Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye undervisningstid har man egentlig som lærer? Det er kanskje forskjellig for de ulike nivåene, men her tenker jeg på videregående, yrkesfag.

I 50% stilling for eksempel? Jeg regner med at det beregnes inn forberedelser og slikt i arbeidstiden på noe vis. Slik at en undervisningstime med elever utgjør 2 timer arbeidstid f.eks?

Anonymkode: 5a89c...d3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig.. Men på vgs tror jeg det er ca 18-22 timer i uka med undervisning i ei 100% stilling. Spørs på hvilke fag du har. 

Anonymkode: cec02...396

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Varierer veldig.. Men på vgs tror jeg det er ca 18-22 timer i uka med undervisning i ei 100% stilling. Spørs på hvilke fag du har. 

Ok. Trodde det var en slags "standard" for dette...

AnonymBruker
Skrevet

Barneskolen og underviser 19 timer i uka. 

Anonymkode: 0fd76...b58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok. Trodde det var en slags "standard" for dette...

På barneskolen regnes alle fagene som likeverdig og da er det vel en standard. På ungdomsskolen og høyere varierer det etter hvilket fag man underviser i. Norsk vet jeg er det faget med høyest "leseplikt" og derfor færrest undervisningstimer. Dvs underviser du kun i norsk har du en del færre undervisningstimer enn en lærer som kun underviser i kroppsøving. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mye undervisningstid har man egentlig som lærer? Det er kanskje forskjellig for de ulike nivåene, men her tenker jeg på videregående, yrkesfag.

I 50% stilling for eksempel? Jeg regner med at det beregnes inn forberedelser og slikt i arbeidstiden på noe vis. Slik at en undervisningstime med elever utgjør 2 timer arbeidstid f.eks?

Varierer etter fag. Fag med stor rettebyrde har mindre undervisning og meir tid til førebuing/etterarbeid. 

https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/lonn-og-tariff/Vedlegg-1-til-SFS-2213-justert-pr-010821.pdf

Høgare årsramme = fleire timar undervisning. For å finne ut kor stor % av stilling eit fag er, må du dele undervisningstimane elevane skal ha på årsramma til faget. 

AnonymBruker
Skrevet

Det varier med leseplikten. Jeg har 21.5 time i uka på min plan.

Anonymkode: ddb22...09b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe enkelt svar på dette altså 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke noe enkelt svar på dette altså 😅

Nei, det er ikke noe lett svar på det. Jeg står som sagt på 21.5 time undervisning pr uke. Så har jeg 1.5 time kontaktlærerressurs og 4 timer med faste møter i uka. Det vil si at jeg har 16.5 timer igjen i uka til for og etterarbeid. På yrkesfag, er det en del andre oppgaver som spiser en del av disse timene, bl.a å holde utstyr i orden. 

Anonymkode: ddb22...09b

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt er det ikke noe enkelt svar på dette, bortsett fra på barneskolen der man underviser 19,5 time før evt. nedsatt tid til diverse oppgaver som feks. kontaktlærer. Her kommer inspeksjon i tillegg, noe som kan utgjøre mange timer per. uke. 

På ungdomsskolen har man noe lavere antall timer generelt, og antallet varierer etter fagene. 

På vgs er det litt samme greie som ungdomsskolen, men med enda litt færre timer per uke. 

Anonymkode: 19eea...e3f

AnonymBruker
Skrevet

En 100% stilling på barnetrinnet utgjør 26 undervisningstimer. Fratrekk for kontaktlærer og evt. andre funksjoner.

Jobber du mindre, er det bare å gange ut. 
50% er 13 undervisningstimer. Fratrekk kommer i tillegg. 

Arbeidsuka ellers er 43,5 timer i full stilling, halvert hvis du jobber 50 %. Du avtaler med rektor hva som skal være planfestet(bunden tid) utenom undervisning. Resten står du fritt til å disponere, og hvis du er som lærere flest må du jobbe ekstra for å rekke overalt.

Anonymkode: 660c9...6b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

LMange har svart, men få har svart konkret på det du spør om.

Som flere skriver er det ikke øremerket tid til forberedelse/etterarbeid som lærer, men det er fastsatt hvor mye man skal undervise i hvert fag. Siden du spør om videregående, så er det her stor forskjell fra fag til fag hvor mye undervisning det er, men det er såvidt jeg har regnet nå et sted mellom 29 % og 38 % i ulike fag. Yrkesfagene har som regel mye undervisning, så nærmere toppen her. Antar også at du ikke er kontaktlærer i svaret.

Har du en 50 % stilling , så har du i snitt 29 undervisningstimer (a 45 min) i uka. Og om det bare er fagene med mest undervisning skal du undervise oppimot 38 % av disse, altså oppimot 11 undervisningstimer. (Altså oppimot 22 for en full stilling, slik mange skriver)

Men det betyr ikke at du har 18x45 min satt av til forberedelse og etterarbeid i en 50 % stilling, absolutt ikke, avhengig av arbeidsplass kan det være mange faste møter i tillegg til ikke-faste møter om stort og smått, og arbeidstidsavtalen kan også inkludere for eksempel kveldsarbeid på åpen dag og andre ting. I tillegg vil jo elever gjerne ha hjelp og støtte i de 5- og 10- min pausene midt inne i timene, og man må også rydde utstyr på plass, gjøre klart rom man er i, slåss med utstyr som ikke virker. Så man må være effektiv, og uker det skjer mye annet og man har mye retting, så må man enten jobbe veldig mye ekstra, eller bruke svært lite tid på forberedelser.

Så, du kan anta at du har ca 45 min til forberedelse og etterarbeid for hver 45 min undervisningstime, men så vil også mye annet enn ren planlegging og vurdering av timene inngå i denne tida, for eeksempl det å samkjøre vurderingsformer med andre lærere, rydde etter timer, hjelpe kollegaer med faglige eller undervisningsrelaterte spørsmål, delta i møter som dukker opp underveis, svare elever på spørsmål som dukker opp utenom timen osv. Så i praksis blir det mindre.

Anonymkode: 8a6c1...4d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

LMange har svart, men få har svart konkret på det du spør om.

Som flere skriver er det ikke øremerket tid til forberedelse/etterarbeid som lærer, men det er fastsatt hvor mye man skal undervise i hvert fag. Siden du spør om videregående, så er det her stor forskjell fra fag til fag hvor mye undervisning det er, men det er såvidt jeg har regnet nå et sted mellom 29 % og 38 % i ulike fag. Yrkesfagene har som regel mye undervisning, så nærmere toppen her. Antar også at du ikke er kontaktlærer i svaret.

Har du en 50 % stilling , så har du i snitt 29 undervisningstimer (a 45 min) i uka. Og om det bare er fagene med mest undervisning skal du undervise oppimot 38 % av disse, altså oppimot 11 undervisningstimer. (Altså oppimot 22 for en full stilling, slik mange skriver)

Men det betyr ikke at du har 18x45 min satt av til forberedelse og etterarbeid i en 50 % stilling, absolutt ikke, avhengig av arbeidsplass kan det være mange faste møter i tillegg til ikke-faste møter om stort og smått, og arbeidstidsavtalen kan også inkludere for eksempel kveldsarbeid på åpen dag og andre ting. I tillegg vil jo elever gjerne ha hjelp og støtte i de 5- og 10- min pausene midt inne i timene, og man må også rydde utstyr på plass, gjøre klart rom man er i, slåss med utstyr som ikke virker. Så man må være effektiv, og uker det skjer mye annet og man har mye retting, så må man enten jobbe veldig mye ekstra, eller bruke svært lite tid på forberedelser.

Så, du kan anta at du har ca 45 min til forberedelse og etterarbeid for hver 45 min undervisningstime, men så vil også mye annet enn ren planlegging og vurdering av timene inngå i denne tida, for eeksempl det å samkjøre vurderingsformer med andre lærere, rydde etter timer, hjelpe kollegaer med faglige eller undervisningsrelaterte spørsmål, delta i møter som dukker opp underveis, svare elever på spørsmål som dukker opp utenom timen osv. Så i praksis blir det mindre.

Anonymkode: 8a6c1...4d6

Eh.. Nei? En fullstilling undervisning på barnetrinn (som har flest undervisningstimer) utgjør 26 timer a 45 minutter. Evt 19,5 klokketimer. Dette er før evt fratrekk i undervisningstimer, som f.eks kontaktlærer og andre ressurser.

Anonymkode: 584dc...f45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...