Gå til innhold

Barnevern eller sosionom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser det er mange stillinger som kan besettes av begge, hva ville du valgt som utdanning av disse to?

Hvorfor?

Anonymkode: 49498...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosionom. Mer lukrativ når det gjelder jobb i psykiatri og Nav. Men om du vil jobbe med barn og unge, så velger du barnevern.

Anonymkode: ced0a...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Mer lukrativ når det gjelder jobb i psykiatri og Nav.

hva mener du med lukrativ? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevern. Jeg er barnevernspedagog og har jobbet i politiet, i psykiatrien, i barneverntjenesten, ATV og på Statens Barnehus. 

Anonymkode: 3590c...246

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionom, kan være til god hjelp f.eks på HABU for å veilede foreldre med kronisk syke barn i kaoset rundt avlastning og andre tjenester som er med på å få dagene til å gå rundt i slike unike situasjoner. Her gjør du noe godt.

Ikke barnevern pga der kan du i verste fall splitte opp en familie og mange har et svært negativ syns på norsk barneverntjeneste.

Anonymkode: b36a1...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ser det er mange stillinger som kan besettes av begge, hva ville du valgt som utdanning av disse to?

Hvorfor?

Anonymkode: 49498...87e

Sosionom. Fordi da kan man jobbe med mange flere brukergrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

In this order:

Vernepleier + vær en mann

Barnevern + vær en mann

Vernepleier som kvinne

Barnevern som kvinne

 

På den annen side:

Det siste samfunnet trenger er enda en kvinnelig sosionom. Allerede for mange av de. 

 

Anonymkode: f7c7b...fb6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser det er mange stillinger som kan besettes av begge, hva ville du valgt som utdanning av disse to?

Hvorfor?

Anonymkode: 49498...87e

Utdanningene er relativt like, og på de arbeidsplassene jeg har vært har det vært hipp som happ med både sosionomer og barnevernspedagoger.
Men velg ut fra hvilken klientgruppe du helst kunne tenke deg å jobbe med. 
 

Anonymkode: e447e...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utdanningene er relativt like, og på de arbeidsplassene jeg har vært har det vært hipp som happ med både sosionomer og barnevernspedagoger.
Men velg ut fra hvilken klientgruppe du helst kunne tenke deg å jobbe med. 
 

Anonymkode: e447e...535

Kan du si noe om hvilken klientgruppe som tilhører de ulike?

Anonymkode: 49498...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt en annen 3 årig helse- og sosialfaglig utdanning som gir de samme jobbmulighetene, men mange fler i tillegg.

Anonymkode: 3b5f7...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde valgt en annen 3 årig helse- og sosialfaglig utdanning som gir de samme jobbmulighetene, men mange fler i tillegg.

Anonymkode: 3b5f7...40d

Som hva?

Sykepleier er uaktuelt, orker ikke all somatikken og eldre i praksis. 

Anonymkode: 49498...87e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som hva?

Sykepleier er uaktuelt, orker ikke all somatikken og eldre i praksis. 

Anonymkode: 49498...87e

Men det er sykepleier og vernepleier som gir jobb "på dagen". Det er som sagt, for mange damer som er blitt sosionomer allerede, og jeg kan ikke se hvordan det funker sånn i praksis, for samfunnet har hele tiden . De fleste av damene ender desperat etter å gjemme seg vekk på et kontor. Litt sånn - de vil leke "Human Resources" - HR, fra kontoret, og det går ikke. Studer da heller HR, ville jeg sagt. Nå som det er for mange kvinnelige sosionomer som ellers har gjemt seg på kontoret, så trenger de nettopp folk til "kjipe" oppgaver, og der har f eks vernepleier et overtak på sosionomen. 

Det er heller ikke slik at det er automatisk slik at du slipper unna pasienter, selv som sosionom. F eks, jeg ser i den ene stillingen at de vil ha sosionom der man skal kartlegge brukerne sine ressurser og behov". Men så står det hvem brukere er: Og det er pasienter med psykoser, affektive lidelser, kognitiv svikt eller demens, o.l. I tillegg må sosionomen delta i "kliniske møter".  Altså, ikke akkurat en digg og rolig stilling. 

Du ender opp med å jobbe med de tunge, sosiale "problemene" uansett. Hvis du vil slippe unna alt dette, så bør du heller studere noe som HR eller lignende. Sitte i en bedrift og heller ha normale ansatte som "brukere" fra den bedriften du er i.

Anonymkode: f7c7b...fb6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er sykepleier og vernepleier som gir jobb "på dagen". Det er som sagt, for mange damer som er blitt sosionomer allerede, og jeg kan ikke se hvordan det funker sånn i praksis, for samfunnet har hele tiden . De fleste av damene ender desperat etter å gjemme seg vekk på et kontor. Litt sånn - de vil leke "Human Resources" - HR, fra kontoret, og det går ikke. Studer da heller HR, ville jeg sagt. Nå som det er for mange kvinnelige sosionomer som ellers har gjemt seg på kontoret, så trenger de nettopp folk til "kjipe" oppgaver, og der har f eks vernepleier et overtak på sosionomen. 

Det er heller ikke slik at det er automatisk slik at du slipper unna pasienter, selv som sosionom. F eks, jeg ser i den ene stillingen at de vil ha sosionom der man skal kartlegge brukerne sine ressurser og behov". Men så står det hvem brukere er: Og det er pasienter med psykoser, affektive lidelser, kognitiv svikt eller demens, o.l. I tillegg må sosionomen delta i "kliniske møter".  Altså, ikke akkurat en digg og rolig stilling. 

Du ender opp med å jobbe med de tunge, sosiale "problemene" uansett. Hvis du vil slippe unna alt dette, så bør du heller studere noe som HR eller lignende. Sitte i en bedrift og heller ha normale ansatte som "brukere" fra den bedriften du er i.

Anonymkode: f7c7b...fb6

Takk for svar.

Jeg ønsker de tunge, sosiale problemene. Jeg liker kliniske møter, jeg liker papirer, søknader, oppfølging, rus, psykiatri. Somatikk som i sykehus jeg ikke orker, jeg vil følge brukerne lengre enn et kvarter, og jeg har fått min dose aldershjem. Jeg har allerede en del av kravene for sykepleier, blant annet medikamenthåndtering + div annet.

Jeg er ikke ute etter en digg og rolig stilling, aller helst kunne jeg tenkt meg å jobbe i oppsøkende uteteam, eventuelt på institusjon, NAV o.l. 

Anonymkode: 49498...87e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar.

Jeg ønsker de tunge, sosiale problemene. Jeg liker kliniske møter, jeg liker papirer, søknader, oppfølging, rus, psykiatri. Somatikk som i sykehus jeg ikke orker, jeg vil følge brukerne lengre enn et kvarter,

kunne jeg tenkt meg å jobbe i oppsøkende uteteam, eventuelt på institusjon, NAV o.l. 

Anonymkode: 49498...87e

Du beskriver mye av min jobb i flere år. 
Jeg er ikke sosionom eller barnevernsped. 
Kun en av mine arbeidsplasser igjennom 26 år har hatt ren sosionomstilling, men har hatt et par sosionomer og barnevernspedagoger som kollegaer.

Men et overveldende flertall av mine kollegaer på de ulike stedene har vært vernepleiere og sykepleiere. Eneste arbeidsplassen jeg kommer på med dedikert sosionomstilling var ved et av landets største sykehus. Men det var sosionomstilling tilknyttet flere avdelinger og ingen langvarig oppfølging. 
 

Jeg har igjennom årene jobbet i barne- og ungdomspsykiatrien, rusomsorg både i spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten,oppsøkende ungdomsteam, Insatte i fengsel (fengselet hadde sosionom i en periode), spesialskole osv. Overveldende flertall av vernepleiere og sykepleiere.

Anonymkode: 3b5f7...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleier!! 

Anonymkode: d9418...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale sosionom hvis man ikke har interesse for somatikk. Både moren og søsteren min har utdannet seg til sosionomer. Moren min har master i sosialt arbeid og jobber i barneverntjenesten. Søsteren min er straks ferdig utdannet og har fått jobb i fengsel. :) 

Anonymkode: cad00...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du beskriver mye av min jobb i flere år. 
Jeg er ikke sosionom eller barnevernsped. 
Kun en av mine arbeidsplasser igjennom 26 år har hatt ren sosionomstilling, men har hatt et par sosionomer og barnevernspedagoger som kollegaer.

Men et overveldende flertall av mine kollegaer på de ulike stedene har vært vernepleiere og sykepleiere. Eneste arbeidsplassen jeg kommer på med dedikert sosionomstilling var ved et av landets største sykehus. Men det var sosionomstilling tilknyttet flere avdelinger og ingen langvarig oppfølging. 
 

Jeg har igjennom årene jobbet i barne- og ungdomspsykiatrien, rusomsorg både i spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten,oppsøkende ungdomsteam, Insatte i fengsel (fengselet hadde sosionom i en periode), spesialskole osv. Overveldende flertall av vernepleiere og sykepleiere.

Anonymkode: 3b5f7...40d

Og du er utdannet?

Vil helst ikke være hverken vernepleier eller sykepleier. Har jobbet i somatikk lenge, og er ekstremt lei av det.

Anonymkode: 49498...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionom, deretter master med spesialisering i barnevern. Jeg liker å jobbe i barneverntjeneste, men sosionom gir flere muligheter. Barnevern har mye særegen juss man bør kunne, men det kan tas på masternivå.

Anonymkode: f2ee2...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du er utdannet?

Vil helst ikke være hverken vernepleier eller sykepleier. Har jobbet i somatikk lenge, og er ekstremt lei av det.

Anonymkode: 49498...87e

Du må jo ikke jobbe i somatikken som sykepleier, det er jo bare praksisen du må i gjennom. Så skjønner ikke problemet.

Sykepleiere og vernepleiere har flere muligheter innen psykiatrien. Og det er alltid de som foretrekkes når man skal ansatte nye. De har også blitt mer attraktive i stillinger hos NAV.

Jeg tror du har et litt feil bilde på hva en sosionom egentlig er, og deres arbeidsoppgaver. For du beskrev i stor grad arbeidsoppgavene til en sykepleier og vernepleier i psykiatrien i ditt forrige innlegg.

Sosionomer som jobber spesifikt med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet, er som oftest kliniske sosionomer - som er en videreutdanning.

Anonymkode: 8459c...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og du er utdannet?

Vil helst ikke være hverken vernepleier eller sykepleier. Har jobbet i somatikk lenge, og er ekstremt lei av det.

Anonymkode: 49498...87e

Jeg er utdannet vernepleier.

Jeg er vernepleier. Min kone er sykepleier. Min far er barnevernspedagog og min mor er sosionom. Du skal se de familiesammenkomstene våre 😂

For din del med dine tanker om yrkesvalg, så tipper jeg det blir «hip som hap» hva du velger. Les litt igjennom fagplaner/studieplaner å se hva som fanger din interesse mest.

 

Anonymkode: 3b5f7...40d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...