Gå til innhold

Rå kjøttdeig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg digger å spise rå kjøttdeig, smaker bare veldig godt… føler dette er veldig unormalt.

flere som gjør dette?

Anonymkode: 585de...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei,  rått kjøtt er noe av det siste jeg putter i munnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har gjort dette hele livet, så jeg tror nok dere er noen i hvert fall.

Anonymkode: 1578b...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sååå digg! Enten såvidt stekeskorpe og helt rått inni, eller rett fra pakken. Nam

Anonymkode: bd1ac...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men er veldig glad i tartar med eggeplomme og diverse, så skjønner greia litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg og gjør det 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg digger å spise rå kjøttdeig, smaker bare veldig godt… føler dette er veldig unormalt.

flere som gjør dette?

Anonymkode: 585de...c4d

Ja, gjorde det før når jeg røyka. Folk rundt meg klikka 😄 Nå synes jeg ikke det smaker så godt mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om at mange liker det. Det kan godt være at det kan smake helt greit, men jeg gjør det ikke av hygieniske hensyn.

Det er i hovedsak 2 grunner til det. Det ene er at når man har en kjøttfarse, i motsetning til et filetstykke, så vil overflaten av kjøttstykket som har vært eksponert i luften (og dermed bakterier) bli kvernet inn i farsen. Det vil si at det er en risiko for bakterier både på overflaten og inne i farsen. Har man et filetstykke så holder det å steke overflaten hvor bakteriene befinner seg, og det er ikke farlig å spise det om det er litt rått inni da det ikke har vært eksponert for bakterier. Det er av samme grunn at man er skeptisk til å bruke "kjøttlim" til å binde sammen små biter av kjøtt, til et større kjøttstykke, og at slikt kjøtt alltid skal gjennomstekes fordi det finnes eksponert kjøtt midt i kjøttstykket. Jeg tror ikke det brukes kjøttlim i Norge.

Det andre er at en kjøttfarse vanligvis er laget ved å blande kjøttråvarer fra flere dyr og mange ulike deler av dyrene inn i samme batch. Det er da mer sannsynlig at noe av denne råvaren kan ha fått ugunstige bakterier, som da blandes inn i farsen sammen med alt det andre. Har man et rent filetstykke, så kommer den fileten kun fra 1 dyr.

Alt i alt så mener jeg at kjøttdeig er noe som bør gjennomstekes. Jeg har ikke problemer ellers med å spise ting som sushi eller biff som er rød inni. Men alt av farsemat som ikke har vært varmebehandlet fra før, varmebehandler jeg.

Anonymkode: 05d48...ff0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør jeg ikke, har vert uheldig å spist hjemmelaget hamburger som var helt rå inni, ble dårlig en stund etter på.

Anonymkode: 060eb...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...