Gå til innhold

Jeg er ny i arbeidslivet , er dette greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet og fikk jobb for et halvt år siden. 
På arbeidsplassen sliter jeg litt med å passe inn føler jeg. Jeg føler meg mer og mer usikker.  Føler alt blir analysert. Jeg har begynt å tenke at jeg må ta meg sammen eller at jeg gjør mye feil og kanskje krever jobben mer enn det jeg kan? Har helt mistet selvtilliten av dette her. 
 

Jeg startet i jobben som litt stille slik jeg pleier å være og som jeg sa i jobbintervjuet at jeg er, men at det alltid går seg til. 
Dette gjelder spesielt en dame på jobb. Hun kommenterer til stadighet at jeg må si mer og mene mer. Det er flere konkrete situasjoner. Foreksempel skulle jeg ha opplæring med en nyansatt. Det var litt sure miner fra damen om at jeg er ganske ny og ikke burde ha ansvar for opplæring. Så viser det seg at andre uten utdanning og mindre tid har hatt opplæring før uten problemer.
Senere forklarte jeg den nye ansatte at jeg ikke husket helt svaret på noe, og skulle forklare hvor vi fant svaret. Da kommer damen busende inn og sier at dette burde du vite og dessuten så står det her og der! 
 

Jeg bor et godt stykke fra arbeidsplassen og får stadig kommentarer om at «jeg hadde aldri giddet kjøre så lang på jobb hver dag» Jeg har sagt at det går fint og at jeg vurderer å flytte nærmere. En annen ansatt brøt ut at jeg kjører da like langt jeg? 
 

Jeg kan si noe og blir stadig korrigert i måten jeg sier ting på. Jeg gjespa i matpausa og sa at oi er visst litt trøtt jeg! Fikk tilbakemelding om at det ikke passer seg å si at man er trøtt når man er på jobb! Eller så var det noe jeg skulle si og sa et ord med trykk på feil sted, ble bare feil for meg fordi jeg blir jo helt ukomfortabel og stressa hver gang jeg skal si noe. Type bAGGAsjerom på bilen. Nå i det siste brukes det som humor du med bAGGAsjerommet  og jeg ler med, men føler meg pinlig berørt likevel. 
Får beskjed om å bli mer hardhudet. 
 

Dette kommer til å bli evig langt om jeg skal skrive fler situasjoner, men jeg har mistet all selvtillit og føler jeg ikke passer til yrket om det er slik det er. Tidligere i praksis har jeg fått kommentarer om at jeg framstår som stille i starten, men at jeg tar plass og passer godt inn i arbeidsmiljøet etter litt tid. Altså rimelig tid. Og jeg fikk greie karakterer og gode skussmål etter praksisperiodene mine. 

Her kommer jeg aldri inn i arbeidsmiljøet føler jeg. Har begynt å stresseså mye med å ikke si feil ting at alt blir feil på grunn av stresset. Og jeg blir flau i situasjoner jeg ikke ellers pleier bli flau. Plutselig kan jeg si noe og alle blir helt stille og stirrer på en måte som ikke føles god.  
 

Er det slik det virkelige arbeidslivet er? 





 

 

Anonymkode: 3bbaf...e9f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Århh jeg har og flere slike eksmepel.. de fleste på jobben er greie men det er enkelte som prøver å ødelegge for oss andre:(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen konkret ting jeg kom på at kanskje var litt frekt i ettertid var at damen sa at det var en vikar på jobben som burde søkt og fått jobben jeg fikk. Synd at vikaren valgte å ikke søke for den vikaren var skikkelig flink til noe jeg hadde spurt om hjelp til dagen før. 

Anonymkode: 3bbaf...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har havnet på en arbeidsplass med sterke personmigheter som kanskje har vært der også lenge? Hvis det er ansatte som har grodd fast kommer de ikke til å verken endre seg eller slutte i jobben. Høres ut som det er ganske krasj med hvordan du er så ville sett meg om etter noe annet. 

Anonymkode: 2646c...f9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alle de ansatte sånn eller kun et fåtall? 

Anonymkode: 1f617...369

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er alle de ansatte sånn eller kun et fåtall? 

Anonymkode: 1f617...369

Det er spesielt en dame. De andre sier ikke så mye, men noen ganger har folk forsvart meg. Eller som i eksempelet: en annen ansatt sa jo at jeg kjører da like langt jeg! Damen sa bare at ja, men du kjører jo som lynet mcqueen og lo 🫣
 

Anonymkode: 3bbaf...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er spesielt en dame. De andre sier ikke så mye, men noen ganger har folk forsvart meg. Eller som i eksempelet: en annen ansatt sa jo at jeg kjører da like langt jeg! Damen sa bare at ja, men du kjører jo som lynet mcqueen og lo 🫣
 

Anonymkode: 3bbaf...e9f

Presiserer at jeg aldri har kommet for seint , men kommer 15 min før jobb hver dag. 

Anonymkode: 3bbaf...e9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at det alltid er noen man liker bedre enn andre på en arbeidsplass. Også hender det at det finner folk som er ufyselige. Virker jo som at det er hun ene som er dust, og som har litt makt til å tråkke på folk. Kunne du tatt det opp med lederen din? Dette er veldig ugrei oppførsel og tenderer til mobbing på arbeidsplassen.

Anonymkode: 1f617...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sånne plasser, så det finnes flere av de dessverre. Helt grusomt arbeidsmiljø. Søk deg bort, men kan ikke garanteres det er bedre på nytt sted. 

Anonymkode: 5f89b...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg rokke ved ondskapen. Slike arbeidsplasser er som pesten å jobbe på. Folk på slike plasser er svært demoraliserte og skaper dårlig, klan-basert og lite inkluderende miljø.

Jeg vet hvordan du kan bli tryggere i deg selv, men med mindre du ønsker å vite det så vil jeg helst ikke si så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette  er ikke greit. Råder deg til å søke andre jobber ❤️

Anonymkode: 51b82...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det én dame eller er det mange ulike?

Hvis det er bare en person tror jeg du kommer langt med å ta igjen. Hvis det ikke er gøy/virker å herse med deg, kommer hun til å slutte med det.

Neimen Turid, er du ikke GLAD for at jeg gidder å kjøre så langt bare for å kunne jobbe her?

Ja HUFF, tenk at dere endte opp med meg når dere kunne fått den fantastiske vikaren, trenger du en klem kanskje?

Neimen Turid, det var vel ikke så hyggelig sagt, var det vel? 

Nå tror jeg du sa en innvendig tanke høyt sånn at alle kunne høre det, var det meningen? 

Hvis du ikke orker en sånn tilnærming, virker det nesten alltid å si: Hva får deg til å tenke det? 

Da er du verken spydig eller uhøflig men legger forklaringsproblemet på henne og flytter fokuset vekk fra deg selv.

Og om folk hakker på deg uten grunn må du ta det opp med nærmeste overordnet. Vær tydelig på at det er belastende og at det gjør deg usikker, det er faktisk ikke lov å forsure arbeidsmiljøet til folk.

Og nei, arbeidslivet er ikke sånn, men enkelte folk er sånn. Du har nok bare vært uheldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (5 minutter siden):

Ikke la deg rokke ved ondskapen. Slike arbeidsplasser er som pesten å jobbe på. Folk på slike plasser er svært demoraliserte og skaper dårlig, klan-basert og lite inkluderende miljø.

Jeg vet hvordan du kan bli tryggere i deg selv, men med mindre du ønsker å vite det så vil jeg helst ikke si så mye.

Jeg tar gjerne i mot råd. 

Anonymkode: 3bbaf...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid en megge på alle arbeidsplasser, dessverre. Overse henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen har lagt fram ting som om folk mener det samme som henne, bare at hun er ærlig og gir tilbakemeldinger og at de andre ikke sier noe. Derfor har jeg tenkt at hun sier ting som de er og de andre snakker bak ryggen min. 
Føler jeg har gjort så dårlig inntrykk at jeg ikke tør søke ny jobb heller. 

Anonymkode: 3bbaf...e9f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elle Melle skrev (4 minutter siden):

Er det én dame eller er det mange ulike?

Hvis det er bare en person tror jeg du kommer langt med å ta igjen. Hvis det ikke er gøy/virker å herse med deg, kommer hun til å slutte med det.

Neimen Turid, er du ikke GLAD for at jeg gidder å kjøre så langt bare for å kunne jobbe her?

Ja HUFF, tenk at dere endte opp med meg når dere kunne fått den fantastiske vikaren, trenger du en klem kanskje?

Neimen Turid, det var vel ikke så hyggelig sagt, var det vel? 

Nå tror jeg du sa en innvendig tanke høyt sånn at alle kunne høre det, var det meningen? 

Hvis du ikke orker en sånn tilnærming, virker det nesten alltid å si: Hva får deg til å tenke det? 

Da er du verken spydig eller uhøflig men legger forklaringsproblemet på henne og flytter fokuset vekk fra deg selv.

Og om folk hakker på deg uten grunn må du ta det opp med nærmeste overordnet. Vær tydelig på at det er belastende og at det gjør deg usikker, det er faktisk ikke lov å forsure arbeidsmiljøet til folk.

Og nei, arbeidslivet er ikke sånn, men enkelte folk er sånn. Du har nok bare vært uheldig.

Tusen takk ❤️

Anonymkode: 3bbaf...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenn godt etter om du kan leve med det. Hadde vurdert å bytte jobb, det blir ikke bedre…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være noen man ikke kommer overens med. Prøv og overse « damen «. Ikke la henne stresse deg. Sannsynligvis vil det bli bedre når du får litt mer fartstid og blir tryggere. 

Anonymkode: 9ce7b...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det vil alltid være noen man ikke kommer overens med. Prøv og overse « damen «. Ikke la henne stresse deg. Sannsynligvis vil det bli bedre når du får litt mer fartstid og blir tryggere. 

Anonymkode: 9ce7b...413

Det har jeg tenkt også at jeg kommer til å passe inn om litt og bli mer trygg om litt. 
 

Så skjer det motsatte. 

Anonymkode: 3bbaf...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Damen har lagt fram ting som om folk mener det samme som henne, bare at hun er ærlig og gir tilbakemeldinger og at de andre ikke sier noe. Derfor har jeg tenkt at hun sier ting som de er og de andre snakker bak ryggen min. 
Føler jeg har gjort så dårlig inntrykk at jeg ikke tør søke ny jobb heller. 

Anonymkode: 3bbaf...e9f

Hvem er damen ? Er hun din overordnende ? Det er jo litt rart at alle de andre snakker bak din rygg, og at « damen « tar på seg oppgaven og fortelle deg det som en vennlig kollega liksom? Er det i hennes stillingsbeskrivelse og gi deg tilbakemeldinger ? På jobben du gjør? På hvordan du uttaler ord, på reiseveien din osv? 

Anonymkode: 9ce7b...413

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...