Gå til innhold

Gratis wifi i utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg en tur utenfor EØS. Hotellet jeg har sett på har gratis Wifi på hele hotellet. Vil det da si at å feks chatte eller FaceTime hjem til Norge er gratis? 
Kommer til å ha av roaming hele tiden jeg ikke bruker tlf til annet enn å ta bilder.

Anonymkode: 33c48...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Wifi betyr Trådløst internett. Merk at du skal dele internettet med mange andre gjester, og hvor bra kvalitet det er på nettverket vet du ikke. Det kan også være satt på sperrer som Streaming eller videosamtaler

Anonymkode: e6636...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg alltid gjør er å kjøpe lokalt sim-kort på flyplassen. Da har man helt vanlig mobildata hele ferien.

Anonymkode: 6704e...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du bruker VPN på ukjente nettverk, selv on nettverket tilhører hotellet så er det ingen garanti for at det er sikkert.

Anonymkode: 8c871...8cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk VPN på mobilen. Det er fort gjort for snuskete folk å sette opp et nettverk som heter HotelAstoria_guestwifi eller StarbucksWiFi og sniffe på datatrafikken mellom din telefon og det fake nettverket. Da er det fort gjort at passordene dine flyr avgårde ukryptert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier alltid å leie portabel wifi når jeg reiser. Slik at vi har nett overalt. Det er veldig praktisk for å finne vei, sjekke restauranten på tripadvisor, og mye mer. 

En boks gir wifi til hele familien (så lenge vi er samlet), og er også en mye tryggere løsning enn å hele tiden koble seg på diverse nett på restauranter og slikt. 

Du kan også bruke wifi for taleanrop, så du har i praksis telefonen akkurat som hjemme om du leier en slik løsning. 

Anonymkode: 1ad89...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det enkelt for en vanlig person uten spesifikke kunnskaper å opprette vpn? Koster det noe? 

Anonymkode: 5e569...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det enkelt for en vanlig person uten spesifikke kunnskaper å opprette vpn? Koster det noe? 

Anonymkode: 5e569...de8

Det er en tjeneste noen leverer, så ja, det koster noe. Får du det gratis må du spørre deg selv hvorfor noen skal gi deg noe gratis helt uten baktanker. Facebook gir deg gratis bruk av tjensten mot at de sporer deg og alt du gjør og sender deg reklame. Hva tror du en VPN-leverandør som ikke tar betalt for tjenesten gjør? Ingen liker å bruke milliarder av egne penger uten å få noe salgbart i retur. 
NordVPN er bra. Har med hell fått NRK til å fungere i utlandet med den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Pleier alltid å leie portabel wifi når jeg reiser. Slik at vi har nett overalt. Det er veldig praktisk for å finne vei, sjekke restauranten på tripadvisor, og mye mer. 

En boks gir wifi til hele familien (så lenge vi er samlet), og er også en mye tryggere løsning enn å hele tiden koble seg på diverse nett på restauranter og slikt. 

Du kan også bruke wifi for taleanrop, så du har i praksis telefonen akkurat som hjemme om du leier en slik løsning. 

Anonymkode: 1ad89...46a

Hvor pleier de å leie ut portabel wifi? Jeg har ferier utenfor EØS tidligere, men da var hele familien samlet og ingen behov for å snakke med de på chat.

Nå skal jeg reise alene og vil ha litt kontakt med de hjemme innimellom.

Anonymkode: 33c48...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor pleier de å leie ut portabel wifi? Jeg har ferier utenfor EØS tidligere, men da var hele familien samlet og ingen behov for å snakke med de på chat.

Nå skal jeg reise alene og vil ha litt kontakt med de hjemme innimellom.

Anonymkode: 33c48...402

Jeg har enten leid ved ankomst land, bestilt i forkant slik at det bare er å hente (gjelder blant annet Thailand, Vietnam, Japan..) og leid over nett og fått tilsendt i Norge, og sendt tilbake ved retur (blant annet Jordan og Aman). 

Pleier å google meg frem til best løsning, reviews er viktig. Kan jo også ha endret seg en del siden jeg reiste sist. Men var absolutt mest fornøyd med løsningen å leie og få tilsendt i Norge, slik at man slapp tidsbruk og stress med å hente, og ikke minst levere, i landet vi reiste til. 

Anonymkode: 1ad89...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har enten leid ved ankomst land, bestilt i forkant slik at det bare er å hente (gjelder blant annet Thailand, Vietnam, Japan..) og leid over nett og fått tilsendt i Norge, og sendt tilbake ved retur (blant annet Jordan og Aman). 

Pleier å google meg frem til best løsning, reviews er viktig. Kan jo også ha endret seg en del siden jeg reiste sist. Men var absolutt mest fornøyd med løsningen å leie og få tilsendt i Norge, slik at man slapp tidsbruk og stress med å hente, og ikke minst levere, i landet vi reiste til. 

Anonymkode: 1ad89...46a

*Oman

Anonymkode: 1ad89...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor pleier de å leie ut portabel wifi? Jeg har ferier utenfor EØS tidligere, men da var hele familien samlet og ingen behov for å snakke med de på chat.

Nå skal jeg reise alene og vil ha litt kontakt med de hjemme innimellom.

Anonymkode: 33c48...402

Reiser du alene er det lettere med sim-kort, så trenger du ikke ha noe ekstra i lommene. Jeg kjøper alltid sim-kort når jeg reiser ut av Europa. Du får det på flyplassen. Noen ganger har jeg til og med betalt for det i forkant og gått å hentet det på en kiosk/7-Eleven/etc så fort jeg lander.

Anonymkode: 6704e...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Reiser du alene er det lettere med sim-kort, så trenger du ikke ha noe ekstra i lommene. Jeg kjøper alltid sim-kort når jeg reiser ut av Europa. Du får det på flyplassen. Noen ganger har jeg til og med betalt for det i forkant og gått å hentet det på en kiosk/7-Eleven/etc så fort jeg lander.

Anonymkode: 6704e...ec2

Wifi fungerer ubegrenset, til streaming, samtaler, og alt man ønsker. 

Sim er relativt dyrt, og går rakst tomt, selv når man begrenser seg kun til det nødvendige. 

Du må også fjerne eget sim fra telefonen, eller ha mulighet for dobbelt sim, slik at dine kontakter også kan få tak i deg ved nødstilfeller. 

Så hvorfor fortsetter du å anbefale dette? 

Anonymkode: 1ad89...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...