manngjest Skrevet 3. mai 2024 #1 Skrevet 3. mai 2024 Jeg eide før med min samboer . Det var et hurtig brudd og når vi solgte gikk vi i null og jeg har ikke egenkapital . Jeg begynte å studere i voksen alder og må leie nå. Jeg tjener greit utenom studier men jeg får ikke spart noe særlig grunnet husleie/strøm. Når jeg er ferdig utdannet tjener jeg rundt 900k med en gang. Jeg har ca 750k i gjeld . Null av denne gjelden er «tullegjeld» , dvs gjelden er studielån og billån. Selv om jeg kommer til å tjene bra er det vanskelig å ikke se mørkt på boligdrømmen . Når jeg er ferdig og begynner i jobb er jeg 42. og først da vil jeg kunne starte sparingen. For en som meg som ikke kan mye om bolig og økonomi virker det som boligmarkedet fremover kommer til å være forbeholdt folk som investerer i utleiebolig eller ungdom med foreldre som kan bidra . Med boligrenter på rundt 6% forstår jeg ikke hvordan noen i «normale» yrker har råd til å kjøpe. Er det noen som kan mer om dette enn meg som kan si noe om mulighetene til å få kjøpt i min ( kommende ) situasjon ? 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #2 Skrevet 3. mai 2024 Cheer up. Du får vel utbetalt ca 45’ i mnd når du er ferdig. Gitt at du da forsøker fortsatt å leve på studentbudsjett når du er ferdig utdannet, klarer du kanskje å spare 15’ pr mnd..? Eller 200’ pr år, eller 400’ på 2 år. Du har spart nok EK et par år etter at du er ferdig med studier. Dette går fint 😀 Kanskje møter du ny kjærlighet ila de neste årene også, og kjøper sammen med denne 😀 Anonymkode: a3276...4c6 5
manngjest Skrevet 3. mai 2024 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Cheer up. Du får vel utbetalt ca 45’ i mnd når du er ferdig. Gitt at du da forsøker fortsatt å leve på studentbudsjett når du er ferdig utdannet, klarer du kanskje å spare 15’ pr mnd..? Eller 200’ pr år, eller 400’ på 2 år. Du har spart nok EK et par år etter at du er ferdig med studier. Dette går fint 😀 Kanskje møter du ny kjærlighet ila de neste årene også, og kjøper sammen med denne 😀 Anonymkode: a3276...4c6 Jo kanskje…. Er mer det at det ikke går en dag lenger uten nyheter om at renten kommer til å forbli høy . Som en økonomi lekmann ( og med et mener jeg at jeg er veldig åpen for å bli rettet på om dette temaet ) forstår jeg ikke hvorfor ikke bankene kan vurdere selv om de skal gi lån uten egenkapital . Jeg vet bankene kan gi noen unntak og at det finnes slike startlån , men om jeg har forstått rett er de de knyttet opp mot en haug med vilkår som jeg mest sannsynlig ikke kvalifiserer for ( bortsett fra at jeg har en sønn som bor hos meg 50%)
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #4 Skrevet 3. mai 2024 Gifte deg med en med penger?? Evt. Kjøpe noe innenfor budsjett utenfor sentrum? Anonymkode: 00d20...210
manngjest Skrevet 3. mai 2024 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gifte deg med en med penger?? Evt. Kjøpe noe innenfor budsjett utenfor sentrum? Anonymkode: 00d20...210 Jeg bryr meg ikke om å bo i sentrum . Tenker å kjøpe noe helt nøkternt. Gjerne noe jeg kan pusse litt opp selv. Jeg hadde kjøpt noe nøkternt uansett hvor mye penger jeg hadde . Er egenkapitalen jeg synes er slitsom å begynne å spare på i en alder av 42 , spesielt når jeg har mer enn god nok inntekt til å kunne betjent et boliglån. Føles veldig bittert å finansiere boblebadet til et ektepar jeg tjener mer enn dobbelt som 😄
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #6 Skrevet 3. mai 2024 Med startlønn på 900k er det ikke noe problem. Du kan enkelt spare mye hver måned (men du må ikke øke forbruket selv om inntekten går ned!), og du vil få ganske mye i lån, så lenge du ikke har barn. Jada, du må spare en stund. Men din vei til å kjøpe er mye enklere enn for mange andre. Anonymkode: e2efd...c91 2
manngjest Skrevet 3. mai 2024 Forfatter #7 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med startlønn på 900k er det ikke noe problem. Du kan enkelt spare mye hver måned (men du må ikke øke forbruket selv om inntekten går ned!), og du vil få ganske mye i lån, så lenge du ikke har barn. Jada, du må spare en stund. Men din vei til å kjøpe er mye enklere enn for mange andre. Anonymkode: e2efd...c91 Jeg har én sønn 50/50 . Han er 8.
drohatha Skrevet 3. mai 2024 #8 Skrevet 3. mai 2024 Typisk vil barn redusere lånekapasiteten med 500 k - 1 M. Hvis du har bil så pleier det også å dra ned noe. Burde være mulig å få lån rundt 3 M, hvert fall hvis du har egenkapitalen på plass. Uten egenkapital har du nok størst sjanse i en lokalbank mtp unntak fra 15 % regelen. Så boligdrømmen er nok ikke uoppnålig, men du må nok gå i sparemodus et par år for å komme dit.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #9 Skrevet 3. mai 2024 Med den lønna går det nok fint. Jeg tjener vel 575000 eller så i år, men hadde ikke kommet inn på markedet med den lønna i dag. Det er kun fordi jeg kom inn for 7-8 år siden at jeg både har leilighet i utgangspunktet, og også kunne oppgradere til større for en tid tilbake. Da jeg var liten hadde folk med særdeles moderate jobber råd til hus, mens det nå er forbeholdt de med de aller beste jobbene. Anonymkode: 1b434...fee 1
manngjest Skrevet 3. mai 2024 Forfatter #10 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Med den lønna går det nok fint. Jeg tjener vel 575000 eller så i år, men hadde ikke kommet inn på markedet med den lønna i dag. Det er kun fordi jeg kom inn for 7-8 år siden at jeg både har leilighet i utgangspunktet, og også kunne oppgradere til større for en tid tilbake. Da jeg var liten hadde folk med særdeles moderate jobber råd til hus, mens det nå er forbeholdt de med de aller beste jobbene. Anonymkode: 1b434...fee 7-8 år siden er en verden i forskjell . Ja det føles veldig spesielt å ha nesten 1 mill i året og bli rådet til å gå i spesialbank for å få lån 😄
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #11 Skrevet 4. mai 2024 manngjest skrev (3 timer siden): 7-8 år siden er en verden i forskjell . Ja det føles veldig spesielt å ha nesten 1 mill i året og bli rådet til å gå i spesialbank for å få lån 😄 Det er også rimelig spesielt å være godt voksen med kun ett barn 50/50 og ha null i EK. Anonymkode: 70daa...46e 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #12 Skrevet 4. mai 2024 Studielån er ikke tullelån om du bruker utdannigen. Billån er tullelån. Anonymkode: 6f99c...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #13 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Evt. Kjøpe noe innenfor budsjett utenfor sentrum? Da er det jo ikke DRØMMEN. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Billån er tullelån. Ikke om du bruker bilen. Forbrukslån er tullelån. Anonymkode: 599db...a81
Guttibobledress Skrevet 4. mai 2024 #14 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er også rimelig spesielt å være godt voksen med kun ett barn 50/50 og ha null i EK. Anonymkode: 70daa...46e Det er en god del mer spesielt å poste denne type kommentar til en som har det vanskelig. Der en del ting penger ikke kan kjøpe, som bla. sosiale antenner, medmenneskelighet, etikk/ moral, etc. Som far går jeg ut fra at den største bekymringen din knyttet til økonomi er relatert til sønnen din. Da skal du vite at det du gjør nå, ved å ta utdannelse, spare, finne løsninger for å kunne skape det livet du ønsker for deg og sønnen din er noe av det mest lærerike og fineste du kan gi han. Det er nok av foreldre som, fordi de har god økonomi, aldri lærer barna sine å takle motstand/ jobbe for å nå målene sine. Heier på deg! 1 1 3
manngjest Skrevet 4. mai 2024 Forfatter #15 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er også rimelig spesielt å være godt voksen med kun ett barn 50/50 og ha null i EK. Anonymkode: 70daa...46e Folk som er skilt har som oftest barna 50/50 . Egenkapitalen røk under salg.
manngjest Skrevet 4. mai 2024 Forfatter #16 Skrevet 4. mai 2024 Guttibobledress skrev (46 minutter siden): Det er en god del mer spesielt å poste denne type kommentar til en som har det vanskelig. Der en del ting penger ikke kan kjøpe, som bla. sosiale antenner, medmenneskelighet, etikk/ moral, etc. Som far går jeg ut fra at den største bekymringen din knyttet til økonomi er relatert til sønnen din. Da skal du vite at det du gjør nå, ved å ta utdannelse, spare, finne løsninger for å kunne skape det livet du ønsker for deg og sønnen din er noe av det mest lærerike og fineste du kan gi han. Det er nok av foreldre som, fordi de har god økonomi, aldri lærer barna sine å takle motstand/ jobbe for å nå målene sine. Heier på deg! Takk. Jeg er egentlig så «bekymret for økonomien» . Jeg er mer opptatt av at jeg vil slite å komme meg inn på boligmarkedet selv med høy lønn . Som sagt så røk egenkapitalen gjennom salg av bolig og skilsmisse ( trenger ikke gå mer innpå det her ) og jeg har ikke anledning til å spare nevneverdig før jeg er ferdig med utdannelsen .
manngjest Skrevet 4. mai 2024 Forfatter #17 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da er det jo ikke DRØMMEN. Ikke om du bruker bilen. Forbrukslån er tullelån. Anonymkode: 599db...a81 Jeg skrev at jeg ikke trenger å bo i sentrum. Jeg ønsker heller ikke låne max. Vil ha en rimelig bolig som jeg kan pusse opp litt selv. Har aldri vært interessert i noe slott 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #18 Skrevet 4. mai 2024 Du er ikke halvveis i livet en gang, og kommer til å tjene ganske så greit om noen år. Hadde det vært meg, hadde jeg leid en plass billig for så å spare spar spare til egenkapital. Har selv bodd billig hos en slektning med barn. Var det optimalt, nei absolutt ikke. MEN jeg greide å spare til en liten leilighet og komme meg inn på boligmarkedet. Anonymkode: aa647...0f2 1 2
Schmuhu Skrevet 4. mai 2024 #19 Skrevet 4. mai 2024 (endret) manngjest skrev (10 timer siden): Som en økonomi lekmann ( og med et mener jeg at jeg er veldig åpen for å bli rettet på om dette temaet ) forstår jeg ikke hvorfor ikke bankene kan vurdere selv om de skal gi lån uten egenkapital. Boligmarkedet svinger. Om du ikke kan eller vil betjene boliglånet lenger, så ordner banken at huset tvangsselges. Når markedet da har gått ned og du har maks belåning, så kan det godt være at de ikke får dekket inn hele lånet ved å selge. Du har kanskje heller ikke betjeningsevne for de resterende pengene og da har banken tapt disse. Men banken kommer da til å jakte på disse pengene med alle virkemidler. For å unngå at dette blir en sak, så kreves det minst 15% egenkapital. Det betyr at hvis boligmarkedet stuper noe, så brennes det kun dine penger, men dog ikke banken sine penger. Husk at lånet ditt er innskudd fra folk på andre siden av likningen. Det er mer kompleks enn det, men enkelt forklart kan du se på det slik. Banken risikerer ikke folk sine sparepenger for din boligdrøm. Er ikke det litt logisk? manngjest skrev (1 time siden): Egenkapitalen røk under salg. Du sier jo det selv! manngjest skrev (10 timer siden): Når jeg er ferdig utdannet tjener jeg rundt 900k med en gang. Jeg har ca 750k i gjeld . Null av denne gjelden er «tullegjeld» , dvs gjelden er studielån og billån. Hvor mye er billånet? Jeg mener at du burde kvitte deg med bilen for å avlaste studentbudsjettet ditt. Hvis du ønsker å spare, så begynner du her. Når det gjelder fremtidig inntekt, så hadde jeg vært mer forsiktig med å bidsjettere det. Jo du kan undersøke hva som er vanlig i bransjen, men hvis du budsjetterer feil, så kan dette gå løs på motivasjonen din. Lykke til med sparingen. Schmuhu Endret 4. mai 2024 av Schmuhu
manngjest Skrevet 4. mai 2024 Forfatter #20 Skrevet 4. mai 2024 Schmuhu skrev (6 minutter siden): Boligmarkedet svinger. Om du ikke kan eller vil betjene boliglånet lenger, så ordner banken at huset tvangsselges. Når markedet da har gått ned og du har maks belåning, så kan det godt være at de ikke får dekket inn hele lånet ved å selge. Du har kanskje heller ikke betjeningsevne for de resterende pengene og da har banken tapt disse. Men banken kommer da til å jakte på disse pengene med alle virkemidler. For å unngå at dette blir en sak, så kreves det minst 15% egenkapital. Det betyr at hvis boligmarkedet stuper noe, så brennes det kun dine penger, men dog ikke banken sine penger. Husk at lånet ditt er innskudd fra folk på andre siden av likningen. Det er mer kompleks enn det, men enkelt forklart kan du se på det slik. Banken risikerer ikke folk sine sparepenger for din boligdrøm. Er ikke det litt logisk? Du sier jo det selv! Hvor mye er billånet? Jeg mener at du burde kvitte deg med bilen for å avlaste studentbudsjettet ditt. Hvis du ønsker å spare, så begynner du her. Når det gjelder fremtidig inntekt, så hadde jeg vært mer forsiktig med å bidsjettere det. Jo du kan undersøke hva som er vanlig i bransjen, men hvis du budsjetterer feil, så kan dette gå løs på motivasjonen din. Lykke til med sparingen. Schmuhu Takk for utfyllende svar . Jeg starter som lektor med tillegsutdanning og full ansienitet . Det gir 750. Jeg har også en bi-inntekt som gir ca 150 i året . Begge er kommunale faste jobber med lønnen sikret. Om ikke annet vil den mest sannsynlig stige litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå