Gå til innhold

Stavanger: Hva er det med denne store skolematdiskusjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enkelte skoler, bla den som mine ungdommer går/ har gått på, har hatt skolemat. Til høsten er det slutt. Det tenker jeg er helt på sin plass, det får faktisk være grenser på hva vi skal bruke skattepengene på!

I oppstarten var jeg veldig positivt. Endelig skulle det bli skikkelig sunn og næringsfull mat servert i skolekantina. Vi har jo alle hørt hvor bra dette med skolemat er i utlandet. Dessverre innfridde det ikke. I følge ei lærervenninne jeg har, er det tidkrevende å organisere matserveringen. Ungene forteller også om agurk og ost som flyr veggimellom i klasserommet.

Maten faller heller ikke i smak. Jeg må jo si at grøt med sukker og kanel, ikke nødvendigvis metter i lengden. Ei heller yoghurt med müsli. Dermed ender det med at ungene uansett må ha med seg matpakke, fordi de ikke blir mett av skolematen.

Så står sentrale politikere fram i media og syns det er helt tragisk med alle disse sultne ungene i Stavanger som mister skolematen. Men ærlig talt, vi foreldre må da kunne passe på at ungene får mat?! Ja, prisene har steget, men så ille er det jo ikke. Det som er et stort problem er all matsvinnet pga uspist skolemat i Stavangerskolen. Ene ungen har tatt bilder daglig av søppelbøtten i klasserommet, og det så virkelig ikke bra ut..!

Anonymkode: 05595...3ff

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte er det suppe eller jalla mat som blir servert da det er på budsjett. 
her får ungdommene kjøpe mat i kantina og da er det bra mat. 
eller de kan velge å smøre med seg matpakke hjemmefra 

hvis foreldre ikke klarer å sende med barna sine mat på skolen er det noe som er feil. Vi voksne mørker jo matpakke til oss selv når vi skal på jobb også. 
dette er foreldrenes ansvar tenker jeg. 
Lærere får heller kalle inn til foreldremøte eller sende en melding hjem om barnet kommer uten mat på skole .

Anonymkode: dcf09...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket at unga her fikk mat på den private skolen de gikk på frem til 7 klasse. Varm mat 3 dager i uka, det var ofte fiske retter, grove kjøttkaker, lapskaus, osv. 2 dager var brød med mye pålegg å velge mellom med fruktig grønt.

På ungdomskolen måtte de kjøpe, men kunne få grøt og yuogurt gratis til frokost.

På videregående der gutten gikk var det frokost til alle. Lunsj måtte de ha med eller kjøpe.

Der jenta går på videregående har de frokost grøt, brød og yoghurt [betaler 1000kr året] i tilleg har ho 2 dager med varm mat til lunsje, de 3 andre dagene matpakke eller kjøpe.

Er desverre slik det er at enkelte vil få bedre ved å få mat på skolen pga økonomi 

Anonymkode: d4a24...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg elsket at unga her fikk mat på den private skolen de gikk på frem til 7 klasse. Varm mat 3 dager i uka, det var ofte fiske retter, grove kjøttkaker, lapskaus, osv. 2 dager var brød med mye pålegg å velge mellom med fruktig grønt.

På ungdomskolen måtte de kjøpe, men kunne få grøt og yuogurt gratis til frokost.

På videregående der gutten gikk var det frokost til alle. Lunsj måtte de ha med eller kjøpe.

Der jenta går på videregående har de frokost grøt, brød og yoghurt [betaler 1000kr året] i tilleg har ho 2 dager med varm mat til lunsje, de 3 andre dagene matpakke eller kjøpe.

Er desverre slik det er at enkelte vil få bedre ved å få mat på skolen pga økonomi 

Anonymkode: d4a24...a17

Var vel litt slikt vi håpet det skulle bli med skolemat. Vi ble jo på mange måter lovet gull og grønne skoger😅.

Politikerne framstiller det som om det store flertallet av elever går rundt sultne på skolen om de ikke får denne gratis skolematen. Det er jeg helt sikker på at ikke stemmer. Ja, noen svært få har muligens så dårlig råd. Men skal den ekstreme fattigdommen bekjempes over skolebudsjettet? Jeg mener nei. Skolemat fjerner ikke disse forskjellene. Matsvinnet skolematen gir, er på sikt et større problem.

Anonymkode: 05595...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne enkelt løst det ved å ansette flere i barnevernet og ved skolene før de overlater foreldreansvar til det offentlige. Men det er jo så klart mye dyrere og vanskelig å kutte senere. 🙈

Anonymkode: 146ed...730

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skolemat opplegget var tåpelig, her ble det mye mas om at vi måtte gi barna beskjed om at de skulle spise på skolen 3 dager i uken. Altså hvis mitt barn skal spise frokost så må hen ha det med en gang hen står opp, Å vente til hen kommer til skolen går ikke da blir hen kvalm og orker ikke. Tenker at enten må de ha mat på skolen hver dag eller så kan de droppe det.

Uansett så topper de ikke matpakken jeg sender med og inntil de gjør det så kan de la være med hele matordningen. Tørr kneipp med helt standard pålegg, lite utvalg av både frukt og grønt. Skal legge til at jeg er veldig på variasjon og liker å sende med middags rester, salater, wraps ol. Ost, kjeks, druer litt småsnacks, dip og grønnsaksstaver. Sånn at matpakken skal friste mer, masse variasjon.

Erfaringen jeg har er fra barneskolen, der fikk vi ikke noe varm mat, vet at ungdomsskolen fikk varm mat og folk der var mer fornøyde. Noen blir jo fornøyde bare ting er gratis...

Det var og som andre sier tidkrevende, de oppmuntret til at barna skulle komme tidligere på skolen og de brukt minst 15 minutter av timen de dagene de hadde mat.

Jeg tror det er ytterst få som kommer sultne på skolen fordi de ikke har mat hjemme og de som gjør det har nok større problemer enn bare maten og da er det andre instanser som må inn å hjelpe. I dag så får man så mange "tilskudd" når man har barn at klarer man ikke å skaffe mat på bordet så er noe alvorlig galt med omsorgsevnen. Dette nye opplegget der man skal betale for denne enkle serveringen synes jeg og er helt fjern.

Anonymkode: e5ef6...b16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet tenker jeg at dette hadde vært bedre løst ved at man kjøper inn matpakker til de ungene som ikke har med mat. Ikke alle. Det hadde kostet mye mindre. Så funnet en måte å administrere det på så det ikke ble synlig for de andre barna. Da hadde man på en økonomisk måte adressert det faktiske problemet.

Ellers så tenker jeg at hvis man skal tilby mat, så må det være ordentlig mat. God, næringsrik mat, som blir spist. Gjerne tilby havregrøt til frokost siste halvtimen før skolestart. Det er ikke så dyrt, og metter godt.

Min ungdomsskoleelev nekter å spise brødskiver. Han kan kjøpe nudler på skolen. Vi løser det per nå med å sende med middagsrester. De har mikroovn de kan varme maten i. Hvis vi har middag som egner seg til lunsj et par dager i uka, så lager vi flere lunsjbokser.

Noe sånt hadde vært bra. At de fikk utlevert, eller kunne abonnert, på en skål med en varmrett. Men det tror jeg ikke det er penger til.

Anonymkode: b28a1...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enkelte skoler, bla den som mine ungdommer går/ har gått på, har hatt skolemat. Til høsten er det slutt. Det tenker jeg er helt på sin plass, det får faktisk være grenser på hva vi skal bruke skattepengene på!

I oppstarten var jeg veldig positivt. Endelig skulle det bli skikkelig sunn og næringsfull mat servert i skolekantina. Vi har jo alle hørt hvor bra dette med skolemat er i utlandet. Dessverre innfridde det ikke. I følge ei lærervenninne jeg har, er det tidkrevende å organisere matserveringen. Ungene forteller også om agurk og ost som flyr veggimellom i klasserommet.

Maten faller heller ikke i smak. Jeg må jo si at grøt med sukker og kanel, ikke nødvendigvis metter i lengden. Ei heller yoghurt med müsli. Dermed ender det med at ungene uansett må ha med seg matpakke, fordi de ikke blir mett av skolematen.

Så står sentrale politikere fram i media og syns det er helt tragisk med alle disse sultne ungene i Stavanger som mister skolematen. Men ærlig talt, vi foreldre må da kunne passe på at ungene får mat?! Ja, prisene har steget, men så ille er det jo ikke. Det som er et stort problem er all matsvinnet pga uspist skolemat i Stavangerskolen. Ene ungen har tatt bilder daglig av søppelbøtten i klasserommet, og det så virkelig ikke bra ut..!

Anonymkode: 05595...3ff

du har misforstått debatten.

Innlegget ditt legger opp til å diskutere om man skal ha skolemat eller ikke, men spørsmålet i Stavanger er om vi skal ha skolemat i det hele tatt, hvis den ikke lenger er gratis. Dvs om det er greitt  ha skolemat som man må betale for.

Anonymkode: 026bb...afa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...