Gå til innhold

Carnivore-dietten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kanskje starte denne dietten, men hvor skal jeg begynne? Har ingen anelse... Noen som har prøvd carnivore? Har noen noe tips eller erfaringer? Takk takk takk

Anonymkode: 97ab7...73f

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man STINKER og får tette blodårer og høyt kolesterol av den. 

Anonymkode: a88cf...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man STINKER og får tette blodårer og høyt kolesterol av den. 

Anonymkode: a88cf...767

Har hørt mye bra om carnivore også. Bedre søvn og konsentrasjon, fin hud og fint hår...

Anonymkode: 97ab7...73f

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har hørt mye bra om carnivore også. Bedre søvn og konsentrasjon, fin hud og fint hår...

Anonymkode: 97ab7...73f


https://www.vektklubb.no/inspirasjon/mat-og-kosthold/kosthold-og-ernaering/abRqpd/dette-er-carnivore-dietten-forskere-advarer

«Van Megen er klokkeklar på at friske mennesker i hvert fall bør holde seg unna. 

– I verste fall kan man få mangler. Det blir lite vitaminer og mineraler, som du i stor grad finner i frukt og grønnsaker. 

Hun påpeker også at det er andre farer, og da spesielt knyttet til rødt kjøtt.

– Rødt kjøtt vet vi at gir økt risiko for tarmkreft og hjerte- og karsykdommer. Man får også økt risiko for hjerneslag, sier Van Megen.»

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ekspert-advarer-mot-kjottdiett-1.15917232

«Han bekrefter at det ikke finnes gode vitenskapelige studier som kan bekrefte eller avkrefte faren ved Carnivore-dietten, men sier at det finnes mer enn nok informasjon til å si at dietten er helseskadelig.»

«Hjelmesæth sier at for mye kjøtt øker risikoen for kreft i tykktarmen, hjerteinfarkt og hjerneslag.

– Du får ikke symptomer på disse tingene. At mange føler velvære, er jeg ikke i tvil om, men det betyr ikke at de har noe lavere risiko for fremtidig alvorlig sykdom. Det kan bli en falsk trygghetsfølelse.»

Anonymkode: fca71...f02

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Man STINKER og får tette blodårer og høyt kolesterol av den. 

Anonymkode: a88cf...767

Om du spiser bare animalsk vil du sannsynligvis komme i ketose, og da er det mange som får ganske dårlig ånde en stund. Det ser ut til at det er et problem først og fremst når man går inn og ut av ketose, og blir bedre hvis man opprettholder det over tid.

Anonymkode: dfa4a...263

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du lyst til å gjøre noe så dumt?

Anonymkode: fb76b...51b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:


https://www.vektklubb.no/inspirasjon/mat-og-kosthold/kosthold-og-ernaering/abRqpd/dette-er-carnivore-dietten-forskere-advarer

«Van Megen er klokkeklar på at friske mennesker i hvert fall bør holde seg unna. 

– I verste fall kan man få mangler. Det blir lite vitaminer og mineraler, som du i stor grad finner i frukt og grønnsaker. 

Hun påpeker også at det er andre farer, og da spesielt knyttet til rødt kjøtt.

– Rødt kjøtt vet vi at gir økt risiko for tarmkreft og hjerte- og karsykdommer. Man får også økt risiko for hjerneslag, sier Van Megen.»

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ekspert-advarer-mot-kjottdiett-1.15917232

«Han bekrefter at det ikke finnes gode vitenskapelige studier som kan bekrefte eller avkrefte faren ved Carnivore-dietten, men sier at det finnes mer enn nok informasjon til å si at dietten er helseskadelig.»

«Hjelmesæth sier at for mye kjøtt øker risikoen for kreft i tykktarmen, hjerteinfarkt og hjerneslag.

– Du får ikke symptomer på disse tingene. At mange føler velvære, er jeg ikke i tvil om, men det betyr ikke at de har noe lavere risiko for fremtidig alvorlig sykdom. Det kan bli en falsk trygghetsfølelse.»

Anonymkode: fca71...f02

Hvis dette var sant er det jo rart at inuittene har overlevd i det hele tatt, for ikke å snakke om oss nordmenn. Hvis kjøtt i seg selv gjorde oss syke ville det ikke levd mennesker så langt nord, for ikke å snakke om i tørre strøk.

Det er ironisk at fagfolk advarer mot kjøtt basert på ekstremt tynne studier og antagelser, og anbefaler å i stedet spise mat som vi VET gjør oss syke - karies er verdens mest utbredte sykdom, og den forårsakes av for høyt inntak av karbohydrater.

Anonymkode: dfa4a...263

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lyst til å kanskje starte denne dietten, men hvor skal jeg begynne? Har ingen anelse... Noen som har prøvd carnivore? Har noen noe tips eller erfaringer? Takk takk takk

Anonymkode: 97ab7...73f

For å faktisk svare på HI:

Det er lett å begynne, det er egentlig bare å slutte å spise brød, pasta og andre planteprodukter. Hvis du går rett fra mye til null fiber, vil du nok få god fart på tarmene noen dager. For min del tok det to dager, og tarmfunksjonen er aldri bedre enn når jeg bare spiser animalsk. Får praktisk talt null luft i magen av det også.

Ketose kan også være litt ubehagelig den første gangen før kroppen har blitt vant til å kjøre på fett i stedet for sukker. For noen er det best å ta en gradvis overgang.

Hvis du må litt på økonomi er egg et godt valg. Vanlig kjøttdeig av storfe eller lam gir også ekstremt mye næring pr. krone. Rema har billige baconskalker. Spar på fettet når du steker bacon. Kjøp kraftbein og spar på fettet som flyter opp. Fårikålkjøtt er billig, og fettet er utrolig godt å steke annen mat i.

Hvis du vil ha noe som minner om brød kan du lage chaffles.

Føler meg som sagt aldri bedre fysisk og mentalt enn når jeg bare spiser animalsk. Ingen sult, bedre konsentrasjon, synes jeg trenger mindre søvn, mer stabil psyke, bedre og hvitere tenner, har gått ned i fettprosent og opp i muskelmasse.

Anonymkode: dfa4a...263

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i ketose før? Hva spiser du nå? Som en over her sier, så kan det være lurt å endre gradvis for å redusere overgangsproblemene. 

Men sånn generelt, så vil jeg anbefale carnivore-grupper for hjelp, ikke KG. 

Norsk carnivore-gruppe på Facebook med over 4000 medlemmer: https://www.facebook.com/groups/634663493332728

Internasjonal carnivore-gruppe på Facebook med over 37000 medlemmer: https://www.facebook.com/groups/zioh2/

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 13.10):

Hvis dette var sant er det jo rart at inuittene har overlevd i det hele tatt, for ikke å snakke om oss nordmenn. Hvis kjøtt i seg selv gjorde oss syke ville det ikke levd mennesker så langt nord, for ikke å snakke om i tørre strøk.

Det er ironisk at fagfolk advarer mot kjøtt basert på ekstremt tynne studier og antagelser, og anbefaler å i stedet spise mat som vi VET gjør oss syke - karies er verdens mest utbredte sykdom, og den forårsakes av for høyt inntak av karbohydrater.

Anonymkode: dfa4a...263

Og hvor gamle ble inuitene? Og når du ikke klarer å se forskjell på å spise noe kjøtt versus og kun leve på kjøtt så kommer man ikke sånn veldig langt i en debatt? og man kan vel heller ikke si at de inuittene  har super helse

https://www.forskning.no/arkeolog/500-ar-gamle-inuitt-mumier-hadde-areforkalkning/1616387

https://www.nrk.no/sapmi/lever-kortere-enn-andre-kanadiere-1.11443264

 

https://tidsskriftet.no/2016/08/verdens-helse/urbefolkninger-har-darligere-helse

Anonymkode: fca71...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 13.07):

Om du spiser bare animalsk vil du sannsynligvis komme i ketose, og da er det mange som får ganske dårlig ånde en stund. Det ser ut til at det er et problem først og fremst når man går inn og ut av ketose, og blir bedre hvis man opprettholder det over tid.

Anonymkode: dfa4a...263

Som kun er anbefalt for mennesker med spesifikke diagnoser, ketose er ikke positivt, de fleste blir kraftig dehydrert over tid.

Jeg så selv hvordan helsen gikk til helvete på keto, personlig merket jeg ingenting med blodprøvene ble utelukkende dårligere på alle plan.

Anonymkode: 9c04f...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 22.56):

Jeg har lyst til å kanskje starte denne dietten, men hvor skal jeg begynne? Har ingen anelse... Noen som har prøvd carnivore? Har noen noe tips eller erfaringer? Takk takk takk

Anonymkode: 97ab7...73f

Kjøtt (rødt og hvitt), egg, meieriprodukter, fisk, sjømat, poteter, grønnsaker, frukt, pasta, kaffe, te, vin, brennevin, krydder, brød, kake, juice og melk  - såkalt normalt kosthold. 

Godt og sunt. 

Endret av Gentleman59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvor gamle ble inuitene? Og når du ikke klarer å se forskjell på å spise noe kjøtt versus og kun leve på kjøtt så kommer man ikke sånn veldig langt i en debatt? og man kan vel heller ikke si at de inuittene  har super helse

https://www.forskning.no/arkeolog/500-ar-gamle-inuitt-mumier-hadde-areforkalkning/1616387

Anonymkode: fca71...f02

I artikkelen står det altså:

Men forskerne advarer mot å trekke bastante konklusjoner fra de nye resultatene. Det er ikke mulig å bruke studien til å si noe klart om sammenhengen mellom marint fett og åreforkalkning, skriver de.

Det er for eksempel mulig at andre faktorer, som røyk fra bål, kan ha hatt større betydning.

I en forskningsgjennomgang i tidsskriftet Global Heart fra 2014, foreslår forfatterne at immunsystemet også kan ha spilt en rolle.

Det er kjent i dag at mennesker med sykdommer som skaper kronisk betennelse i kroppen, oftere får åreforkalkning. Kanskje var mennesker før i tida mer plaget av langvarige betennelser på grunn av parasitter?

Vi vet imidlertid ikke om de gamle inuit-stammene faktisk fikk sykdommer som slag og hjerteinfarkt. Det var ikke mulig å si hva de fire hadde dødd av. Ifølge Wann og co har tidligere undersøkelser vist at det var lite hjertesykdom blant inuittene på midten av 1900-tallet.

Quote

Tenker du at endringer i levealder mellom 1989 og 2008 hos canadiske inuitter forteller noe om hvorvidt det er sunt å spise mye kjøtt?

Quote

Og tenker du at helseproblemer hos urbefolkning i dag, sett under ett, betyr at det er skadelig å spise mye kjøtt? Hva spiste disse urbefolkningene da? Sin tradisjonelle diett? Lever de på tradisjonelt vis? Spiser de mye kjøtt, lite kjøtt? Mye fiber, lite fiber? Har de tilgang til moderne helsevesen? Hvilke plager har de og hva er det som forårsaker dem?

Og forresten har jeg ikke sagt noe om å kutte ut alt kjøtt eller animalsk mat. Det er bred enighet om at det selvsagt ikke er optimalt. Her var spørsmålet om det er skadelig å spise store mengder kjøtt, og det kan vi si med sikkerhet at det ikke er, fordi vårt kosthold i mesteparten av vår eksistens har bestått hovedsaklig av nettopp kjøtt. Noe annet vil da heller ikke ha vært mulig i hverken kalde eller tørre strøk.

Anonymkode: dfa4a...263

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Som kun er anbefalt for mennesker med spesifikke diagnoser, ketose er ikke positivt, de fleste blir kraftig dehydrert over tid.

Jeg så selv hvordan helsen gikk til helvete på keto, personlig merket jeg ingenting med blodprøvene ble utelukkende dårligere på alle plan.

Anonymkode: 9c04f...659

Har aldri hørt om at de fleste blir kraftig dehydrert av å være i ketose, hvor har du det fra?

Det er ikke alle som trives med det av ulike grunner, men at ketose skulle være skadelig i seg selv er en drøy påstand. Når det gjelder blodprøver er ikke det den gullstandarden man kanskje skulle tro. F.eks viser det seg at man trenger mye mindre C-vitamin hvis man spiser lite karbohydrater. En lege som ikke kjenner til det (og leger har dessverre generelt lite peiling på kosthold) vil da fort tenke at noe er galt - for referanseverdiene er basert på hva gjennomsnittspersonen har, og tar altså urovekkende nok utgangspunkt i at gjennomsnittspersonen har god helse og riktige nivåer. Den samme gjennomsnittspersonen som spiser mat som har gitt ham hull i tennene og overvekt.

Anonymkode: dfa4a...263

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om at de som føler seg bedre og ser bedre ut pga. carnivore dietten er hva de kutter ut når de bytter diett. Mindre prosessert mat, kjappe karbohydrater, godteri, hvetemel, kaffe fra starbucks full av sirup og krem m.m. 

Spiste selv så og si kun egg, kjøtt, tynne grove knekkebrød, rene meieriprodukter, grønnsaker, mikrogrønt og frukt i flere måneder. NULL pasta, brød, godteri, brus osv. Flateste magen noengang og musklene vokste som bare det på treningssenteret. Aldri vært så attraktiv. Kjører samme ruta nå for å bli klar til sommeren og energinivået har skutt i været selv om jeg bare er på uke 1. Huden har null kviser og øynene ser til og med klarere ut. Greit å nevne at magen min tåler dårlig hvitt mel og prosessert mat da. Og nei, jeg oppnådde aldri ketose den gang og har ingen interesse av det nå heller. Hadde jeg kun spist kjøtt hadde jeg brekt meg på dag 3 og magen hadde blitt helt herja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (1 time siden):

Jeg har en teori om at de som føler seg bedre og ser bedre ut pga. carnivore dietten er hva de kutter ut når de bytter diett. Mindre prosessert mat, kjappe karbohydrater, godteri, hvetemel, kaffe fra starbucks full av sirup og krem m.m. 

God teori, men den teorien din stemmer ikke. De fleste som prøver carnivore har selvfølgelig allerede prøvd mye annet. Selvfølgelig hjelper det å kutte ut søppelmat, men de aller fleste har allerede testet ut det med andre kosthold. Faktisk kommer mange fra et vegansk kosthold som ødela helsa deres over tid og nå reparerer de helsa ved å spise carnivore.

Jeg har heldigvis ikke vært så dum at jeg har vært veganer, men jeg gikk fra "normalt norsk kosthold" til keto/LCHF for rundt 17 år siden. Selvfølgelig ble det litt erstatninger i begynnelsen, men det var det jeg trengte for å komme inn i det. De fleste leter etter erstatninger i begynnelsen fordi man vil egentlig ikke gjøre noen forandringer. Man er vant med å ha brødskive med pålegg og leter etter erstatninger. Man er vant med å ha godteri og leter etter sukkerfrie erstatninger. Man er vant med å bake og leter etter sukkerfrie og kornfrie erstatninger.

Etter en stund så klarte jeg å bryte koblingen med at man måtte spise spesielle ting til spesielle tider, og da klarte jeg å bryte med de gamle mønstrene. Jeg kunne spise en salat med kjøtt og fet hjemmelaget dressing til frokost, en kyllingfilet med grønnsaker og saus til lunsj, og en omelett til middag. Det ble altså mer ren mat. Jeg fikk selvfølgelig gode resultater av dette, men det var ikke nok. Men da jeg kuttet ut grønnsakene og salaten, så var det en helt ny verden! De er ikke like skadelige som korn, sukker og frøoljer, men de inneholder skadelige stoffer de også. Noen er mer sensitive enn andre. Min fordøyelse fungerte ikke særlig bra på "vanlig norsk kosthold", litt bedre på keto, men på carnivore er den perfekt! Ingen gass, ingen rumling, ingen oppblåsthet, ingen diaré, ingen forstoppelse. Jeg sover bedre, jeg tenker klarere, jeg har mer energi i hverdagen, huden er finere, håret er tykkere, neglene er tykkere, mensen er kortere og jeg blør mindre, ingen PMS, humøret er stabilt. Men noe av det sykeste er at jeg hadde småvondter i kroppen som jeg ikke visste at jeg hadde. De bare forsvant på carnivore. Og de kommer tilbake igjen hvis jeg spiser grønnsaker.

Jeg lærte så om oksalater, fytinsyre, lektiner, polyfenoler, amylasehemmere, tanniner osv. Planter har eksistert lengre enn oss og forsvarer seg med skadelige kjemikalier. Visste du for eksempel at en plante kan produsere mer skadelige stoffer hvis de merker vibrasjonene av at naboplanten blir spist på?

Mer informasjon om skadelige stoffer i planter hvis noen er interessert: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10303728/

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 22.58):

Man STINKER og får tette blodårer og høyt kolesterol av den. 

Anonymkode: a88cf...767

Jeg har IBS og min lege sa at det nye for oss er normal husmannskost. Mer kjøtt, og mindre frukt og grønnsaker. Jeg er for glad i frukt og grønt til å kutte det helt ut.

Etter jeg roet ned på grønt har jeg fått frisk hudfarge, energi, livsgnist og er blitt slank. Blodprøvene mine er veldig fine. Om jeg stinker så får du gå unna.

Anonymkode: 69112...f79

  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...