Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du jeg skal kunne kutte med hva jeg har forklart? Jeg betaler som sagt kun regninger som gjør at jeg ikke blir kastet ut fra der jeg bor, etter det kjøper jeg medisiner og mat for det som er igjen (men som sagt altfor lite av begge deler)? Jeg skjønner ikke hva du mener jeg skal kunne kutte da? 

Jeg har alt skrevet om leiligheten. Jeg bor så billig som det går an å bo, men å selge vil bli et problem av flere grunner. Å leie vil være mye dyrere. Hvis jeg skal selge denne leiligheten og leie av det jeg får for den vil det ikke vare lenge før jeg igjen er i samme situasjon (altså blakk). 

Det har jeg jo allerede svart på, for det eneste jeg klarer per nå er boutgiftene, og resten går til mat og medisiner i den grad jeg får det til (altså i for liten grad). Så er det jo alt jeg virkelig burde hatt, reparert, kjøpt, fikset og alt det der, men som jeg ikke har sjans til. 

Jeg trenger egentlig tips til hvordan jeg kan få tak i noen penger på et vis. En form for jobb det går an å gjøre tross at jeg er syk, gjøre tjenester eller et eller annet som kan genere noen form for penger på noen måte. 

Nå har jeg jo som sagt også vært i møter med NAV, og de har jo gått gjennom alt og fant ikke noe å kutte de heller, så det er jo ikke bare noe jeg finner på..

Anonymkode: 8814c...87a

Kan du sende meg en PM? 
Jeg har en tanke om en jobb du kan gjøre hjemmefra, og kan kanskje hjelpe med veiledning i forhold til NAV også. :)

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 8.30):

Ja, som tittelen sier...
Jeg er altså tom for penger. Har altså ikke råd til mat, medisiner, regninger eller noe annet.

Hva f... gjør man da?

Jeg er ufør, kronisk syk og i ekstremt dårlig form, altså har jeg ikke sjans til å jobbe.

Er det noe som helst man kan gjøre???
Har så total og fullstendig panikk, vil sette pris på alle eventuelle råd!

Du må kontakte Nav! https://www.nav.no/ikke-penger 😊

AnonymBruker
Skrevet

Veldig trist å lese det du opplever TS, og det er absolutt ikke slik det skal være. Som vanlig på KG og ellers i samfunnet, så har du her en gjeng med kapitalistiske terrorister i tråden som forteller deg at du har bare å "kutte mer og mer og mer". De vil helst at du skal lete etter mat i søpla eller melde deg opp til Frelsesarmeen og kanskje bo helst i skogen en plass - som ironisk nok ville ført til at du må ha stor bil med firehjulstrekk.  Enkelte her i tråden er så arrogante at det viser typisk hvordan de tenker om SYKE mennesker.

Den tragiske og patetiske uføresatsen på 20.000 er selvsagt IKKE i nærheten av å kunne leve noenlunde normalt år etter år. Systemet har lagt det opp slik at det helst ønsker å kvitte seg med syke folk så fort som mulig - sende syke folk i graven og det er også det som skjer. Kapitalistene ønsker tross alt kun mest mulig skattelette til seg selv og kun de som kan generere profitt er tydeligvis "verdige" nok til å kunne puste samme luft som de "produktive". 

Alle som følger med vet hva sykdom blandet med dårlig økonomi gjør med en person - den forkorter levealderen (og livskvaliteten) ganske kraftig.

https://sykepleien.no/meninger/2021/08/aerlig-talt-dette-kan-ikke-fortsette

https://www.nrk.no/ytring/pasientene-mine-dor-for-tidlig-1.16483198

https://www.forskning.no/ntnu-partner-ulikhet/forskjellene-mellom-rik-og-fattig-oker-i-norge/2167153

De fattige og syke skal kverkes - det er mantraen som man ikke tør å si rett ut, og bruker annen type svada innenfor offentlig kommunikasjon når de skal forsvare lave satser man ikke kan leve av og ellers større og større klasseforskjeller.

Du skal heller ikke henvises til matkøen eller det å lete etter mat i søpla siden det er ikke slik ting skal være og det er også mest sannsynlig lovstridig og går mot sosialtjenesteloven.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/02/20/a-henvise-nav-klienter-til-matkoene-kan-vaere-lovstridig/

SIFO har også kommet nylig med en rapport der de anbefaler at sosialhjelpsatsene skal opp. Jeg nevner disse satsene fordi disse er ment å være the "last defense" og meningen er IKKE at man skal leve av en slik sats lenge. Meningen er at det skal være midlertidig. 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/05/03/forskningsrapport-med-klare-rad-sosialhjelpen-bor-opp/

Det de friske psykopatene ikke forstår og som tenker på penger, formue og enda mer skattelette til seg selv, er at når man er syk som er man ikke bare UTEN evne til å skaffe seg inntekt via jobb, men man har også medisinske utgifter som IKKE dekkes av frikortet. Det betyr at det man får utbetalt heller IKKE gir det riktige bildet ettersom medisinske utgifter varierer fra ufør til ufør, men det generelle bildet står fast og det er at de uføre har som regel medisinske utgifter som IKKE dekkes av frikortet. Det betyr at man kan f eks få utbetalt 22.000 per måned, men hvis man bruker 2.500 på diverse medisinske utgifter, så er man nede automatisk i 19.500 per måned.  Man havner fort under sosialhjelpsatsene - som man forresten - IKKE skal være altfor lenge på.

Når det gjelder tipset om å skaffe deg penger innen veldig kort tid, så ser jeg ikke noe annen måte enn at du tar opp noe studielån, og da spesielt tar opp noen fag som kan føre til at du får noe stipend. Du har lov til å studere som ufør. Men dette blir ikke aktuelt før juli, hvis du betaler semesteravgift når semesteret starter i august. Innen da kan du dermed få penger på konto. 

Jeg vet selv at dårlig økonomi "dreper" og når man blander det med dårlig helse (mental / psykisk / fysisk), så baller det fort på seg. Men det er klart: friske, arrogante folk greier ikke å sette seg inn i det. Det gjelder å "shame" de syke og fattige. 

Anonymkode: 31f40...71f

• Liker 2
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (2 timer siden):

Umiddelbart tenker jeg problemet ligger i at du både eier et hus, som du har fått som forskudd på arv og i tillegg har en leilighet du bor i. 

Øh.. ?! Nei, jeg eier da ikke hus OG leilighet. Jeg har fått en leilighet som forskudd på arv (fordi jeg ikke fikk lån/det var ikke noen andre måter å få meg utflyttet hjemmefra på), og den bor jeg i. Beklager for hva enn jeg skrev som førte til e så graverende misforståelse!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dyrepass (f.eks. passe katt mens eiere er på ferie/reise, passe en kanin mens eiere er på ferie, "doggy daycare", etc.) 
Lete etter pant når du er i form til det
Hente gratis mat hos frelsesarmeen, e.l.
Dumpsterdiving? 
Opprette en spleis hvor du forklarer situasjonen din? 

Jeg har ikke så mange gode råd, men katte pass syns jeg selv er fint, ukomplisert og givende selv om jeg er til tider i dårlig form.

Anonymkode: 98aeb...70e

Tusen takk for tipsene! 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du spurt flere banker om det er mulig å ta opp litt lån på boligen? Greit nok at du er ufør, men de får jo sikkerhet med pant i boligen.

Anonymkode: 758e6...83f

Jeg visste ikke at jeg kunne det, men kanskje jeg kan prøve! Jeg ringer og sjekker, tusen takk!

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette forstod jeg ikke. Har du to boliger registrert på deg?

Anonymkode: 2ed01...f30

Nei, se øverste svar. Vet ikke hva i alle dager jeg skrev som fikk folk til å tro det, men det må jeg bare beklage isåfall. Har bare den leiligheten jeg bor i selvsagt. Hadde jeg hatt to kunne jeg jo bare leid ut den ene og levd av leieinntekten, men det har jeg altså IKKE.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Med odontofobi dekkes alt.

Anonymkode: 6e185...575

Nei, man må betale egenandel selv med full refusjon (det er det jeg har). Altså, det er jo for hygienetiltak (altså vask av utstyr etc, avgifter/utgifter tannlegen har til hver pasient osv), eventuell bedøvelse (dropper det når jeg kan, og har hatt mange SKREKKELIGE opplevelser hos tannlegen av den grunn, men har spart det jeg kan på det) og noe mer... husker ikke i øyeblikket hva det er det står, men det er altså alltid en egenandel. Pleier å være mellom 800-5000 kr, alt ettersom.

norw skrev (42 minutter siden):

De fleste har på et tidspunkt hatt muligheten til å spare opp en buffer. Har med sparing og forbruk å gjøre, hva man bruker pengene på og hvor mye man bruker. 

Trygdede har gjerne en ganske ålreit inntekt. Det er verre med de lavtlønnede som kanskje ikke jobber hundre prosent.

Jeg har hatt det tidligere, men den er røket med nå.

Hvis du mener det så er du nok først og fremst frisk, og har ingen utgifter ifbm. helse eller tannlege f. eks. Men jeg forstår ikke hvordan det går an å mene det heller. Slik priser og kostnader i samfunnet i dag er det helt ubegripelig for meg at noen kan mene det så mye som jeg sliter. Men men.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts du setter deg i offerrolle og ser ikke utenfor den. Ser du ikke det selv?! 

du sier at for mange år siden da du hadde samboer fikk dere ikke sosial hjelp. HVA ER GRUNNEN til at du ikke har søkt igjen nå som du er alene ? At de ba dere å selge tv må være 10-15 år siden?! Det er ikke slik nå.

du sier du fikk avslag på bostøtte pga de regnet feil inntekt - hadde du fått en etterbetaling ? - hvorfor viste du ikke at det var feil ?

halve året har det vært høyere bostøtte satser + ekstra til størm. Mange som minster den nå. Men du hadde garantert fått for vinter mnd.

du har en seng med blodflekker og en krakk? Unnskyld meg.. slutt bare slutt.

Du viser til inntekt/utgifter og søker da støtte til møbler, tannlege utgifter osv. 

Du søker støtte til ekstra penger rundt jul. osv osv. men du må aktivt søke! Ikke sitte å synst synd på deg selv pga du fikk avslag en gang for noe.. 

min mor har ca det samme som deg, hun har bostøtte, for mindre nå fra Mail men likevel. Hun får også dekt egen andel til medisiner når jeg sender inn bevis for betaling. 

Anonymkode: 21913...5a7

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Boutgifter:

Strøm: 1000-2000 kr
Fjernvarme: 1000-2000 kr
Fellesutgifter: 2834 kr
Forsikring: 385 kr

Kommunale avgifter: 4083 kr 

Tror det var alt, får ikke dobbeltsjekket akkurat nå, men kan gjøre det hvis det virker som noe mangler.

Rett etter jeg flyttet inn måtte alle også betale nesten 50.000 kr for noe vedlikehold styret ikke hadde planlagt for, og det var ikke opplyst om i noen av papirene eller sånn. I utgangspunktet kunne man da klage (på at det var uriktige opplysninger i salgsdokumentene/prospektet), og det gjorde jeg, men fikk avslag på klagen. I tillegg økte fellesutgiftene med 600 kr uten at det var opplyst heller (det var også med i klagen, jeg fikk betale 300 kr mindre i 3 mnd, men ellers "avslag" utover det). I tillegg må jeg betale gebyr for at jeg ikke er frisk nok til å delta på dugnad (som ikke egentlig er lov, men styret her bryr seg ikke om lover og regler).

Som sagt er det ikke boutgiftene som er problemet, det er jo totalen, men her har dere iallefall de siden flere etterlyste det og mente jeg angivelig ikke ville skrive de, Det er ikke et problem å skrive de, det bare er ikke det som gjør at det ikke går rundt for min del/de er bare "toppen av isfjellet" eller hva man kan si. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts du setter deg i offerrolle og ser ikke utenfor den. Ser du ikke det selv?! 

du sier at for mange år siden da du hadde samboer fikk dere ikke sosial hjelp. HVA ER GRUNNEN til at du ikke har søkt igjen nå som du er alene ? At de ba dere å selge tv må være 10-15 år siden?! Det er ikke slik nå.

du sier du fikk avslag på bostøtte pga de regnet feil inntekt - hadde du fått en etterbetaling ? - hvorfor viste du ikke at det var feil ?

halve året har det vært høyere bostøtte satser + ekstra til størm. Mange som minster den nå. Men du hadde garantert fått for vinter mnd.

du har en seng med blodflekker og en krakk? Unnskyld meg.. slutt bare slutt.

Du viser til inntekt/utgifter og søker da støtte til møbler, tannlege utgifter osv. 

Du søker støtte til ekstra penger rundt jul. osv osv. men du må aktivt søke! Ikke sitte å synst synd på deg selv pga du fikk avslag en gang for noe.. 

min mor har ca det samme som deg, hun har bostøtte, for mindre nå fra Mail men likevel. Hun får også dekt egen andel til medisiner når jeg sender inn bevis for betaling. 

Anonymkode: 21913...5a7

Nei? Hva mener du? Beklager hvis jeg gjør det, jeg skjønner ikke hva du mener eller hva jeg gjør feil.

Jeg har jo som sagt søkt igjen. 

Hæ? Her må du ha misforstått noe? Det skjønte jeg ikke noe av, vil du være vennlig og lese det jeg skrev en gang til?

Jeg får ikke bostøtte, nei, og jeg har forklart hvorfor jeg får avslag på det. 

Hæ?

Jeg har jo søkt? Hva snakker du om?

Skrevet

Jeg er enig med deg i at boligutgiftene ikke er problemet, stort billigere enn dette er det ikke mulig å bo. 
Men du har søkt om bostøtte og sosialstønad nå? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PS: Hvordan får man dekket egenandel for medisiner? Mener du blå resept?
Ikke alt er på blå resept. Men hvor søker du om det til din mor?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I appen attapoll kan man svare på spørreundersøkelser og litt penger, 

Anonymkode: da925...a5c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg i at boligutgiftene ikke er problemet, stort billigere enn dette er det ikke mulig å bo. 
Men du har søkt om bostøtte og sosialstønad nå? 

...var det ikke det jeg også sa da🙈...

Ja, men får som sagt avslag på bostøtte. Har forklart hvorfor.

Ja, jeg har søkt igjen om det også.

Skrevet

Jeg har aldri tvilt på deg jeg altså, men når du ber om hjelp så er det naturlig at det er lettere når en vet hvordan utgiftsbildet er? 

Jeg så bare at du ikke fikk bostøtte fordi du var samboer, du sa at du ikke er det nå. Jeg har ikke sett mye opplysninger, derfor jeg spurte. Jeg (og flere) prøver bare å hjelpe deg. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Øh.. ?! Nei, jeg eier da ikke hus OG leilighet. Jeg har fått en leilighet som forskudd på arv (fordi jeg ikke fikk lån/det var ikke noen andre måter å få meg utflyttet hjemmefra på), og den bor jeg i. Beklager for hva enn jeg skrev som førte til e så graverende misforståelse!

Tusen takk for tipsene! 

Jeg visste ikke at jeg kunne det, men kanskje jeg kan prøve! Jeg ringer og sjekker, tusen takk!

Nei, se øverste svar. Vet ikke hva i alle dager jeg skrev som fikk folk til å tro det, men det må jeg bare beklage isåfall. Har bare den leiligheten jeg bor i selvsagt. Hadde jeg hatt to kunne jeg jo bare leid ut den ene og levd av leieinntekten, men det har jeg altså IKKE.

Nei, man må betale egenandel selv med full refusjon (det er det jeg har). Altså, det er jo for hygienetiltak (altså vask av utstyr etc, avgifter/utgifter tannlegen har til hver pasient osv), eventuell bedøvelse (dropper det når jeg kan, og har hatt mange SKREKKELIGE opplevelser hos tannlegen av den grunn, men har spart det jeg kan på det) og noe mer... husker ikke i øyeblikket hva det er det står, men det er altså alltid en egenandel. Pleier å være mellom 800-5000 kr, alt ettersom.

Jeg har hatt det tidligere, men den er røket med nå.

Hvis du mener det så er du nok først og fremst frisk, og har ingen utgifter ifbm. helse eller tannlege f. eks. Men jeg forstår ikke hvordan det går an å mene det heller. Slik priser og kostnader i samfunnet i dag er det helt ubegripelig for meg at noen kan mene det så mye som jeg sliter. Men men.

Når jeg leste fort fikk jeg det til å se ut som du både eier huset til dine foreldre som forskudd på arv, og en leilighet,  Ingen av oss har noen grunn til å beklage, det ble bare en helt vanlig misforståelse. Konkret ville jeg spurt om et veiledningdmøte med NAV om den private økonomisksituasjonen, da det nok er verdien av leiligheten som du eier som lager denne situasjonen.  

Endret av Apis
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri tvilt på deg jeg altså, men når du ber om hjelp så er det naturlig at det er lettere når en vet hvordan utgiftsbildet er? 

Jeg så bare at du ikke fikk bostøtte fordi du var samboer, du sa at du ikke er det nå. Jeg har ikke sett mye opplysninger, derfor jeg spurte. Jeg (og flere) prøver bare å hjelpe deg. 

Ja? Det er bare til å spørre hvis det er noe mer jeg skal skrive?

Hø? Nei... Da tror jeg du må lese igjen... Skal prøve å finne tilbake til det...

AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (Akkurat nå):

Når jeg leste fort fikk jeg det til å se ut som du både eier huset til dine foreldre som forskudd på arv, og en leilighet,  Ingen av oss har noen grunn til å unnskylde, det ble bare en helt vanlig misforståelse. Konkret ville jeg spurt om et veiledningdmøte med NAV om den private økonomisksituasjonen, da det nok er verdien av leiligheten som du eier som lager denne situasjonen.  

Jeg har hatt møter med NAV som nevnt flere ganger (3-5 ganger om ikke flere)

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

en gjeng med kapitalistiske terrorister i tråden

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det de friske psykopatene ikke forstår og som tenker på penger

Jeg vil anbefale deg å moderere språkbruken din noe.

Uten disse "friske psykopatene" og "kapitalistiske terroristene" ville det ikke vært en eneste krone til de syke.

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (4 minutter siden):

Her er det jeg svarte om bostøtte, merker det med tjukk skrift og strek under:

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

...

Bostøtte fikk jeg avslag på fordi de "beregner" at jeg har over 65.000 kr i INNTEKT.
Jeg har utbetalt 19.550 kr i mnd av Nav. 

Det de regner som "inntekt" er ligningsverdien på boligen jeg har fått som forskudd på arv (fikk ikke lån fordi jeg er ufør, så fikk leilighet som forskudd på arv. Den stod først i mine foreldres navn, men de fikk en voldsom skattesmell og satte den derfor i mitt navn. Det betyr ikke at jeg har inntekter av den grunn. Hverken i form av at leiligheten er noen form for inntekt eller at jeg kan betale regninger med innmaten i den......... Så jeg begriper det ikke. Jeg har jo på ingen måte over 65.000 kr i inntekt fordi om mine foreldre har gitt meg leiligheten i forskudd på arv i fortvilelse så jeg skulle ha et sted å bo, i mangel på alternativer). Det er utrolig frustrerende syns jeg. 

...

AnonymBruker
Skrevet

Har du noe du kan selge?

Anonymkode: 0c571...fbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Boutgifter:

Strøm: 1000-2000 kr
Fjernvarme: 1000-2000 kr
Fellesutgifter: 2834 kr
Forsikring: 385 kr

Kommunale avgifter: 4083 kr 

Tror det var alt, får ikke dobbeltsjekket akkurat nå, men kan gjøre det hvis det virker som noe mangler.

Rett etter jeg flyttet inn måtte alle også betale nesten 50.000 kr for noe vedlikehold styret ikke hadde planlagt for, og det var ikke opplyst om i noen av papirene eller sånn. I utgangspunktet kunne man da klage (på at det var uriktige opplysninger i salgsdokumentene/prospektet), og det gjorde jeg, men fikk avslag på klagen. I tillegg økte fellesutgiftene med 600 kr uten at det var opplyst heller (det var også med i klagen, jeg fikk betale 300 kr mindre i 3 mnd, men ellers "avslag" utover det). I tillegg må jeg betale gebyr for at jeg ikke er frisk nok til å delta på dugnad (som ikke egentlig er lov, men styret her bryr seg ikke om lover og regler).

Som sagt er det ikke boutgiftene som er problemet, det er jo totalen, men her har dere iallefall de siden flere etterlyste det og mente jeg angivelig ikke ville skrive de, Det er ikke et problem å skrive de, det bare er ikke det som gjør at det ikke går rundt for min del/de er bare "toppen av isfjellet" eller hva man kan si. 

Kanskje du må flytte til en annen kommune siden de kommunale avgiftene var jo bare helt sinnsykt høye. Vi har et helt hus med en ganske stor tomt, og betaler 25.000 i kommunale avgifter i året, altså 2000 kr i mnd. Og da for et hus og ikke en leilighet.

Anonymkode: ec84a...6a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (1 time siden):

Jeg vil anbefale deg å moderere språkbruken din noe.

Uten disse "friske psykopatene" og "kapitalistiske terroristene" ville det ikke vært en eneste krone til de syke.

Jeg vil råde deg til å se på historien og ellers på samfunn hvor store og massive forskjeller oppstår og det er at det samfunnet brenner. Det betyr at sånne som deg får heller ikke behagelig liv til slutt. 

Jeg har dekning for mitt språkbruk for det er nettopp det systemet holder på med - nemlig at det bestemmer hvor mye de syke er "verdige" til å leve. Sånn akkurat nok til at man forkorter livet til de syke betraktelig, samtidig som man holder akkurat unna til å klikke og ikke gå inn for opprør - som vi har sett i andre land selvsagt, der fraværet av en velferdsstat er enda større.

Fakta er at de syke drepes med de lave satsene. 

Anonymkode: 31f40...71f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...