Gå til innhold

Boligkjøperforsikring - nybygg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nylig kjøpt et rekkehus som stod ferdig tidligere i år. Jeg lurer på om det vil være nødvendig med boligkjøperforsikring på nybygg? Vil ikke det meste av feil fremover dekkes av garanti/reklamasjon? Det er i tillegg byggforsikring inkludert i felleskostander.

Anonymkode: 9ebb7...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være. Kommer veldig an på hvem som bygde. Er det Tyttebærstien 2-12 AS som bygde rekkehus i Tyttebærstien 2 til 12 ville jeg definitivt vurdert forsikring. Formålsopprettede selskaper som tømmes for kapital og avvikles etter ferdigattest og ingen steder å sende reklamasjonen er en uting. 

Er det OBOS eller Solon, som er ganske seriøse og skikkelige aktører ville jeg stolt mer på garantien og reklamasjonsrettighetene man har. 

Det skal tross alt ikke være skjulte feil og mangler i et nybygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymring for konkurs er ikke til stedet hva gjelder dette selskapet tross dagens situasjon. De har operert i flere tiår og bygget masse i denne og nabo kommuner.

Anonymkode: 9ebb7...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bekymring for konkurs er ikke til stedet hva gjelder dette selskapet tross dagens situasjon. De har operert i flere tiår og bygget masse i denne og nabo kommuner.

Anonymkode: 9ebb7...eef

Boligpartner hadde også operert i flere tiår men nå er de konkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg kjøper den.

Men hvordan hjelper det med forsikring hvis de uansett går konkurs? 

På hvilken måte er prossessen annerledes? Jeg spør genuint fordi jeg er nysgkjerrig, ikke for å kverulere.

Anonymkode: 9ebb7...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at boligkjøperforsikring utelukkende kun dekker kostnader for å vurdere kostnader knyttet til skader samt advokatutgifter for å føre saken mot selger.

Forsikringen dekker på ingen måte skadene som har oppstått (eller var der ved salg) eller lignende utgifter.

Mange blander dette og tror at forsikringen og dekker skader eller mangler som oppdages, når selger ikke lenger eksisterer eller ikke vil rette opp i disse. Det er altså feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...