Gå til innhold

Greit at barn sovner til nettbrett hver kveld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere? Er det greit at barn sovner til nettbrett i senga hver kveld? 
Hvis man vet at barn gjør det, bør man melde fra et sted?

Anonymkode: ed39a...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker dere? Er det greit at barn sovner til nettbrett i senga hver kveld? 
Hvis man vet at barn gjør det, bør man melde fra et sted?

Anonymkode: ed39a...b7d

Det er langt i fra optimalt, men ikke noe du skal melde fra om, nei. Med mindre det er mye annet som også skurrer.

Hvordan vet du dette, forresten? Om du kjenner familien så godt at det er naturlig å vite om slikt, kan du vel heller ta det opp med foreldrene?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit - men ikke ugreit nok til at man skal melde ifra noe sted.

Anonymkode: d4061...ce5

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. Jeg ser ikke forskjellen fra å sovne med bøker. Få vil sovne pga lyset, men når personen sovner ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: ddb8c...2b6

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva tenker dere? Er det greit at barn sovner til nettbrett i senga hver kveld? 
Hvis man vet at barn gjør det, bør man melde fra et sted?

Anonymkode: ed39a...b7d

Veldig situasjonsbasert og selvsagt aldersbestemt.

Min tenåring har store utfordringer med vonde tanker, uro og angst som følge av årsaker uten vår kontroll.

Selvsagt får hun hjelpen hun trenger både fra fagfolk og her hjemme. Disse tar ikke uroen helt vekk og kveldene så topper det seg gjerne på grunn av all tid og krefter hun bruker på å kjempe for å bli bedre.

Da står vi med et veiskille.

a) La henne ligge våken hele natten og eventuelt vi være våken med henne for å jobbe med all uroen og tankene om natten også.

b) Bruke skjermen i sengen en time/to som et verktøy til å gi henne en velfortjent pause fra tankene, uroen og i tillegg på den måten gjøre det lettere for henne å sove om natten.

For min del er valget veldig enkelt.

Om du skal melde det noe sted? Nei absolutt ikke.

Anonymkode: 415e3...224

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker dere? Er det greit at barn sovner til nettbrett i senga hver kveld? 
Hvis man vet at barn gjør det, bør man melde fra et sted?

Anonymkode: ed39a...b7d

Det er anbefalt at barn unngår skjerm 1-2 før leggetid og avslutter dagen med en rolig aktivitet. Samme kveldsrutine hver dag gir også forutsigbarhet. Hos oss er rutinen ofte tegning/spill/aktivitetsbok, før det er kveldsmat, vask, pusse tenner, høytlesning, lydbok og rolig musikk. Barna er under skolealder. 

Barna har aldri nettbrett i senga og bruker sine  svært sjeldent. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ugreit, men foreldre kan gjøre ganske mye ugreit uten at det er grunn til å "melde fra noe sted"

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva tenker dere? Er det greit at barn sovner til nettbrett i senga hver kveld? 
Hvis man vet at barn gjør det, bør man melde fra et sted?

Anonymkode: ed39a...b7d

Jeg syns ikke det er greit - men det er opp til hver enkelt forelder. Det er ikke ulovlig eller noe man kan melde fra om noe sted. 

Slutt å let etter ting å melde fra om bare for å melde.. 

Anonymkode: 7b246...792

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva tenker dere? Er det greit at barn sovner til nettbrett i senga hver kveld? 
Hvis man vet at barn gjør det, bør man melde fra et sted?

Anonymkode: ed39a...b7d

Er det noen tegn på at barnet er utsatt for omsorgssvikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje greitt.

Nei det er ikkje noko å melda frå om.

 

Anonymkode: 28d94...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit.

Hadde nok sendt en bekymringsmelding.

Anonymkode: f847c...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke det være greit 

Anonymkode: 56b41...d35

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det bør du si din mening om til foreldrene det gjelder. 

Anonymkode: 79975...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke greit.

Hadde nok sendt en bekymringsmelding.

Anonymkode: f847c...c3b

Lykke til🤡

Anonymkode: 3e18b...b8c

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige. For noen så hjelper dette å roe ned og koble av for å komme i sovemodus (nei, det gjelder ikke meg og mine)

Anonymkode: e4c5e...b9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva tenker dere? Er det greit at barn sovner til nettbrett i senga hver kveld? 
Hvis man vet at barn gjør det, bør man melde fra et sted?

Anonymkode: ed39a...b7d

Er det kun dette du har å ta foreldrene på? Hvis det er, så bør du la være å drite deg ut med å melde ifra, og med det frigi arbeidstid bv sårt trenger for å hjelpe barn som blir utsatt for reell omsorgssvikt. Du vet psykisk og fysisk vold, overgrep, svikt som innbærer mangel på å få dekket sine grunnleggende behov som nok næring, trygghet, kjærlighet, hvile, klær etter vær osv. 

Nei, du melder ikke ifra for skjerm på sengen! Meldingen blir neppe tatt videre etter vurdering hvis du ikke har noe mer graverende å komme med.

 

Anonymkode: d4210...6e3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ikke greit.

Hadde nok sendt en bekymringsmelding.

Anonymkode: f847c...c3b

Ærlig talt, hadde du sendt en bekymringsmelding pga dette? Hva legger du i denne bekymringen?

Tenker vi alle tenker det kanskje ikke er beste løsning, men med så lite informasjon har vi egentlig ikke peiling på hvorfor denne løsningen blir valgt. Mulig grunnen er sånn at jeg skammer meg over å tenke det ikke er så bra. 

Anonymkode: 3b603...be4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke optimalt, men det er heller ikke spesielt graverende. I enkelte situasjoner kan nettbrett i sengen også være et verktøy. 

Jentungen har ADHD, og har alltid slitt med innsovning. Første bud for å få sove, er å ligge i ro og tie stille. Da hun var 6-8 år ca, var det fysisk umulig for henne etter at medisinen hadde gått ut av kroppen om kvelden, så da fikk hun ligge med nettbrett en stund hver kveld (kun video, ikke spill) så kroppen 'landet' og kjente at det var sovetid. 

En venninnes sønn brukte nettbrettet til å høre lydbok i sengen. 

Jeg sliter med tankekjør når jeg legger meg, og pleier sette på en halvinteressant YouTubevideo når jeg legger meg såpass hjernen blir for opptatt til å være plagsom. 

Så nei, nettbrett i sengen er ikke noe å melde fra om.

Anonymkode: 9fbef...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ungen ser Peppa Gris før leggetid er ikke greit, men å trykke i barna sukker og luft annenhver dag er helt greit. Vi må jo ikke være så hysteriske. Litt sukker skader ingen. Skjerm derimot? Det kan gjøre stoooore fysiske og psykiske skader. 

Ring 113! 

Anonymkode: cd1e0...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det sannsynligvis ikke er optimalt, men muligens ikke noe problem heller. 

Det kommer an litt an på alder, hva barnet ser på, og først og fremst når barnet sovner og om det får nok søvn. Vi kjenner noen som har et barnehagebarn som har med seg nettbrett i sengen, og som sovner med det og så går foreldrene inn og skrur det av etter 30 minutter. Dette barnet sovner i rimelig tid og får nok søvn, så jeg kan egentlig ikke si at det er problematisk selv om jeg stusset da jeg hørte det. Foreldrene her har også kontroll på hva barnet ser på.

Men er det f.eks. et barn som ligger til langt utover kvelden og ser på tiktok, og har problemer med å stå opp og å konsentrere seg på skolen dagen etter, så er det absolutt ikke bra. 

Jeg hadde ikke gjort det slik selv, men jeg kan ikke med sikkerhet si at det er feil for andre. Og jeg tenker det ikke er noe grunn til noen bekymringsmelding med mindre det er noe annet og mer som vekker bekymring inne i bildet. 

Anonymkode: 7743b...bd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...