Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Boutgifter:

Strøm: 1000-2000 kr
Fjernvarme: 1000-2000 kr
Fellesutgifter: 2834 kr
Forsikring: 385 kr

Kommunale avgifter: 4083 kr 

Anonymkode: 8814c...87a

Og hva går de restende 15k du har inn i måneden?

1-2k i strøm er ikke hver mpend. Også fjernvarme i tillegg?? Kommunale avgifter er ikke 4k hver måned.

Anonymkode: 2ed01...f30

• Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du noe du kan selge?

Anonymkode: 0c571...fbe

Har solgt alt jeg kan selge på finn.no, som jeg tidligere skrev

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje du må flytte til en annen kommune siden de kommunale avgiftene var jo bare helt sinnsykt høye. Vi har et helt hus med en ganske stor tomt, og betaler 25.000 i kommunale avgifter i året, altså 2000 kr i mnd. Og da for et hus og ikke en leilighet.

Anonymkode: ec84a...6a3

Har ikke råd til å flytte, og kan heller ikke flytte til en annen kommune av flere grunner

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hva går de restende 15k du har inn i måneden?

1-2k i strøm er ikke hver mpend. Også fjernvarme i tillegg?? Kommunale avgifter er ikke 4k hver måned.

Med 1-2000 kr mener jeg at det varierer mellom 1000 og 2000 kr. Ja?
Nei, kommunale avgifter kommer ikke hver mnd, men i kvartalet (?)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her er det jeg svarte om bostøtte, merker det med tjukk skrift og strek under:

Det er jo at du har fått en leilighet som forskudd på arv,  som lager situasjonen.  

Jeg ville fortsatt tatt et veiledningdmøte med NAV og ikke spurt om bostøtte,  men generelt om privatøkonomi.  Mulig du burde ta det via fastlegen,  og få en legeattest at din økonomiske situasjon påvirker din psykiske helse. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil råde deg til å se på historien og ellers på samfunn hvor store og massive forskjeller oppstår og det er at det samfunnet brenner. Det betyr at sånne som deg får heller ikke behagelig liv til slutt. 

Jeg har dekning for mitt språkbruk for det er nettopp det systemet holder på med - nemlig at det bestemmer hvor mye de syke er "verdige" til å leve. Sånn akkurat nok til at man forkorter livet til de syke betraktelig, samtidig som man holder akkurat unna til å klikke og ikke gå inn for opprør - som vi har sett i andre land selvsagt, der fraværet av en velferdsstat er enda større.

Fakta er at de syke drepes med de lave satsene. 

Anonymkode: 31f40...71f

Hvem er "sånne som meg"?

Du mener vi som allerede betaler nok skatt til å betale 3-4 uføretrygder i året uten å klage (og faktisk synes det er helt greit) men vi skal likevel rakkes ned på og hetses av "sånne som deg" som tillegger meg holdninger jeg ikke har?

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 8.30):

Ja, som tittelen sier...
Jeg er altså tom for penger. Har altså ikke råd til mat, medisiner, regninger eller noe annet.

Hva f... gjør man da?

Jeg er ufør, kronisk syk og i ekstremt dårlig form, altså har jeg ikke sjans til å jobbe.

Er det noe som helst man kan gjøre???
Har så total og fullstendig panikk, vil sette pris på alle eventuelle råd!

For det som er akutt nå kan du jo høre med NAV. 

Utover det tenker jeg du bør se på eget forbruk; hva kan du kutte ut eller endre. Kanskje du kjøper eller bruker penger på unødvendige ting. Be gjerne om hjelp til å sette opp budsjett i banken. 

Anonymkode: 95b17...573

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må bare si at du har ca 3000 kr mindre utbetalt enn meg i måneden, og jeg er i full jobb. Da klarer jeg meg tilogmed med bil, med de utgifter det gir (bare billånet er 2700 kr)

Du arvet ei leilighet, så du har ingen leie-utgifter på den? Eller overtok du et lån med på arven?

Hvor mye energi har du til overs på en dag? Kunne du passet et barn innimellom noen timer? Gå tur med hunder (ser det er foreslått før). Finne deg en jobb du kan jobbe hjemmefra via pc?

Anonymkode: c57b8...2ec

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest ZarahSweet
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Boutgifter:

Tror det var alt, får ikke dobbeltsjekket akkurat nå, men kan gjøre det hvis det virker som noe mangler.

Rett etter jeg flyttet inn måtte alle også betale nesten 50.000 kr for noe vedlikehold styret ikke hadde planlagt for, og det var ikke opplyst om i noen av papirene eller sånn. I utgangspunktet kunne man da klage (på at det var uriktige opplysninger i salgsdokumentene/prospektet), og det gjorde jeg, men fikk avslag på klagen. I tillegg økte fellesutgiftene med 600 kr uten at det var opplyst heller (det var også med i klagen, jeg fikk betale 300 kr mindre i 3 mnd, men ellers "avslag" utover det). I tillegg må jeg betale gebyr for at jeg ikke er frisk nok til å delta på dugnad (som ikke egentlig er lov, men styret her bryr seg ikke om lover og regler).

Som sagt er det ikke boutgiftene som er problemet, det er jo totalen, men her har dere iallefall de siden flere etterlyste det og mente jeg angivelig ikke ville skrive de, Det er ikke et problem å skrive de, det bare er ikke det som gjør at det ikke går rundt for min del/de er bare "toppen av isfjellet" eller hva man kan si. 

Men vi trenger hele budsjettet.

Ikke bare boutgiftene. Poenget er å få en fullstendig oversikt over hvordan nesten 20.000 ikke dekker det du trenger.

11.000 i boutgifter er jo rimelig om du eier.

Hva skjer med resterende 9000?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Boutgifter:

I snitt 1k i måneden på kommunale avgifter. Dette pleier å være innbakt i fellesutgiftene i et borettslag...

Uansett. Hva går resten av pengene dine på? Relativt sett, er boutgiftene dine lave (1,5k+1,5+3k+1=7k).

Du har da rundt 12k igjen i måneden. Hva går de pengene til?

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts, har forståelse for din vanskelige situasjon og vet dette er en dråpe i havet, men kan du spare mer på matinnkjøp? Bak alt brød selv, lær deg å lage god mat med de billigste råvarene (lån bøker på biblioteket), kutt ut all halvfabrikata osv. Selv synes jeg det er veldig gøy å utfordre meg selv til å lage best mulig mat billigst mulig (men kan hende dette bare er meg🙂)

Anonymkode: e024b...5e5

AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk høye beløp på en leilighet med kun en person!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
ZarahSweet skrev (5 minutter siden):

Men vi trenger hele budsjettet.

Ikke bare boutgiftene. Poenget er å få en fullstendig oversikt over hvordan nesten 20.000 ikke dekker det du trenger.

11.000 i boutgifter er jo rimelig om du eier.

Hva skjer med resterende 9000?

Tallet hun ga for kommunale avgifter er kvartalsvis, så boutgiftene (inkludert forsikring og strøm/oppvarming) er mer 6000-8000 kr.

Det er veldig rimelig.

Hva går de resterende 12 000 - 14 000 til?

Anonymkode: 57375...56a

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vil råde deg til å se på historien og ellers på samfunn hvor store og massive forskjeller oppstår og det er at det samfunnet brenner. Det betyr at sånne som deg får heller ikke behagelig liv til slutt. 

Jeg har dekning for mitt språkbruk for det er nettopp det systemet holder på med - nemlig at det bestemmer hvor mye de syke er "verdige" til å leve. Sånn akkurat nok til at man forkorter livet til de syke betraktelig, samtidig som man holder akkurat unna til å klikke og ikke gå inn for opprør - som vi har sett i andre land selvsagt, der fraværet av en velferdsstat er enda større.

Fakta er at de syke drepes med de lave satsene. 

Grunnen til at jeg reagerer er at du kaller meg en psykopat og en terrorist. Jeg utfordrer deg til å svare på hvor psykopatien og terrorismen ligger i det jeg skriver, gjør og står for.

Ja, jeg tjener en god del bedre enn gjennomsnittet. Det impliserer også at jeg betaler en god del mer skatt enn gjennomsnittet. Jeg synes skattesystemet i Norge og sosialdemokratiet er helt fint, og jeg synes ikke jeg betaler for mye skatt.

Du mener det er terrorisme å oppfordre de som ikke får balanse i budsjettene sine til å kutte kostnader. Jeg vet at din meningsfelle i Rød Ungdom har et lettsindig forhold til hvem hun kaller terrorister, men jeg vil i stedet oppfordre deg til å finne løsningen. Bruker du mer penger enn du tjener, så må enten 1) inntekten opp, eller 2) forbruket ned. Det er ingen andre alternativ. En person som er syk og ikke kan jobbe, vil ha problemer med 1). Da gjenstår alternativ 2), terrorisme eller ikke. Det er dessverre fakta.

Selv om jeg personlig mener (som deg) at uføretrygden burde vært høyere, så er ingen av oss i posisjon til å gjøre noe med akkurat det. Det er bred politisk enighet om dette, og jeg synes det er ganske konspiratorisk å påstå at dette er gjort med vilje for å senke levealderen til de uføre. Hvis du har dekning for denne påstanden, så kan du vel også bevise den? Men uansett - faktum er det samme. Kan ikke trådstarter øke inntektene sine, så må enten eiendeler selges eller kostnader kuttes. Det er like åpenbart som at jorda er rund.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må bare si at du har ca 3000 kr mindre utbetalt enn meg i måneden, og jeg er i full jobb. Da klarer jeg meg tilogmed med bil, med de utgifter det gir (bare billånet er 2700 kr)

Du arvet ei leilighet, så du har ingen leie-utgifter på den? Eller overtok du et lån med på arven?

Hvor mye energi har du til overs på en dag? Kunne du passet et barn innimellom noen timer? Gå tur med hunder (ser det er foreslått før). Finne deg en jobb du kan jobbe hjemmefra via pc?

Anonymkode: c57b8...2ec

Ts skriver at hen har høye utgifter til medisiner/sykdom. Det er der det ryker

Anonymkode: da925...a5c

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette var vondt å lese TS!

Gikk selv på AAP i en periode, hadde utbetalt en tusenlapp i måneden. Det er jo en helt åpenbar sammenheng mellom økonomi og helse, og det er vondt å måtte engste seg for økonomi hele tiden.

Hadde kjøpt leilighet (i et pressområde) før jeg ble syk, og jeg klarte å betale både lån og avdrag. Men studielånet klarte jeg ikke å betale ned på. 😣

Var veldig redd for å bli ufør permanent, og det eneste jeg ønsket meg var en hund eller katt som jeg kunne dele dagene med. Men jeg skjønte at økonomien kanskje ikke strakk til for mat og veterinærutgifter.

Sender deg sympati og omtanke! Nå er jeg tilbake i arbeidslivet og har grei lønn, men jeg kommer aldri til å glemme hvordan det var å gå på stønad.

Er redd for at uføreforakten bare vil eskalere i årene fremover. Er bekymret for hva populistiske politikere kan finne på, ikke minst overfor dem som er trygdet og eier egen bolig. Mistet man den blir man enda mer sårbar 😔 

Anonymkode: db3d1...f56

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo 12-14 000,- igjen når alt er betalt, TS, utfra ditt budsjett.

Anonymkode: 92bc6...285

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts skriver at hen har høye utgifter til medisiner/sykdom. Det er der det ryker

Anonymkode: da925...a5c

Det er nokså vanskelig å forstå, fordi medisiner en er avhengig av pga kronisk sykdom stort sett går på blå resept. Trenger en fysioterapaut er det også del av frikortordningen.

Mon tro om TS er en av disse som har gått i fellen med å bruke enorme summer på helsekost og annen udokumentert dyrt kosttilskudd…..

Spekulasjon fra min side - men det gir ikke mening at TS ikke har råd til middag, medisiner eller egenandel tannbehandling.

Noe bruker hun penger på.

Anonymkode: 57375...56a

• Liker 7
  • Nyttig 4
Gjest tøttaa
Skrevet

Hvor stor er leiligheten din? Kunne du ha leid ut et soverom og fått litt inntekt av det? 😊

Skrevet

Ang medisiner: ikke alt er på blå resept og fysioterapeuter med refunsjonsordming har gjerne lang ventetid. Før jeg fikk frikort nå, hadde jeg medisinske utgifter på 7200 kr i måneden. Det hjelper med frikort på egenandeler hos leger og spesialister, men det er ikke alt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (1 time siden):

Grunnen til at jeg reagerer er at du kaller meg en psykopat og en terrorist. Jeg utfordrer deg til å svare på hvor psykopatien og terrorismen ligger i det jeg skriver, gjør og står for.

Ja, jeg tjener en god del bedre enn gjennomsnittet. Det impliserer også at jeg betaler en god del mer skatt enn gjennomsnittet. Jeg synes skattesystemet i Norge og sosialdemokratiet er helt fint, og jeg synes ikke jeg betaler for mye skatt.

Du mener det er terrorisme å oppfordre de som ikke får balanse i budsjettene sine til å kutte kostnader. Jeg vet at din meningsfelle i Rød Ungdom har et lettsindig forhold til hvem hun kaller terrorister, men jeg vil i stedet oppfordre deg til å finne løsningen. Bruker du mer penger enn du tjener, så må enten 1) inntekten opp, eller 2) forbruket ned. Det er ingen andre alternativ. En person som er syk og ikke kan jobbe, vil ha problemer med 1). Da gjenstår alternativ 2), terrorisme eller ikke. Det er dessverre fakta.

Selv om jeg personlig mener (som deg) at uføretrygden burde vært høyere, så er ingen av oss i posisjon til å gjøre noe med akkurat det. Det er bred politisk enighet om dette, og jeg synes det er ganske konspiratorisk å påstå at dette er gjort med vilje for å senke levealderen til de uføre. Hvis du har dekning for denne påstanden, så kan du vel også bevise den? Men uansett - faktum er det samme. Kan ikke trådstarter øke inntektene sine, så må enten eiendeler selges eller kostnader kuttes. Det er like åpenbart som at jorda er rund.

Og grunnen til at jeg reagerer er at du selvsagt og åpenbart gikk ut på din høye hest med en eneste gang for å på frem et poeng at du er "meget" produktiv person med tanke på å generere profitt og dermed så har du angivelig "rett" til å bestemme slik systemet har faktisk gjort, som er å forkorte livet til mange syke og fattige ved å legge seg på satser som det ikke går an å leve av. Igjen, du ser selv at det er jeg som har dekning for det jeg sier med tanke på dårlig økonomi og sammenheng mellom dette og psykiske-fysiske problemer.

Dine likesinnede ser på syke og fattige mennesker som søppel og som "parasitter" som ikke burde ha livets rett. Uansett hvor mye du føler deg "fornærmet" over at jeg "sparker oppover", så er det de i sånne posisjoner som du forsvarer som sparker hardt nedover. 

Fakta er at klasseforskjellene har økt i Norge siden 2014, akkurat som flere forskningsrapporter har konkludert. Det betyr at det er en villet politikk. Fattigdom er nettopp det, en villet politikk. Du ser selv at enkelte har normalisert en holdning at det nå skal være "greit" å lete etter søppel som dumpster diver i tillegg til å stille seg i matkøen.

Ser du, du har ingen problemer med å tillegge meg meninger til det du mener er "min meningsfelle i Rød Ungdom", men nå er det slik at jeg har en del å gjøre relatert til sosialt arbeid. Du vet, en av de jobbene som prøver å hjelpe mennesker, så jeg vet mye mer hva systemet gjør med disse menneskene ettersom jeg føler og ser deres smerte hver eneste uke.

Så nei, du er ikke mer produktiv om det skulle vise seg at du tjener "masse penger" i et eller annet finansselskap. Det er definitivt parasitter som har rigget til hele økonomien til deres fordel.

Jeg synes det var komisk å se da finanskrisen traff høsten 2008, hvordan dine kapitalister presset diverse vestlige regjeringer til å baile dem ut med penger og mye mer. Sosialisme for de RIKE som det så pent heter.

Vi lever også i et land der pensjonsfondet renner over - dette parallelt med stadig eskalerende klasseforskjeller.

Et pensjonsfond som har økt med ca 5.000 MRD kroner på knappe to år.

https://e24.no/boers-og-finans/i/pQJjzG/advarte-mot-skrekkscenario-saa-steg-oljefondet-40-prosent

Begynner å nærme seg 18.000 MRD kroner.

https://www.nbim.no/no

Du har betalt forsvinnende liten andel i skatt inn i dette fondet, for vi har snart nådd et punkt hvor Norge - de facto - kan leve av kun avkastning av dette oljefondet. Det betyr at alt annet, inkludert sosiale problemer i samfunnet er en villet politikk.  Det er ingen tvil i at det tradisjonelle sosialdemokratiet er under massivt angrep fra høyresiden.

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg stusser litt nå, når det kommer fram at ts har rundt 12.000 igjen i mnd etter boutgifter og sier i hi at det ikke er penger til mat eller medisiner.. hva går de pengene til da? Betale gammel gjeld?

Anonymkode: 3bdd6...414

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...