med har det kommet 18 kommentarer jeg burde svare på. Det mest frustrerende er de spekulasjonene og gjetningene, særlig fordi de OVERHODET IKKE stemmer. Jeg har IKKE gjeld, jeg har aldri satt min fot i en helsekost, brukt alternativ medisin eller noe som helst slikt. 

Fordi det er blitt så mye rekker jeg ikke svare unna nå, er på vei for å få en sprøyte på legekontoret. Men det er jo en utgift f. eks.: Transport til/fra helsegreier, apotek og materiell for sprøyter f. eks. 

Jeg håper dere kan spørre fremfor å gjette og å spekulere, og gjerne les det som allerede står før dere kommenterer det samme om og om igjen som jeg allerede har svart på. F. eks. det med bostøtte, møter med NAV, se på budsjett, kutte alt som kan kuttes osv. 

Jeg skal svare etter beste evne så fort jeg kommer hjem igjen, men rekker dessverre ikke nå pga det er så sykt mye!

Anonymkode: 8814c...87a

Ja, vi spør jo. Hva går de 12-14K du har igjen etter faste utgifter er betalt til?

Anonymkode: 92bc6...285

• Liker 7
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig, jeg la merke til det samme. Tror dette er samme person som har startet flere lignende tråder før omkring dette.

Anonymkode: 92bc6...285

Hæ? Jeg har ikke startet noen tråd/lignende tråd.. :s 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

PS: Bare en liten ting også: Jeg har egentlig svart på hva resten av pengene mine går til flere ganger: Det er utgifter knyttet til helse, tannlege og litt til mat (men jeg spiser som sagt bare 1-3 ganger i uken, maks,

Det gir ikke mening det du skriver, TS. Du har skrevet at du ikke har hatt råd til medisiner og tannlege (i lang tid?) - dermed kan du ikke også si at de resterende pengene dine går til nettopp dette...Det er altså NOE du bruker penger på, som gjør at du ikke har råd til tannlege og medisiner.

Anonymkode: d840c...d1f

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 8.30):

Ja, som tittelen sier...
Jeg er altså tom for penger. Har altså ikke råd til mat, medisiner, regninger eller noe annet.

Hva f... gjør man da?

Jeg er ufør, kronisk syk og i ekstremt dårlig form, altså har jeg ikke sjans til å jobbe.

Er det noe som helst man kan gjøre???
Har så total og fullstendig panikk, vil sette pris på alle eventuelle råd!

1. Søk akutt nødhjelp fra Nav sånn at du får kjøpt deg mat.

2. Gå på Husbanken sine sider og søk om bostøtte (krav fra NAV om at det søkes). Det gjøres enkelt digitalt, har du ikke data - så har biblioteket.

3. send inn ny sosialstønad om livsopphold til Nav sosial, i tillegg til det de ber deg om å dokumentere dokumenter du  faste medisinutgifter du har og hvor hyppig du må til lege. (De kan dekke billigste reisvei om du må til lege mer enn en gang i uka.

4. Hente inn minst  to anbud fra tannlege på hva det vil koste å gjøre billigste behandling som ivaretar tyggefunksjonen- og søk Nav sosial om at de dekker dette.

5. Om du har lån i vanlig bank, søk refinansiering fra Husbanken for å kunne beholde boligen du har.

Skjønner at du er stressa, men forsøk å gjøre dette og gjøre det kjapt.

Du fortjener ikke å leve sånn.

Anonymkode: e5ad1...9da

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler jeg har hørt TS` historie før, det var en tråd her på forumet for en tid tilbake med mange likhetstrekk.

- Alvorlig (potensielt dødelig) sykdom med skyhøye kostnader som ikke på noen måte gikk under frikortet.

- Nødvendige medisiner som ikke ble kjøpt inn pga. dårlig økonomi.

- TS i den tråden kjøpte sjelden mat, mener å huske at hen ikke hadde kjøpt mat på et halvår. Ved spørsmål om hvordan hen overlevde uten mat kom det frem at hen fikk mat av venner.

- En leilighet i dårlig stand som var eneste boalternativ, men med høye oppussingskostnader som borettslaget krevet ble utført.

Heller ikke den tråden kunne man hjelpe TS med noen løsning. Hen var så dødssyk og lenket fast i det lille pengesluket av en leilighet, at ingen fornuftige råd kunne utprøves.

Anonymkode: eb110...5c9

Jepp dette er den samme ts som i alle disse trådene. Den med så sinsyke helseutgifter... den som i alle trådene fikk anbefalinger om blåresept, osv... 

Same shit different day!

Anonymkode: da3e1...841

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Reint jug det der. 

Om ikke ts så kan du jo bruke søkefelte og søke opp de årten helt like trådene som er fylt med side opp og ned hvor folk prøver å hjelpe vedkommende. Dere er fortsatt som to dråper vann.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

må jo bo i samme oppgangen dere to ;)

jævlig plagsomt med all denne trollingen din så jevnlig...

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Wow, dere spekulerer og gjetter på mye, og mange leser ikke engang hva jeg har skrevet. Det er overveldende å holde tritt når det renner inn så mye også. Bare mens jeg gjorde ferdig en tjeneste jeg har holdt på med har det kommet 18 kommentarer jeg burde svare på. Det mest frustrerende er de spekulasjonene og gjetningene, særlig fordi de OVERHODET IKKE stemmer. Jeg har IKKE gjeld, jeg har aldri satt min fot i en helsekost, brukt alternativ medisin eller noe som helst slikt. 

Fordi det er blitt så mye rekker jeg ikke svare unna nå, er på vei for å få en sprøyte på legekontoret. Men det er jo en utgift f. eks.: Transport til/fra helsegreier, apotek og materiell for sprøyter f. eks. 

Jeg håper dere kan spørre fremfor å gjette og å spekulere, og gjerne les det som allerede står før dere kommenterer det samme om og om igjen som jeg allerede har svart på. F. eks. det med bostøtte, møter med NAV, se på budsjett, kutte alt som kan kuttes osv. 

Jeg skal svare etter beste evne så fort jeg kommer hjem igjen, men rekker dessverre ikke nå pga det er så sykt mye!

Det er spurt flere ganger om budsjettet ditt, hva pengene dine faktisk går til. Boligutgiftene dine er i snitt 7,5k i måneden. Med nesten 20k utbetalt, er det en del igjen. Hva går pengene dine til?

Til og fra helsesenter: har du TT-kort?  https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/tt-kort/

Hvis ikke så kan du du dekket kostnandene dine via pasientreiser: https://www.helsenorge.no/pasientreiser/

Og ang medisinene dine: her må du be legen om å søke helfo om å få det på blå resept.

Anonymkode: 2ed01...f30

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingen bruker 13k på tannlege og medisiner hver måned. Du juger!

Anonymkode: 34efb...e0b

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

PS: Bare en liten ting også: Jeg har egentlig svart på hva resten av pengene mine går til flere ganger: Det er utgifter knyttet til helse, tannlege og litt til mat (men jeg spiser som sagt bare 1-3 ganger i uken, maks, men det kan jo være noen mener jeg burde kutte enda mer. Hvor ofte syns dere isåfall da det er rimelig at jeg spiser hvis dere mener det? Bare interessert i å vite hvor mye folk mener skal kuttes på mat isåfall. Spiser forresten ikke brød, som noen her nevnte noe om, brød er veldig dyrt..)

Jeg kan late som om jeg ikke mistenker at du er samme TS som i tidligere tråd (-er).

1) Hvor lenge har du spist kun 1-3 ganger i uken?

2) Hvor forsvinner de pengene som gjenstår etter at faste boutgifter er betalt? Du sier du ikke har råd til verken mat, medisiner eller regninger, så hvor blir pengene av?

Anonymkode: eb110...5c9

• Liker 9
Skrevet (endret)

Ikke lest hele tråden, halve påstår av folk som er skråsikre på at ts er en annen……har lest den andre tråden og det sammenfaller ikke engang. Ts har hverken nevnt dyre helsekostprodukter eller livsviktig medisin uten blå resept (men egenandel før frikort på disse medisinene)

Det er mange i Norge som er i samme situasjon for ts, flere som ikke får bostøtte pga de har 2 kr for mye hver måned til å få det innvilget (men nå som ts ikke er samboer igjen så bør ts søke på nytt pga lavere sats for å få innvilget som enslig)

TT-kort er det heller ikke alle som får; jeg har selv sjekket ut det pga jeg har ikke førerkort ( og om jeg så hadde hatt så kunne jeg ikke kjørt pga smertestillende som jeg tar daglig), jeg er under palliativ behandling for kreft og har hyppige timer på sykehus og fastlege, samt psykolog, og jeg klarer ikke gå frem og tilbake, Mannen min jobber og kan ikke drive å ta fri for å kjøre meg hele tiden. Likevel kvalifiserer Jeg ikke til TT-kort.

Pasientreiser er ei løsning, men den er litt kronglete og kan innebære endel venting. Da må man først ringe legekontoret/avd på sykehus/tannlege sånn at de bestiller taxi for deg. Samme når du skal hjem. Er det flere pasienter i samme område så blir det venting til alle er ferdige og det blir kjørt oppsamlingstaxi.

Selv om du har lave bokostnader ts så sitter du på formue pga du eier leilighet du ikke betaler lån på. Jeg tror det er derfor du får avslag. Likevel har du så lave boutgifter at det vil ikke lønne seg å selge for å leie. Jeg bor i en liten by her i Norge, og tok et kjapt søk på Finn på helt enkel leilighet med 1 soverom, og det ligger fra 9500-13 000 hver måned. Typ 30-40 kvm.

Ved veldig lav inntekt så kan du søke om fritak fra å betale egenandel. Litt usikker på om det er via fastlege du søker eller.  Nav. Tror egentlig fastlege 

Ang tenner så har du som nevnt rett på refusjon ved sykdom eller medisiner som skader tennene. Feks medisiner som gif munntørrhet. Du kan også ha krav på at Nav dekker utgifter. Ex- svigerinnen min fikk det, hun var på laveste sats AAP. Hun måtte innom to ulike tannleger, tannlegene tok en sjekk og kom med et skriftlig prisoverslag som hun leverte inn til Nav, og Nav dekket den billigste

Hvis du har 2 soverom i leiligheten; hva med å leie ut ene soverommet? Med strøm og Internett inkludert så kan du fort ta 6500kr i månedsleie. Og leiligheten kan du gjøre koseligere og mere beboelig ved å sjekke ut møbler og sånt på gis bort på Finn,.

Siden du er vant med hund så kan hundepasser også være en måte å tjene ekstra penger. Mange har ikke kennel i nærheten eller har ikke lyst å sette hunden på kennel da kennel fremstår som en ren oppbevaringsplass. Vi har feks ei dame som vi betaler for å ha hunden vår hjem til seg når mannen min er ute å reiser ifm jobb (pga sykdom så er jeg ikke lengre sterk nok til å gå tur og dermed ha hunden alene), eller når vi reiser på ferie og ikke kan ha med hunden. Mange har også lange arbeidsdager og har behov for at noen lufter hunden på formiddagen. Kanskje det kunne vært noe for deg? Evt hunde-barnehage da mange har hunder med seperasjonsangst og klarer ikke være alene hjemme når eier er på jobb. Dette kan du tjene flere tusen på hver måned. Eller du kan begynne med kattepensjonat

edit; beklager skriveleifer; har en dustete katt som står å stanger hodet på hånda mi når jeg skriver og tar pause fra å klø han bak ørene😄

Endret av skruf
  • Liker 2
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (12 minutter siden):

Ikke lest hele tråden, halve påstår av folk som er skråsikre på at ts er en annen……har lest den andre tråden og det sammenfaller ikke engang. Ts har hverken nevnt dyre helsekostprodukter eller livsviktig medisin uten blå resept (men egenandel før frikort på disse medisinene)

Det er mange i Norge som er i samme situasjon for ts, flere som ikke får bostøtte pga de har 2 kr for mye hver måned til å få det innvilget (men nå som ts ikke er samboer igjen så bør ts søke på nytt pga lavere sats for å få innvilget som enslig)

TT-kort er det heller ikke alle som får; jeg har selv sjekket ut det pga jeg har ikke førerkort ( og om jeg så hadde hatt så kunne jeg ikke kjørt pga smertestillende som jeg tar daglig), jeg er under palliativ behandling for kreft og har hyppige timer på sykehus og fastlege, samt psykolog, og jeg klarer ikke gå frem og tilbake, Mannen min jobber og kan ikke drive å ta fri for å kjøre meg hele tiden. Likevel kvalifiserer Jeg ikke til TT-kort.

Pasientreiser er ei løsning, men den er litt kronglete og kan innebære endel venting. Da må man først ringe legekontoret/avd på sykehus/tannlege sånn at de bestiller taxi for deg. Samme når du skal hjem. Er det flere pasienter i samme område så blir det venting til alle er ferdige og det blir kjørt oppsamlingstaxi.

Selv om du har lave bokostnader ts så sitter du på formue pga du eier leilighet du ikke betaler lån på. Jeg tror det er derfor du får avslag. Likevel har du så lave boutgifter at det vil ikke lønne seg å selge for å leie. Jeg bor i en liten by her i Norge, og tok et kjapt søk på Finn på helt enkel leilighet med 1 soverom, og det ligger fra 9500-13 000 hver måned. Typ 30-40 kvm.

Ved veldig lav inntekt så kan du søke om fritak fra å betale egenandel. Litt usikker på om det er via fastlege du søker eller.  Nav. Tror egentlig fastlege 

Ang tenner så har du som nevnt rett på refusjon ved sykdom eller medisiner som skader tennene. Feks medisiner som gif munntørrhet. Du kan også ha krav på at Nav dekker utgifter. Ex- svigerinnen min fikk det, hun var på laveste sats AAPA. Hun måtte innom to ulike tannleger, tannlegene tok en sjekk og kom med et skriftlig prisoverslag som hun leverte inn til Nav, og Nav dekket den billigste

Hvis du har 2 soverom i leiligheten; hva med å leie ut ene soverommet? Med strøm og Internett inkludert så kan du fort ta 6500kr i månedsleie. Og leiligheten kan du gjøre koseligere og mere beboelig ved å sjekke ut møbler og sånt på gis bort på Finn,.

Siden du er vant med hund så kan hundepasser også være en måte å tjene ekstra penger. Mange har ikke kennel i nærheten eller har ikke lyst å sette hunden på kennel da kennel fremstår som en ren oppbevaringsplass. Vi har feks ei dame som vi betaler for å ha hunden vår hjem til seg når mannen min er ute å reiser ifm jobb (pga sykdom så er jeg ikke lengre sterk nok til å gå tur og dermed ha hunden alene), eller når vi reiser på ferie og ikke kan ha med hunden. Mange har også lange arbeidsdager og har behov for at noen lufter hunden på formiddagen. Kanskje det kunne vært noe for deg? Evt hunde-barnehage da mange har hunder med seperasjonsangst og klarer ikke være alene hjemme når eier er på jobb. Dette kan du tjene flere tusen på hver måned. Eller du kan begynne med kattepensjonat 

Fantastisk å påstå at det ikke sammenfaller samtidig som man sier man ikke har lest nevt tråd. For joda det sammenfaller som det synger etter, og det er jo trist at du bruker energi på å skrive svar ts har fått i flere andrer tråder bare det siste året.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fantastisk å påstå at det ikke sammenfaller samtidig som man sier man ikke har lest nevt tråd. For joda det sammenfaller som det synger etter, og det er jo trist at du bruker energi på å skrive svar ts har fått i flere andrer tråder bare det siste året.

Enig med deg at det sammenfaller noe ekstremt,  et par detaljer som ikke er helt like, men ellers likt.

Det jeg egentlig reagerer mest på er at TS ikke gidder å gi oss et budsjett. At hun har skrevet noe lignende tidligere ser jeg ikke på som så galt, jeg tenker det kan ligge noe annet bak her enn "ren trolling".

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis man bruker 50 kr på et brød og syltetøy, forstår jeg godt hvorfor noen går i minus… 

For 50 kr kan jeg få frokost og kveldsmat for nesten 2 uker. Men jeg verken kjøper eller spiser brød. Det er til og med billigere å bake brødene selv😊

Anonymkode: d073d...063

Under 200 i mnd på frok og kvelds du da😂😂😂😂

Anonymkode: 6e185...575

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 8.49):

Hjelper jo ikke om du klarer å kjøpe et par poser mat nå. Du må endre på hele forbruket, og finne ut hvorfor du er blakk. Det skal være mulig å leve av uføretrygd. Kontakt NAV og be om økonomisk rettledning. Bruker du penger på unødvendige ting? Bor du for dyrt? Har du kjæledyr?

Anonymkode: ff23e...c0f

Der tar du veldig feil..

De fleste enslige som leier bolig ( feks i Oslo) og mottar minstepensjon/trygd er faktisk sosialklienter ved siden av da de sitter igjen med flere tusen mindre enn livsoppholdsnormen.

Dette vet jeg fordi det er jobben min.

Skummelt å se hvor mange uvitende som har støttet det utsagnet! 

Anonymkode: e77df...579

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du ikke klarer å leve på nesten 20 000 kr i mnd, så er du ikke veldig smart.

Anonymkode: 34efb...e0b

Du leier bolig i Oslo kjønnet jeg...

• Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du leier bolig i Oslo kjønnet jeg...

Personen du siterte skrev at hvis man ikke greier å leve på 20.000 i måneden så er man ikke veldig smart.

Sagt på en annen måte. Da må man komme seg ut av Oslo. Man må tilpasse utgifter og inntekter til hverandre. Ta riktige valg for seg selv. Når man er uføretrygdet (og ikke f eks må behandles ved et spesielt sykehus og derfor må bo i nærheten til akkurat dette sykehuset) så kan man bo hvor som helst i Norge omtrent. Et lite kott i Oslo kan bli til en romslig enebolig på bygda.

TS har vel også sagt at hun eier egen bolig og ikke har gjeld, så ingen grunn til å dra inn leiemarkedet i Oslo her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan du jobbe hjemmefra på dataen? Der er mange småjobber som kan gjøres fra sofaen eller senga si. Jeg skriver på nett for flere firmaer: oversetter, tekster osv.

Man kan gjøre spørreundersøkelser på nett. Det er relativt lav timebetaling, men det er uendelige mye mer enn om man ikke gjør det.

Anonymkode: 2ed01...f30

urelatert, men hvor finner du disse skrivejobbene? Jeg ser flere si at de jobber med dette men aldri noen som forteller hvor de jobbene utlyses.

Anonymkode: 5d165...c5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på hva våre forfedre måtte gjøre for å overleve, og se om du kan gjøre noe av det samme. Mye av det under kan være irrelevant for deg, men se hva som kan være en mulighet. Bake brød selv og lage syltetøy av innsamlet, gratis råvarer feks. Går ut fra at et kjøpe brød og syltetøy bare var et dårlig eksempel, siden det ville vært ustrategisk bruk av penger.

- Lage ting som kan selges (blomsterbuketter fra skog og mark, kleshengere fra trerøtter, pyntegjenstander av naturmaterialer.) 

- Fiske, sanke, dyrke mat. Høner for egg og kjøtt, kaniner for kjøtt (sannsynligvis ikke relevant pga bosituasjon og investeringskostnad)? Dyrke grønnsaker, feks i et utmarksområde hvis du har tilgang til det. Nå er det masse skvallerkål ute, det kan du lage suppe eller salat av.

- Passe dyr.

- Instagramkonto

- Videoer på Youtube (masse rare ASMR-greier som folk liker)

- Panteflasker. Det er russetid og alltid pant som slenger rundt.

Anonymkode: 9b73a...adb

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenk på hva våre forfedre måtte gjøre for å overleve, og se om du kan gjøre noe av det samme. Mye av det under kan være irrelevant for deg, men se hva som kan være en mulighet. Bake brød selv og lage syltetøy av innsamlet, gratis råvarer feks. Går ut fra at et kjøpe brød og syltetøy bare var et dårlig eksempel, siden det ville vært ustrategisk bruk av penger.

- Lage ting som kan selges (blomsterbuketter fra skog og mark, kleshengere fra trerøtter, pyntegjenstander av naturmaterialer.) 

- Fiske, sanke, dyrke mat. Høner for egg og kjøtt, kaniner for kjøtt (sannsynligvis ikke relevant pga bosituasjon og investeringskostnad)? Dyrke grønnsaker, feks i et utmarksområde hvis du har tilgang til det. Nå er det masse skvallerkål ute, det kan du lage suppe eller salat av.

- Passe dyr.

- Instagramkonto

- Videoer på Youtube (masse rare ASMR-greier som folk liker)

- Panteflasker. Det er russetid og alltid pant som slenger rundt.

Anonymkode: 9b73a...adb

Kaniner for kjøtt 😂 Koster vel mer å ha kaniner (mat, stell, veterinær, osv) enn den skrave kjøttbiten du får en gang i året kanskje. Kan jo ikke akkurat bare kjøpe 3 kaniner også flå de alle om 6 måneder. Man må da isåfall drive avl først osv.

Anonymkode: 5d165...c5f

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...