Gå til innhold

Hvordan beskytte seg mot hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Han skal være sikker på at hunden hans ikke kommer seg ut. Han er 100% ansvarlig for at hans hund ikke skader eller skremmer andre mennesker/ dyr. Hvis han ikke klarer å ta dette ansvaret, er han ikke skikket til å ha omsorg for dyr. 

§ 3.Generelt aktsomhetskrav
Hundeholderen skal

a.    forebygge og vise aktsomhet for å unngå at hunden blir satt i en situasjon der den kan gjøre skade på folk, dyr, eiendom eller ting
b.    sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, dyr, miljø eller andre interesser.
c.    sikre trygghet for hunden, folk og andre dyr ved å holde hunden under forsvarlig tilsyn, og håndtere hunden på en slik måte at den får dekket individuelle behov.

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.

Anonymkode: f757f...01c

Je, hvis hunden angriper min hund så kan jeg jo anmelde. Men akkurat nå så har jo ingenting skjedd, så jeg er helt maktesløs. 

Naboen har mye familie her og de har vært her lenge. Jeg er ny i nabolaget og han mener jeg forstyrrer på hans private område når jeg går på veien (han eier også et jorde på andre siden av veien så han mener liksom at huset og jordet, og dermed også veien i mellom er hans private område). Jeg vet jo det er helt urimelig og at han ikke kan bestemme om jeg skal gå på veien eller ikke, men nå bruker han altså den dårlig skjulte trusselen om at hunden hans kan rømme for å stoppe meg. Siden jeg er veldig glad i hunden min og ikke vil at han skal komme til skade så vet jeg ikke annen råd enn å unngå å gå på veien da. Familien til naboen er også små-konger her i området, de eier mye av både bedrifter og landområder så jeg vet ikke hva mer som kan komme til å gjøre livet mitt surt om det bli større en større konflikt. 

Jeg flyttet hit fordi det er mange fine turmuligheter her, men de fleste er på andre siden av naboens hus, så jeg får ikke brukt de. Vurderer å bare selge igjen for det fine området jeg flyttet hit for er jo ikke tilgjengelig for meg lengre 😢 

Takk for mange gode tips alle sammen. Jeg tar til meg alt sammen og får bare se om jeg eventuelt skal flytte eller hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 02cb9...712

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 15.22):

Å løfte en hund i slike situasjoner er helt feil. Du forteller den at andre hunder er farlige - dermed kan den begynne å bli redd andre hunder og bjeffe osv.

Anonymkode: 1042c...b60

Det er mye bedre å unngå at hunden din blir bitt/skadet/drept av en fremmed, løs hund. 
Jeg har truffet på flere løse hunder som har bjeffet imens de løp mot oss, men da har det vært tydelig at de bare vil hilse.

Om det kommer en løs hund mot oss som jeg er usikker på vil jeg beskytte hunden min, og det betyr ikke at den blir redd for alle andre hunder etter én gang. 

Jeg har sett en eier som ikke gjorde noen ting da en stor, løs og tydelig aggressiv hund kom løpende mot dem, og den løse bet den lille. Eieren kunne fint ha løftet opp sin slik at det ble unngått eller redusert risiko.

Jeg har hatt større hunder som har blitt lært til å sitte stille og stole på at jeg tar meg av fremmede, løse hunder, og har heller ikke opplevd at noen av dem løp helt bort til hunden min når jeg har gått truende mot dem og ropt til dem. Klart man kan være uheldig å møte på en hund som vil angripe en selv, men det er vel heller skjeldent.

Naboen virker temmelig skrudd som prøver å skremme ts til å ikke gå forbi tomten hans😳

Anonymkode: b5292...a35

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde tatt i dratt den største hunden i halen. Eller tatt armene rett inn mot bakparten. Da hadde man kanskje fått hunden til å slippe taket. Jeg gjorde det selv en gang dette skjedde i en hundepark for mange år siden. Da den ene hunden beit seg fast og låste kjeven helt mot den andre hunden. Men nå var det også flere mennesker som holdt fast i tillegg. Så når jeg da tok sidene på håndflaten inn mot hunden så slapp den. Brukte siden der lillefingeren er og gjemte tommelen.

Anonymkode: 59c23...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde tatt i dratt den største hunden i halen. Eller tatt armene rett inn mot bakparten. Da hadde man kanskje fått hunden til å slippe taket. Jeg gjorde det selv en gang dette skjedde i en hundepark for mange år siden. Da den ene hunden beit seg fast og låste kjeven helt mot den andre hunden. Men nå var det også flere mennesker som holdt fast i tillegg. Så når jeg da tok sidene på håndflaten inn mot hunden så slapp den. Brukte siden der lillefingeren er og gjemte tommelen.

Sidene på håndflata inn mot buken gjorde jeg. Men da slapp hunden også. Men lettere når det er flere mennesker som hjelper til noe det var i hundeparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sidene på håndflata inn mot buken gjorde jeg. Men da slapp hunden også. Men lettere når det er flere mennesker som hjelper til noe det var i hundeparken.

Eller dra hunden i halen og bortover veien til den slipper taket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Eller dra hunden i halen og bortover veien til den slipper taket. 

Nei, nei og nei. Å dra, slå, riste osv kan fort gjøre vondt verre dersom en hund har bitt seg fast i en annen. Den sikreste måten å unngå stygge biteskader på er å strupe den hunden som har bitt seg fast. Den slipper når den ikke får puste. 

Anonymkode: a6d39...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hundeloven er tydelig på at man er ansvarlig for sikkert hundehold. Dersom eier av denne hunden ikke kan garantere at hunden står fast i båndet og ikke kan angripe forbipasserende, må han sikre bedre. En usikret hund er til fare for både seg selv og andre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 14.06):

Rottegift

Anonymkode: 42840...463

Problemet her er vel å få det i gubben 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, nei og nei. Å dra, slå, riste osv kan fort gjøre vondt verre dersom en hund har bitt seg fast i en annen. Den sikreste måten å unngå stygge biteskader på er å strupe den hunden som har bitt seg fast. Den slipper når den ikke får puste. 

Anonymkode: a6d39...a7f

Men det funka på denne hunden. 

Det er nok store forskjeller på individ til individ og deg som funker på en hund funker nødvendigst ikke på andre.

Men dette er kun i værste tilfelle da og nødverge hvis den biter seg fast. Man skal aldri skade en hund hvis det ikke er nødverge. Selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om hunden ikke blir gått tur med daglig, er dette brudd på dyrevelferdsloven. Send anonymt tips til Mattilsynet. Å la en hund bare stå i bånd og aldri få ordentlig mosjon er dyremishandling! Hjelper ikke at den blir tatt med på jakt noen ganger i året (hvor mye nytte kan den være da uansett, med komplett mangel på kondisjon og muskelmasse?)

Anonymkode: 67d2e...d65

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hunden høres ikke stabil ut nei. Men det er kanskje ikke det verste. Utifra beskrivelsene virker det som både eieren og øvrig familie er mer eller mindre psycho.

Jeg er redd det blir vanskelig å få noe hjelp fra offentlige instanser som virker. Tror nesten det eneste valget du har er å overgå bikkja, eier og stamtavla hans i å være komplett psycho.

Hive kinaputter i hagen hans, hagla på ryggen og det som verre er. Ringer noen av disse tullingene på døra di så har de brutt ditt privatlivs fred og vis de peppersprayen på nært hold.

Dette blir jo således synonymt med full krig, så det enkleste og tryggeste er vel å flytte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, PITTY said:

Denne hunden høres ikke stabil ut nei. Men det er kanskje ikke det verste. Utifra beskrivelsene virker det som både eieren og øvrig familie er mer eller mindre psycho.

Jeg er redd det blir vanskelig å få noe hjelp fra offentlige instanser som virker. Tror nesten det eneste valget du har er å overgå bikkja, eier og stamtavla hans i å være komplett psycho.

Hive kinaputter i hagen hans, hagla på ryggen og det som verre er. Ringer noen av disse tullingene på døra di så har de brutt ditt privatlivs fred og vis de peppersprayen på nært hold.

Dette blir jo således synonymt med full krig, så det enkleste og tryggeste er vel å flytte..

Ja. Jeg har prøvd å holde meg unna huset hans så mye som mulig i det siste, men det er jo ikke noe trivelig å gå tur lengre så jeg har begynt å se på andre hus. 

Jeg tror ikke hunden egentlig er problemet, den er sikkert en fin hund om man behandler den skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det med å stoppe luftveiene er forsåvidt fasitsvaret på hva du gjør med en hund som angriper og nekter å slippe.

Men jeg holder med dem som sier at dette bør du melde fra om når eieren sier at han ikke har kontroll. Dette gjelder ikke bare deg og din hund, enn om denne hunden angriper et lite barn? 

Anonymkode: 60042...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tror ikke hunden egentlig er problemet, den er sikkert en fin hund om man behandler den skikkelig. 

Helt klart. Men jeg tror faktisk ikke han er interessert i en trygg og stabil hund, snarere tvert i mot. Etter min mening og i det store bildet er det eieren som er minst trygg i knollen. Det er faktisk han som er den store kjøteren her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en hel del tips her fra KG- medlemmer,men det er leit å se hvor useriøse en del er. Det er forbudt å benytte pepperspray, rottegift,kinaputter og selvfølgelig tåregass,som du selv nevnte i innlegget ditt.

Er du 100% sikker på at hunden har angrepet før? Hvordan endte det?

Gikk det bra med hunden?

Ble saken politianmeldt?

En annen ting jeg synes du bør undersøke er om veien er på naboens eiendom.

Det er greit å vite,bare for ordens skyld.

Du sier  at du har prøvd å snakke med naboen tidligere og at det ikke var særlig vellykket.

Prøv igjen. Forsøk med en åpen og vennlig innstilling og fortell gjerne at du er redd for at det skal skje noe.

Kommunikasjon er veldig viktig her for ellers kan dette bli veldig ubehagelig og utrygt for deg.

Det finnes dessverre uvennlige mennesker blant  oss,men jeg håper at du får ro og kan føle deg trygg i ditt nye hus og nye omgivelser. 

Riktig lykke til!😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, watt said:

Du får en hel del tips her fra KG- medlemmer,men det er leit å se hvor useriøse en del er. Det er forbudt å benytte pepperspray, rottegift,kinaputter og selvfølgelig tåregass,som du selv nevnte i innlegget ditt.

Er du 100% sikker på at hunden har angrepet før? Hvordan endte det?

Gikk det bra med hunden?

Ble saken politianmeldt?

En annen ting jeg synes du bør undersøke er om veien er på naboens eiendom.

Det er greit å vite,bare for ordens skyld.

Du sier  at du har prøvd å snakke med naboen tidligere og at det ikke var særlig vellykket.

Prøv igjen. Forsøk med en åpen og vennlig innstilling og fortell gjerne at du er redd for at det skal skje noe.

Kommunikasjon er veldig viktig her for ellers kan dette bli veldig ubehagelig og utrygt for deg.

Det finnes dessverre uvennlige mennesker blant  oss,men jeg håper at du får ro og kan føle deg trygg i ditt nye hus og nye omgivelser. 

Riktig lykke til!😘

Jeg vet ikke en gang om det er sant at hunden har angrepet før. Det kan godt hende det bare er noe naboen sier for å skremme meg. For meg virker hunden frustrert, men ikke sint. Jeg ønsker absolutt ikke å bruke noe sånt som tåregass på en hund, men dersom jeg står i en situasjon der det står om livet til min hund ville jeg nok vært villig til det likevel.

Jeg har forsøkt å prate med naboen flere ganger og tar alltid en ydmyk tone for å ikke eskalere til mer konflikt, men den eneste løsningen naboen vil ha noe av er at jeg ikke går på veien. Å si at jeg er redd for at det skal skje noe vil nok ikke ha den ønskede effekten, for jeg tror det er det han vil (at jeg skal være så redd at jeg ikke går der). 

Veien går teknisk sett over hans område, men alle som har hus innenfor har rett til å bruke den. Området er også regulert til friluftsliv og det går til og med en DNT-merket rute langs den veien, så jeg er ganske sikker på at han juridisk sett ikke kan nekte meg å gå der. Da hadde han nok sagt det også, i stedet for å true meg med hundeangrep.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si at dette er svært engasjererende TS.

Du fremstår som en klok og reflektert person og måtte du virkelig komme ut av denne ubehagelige situasjonen,det har du fortjent.

Jeg tror at naboen har et markeringsbehov. 

Kan du kontakte DNT og forklare situasjonen? Er det en annen organisasjon du kan komme på som kan ha interesse av dette? Bare du vet hvilke muligheter som finnes der hvor du bor.

Kanskje noen i nærmiljøet ditt har opplevd det samme, med tanke på at det er en tursti som blir brukt av flere.

Prøv å finne ut av dette, det hadde vært så fint om du kunne få kose deg og leve godt i det nye hjemmet ditt.😘

Endret av watt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...