Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg digger å spise rå kjøttdeig, smaker bare veldig godt… føler dette er veldig unormalt.

flere som gjør dette?

Anonymkode: 585de...c4d

Skrevet

Nei,  rått kjøtt er noe av det siste jeg putter i munnen. 

AnonymBruker
Skrevet

Moren min har gjort dette hele livet, så jeg tror nok dere er noen i hvert fall.

Anonymkode: 1578b...1ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sååå digg! Enten såvidt stekeskorpe og helt rått inni, eller rett fra pakken. Nam

Anonymkode: bd1ac...111

• Liker 1
Skrevet

Nei. Men er veldig glad i tartar med eggeplomme og diverse, så skjønner greia litt.

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg og gjør det 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg digger å spise rå kjøttdeig, smaker bare veldig godt… føler dette er veldig unormalt.

flere som gjør dette?

Anonymkode: 585de...c4d

Ja, gjorde det før når jeg røyka. Folk rundt meg klikka 😄 Nå synes jeg ikke det smaker så godt mer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om at mange liker det. Det kan godt være at det kan smake helt greit, men jeg gjør det ikke av hygieniske hensyn.

Det er i hovedsak 2 grunner til det. Det ene er at når man har en kjøttfarse, i motsetning til et filetstykke, så vil overflaten av kjøttstykket som har vært eksponert i luften (og dermed bakterier) bli kvernet inn i farsen. Det vil si at det er en risiko for bakterier både på overflaten og inne i farsen. Har man et filetstykke så holder det å steke overflaten hvor bakteriene befinner seg, og det er ikke farlig å spise det om det er litt rått inni da det ikke har vært eksponert for bakterier. Det er av samme grunn at man er skeptisk til å bruke "kjøttlim" til å binde sammen små biter av kjøtt, til et større kjøttstykke, og at slikt kjøtt alltid skal gjennomstekes fordi det finnes eksponert kjøtt midt i kjøttstykket. Jeg tror ikke det brukes kjøttlim i Norge.

Det andre er at en kjøttfarse vanligvis er laget ved å blande kjøttråvarer fra flere dyr og mange ulike deler av dyrene inn i samme batch. Det er da mer sannsynlig at noe av denne råvaren kan ha fått ugunstige bakterier, som da blandes inn i farsen sammen med alt det andre. Har man et rent filetstykke, så kommer den fileten kun fra 1 dyr.

Alt i alt så mener jeg at kjøttdeig er noe som bør gjennomstekes. Jeg har ikke problemer ellers med å spise ting som sushi eller biff som er rød inni. Men alt av farsemat som ikke har vært varmebehandlet fra før, varmebehandler jeg.

Anonymkode: 05d48...ff0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei det gjør jeg ikke, har vert uheldig å spist hjemmelaget hamburger som var helt rå inni, ble dårlig en stund etter på.

Anonymkode: 060eb...251

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...