Gå til innhold

Rusmisbrukere - Vond barndom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

«Gi barna en god selvfølelse og nok kjærlighet, så unngår du å få barn med rusproblemer» Altså at alle disse ruser seg bort fra noe…

Er dette alltid tilfelle?

Jeg har to trygge og selvstendige ungdom. Vi har stor familie rundt oss, ungene er sett og elsket av mange. 
 

Likevel er jeg livredd for at de skal begynne med rus! Jeg var nemlig selv en nysgjerrig og opprørsk tenåring. Til tross for en fantastisk oppvekst, var jeg mer enn villig til å utforske rus…

Nå skjedde ikke dette, for jeg vokste opp på et sted det ikke var noe særlig rus. (Kun alkohol) Hadde jeg blitt tilbudt, vet jeg imidlertid at jeg hadde takket ja. Jeg var helt sikker på at jeg ikke skulle bli avhengig, jeg ville bare prøve. Det hørtes så spennende ut! (Meg 16 år) 

I voksen alder fikk jeg ADHD. Vet ikke om det kan ha påvirket mitt behov for spenning. Uansett tenker jeg at det må da finne mennesker som har et eskalert rusproblem til tross for en god barndom?

Eller mener man at en god barndom ikke kan gi avhengighet til ungdom?

Anonymkode: 1d4e4...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke alltid tilfelle. Men det gjelder mange. Ubehandlet nevroavvik, som f.eks ADHD, er også en vanlig årsak. Så finnes det selvsagt de som ikke har noen "god grunn" i det hele tatt, men de er antagelig i mindretall. 

Anonymkode: b68bc...abc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som alltid er tilfelle. Det finnes ingen garantier. Men en god trygg barndom reduserer sjansen, både for at barna/ungdommene skal prøve rus og for at df skal fortsette ned det.

Anonymkode: 8cbd7...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett barndom kan dette skje ja. 
De blir tilbudt på fester, og venner og venner av venner har prøvd og plutselig vil man prøve selv. 
det er ikke ensbetydende med dårlig barndom. 
russen f eks er det mye party dop. 
har ungdommer selv, og det er en frykt en går med. Har en som er snusfornuftig og en nyskjerrigper. 
gleder meg til den verste tenåringstida er over og mer vett går inn i skallen 

Anonymkode: 8edb5...c6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har aldri en garanti, de jeg kjenner som har havnet utpå kom alle fra ressurssterke familier og har søsken som klarer seg godt i livet.

Anonymkode: b89c3...384

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som hadde en god og trygg barndom, men han ble rusmisbruker allikevel. Han har ADHD da, kan hende det spilte inn. 

Anonymkode: 5a573...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Alt fra svak personlighet til dårlige venner og tilfeldigheter er grunner til å velge rus.

 

De som velger rus på grunn av dårlig barndom, har ikke verre barndom eller er mer psykisk syk enn de med samme bakgrunn og lidelser som velger å ikke ruse seg.

Anonymkode: 937ef...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på søsteren til Jens.

Anonymkode: 8da34...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...