Gå til innhold

Ulcerøs kolitt og leddsmerter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som har hatt det? Kommer det av selve sykdommen eller bivirkninger av medisin? Jeg har i flere år nå kun gått på Meazavant og infusjon med Infliximab. 

Voltarol forte gel og paracet har liksom blitt min beste venn når jeg får disse smertene. Får de som regel rundt håndledd og fingrene. Noen ganger kan smertene gå litt oppover underarmen, men aldri høyere enn til albuen. Og er litt samme når jeg får det i føttene også. Smerter rundt ankelen og nedover i foten mot tærne, og her og kan smertene gå oppover leggen, men aldri høyere enn kneet. Og det varierer hele tiden hvor og når jeg får det. Kan få det i bare en hånd eller fot, eller i en hånd og en fot samtidig, eller i en hånd og begge føtter og omvendt eller begge hendene og begge føttene

Anonymkode: f26d1...ac9

AnonymBruker
Skrevet

Eller du har som meg, utviklet leddgikt. (Crohns da, men i praksis samme).

Måtte krangle meg til henvisning siden "Infliximab skulle fikset leddene også", men hos revmatologen hadde jeg flere betente ledd. Fikset seg fint med litt ekstra medisin 😊

Men det kan så klart også være bivirkning, alder, eller andre ting hos deg. Men en henvisning til revma ville vært mitt første steg. 

Anonymkode: a0715...bc2

• Nyttig 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Du skal for all del ikke ta Voltarol krem når du har UC eller Chrons. Ja det er bedre med krem enn oralt, men legen min nektet å skrive ut Voltaren til meg da jeg hadde senebetennelse i foten og fant en alternativ krem. Har du fått beskjed om at det er trygt? Vet det er veldig omdiskutert med NSAID siden det egentlig er forsket lite på, men bedre å være på den sikre siden.

Ellers sliter jeg også med leddplager med UC. Jeg ønsker å få kommet til revmatolog for å utredes skikkelig, men opplever det som vanskelig siden jeg ikke slår ut på prøver. Det blir liksom berre skyldet på UC i selv, og at ja det kan være leddplager knyttet til sykdommen, men det er liksom ikke revmatisk?! Sliter også mye med utslett.

Har hatt UC siden 2011, men veldig mildt og kun i endetarmen i starten og hadde absolutt ikke leddplager de første årene, jeg var veldig sprek, aktiv og lite preget selv med aktiv betennelse med verre episoder med slim og blod enn jeg har nå. Gikk masse fjellturer, trente både styrke, spinning og drev og løp en periode. Så har det bare blitt gradvis verre rundt 30 år. Nå har jeg slitt med et kne og kneskade i 1,5 år som har gjort til at jeg ikke er så mobil, men selv alle forsøk på enkel trening gjør leddene vonde, jeg er veldig stiv osv.

Siden 2021 har jeg hatt oppbluss av UC, og slitt med å komme i remisjon med de vanlige medisinene mine. Nå har jeg for første gang prøvd Prednisolon til de andre medisinene de siste årene, først en uke i høst, UCen kom tilbake, nå 8 uker, og nå mens jeg er på de laveste dosene har jeg begynt å merke tegn til at betennelsen er allerede er tilbake. Står på både tabletter oralt og stikkpiller i tillegg.

Så er ledd redd for at jeg må over til Infliximab jeg også. 

Det jeg stusser over er at jeg ikke kommer i remisjon som sjeldent har vært problem tidligere. Jeg har hatt flere år uten aktiv sykdom, opptil 5 år om gangen og uten medisiner. Jeg er i tillegg mye subfrebil/akkurat rundt 38 i feber, noe jeg ikke hadde i starten med UC. Legen tilskriver det likevel til UCen.

Det jeg mistenker er at jeg har fått noe revmatisk som trigger UCen min, siden forsøk på å komme i remisjon med kortison ikke lykkes og jeg har respondert bra på milde medisiner før. Og at feberen kommer fra det, og ikke egentlig UCen i seg selv. Men det er klart, har jeg begge deler så kan det jo være totalen. Det er jo en mulighet at UCen har blitt verre og at både tilleggssymptomer har tilkommet pga. det og feber, men med tanke at jeg ikke merker noe forskjell nå kontra i starten med tanke på blod, slim og magesmerter så virker det jo rart. Eneste er at overlegen kunne bekrefte at det begynner å vise tegn til betennelse i tykktarmen, men det ble ikke fastslått sist aktiv betennelse der, mens rektum er ganske preget av betennelse (selvsagt når jeg har gått så lenge med aktiv sykdom). Ble betegnet som moderat betennelse.

Lurer på om noen av dere har samme erfaringer med at det er vanskeligere å komme i remisjon etter at det dukket opp leddplager, visst dere ikke hadde det i starten? 

Anonymkode: 207e7...44c

• 3 måneder senere...
Skrevet

Dytter på denne igjen. Har akkurat begynt på Imurel siden Prednisolon i vår ikke tok knekken på kolitten. Og har så vondt i leddene igjen. Er så lei :(  Har så lyst å komme til revmatolog. 

Nå har jeg hatt litt uregelmessighet på blodprøvene i forbindelse med forprøver, hadde litt forhøyet hvite og røde blodceller, men det ble liksom ikke sagt noe mer siden det såvidt var over og kunne komme av infeksjon/stress liksom.

Anonymkode: 207e7...44c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 11.10):

Noen andre som har hatt det? Kommer det av selve sykdommen eller bivirkninger av medisin? Jeg har i flere år nå kun gått på Meazavant og infusjon med Infliximab. 

Voltarol forte gel og paracet har liksom blitt min beste venn når jeg får disse smertene. Får de som regel rundt håndledd og fingrene. Noen ganger kan smertene gå litt oppover underarmen, men aldri høyere enn til albuen. Og er litt samme når jeg får det i føttene også. Smerter rundt ankelen og nedover i foten mot tærne, og her og kan smertene gå oppover leggen, men aldri høyere enn kneet. Og det varierer hele tiden hvor og når jeg får det. Kan få det i bare en hånd eller fot, eller i en hånd og en fot samtidig, eller i en hånd og begge føtter og omvendt eller begge hendene og begge føttene

Husk på at du kan ha flere kroniske eller autoimmun sykdommer samtidig. 
Hva er du ellers undersøkt for?

Anonymkode: d43ee...2a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Husk på at du kan ha flere kroniske eller autoimmun sykdommer samtidig. 
Hva er du ellers undersøkt for?

Anonymkode: d43ee...2a2

Er ikke undersøkt for noe annet. Har nevnt disse plagene / smertene, men ikke blitt henvist til noen andre eller videre undersøkt... - ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...