Gå til innhold

Lage elektrolytter hjemme, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan jeg får i meg nok elektrolytter, uten og kjøpe disse brustablettene? :) 

Hva trenger jeg? Funker vanlig salt?

Anonymkode: 8e14e...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt kosthold gir som oftest nok elektrolytter. Salt er i hvert fall ikke noe mangelvare i norsk kost.

"Vi får i oss elektrolytter igjennom kosten, og så lenge vi er friske og har et balansert kosthold er det ikke behov for tilskudd av elektrolytter."

Elektrolytter er også mye mer enn salt:

"De viktigste elektrolytter er natrium, kalium, magnesium, fosfat og kalsium."

Kilde: Store medisinske leksikon

Anonymkode: 93cac...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke lage elektrolytter siden elektrolytter er grunnstoffer 😊

Men kort sagt; hvis man er i veldig varme omgivelser, svetter mye eller særlig hvis man har langvarig diare, er det lurt å få i seg kalium, natrium og magnesium. Kalsium kan kroppen hente fra skjelettet ved behov, selv om det er lurt å få i seg kalsium for å unngå benskjørhet, så er det ikke like akutt. 

Man kan kjøpe GEM-løsning reseptfritt på apoteket. Men et kosthold med mye bladgrønnsaker (kalium og magnesium), grove kornprodukter, grønnsaker og litt salt hjelper som regel i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen som vet hvordan jeg får i meg nok elektrolytter, uten og kjøpe disse brustablettene? :) 

Hva trenger jeg? Funker vanlig salt?

Anonymkode: 8e14e...04c

Man bør tenke på tilskudd av elektrolytter i situasjoner som: 

  • Ekstrem fysisk aktivitet, gjerne i varme
  • Når man er syk med diare

Hvis hverken av disse er tilfelle, så har du mest sannsynlig mer enn nok elektrolytter i kroppen. Hvis du likevel er usikker, så kan du drikke ett glass ekstra med eplejuice hver dag. Er masse elektrolytter der.

Anonymkode: 14bed...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du tror at du har lave elektrolytter? Har du tatt blodprøver som viser dette? Eller har du hatt mye oppkast, diare eller svetting. Det finnes brusetabletter på apotek, og du kan drikke farris hvis det er natrium du mangler. Dersom du er dehydrert er et "kjerringtips" å blande juice og farris

Anonymkode: b1c84...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...