Gå til innhold

Følelsen av at rikfolk og griskhet har tatt monopol på mange fine steder i verden, som gjør de dyrt og mindre tiltalende å besøke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som kjenner på dette? Så mange flotte perler som er omringet av høye priser og snobb. 

Heldigvis er det fortsatt mange steder i naturen som fortsatt er uberørt. En fattig trøst.

Anonymkode: c9017...560

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i dette....

Kan du nevne tre eksempler på aktuelle plasser som du anser som "perler" du kunne tenke deg å besøke men som ikke er aktuelle pga "høye priser og snobb"? Bare slik at vi skjønner hvor lista ligger før vi evt diskuterer?

Anonymkode: b1b05...d9d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Savner også eksempler på hvilke "perler" dette handler om.  Kan du gi noen eksempler, TS?

Anonymkode: e1319...c4b

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Flere som kjenner på dette? Så mange flotte perler som er omringet av høye priser og snobb. 

Heldigvis er det fortsatt mange steder i naturen som fortsatt er uberørt. En fattig trøst.

Anonymkode: c9017...560

Dette vil alltid være et fenomen.

Etterspørselen vil alltid være større på de finere hotellene og resortene på de beste plassene, og derfor blir prisen høyere.

De uberørte plassene er alltid best å oppsøke om man ønsker å oppleve de autentiske kulturaspektene siden turistplassene  ofte er blottet for dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg ikke merket noe til. Jeg har heller ingen forutsetninger for å vite om de jeg ser på tur er griske rikfolk eller ei. Kommer kanskje av at jeg selv bor på rimelige hoteller. 

Anonymkode: da9c2...996

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke steder, mener du? 

Jeg var blant annet i New York og Monaco som fattig student, og jeg var der som godt etablert med en del penger på bok. Jeg forstår jo at når veldig mange har lyst til å besøke stedet så drives prisene på hotellrom opp, og at hostell var alternativet første gang. Jeg fikk jo derfra sett akkurat de samme tingene som da jeg kunne bo en del bedre. 

Og hvorfor er man automatisk grisk bare fordi man tjener greit? 

Anonymkode: 34dbe...122

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mange perler som er ødelagt av turister, ikke bare av rikingene. 

De plassene som er tatt over av rikinger, føler jeg ikke nødvendigvis er mer eller mindre ødelagt enn de som er tatt over av fulle briter fra arbeiderklassen, når man tenker på miljø men også pris. Men prisen øker vel mer når det er luksus såklart, så sånn sett blir det steder færre har råd til å være. 

Finnes nok av eksempler til dere som stiller dere helt uforstående til at det finnes helt usaklig dyre feriesteder, mange øyer som er dritdyre for eksempel, de finnes overalt fra Maldivene til Fillippinene. Noen er jo private også, du får bare besøkt med helikopter om du heter Donald Trump.

Vi kan jo fremdeles kose oss på naboøya eller stranden ved siden av, men de rike resortene tar jo gjerne de beste strendene, pluss at prisen blir drevet opp generelt. Når folk som kan betale 150 000kr natta for et hotellrom inntar et sted, så gjenspeiles jo det i næringen rundt.

Anonymkode: 40b12...1ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Savner også eksempler på hvilke "perler" dette handler om.  Kan du gi noen eksempler, TS?

Anonymkode: e1319...c4b

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjenner meg ikke igjen i dette....

Kan du nevne tre eksempler på aktuelle plasser som du anser som "perler" du kunne tenke deg å besøke men som ikke er aktuelle pga "høye priser og snobb"? Bare slik at vi skjønner hvor lista ligger før vi evt diskuterer?

Anonymkode: b1b05...d9d

Ca alle steder i verden med strender og bra klima for eksempel? 

Rike turister fordriver de lokale, og fordi det er så mange turister blir det dyrt og utrivelig også for turistene. Turisme har blitt selvkannibalisme. 

Anonymkode: 5821c...bdf

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rike turister fordriver de lokale, og fordi det er så mange turister blir det dyrt og utrivelig også for turistene. Turisme har blitt selvkannibalisme. 

Men kom med eksempler, da. 

Mange av øyene jeg umiddelbart tenker på reklamerer jo vilt, og slet stort under korona. Herunder de greske øyer. Fordi turisme er livsgrunnlaget deres. 

Eneste stedet jeg umiddelbart kommer på at lokalbefolkningen er fortvilet er Mallorca, men jeg vil ikke kalle en feriedestinasjon som primært lokker til seg småbarnsfamilier fra middelklassen som en luksusdestinasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange av øyene jeg umiddelbart tenker på reklamerer jo vilt, og slet stort under korona. Herunder de greske øyer. Fordi turisme er livsgrunnlaget deres. 

Eneste stedet jeg umiddelbart kommer på at lokalbefolkningen er fortvilet er Mallorca, men jeg vil ikke kalle en feriedestinasjon som primært lokker til seg småbarnsfamilier fra middelklassen som en luksusdestinasjon. 

Hawaii. De fleste steder i Thailand. Portugal.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sør- California. Florida. Østkysten i USA. Mexico. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Legg til steder som ikke har bra klima, men er ''eksotiske'' av andre grunner. 

Var oppe i Tromsø i februar. Hotellprisene der var over det dobbelte av Oslo, og mine venner der oppe kunne fortelle om rasert bymiljø og turister som tar seg til rette overalt. Nå vet jeg ikke om hotellpriser på 4- 5000 natten kvalifiserer til at kun rikfolk har råd, men kan ikke være langt i fra. 

Anonymkode: b4584...1e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hawaii. De fleste steder i Thailand. Portugal.

Disse stedene er da allemannseie.

Hawaii - fulle, harry, amerikanere fra middelklassen, det er jo deres granca. 

Thailand og Portugal - veldig rimelige og lett tilgjengelige ferieland for "folk flest". 

Hvordan kan du da mene at rike personer har tatt monopol på disse stedene? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sør- California. Florida. Østkysten i USA. Mexico. 

Mexico? 

Rike mennesker har tatt monopol på hele Mexico? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Disse stedene er da allemannseie.

Hawaii - fulle, harry, amerikanere fra middelklassen, det er jo deres granca. 

Thailand og Portugal - veldig rimelige og lett tilgjengelige ferieland for "folk flest". 

Hvordan kan du da mene at rike personer har tatt monopol på disse stedene? 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mexico? 

Rike mennesker har tatt monopol på hele Mexico? 

Du skjønner vel at det ikke er hele Mexico, eller overalt på Hawaii.

Det er vidt forskjellig kostnader og levestandard på tvers av områder og øyer her. Ofte er det jo forskjeller bare innad i samme by, ta Miami for eksempel. Noen steder, hoteller, restauranter er bare for de med mest penger. Andre steder er det nærmest slum og ølen koster en ørtendedel av hva den gjør på turiststripen.

Altså, hvor lite bereist kan man være når man ikke har hørt om at det finnes dyre steder i verden.. Er du faktisk dønn seriøs når du mener at det ikke finnes et eneste sted i verden som er dyrt pga rike turister?

Man kan da umulig mene noe sånt. Føler jeg diskuterer med flat earthers her. Dere har bestemt dere for at alle turiststeder har samme prispunkt, ferdig snakka. Dere tar så ekstremt feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skjønner vel at det ikke er hele Mexico, eller overalt på Hawaii.

Det er vidt forskjellig kostnader og levestandard på tvers av områder og øyer her. Ofte er det jo forskjeller bare innad i samme by, ta Miami for eksempel. Noen steder, hoteller, restauranter er bare for de med mest penger. Andre steder er det nærmest slum og ølen koster en ørtendedel av hva den gjør på turiststripen.

Altså, hvor lite bereist kan man være når man ikke har hørt om at det finnes dyre steder i verden.. Er du faktisk dønn seriøs når du mener at det ikke finnes et eneste sted i verden som er dyrt pga rike turister?

Man kan da umulig mene noe sånt. Føler jeg diskuterer med flat earthers her. Dere har bestemt dere for at alle turiststeder har samme prispunkt, ferdig snakka. Dere tar så ekstremt feil.

Oppsummert er du sint fordi "rikinger" har monopol på den dyreste restauranten på Hawaii? Uten å egentlig vite hvor det er, eller om det i det hele tatt er et sted du kunne tenkt deg å besøke om det var innenfor ditt budsjett. 

Dette må være dagens dummeste her inne... 

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 7.48):

Cinque Terre i Italia har vurdert å innføre eller skal innføre maks antall på turister. Venezia har lagt på en større byskatt for å se om det hjelper. Det er demonstrasjoner på Kanariøyene, de innfødte har ikke lenger råd til boliger pga alle ferieleilighetene. I Barcelona er det også motstand mot turismen som nærmest drukner dem. Vi har også hatt avisoppslag om norske byer (Kristiansand?) og fjorder som plages av cruiseturister på gigaskip. I Lofoten er trafikken tett av bobiler som gjør det skummelt på sommerstid. 

Jeg fortviler over Norges turistsjefer som snakker om «god norgesreklame» og ønsker å trekke turister hit. Vi har nok allerede! Vi har et lite land med en smal stripe relativt urørt natur på kanten av et nedbygd, forurenset, overbefolket Europa. La oss verne om frisk skog, frie fjell og idylliske fjorder så godt vi kan, naturen er allerede hardt presset av boligfelt, motorveier og hyttebygging. 

Anonymkode: 61959...2fd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Cinque Terre i Italia har vurdert å innføre eller skal innføre maks antall på turister. Venezia har lagt på en større byskatt for å se om det hjelper. Det er demonstrasjoner på Kanariøyene, de innfødte har ikke lenger råd til boliger pga alle ferieleilighetene. I Barcelona er det også motstand mot turismen som nærmest drukner dem. Vi har også hatt avisoppslag om norske byer (Kristiansand?) og fjorder som plages av cruiseturister på gigaskip. I Lofoten er trafikken tett av bobiler som gjør det skummelt på sommerstid. 

Jeg fortviler over Norges turistsjefer som snakker om «god norgesreklame» og ønsker å trekke turister hit. Vi har nok allerede! Vi har et lite land med en smal stripe relativt urørt natur på kanten av et nedbygd, forurenset, overbefolket Europa. La oss verne om frisk skog, frie fjell og idylliske fjorder så godt vi kan, naturen er allerede hardt presset av boligfelt, motorveier og hyttebygging. 

Anonymkode: 61959...2fd

Og dette mener du er «rikingene»? Dette er jo middelklassen som boltrer seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Det gjelder spesielt i strandsonen. Det innvilges dispensasjoner i ett sett, og det fører til at folk fleste stenges ute fra flotte sjøen, enten fysisk, eller at man føler man går inn i noens hage/private uteområde når man går langs sjøen. Virkelig ikke greit.

Det gjelder forsåvidt også hyttebygging i fjellet. Noen få menneskers mulighet til å ha hytte i fjellet går ut over det store flertallets mulighet til å ferdes i fjellheimen.

Anonymkode: ce42b...a01

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...