Gå til innhold

Cappelens kvinnehistorie utdatert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste disse bøkene en gang lenge siden. Syns det var helt fantastiske bøker. Tenker på å kjøpe de om jeg kan. 

Er innholdet utdatert? Jeg husker ikke mye av hva jeg leste nå lenger. 

Anonymkode: 7c055...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke lest dem, men ser de er over 30 år gamle. 

Men selv om jeg ikke har lest dem så vil jeg også si at det ofte er mye unøyaktigheter og feil i historiebøker som skriver om enormt store temaer siden det er ingen kan være eksperter på alt. Denne bokserien skal fortelle kvinnenes historie fra hele verden og fra oldtiden frem til i dag. Det står at forfatteren er Ida Blom som før hun døde var professor i kvinnehistorie. Det står også at hun har medforfattere, men klarer ikke se hvor mange.  Tror man må ha svært mange medforfattere om man skal klare å si noe bra om et så stort tema. 

Anonymkode: 84acb...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2024 at 9:02 PM, AnonymBruker said:

Har ikke lest dem, men ser de er over 30 år gamle. 

Men selv om jeg ikke har lest dem så vil jeg også si at det ofte er mye unøyaktigheter og feil i historiebøker som skriver om enormt store temaer siden det er ingen kan være eksperter på alt. Denne bokserien skal fortelle kvinnenes historie fra hele verden og fra oldtiden frem til i dag. Det står at forfatteren er Ida Blom som før hun døde var professor i kvinnehistorie. Det står også at hun har medforfattere, men klarer ikke se hvor mange.  Tror man må ha svært mange medforfattere om man skal klare å si noe bra om et så stort tema. 

Anonymkode: 84acb...bec

Jeg husker bare at den var fantastisk å lese. Så håper på en måte det ikke er utdatert. 

Anonymkode: 7c055...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan ei bok som er over 30 år gammel IKKE være utdatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

*sletta*

Endret av Motelvibes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg husker bare at den var fantastisk å lese. Så håper på en måte det ikke er utdatert. 

Anonymkode: 7c055...98a

Meg du siterte. Jeg har som sagt ikke lest boka. Men jeg fant noen lenker. Deler av boka ble brukt som pensum i europeisk kvinnehistorie i 2007.  Samme forfattere har også en bok som heter Kvinner i den vestlige verden fra år 1500 til i dag. Renessanse, reformasjon og revolusjon. Deler av den boka er pensum i kvinnehistorie ved UiB denne våren. 

Lenke til universitetenes pensumlister

https://www.uio.no/studier/emner/hf/iakh/HIS1120/h07/pensumlister/Europeisk kvinnehistorie.html

https://bibsys-d.alma.exlibrisgroup.com/leganto/readinglist/lists/11130184830002207?institute=47BIBSYS_UBB&auth=SAML

Anonymkode: 84acb...bec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motelvibes skrev (21 minutter siden):

Vel. Klassikerne kalles ikke utdaterte og mange er like aktuelle i dag, selv om mange av de ble utgitt for over 100 år siden.

Men da snakker vi om skjønnlitteratur, ikke sakprosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Men da snakker vi om skjønnlitteratur, ikke sakprosa.

Stemmer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Meg du siterte. Jeg har som sagt ikke lest boka. Men jeg fant noen lenker. Deler av boka ble brukt som pensum i europeisk kvinnehistorie i 2007.  Samme forfattere har også en bok som heter Kvinner i den vestlige verden fra år 1500 til i dag. Renessanse, reformasjon og revolusjon. Deler av den boka er pensum i kvinnehistorie ved UiB denne våren. 

Lenke til universitetenes pensumlister

https://www.uio.no/studier/emner/hf/iakh/HIS1120/h07/pensumlister/Europeisk kvinnehistorie.html

https://bibsys-d.alma.exlibrisgroup.com/leganto/readinglist/lists/11130184830002207?institute=47BIBSYS_UBB&auth=SAML

Anonymkode: 84acb...bec

Kommer kanskje frem av lenkene. Men Den første boka ble brukt som pensum ved Universitetet i Oslo. Den andre boka ved Universitetet i Bergen. 

Anonymkode: 84acb...bec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (På 6.5.2024 den 10.59):

Hvordan kan ei bok som er over 30 år gammel IKKE være utdatert?

Machiavelli, Montaigne, Platon, Nietzsche, Kierkegaard, Descartes, Hume, Schopenhauer, Ovid, intet er nyere enn 30 år, intet er skjønnlitteratur, intet er utdatert.

Anonymkode: fa2b2...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...