Gå til innhold

styrkeprogresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til jenter/kvinner som trener styrke. Hvor mye styrkeprogresjon kan en gjennomsnittlig kvinne forvente hvis hun trener regelmessig i 1-2 år. F.eks i baseøvelser som knebøy, markløft og benkpress . Hvilken vekt startet du med og hvor mye økte du?

Anonymkode: 46628...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til jenter/kvinner som trener styrke. Hvor mye styrkeprogresjon kan en gjennomsnittlig kvinne forvente hvis hun trener regelmessig i 1-2 år. F.eks i baseøvelser som knebøy, markløft og benkpress . Hvilken vekt startet du med og hvor mye økte du?

Anonymkode: 46628...9be

Hvis man klarer å følge minimalistisk styrkeprogram som Starting Strengh, å som dame tør  å øke i kroppsvekt allså kjøre en liten bulk så kan du forvente å løfte 3x5 100-140 kg i knebøy , 5 reps på 140-160 kg markløft, 5 reps 50-60 kg militærpress , 70-80 kg 3x5 benk.

hadde starte med vekter man klare 8-9 ganger på min første 3x5 økt 


 

når dette avtar å funger, så kjøre man nesten samme programmer ,men i tungt- lett- medium oppsett, hvor man heller øker vektene hver uke fremfor fra økt til økt.

Endret av Blåmonster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo skikkelig bra tall da. Betyr jo at kvinner kan bli skikkelig sterke ganske fort 😄 Holder det med 2-3 ganger pr uke?

Anonymkode: 951cd...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (6 timer siden):

Hvis man klarer å følge minimalistisk styrkeprogram som Starting Strengh, å som dame tør  å øke i kroppsvekt allså kjøre en liten bulk så kan du forvente å løfte 3x5 100-140 kg i knebøy , 5 reps på 140-160 kg markløft, 5 reps 50-60 kg militærpress , 70-80 kg 3x5 benk.

hadde starte med vekter man klare 8-9 ganger på min første 3x5 økt 


 

når dette avtar å funger, så kjøre man nesten samme programmer ,men i tungt- lett- medium oppsett, hvor man heller øker vektene hver uke fremfor fra økt til økt.

Jeg tror svært få damer tar 60 kg i militærpress. Ikke på mitt treningssenter i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (6 timer siden):

Hvis man klarer å følge minimalistisk styrkeprogram som Starting Strengh, å som dame tør  å øke i kroppsvekt allså kjøre en liten bulk så kan du forvente å løfte 3x5 100-140 kg i knebøy , 5 reps på 140-160 kg markløft, 5 reps 50-60 kg militærpress , 70-80 kg 3x5 benk.

hadde starte med vekter man klare 8-9 ganger på min første 3x5 økt 


 

når dette avtar å funger, så kjøre man nesten samme programmer ,men i tungt- lett- medium oppsett, hvor man heller øker vektene hver uke fremfor fra økt til økt.

Dette er fullstendig urealistiske tall for den gjennomsnittlige kvinne som har trent i 1-2år.  

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (25 minutter siden):

Jeg tror svært få damer tar 60 kg i militærpress. Ikke på mitt treningssenter i alle fall.

Er gjerne fordi de kjøre så mange øvelser, svært få klarer å kun kjøre 6-7 baseløft med unntak av noe skadeforebyggende arbeid på skuldre. Svært få kvinner klarer å bulke over en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (20 minutter siden):

Dette er fullstendig urealistiske tall for den gjennomsnittlige kvinne som har trent i 1-2år.  

Helt vanlig, bare å titte innom forumet dem eller sjekke YouTube kanalen dems, det er enkelt men ikke lett, kjedelig og lite sexy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (30 minutter siden):

Jeg tror svært få damer tar 60 kg i militærpress. Ikke på mitt treningssenter i alle fall.

Svær mange menn og kvinner , vil trene hardt uten nødvendigvis å trene smart og målrettet.

Anonymkode: 09bd9...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (13 minutter siden):

Helt vanlig, bare å titte innom forumet dem eller sjekke YouTube kanalen dems, det er enkelt men ikke lett, kjedelig og lite sexy.

Nei det er ikke vanlig, at noen klarer det har ingen ting med hva en kan gjennomsnittlig forvente seg.
Vekten du nevner eksempelvis for militærpress er nesten oppe på elite nivå hos kvinner. Da regner jeg ikke med du snakker om kvinner på 120kg.
Problemet med å komme med slike urealistiske tall er at en kan tro en underpresterer når en faktisk gjør det motsatte.   

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent målrettet i 3 år, og tar 90 kg i knebøy, 30 kg i militærpress og 50 kg i benkpress. 115 kg i mark. 

Progresjonen er jo god i begynnelsen, men så dabber det av og livet skjer. Jeg tok 85 kg i knebøy for 1.5 år siden også, men så fikk jeg ryggproblemer og måtte trene med lav vekt lenge. Så har man plutselig en lang ferie som tar ned progresjonen, syke unger, syk selv - livet skjer. Kanskje blir man drittlei knebøy en stund og trener noe annet osv. 

Militærpress har jeg skikkelig slitt med å ha progresjon i. Møkkaøvelse ass. 😂 Løfter like mye som for 2 år siden. Har så klart variert med andre øvelser ila årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (3 timer siden):

Nei det er ikke vanlig, at noen klarer det har ingen ting med hva en kan gjennomsnittlig forvente seg.
Vekten du nevner eksempelvis for militærpress er nesten oppe på elite nivå hos kvinner. Da regner jeg ikke med du snakker om kvinner på 120kg.
Problemet med å komme med slike urealistiske tall er at en kan tro en underpresterer når en faktisk gjør det motsatte.   

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...