Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som tittelen sier...
Jeg er altså tom for penger. Har altså ikke råd til mat, medisiner, regninger eller noe annet.

Hva f... gjør man da?

Jeg er ufør, kronisk syk og i ekstremt dårlig form, altså har jeg ikke sjans til å jobbe.

Er det noe som helst man kan gjøre???
Har så total og fullstendig panikk, vil sette pris på alle eventuelle råd!

Anonymkode: 8814c...87a

• Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, som tittelen sier...
Jeg er altså tom for penger. Har altså ikke råd til mat, medisiner, regninger eller noe annet.

Hva f... gjør man da?

Jeg er ufør, kronisk syk og i ekstremt dårlig form, altså har jeg ikke sjans til å jobbe.

Begynn med å kontakte nav. Kanskje de kan hjelpe?

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har råd til mat må du sette i gang og orientere deg om hva som finnes av veldedige organisasjoner som deler ut mat.

Når det gjelder å ikke ha råd til å betale regninger så må jo det være et problem som har vart en stund? Eller er det sånn at du har hatt det greit som ufør og så har det skjedd noe uforutsett som har veltet lasset?

For å hjelpe deg med det siste så tror jeg du må komme med tall på hva inntekten din er og hvor pengene går. Ellers kommer du til å få masse unødvendige råd her.

Anonymkode: 9bad6...cf6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hva er grunnen denne mnd til at trygden ikke har strukket til? Er det ekstra utgifter i forbindelse med helseutfordringer, så er nok NAV sosial rett sted å ta kontakt med. Har du "sløset" bort pengene, så er nok NAV ikke så glad for å hjelpe deg. Mat er nok mulig å få tak i som anonym over meg skriver.

Ikke meningen du skal svare offentlig på grunnen til du er blakk. Bare til ettertanke.

Endret av Belima
  • Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du snakke med nav.

Anonymkode: 7715a...7e5

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp et regnestykke på faste utgifter og inntekt av trygden din, så kan vi se på dette.

Anonymkode: af40f...d1b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan noe av det du har i skap og fryser brukes til å lage mat av? Velling, om så er? 

Anonymkode: 5d98e...40b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper jo ikke om du klarer å kjøpe et par poser mat nå. Du må endre på hele forbruket, og finne ut hvorfor du er blakk. Det skal være mulig å leve av uføretrygd. Kontakt NAV og be om økonomisk rettledning. Bruker du penger på unødvendige ting? Bor du for dyrt? Har du kjæledyr?

Anonymkode: ff23e...c0f

• Liker 8
  • Nyttig 6
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, som tittelen sier...

Hva f... gjør man da?

Det er umulig å hjelpe deg før du beskriver hvor mye du får utbetalt og hvor høye dine faste utgifter er, og hva du ellers bruker penger på.

Gi oss et budsjett å gå ut fra, så kan vi se om det er steder hvor du kan knipe inn. Er du helt tom, så kan du søke nødhjelp fra NAV, men er dette en varig problemstilling så trenger du å endre noe i det daglige.

AnonymBruker
Skrevet

Vil du ha hjelp til selvhjelp, eller vil du ha helt konkrete råd?

Om du vil ha helt konkrete råd ut fra din situajson, må du komme med detaljer rundt din økonomiske situasjon. Dersom du vil vite hva du selv kan gjøre: Sett opp regnskap over hvor pengene dine går. Finn ut hvor du kan spare inn, hva trenger du ikke, hva er viktig og ikke vikitg for deg.

Ang her og nå: Finn ut hvem som deler ut gratis mat. Benytt deg av det. Kontakt Nav for evt sosialstødnad. https://www.nav.no/ikke-penger

Anonymkode: 2ed01...f30

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Du må sørge for å ha en buffer. Det kan være årsaker til at bufferen er spist opp, men å ikke ha en buffer i utgangspunktet ser ut til å være en vanlig feil.

AnonymBruker
Skrevet

Kom med flere opplysninger!

Anonymkode: c305d...16f

AnonymBruker
Skrevet

Hva får du utbetalt i måneden? Hvor mye har du i boutgifter? 

Anonymkode: c305d...16f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ble det av Ts?

Anonymkode: f8ce5...779

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta kontakt med NAV, for veiledning 

AnonymBruker
Skrevet

Akutt - NAV, nødhjelp

Lengre sikt - NAV, økonomi veiledning

Viser det seg at du har for lite til å dekke livsopphold og dine nødvendige utgifter - muligens supplerende sosialstønad.

Sjekk også om det finnes frivillige tiltak som hjelp-oss-å-hjelpe, kirkens bymisjon eller andre som kan hjelpe akutt nå.

Ellers hjelper sikkert også KG med å se på budsjettet ditt. Hadde en kjip måned forrige måned selv, med flere tusen i apotekutgifter. 😕 ting kan skje som velter budsjettet. Heldigvis nådd frikort nå da.

Anonymkode: 57375...56a

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om du har penger hos trumf?

Anonymkode: da925...a5c

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du sjekket om du har penger hos trumf?

Anonymkode: da925...a5c

Coop også, der oppdaget jeg en hyggelig slump penger 

Anonymkode: 57375...56a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke meningen å forsvinne, det har bare vært en travel dag og jeg har prøvd å skaffe penger også. Fant faktisk litt pant på vei til og fra butikken da. Haha. 

Har tatt ut Trumf og Coop. Jeg har hatt det vanskelig økonomisk lenge.

Jeg har ikke noe å kutte. Jeg har som sagt hatt det vanskelig lenge/egentlig alltid, så jeg har aldri vent meg til å kunne kjøpe noe jeg ikke absolutt må. Jeg går i klær og sko som nå er 10-15 år gamle, har aldri vært på ferie, spist ute, kjøpt takeaway, vært hos frisør eller deltatt på aktiviteter som koster noe. 

Jeg har budsjett og regner alt på kroner og øre.

Jeg har mer utgifter enn jeg får i ufør.
Det er ikke noe som kan kuttes, dvs. jeg går allerede mye uten mat, har mange uavhentede medisiner, har ikke hatt råd til tannlege (som bare gjør at det baller på seg, jeg har sykdommer som også påvirker munn/tenner), har ikke råd til å reparere/få gjort arbeid som trengs og slike ting. Så det er ikke noe å kutte. Jeg har solgt alt jeg kan på finn.no, gjort tjenester for andre, tatt småjobber når jeg har klart det og jeg har også vært i møte med NAV. De hadde ikke noe å tilføye, de kom jo frem til det samme som meg: At det ikke er noe jeg kan kutte, jeg ligger jo allerede langt bak og har kuttet ting som jeg absolutt burde fått gjort/kunnet betale for, jeg har solgt alt jeg kan selge, gjort alle tiltak, gått over økonomien tusen ganger, kjøper ikke noe unødvendig, bruker ikke noe unødvendige penger/penger jeg kunne unngått å bruke, det går simpelthen ikke rundt. Det eneste de sa var at jeg kunne prøve å søke sosialstønad (har fått avslag på både det og bostøtte før, men har prøvd igjen), men det er jo også en midlertidig løsning. 

Jeg trenger vel egentlig en form for jobb eller noe jeg kan gjøre som kan generere inntekt/penger. Men er fullstendig rådvill ifht. hva ettersom jeg også er såpass syk som jeg er, og veldig begrenset av den grunn. Fy faen som jeg misunner folk som bare kan jobbe, jobbe litt ekstra, få seg en bedre betalt jobb eller i det hele tatt. Beklager språket, er bare så sinnsykt fortvilet og totalt kjørt etter å ha levd i konstant angst og panikk over økonomi, helse og alt annet som går ad undas for meg i lang, lang tid, uten utsikter til løsning, bedring eller what not.

• Hjerte 32
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Var ikke meningen å forsvinne, det har bare vært en travel dag og jeg har prøvd å skaffe penger også. Fant faktisk litt pant på vei til og fra butikken da. Haha. 

Har tatt ut Trumf og Coop. Jeg har hatt det vanskelig økonomisk lenge.

Jeg har ikke noe å kutte. Jeg har som sagt hatt det vanskelig lenge/egentlig alltid, så jeg har aldri vent meg til å kunne kjøpe noe jeg ikke absolutt må. Jeg går i klær og sko som nå er 10-15 år gamle, har aldri vært på ferie, spist ute, kjøpt takeaway, vært hos frisør eller deltatt på aktiviteter som koster noe. 

Jeg har budsjett og regner alt på kroner og øre.

Jeg har mer utgifter enn jeg får i ufør.
Det er ikke noe som kan kuttes, dvs. jeg går allerede mye uten mat, har mange uavhentede medisiner, har ikke hatt råd til tannlege (som bare gjør at det baller på seg, jeg har sykdommer som også påvirker munn/tenner), har ikke råd til å reparere/få gjort arbeid som trengs og slike ting. Så det er ikke noe å kutte. Jeg har solgt alt jeg kan på finn.no, gjort tjenester for andre, tatt småjobber når jeg har klart det og jeg har også vært i møte med NAV. De hadde ikke noe å tilføye, de kom jo frem til det samme som meg: At det ikke er noe jeg kan kutte, jeg ligger jo allerede langt bak og har kuttet ting som jeg absolutt burde fått gjort/kunnet betale for, jeg har solgt alt jeg kan selge, gjort alle tiltak, gått over økonomien tusen ganger, kjøper ikke noe unødvendig, bruker ikke noe unødvendige penger/penger jeg kunne unngått å bruke, det går simpelthen ikke rundt. Det eneste de sa var at jeg kunne prøve å søke sosialstønad (har fått avslag på både det og bostøtte før, men har prøvd igjen), men det er jo også en midlertidig løsning. 

Jeg trenger vel egentlig en form for jobb eller noe jeg kan gjøre som kan generere inntekt/penger. Men er fullstendig rådvill ifht. hva ettersom jeg også er såpass syk som jeg er, og veldig begrenset av den grunn. Fy faen som jeg misunner folk som bare kan jobbe, jobbe litt ekstra, få seg en bedre betalt jobb eller i det hele tatt. Beklager språket, er bare så sinnsykt fortvilet og totalt kjørt etter å ha levd i konstant angst og panikk over økonomi, helse og alt annet som går ad undas for meg i lang, lang tid, uten utsikter til løsning, bedring eller what not.

Enig. Og det verste av alt er at friske mennesker skulle ønske de hadde 18 k inn og 20 k ut( altså alltid ligge på etterskudd og aldri ha råd til de tingene du nevner. Lurer på om de i det hele tatt veit hvordan det er å ha 10 dager til trygd og 50kr til ett brød og litt syltetøy hvis man er heldig.

Anonymkode: a96f8...cb5

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...