Gå til innhold

Fastrente - bør du gå for det?


-jk-

Anbefalte innlegg

Jeg byttet nylig til fastrente i Sbanken. 3 år, effektiv rente 4,9%. Flytende rente lå på 5,7%. Dvs. jeg fikk en rentenedgang på 0,8% ved å bytte, og det var helt uproblematisk. Bare tok en telefon til kundeservice og signerte deretter noen dokumenter i nettbanken. 

Jeg tenker alle bør vurdere slike tilbud nå, om de kan få ned renten tilsvarende (og helst kjapt, for fastrenten kan fort stige). For at jeg skal tape på dette må vi ha 7 rentenedganger (1,75%) over de neste 3 årene, jevnt fordelt. Det har jeg mistet troen på, da var det enkelt å gå for fastrente og allerede nå spare tusenlapper pr. måned. Skulle jeg tape på det blir det småpenger, for vi havner aldri i verden tilbake på 2-3% styringsrente i løpet av bare 3 år.

5 års binding ga bare 0,1% lavere rente og da ble det fort mer usikkert så jeg vurderte aldri så lang binding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken har beregnet at dette tjener de på. Jeg tror ikke jeg kan nok til å slå banken her, og jeg er økonom.

Anonymkode: 03ec6...a0b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Banken har beregnet at dette tjener de på. Jeg tror ikke jeg kan nok til å slå banken her, og jeg er økonom.

Anonymkode: 03ec6...a0b

Nei, det har de ikke. Som bevis kan en se på fastrentene under pandemien.

Bankene har ikke noe valg.

Anonymkode: 28389...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det har de ikke. Som bevis kan en se på fastrentene under pandemien.

Bankene har ikke noe valg.

Anonymkode: 28389...809

Jepp, jeg hadde 1,39% fastrente i 3 år, gikk ut ved nyttår. Tjente mange titusener på den dealen. Sett sånn i etterkant skulle jeg selvsagt gått for 10 års fastrente til ca. 2,5%, men etterpåklokskap er jo så enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (5 minutter siden):

Jepp, jeg hadde 1,39% fastrente i 3 år, gikk ut ved nyttår. Tjente mange titusener på den dealen. Sett sånn i etterkant skulle jeg selvsagt gått for 10 års fastrente til ca. 2,5%, men etterpåklokskap er jo så enkelt...

Enig, men hovedpoenget er at du forstår hvordan det faktisk virker. Du er en av de få som ser ut til å gjøre det. Har også diskutert fastpris på strøm med deg og hvordan faktisk tjene på det.

Anonymkode: 28389...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fastrente på 2,65%  i 10 år😊

Anonymkode: d5252...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også fastrente, noe som gjør en forskjell på 7-7500kr pr mnd sammenlignet med nåverende flytende rente. Forskjellen i favør fastrenten.

Om det lønner seg å binde nå? Ville ikke bundet i lang tid i alle fall. En må nesten se på hvilket tilbud en får og vurdere det. Når det kommer til rentenedgang så trenger ikke det være 0.25 prosentpoeng hver gang heller, kan gjerne være 0,50 prosentpoeng. Nevnte det bare fordi at det ikke trenger å være 7 ganger som nevnt tidligere i tråden.

Anonymkode: aba7b...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bant renten på 4,8 (effektiv 4.9) i tre år etter å ha hørt hva NB kom med i dag for. Er veldig sikker på at det er det eneste rette for vår del for nå vet vi hva vi faktisk må ut med hver måned. Bant også strømmen til 42 øre (bor i nord) og det tror jeg at vi kommer til å tjene det inn for strømmen har vært ekstremt dyr denne vinteren.  Hadde effektiv rente på 6,15 på huslånet før vi bant den i dag, og det utgjør noen tusen hver mnd for oss. Tror det vil ta tid før renten går ned igjen for det suser og går bra borti statene og den norske krona er svak. Men det viktigste for vår del er å ha forutsigbarhet. 

Anonymkode: 66f95...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Banken har beregnet at dette tjener de på. Jeg tror ikke jeg kan nok til å slå banken her, og jeg er økonom.

 

Ja, det har de, men det betyr ikke at de ikke vil tjene selv om flytende rente vil ligge over.. 

Anonymkode: 99eea...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene kommer til å ta feil. Jeg vet mer enn bankene, 100%. Lagre denne og se om noen år. 💯 

Om jeg tar feil så skal jeg love å oppdatere denne tråden og be om unnskyldning. Så skråsikker er jeg 💪

 

Bankene har fått instrukser i hva de skal si og gjøre, de har ingen dypere analyse. Mulig de vet hva som skjer i Amerika, men de velger å ignorere det. Økonomien vi kjenner er på vei til å kollapse, og dette er villet og styrt for å innføre den globale digitale banksystemet som bør få det til å gå kaldt nedover ryggen til folk. I det øyeblikket er du prisgitt et fascistisk diktatur hvor du får karakter utifra hvor lydig du er til de med makt og penger.

Lykke til folkens, ses her om noen år! VOHAAA

 

 

Endret av frivis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fastrente på innskudd på 5,4%, har vært en grei deal da flytende sparerente var under 4% da jeg opprettet kontoen. 

Anonymkode: 465d3...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fastrente både boliglån ( 2% i 7 år til) og 1 på sparekontoen (4.90% i 1 år)

Glad jeg ikke hørte på alle på kvinneguiden som sa at fastrente ikke lønner seg..

Anonymkode: b2c21...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fastrente både boliglån ( 2% i 7 år til) og 1 på sparekontoen (4.90% i 1 år)

Glad jeg ikke hørte på alle på kvinneguiden som sa at fastrente ikke lønner seg..

Anonymkode: b2c21...b12

Det skulle ikke mye til for å skjønne at dette lønte seg da styringsrenten stod i 0. All heving av den fra 0, tilsier høyere renter og fastrenter.

Hvorfor ikke flere gikk for dette, er noe jeg aldri kommer til å fatte. Mulig de trodde 0 var den nye normalen...

Anonymkode: 28389...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk for 10 års fastrente for 3,5 år siden, på hele lånet. Lever greit med rente godt under 2 prosent, men i starten tapte jeg selvsagt en del hundrelapper i måneden på dealen. Nå sparer jeg rundt et femsifret beløp i måneden. Går jeg ut av avtalen vil banken betale meg rundt 600 000 kr. Det tilsier vel at jeg ikke akkurat har tapt. Men jeg ville absolutt ikke gått for fastrente nå, med mindre jeg var nødt til det for å få ned renta på kort sikt, eller fordi jeg ikke kunne tåle en ny heving. 

Anonymkode: 8f8d5...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 3.5.2024 den 12.50):

For at jeg skal tape på dette må vi ha 7 rentenedganger (1,75%) over de neste 3 årene, jevnt fordelt. Det har jeg mistet troen på,

3 år er lang tid. Jeg tror du kommer til å tape på den dealen der men vil understreke TROR. 

Hvis den Amerikanske økonomien ikke bremser opp snart blir FED nødt til å faktisk sette opp renta heller enn å senke den..I så fall kan verden se bort fra myk landing og du gjorde en god deal..

Meen jeg tror fremdeles USA styrer mot resesjon og i så fall må FED snart begynne å trykke penger igjen og renta går til null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (44 minutter siden):

3 år er lang tid. Jeg tror du kommer til å tape på den dealen der men vil understreke TROR. 

Hvis den Amerikanske økonomien ikke bremser opp snart blir FED nødt til å faktisk sette opp renta heller enn å senke den..I så fall kan verden se bort fra myk landing og du gjorde en god deal..

Meen jeg tror fremdeles USA styrer mot resesjon og i så fall må FED snart begynne å trykke penger igjen og renta går til null.

FED kan nok ende med å sette ned renta fort, men jeg tror Norges Bank kommer til å henge etter og senke mye saktere slik at vi etter hvert har høyere rente her enn i USA. Det er vel eneste måte å få styrket kronen på. Så når FED har satt ned renta f.eks 10 ganger (10x0,25, til 3,0 prosent) har NB kanskje satt den ned 3-4 ganger (til 3,5-3,75%). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

-jk- skrev (4 minutter siden):

FED kan nok ende med å sette ned renta fort, men jeg tror Norges Bank kommer til å henge etter og senke mye saktere slik at vi etter hvert har høyere rente her enn i USA. Det er vel eneste måte å få styrket kronen på. Så når FED har satt ned renta f.eks 10 ganger (10x0,25, til 3,0 prosent) har NB kanskje satt den ned 3-4 ganger (til 3,5-3,75%). 

Du har helt rett med koplingen til kroneverdien. Wolden Bache derimot kommer under et forferdelig press skal hun lagge med rentenedsettelser som du foreslår...så nei usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (1 time siden):

Du har helt rett med koplingen til kroneverdien. Wolden Bache derimot kommer under et forferdelig press skal hun lagge med rentenedsettelser som du foreslår...så nei usannsynlig.

Nei, jeg tror hun (vel, de - hun tar ikke akkurat disse avgjørelsene alene) kommer til å lagge. Kronekursen er en skikkelig hodepine for NB. 

Anonymkode: 775e8...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 17.03):

Jeg har fastrente både boliglån ( 2% i 7 år til) og 1 på sparekontoen (4.90% i 1 år)

Glad jeg ikke hørte på alle på kvinneguiden som sa at fastrente ikke lønner seg..

Anonymkode: b2c21...b12

Samme her 

Bant på 10 øre strømpris og 1,92 boliglån

Sjansen på at det ikke gikk lavere og fikk rett

Anonymkode: 366a6...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...