Gå til innhold

Folk er blitt Yr-slaver


Johan uten land

Anbefalte innlegg

Jadda !! Det er greit å være opptatt av været og helt naturlig det. Men det er smått utrolig å observere hvor mange som er blitt fullstendig slaver av Yr.no - jada, de er en bra app og løsning, men kanksje grensesnitettet og tilgjengeligheten er blitt for bra?

Stadig kolleger som sier, med mer eller mindre slags stolthet over å være informert: Det SKAL BLIR 20 grader til neste helg!

Og dette sier de gjerne 8-10 dager FØR det faktisk er aktuelt. Hva er greien her? Alle og enhver kan sjekke Yr.no selv, og jeg trenger ikke kolleger som hver eneste dag skal forelle meg hva de har sett på Yr.

Dessuten - prognosene er ganske usabile så langt frem i tid -selv pleier jeg så ofte det er mulig å prøve å presisere at det er prognoser, det kan skje, men de er ikke slik at "det blir" fordi noen ser det på Yr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Well, ok.

Du har lite problemer tydeligvis.

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været har folk altid vært opptatt av

 Årsak er blandt annet jordbruk osv er opptatt av været osv. Folk har spodd vær i lang tid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værmelder er verdens eldste yrke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bruker pent.no og ser været fra både yr og storm. Hvis de absolutt må følge med hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe herk. Mannen stikker ikke nesen utafor døra før han har sjekket yr.

Å planlegge en tur er jo helt umulig for når du bor på Vestlandet kommer det regn innimellom og på Yr ser det jo ut som det skal regne hele dagen.

Vertskap på turisthyttene toer sine hender for Yr klasker jo alltid på et par regndråper og da dropper folk hele turen selv om det bare kom noen dråper et kvarters tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Hareena said:

Ja, det er noe herk. Mannen stikker ikke nesen utafor døra før han har sjekket yr.

Å planlegge en tur er jo helt umulig for når du bor på Vestlandet kommer det regn innimellom og på Yr ser det jo ut som det skal regne hele dagen.

Vertskap på turisthyttene toer sine hender for Yr klasker jo alltid på et par regndråper og da dropper folk hele turen selv om det bare kom noen dråper et kvarters tid. 

Hehe... ..

... et klassisk problem. Tror det må være noe med innretningen av app- og nettversjoner som gjør at folk blir fullsendig slaver. De er veldig enkelt å forholde seg til, samtidig er jo vær og meteorologi, kanskje spesielt på Vestlandet ganske kompliserte greier.

Folk vi ha enkle svar og enkle sannheter. Har jo også vær en del klager fra turisnæringen på Yr har vært for negativ, så de har tapt besøk/penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (På 2.5.2024 den 19.14):

Jadda !! Det er greit å være opptatt av været og helt naturlig det. Men det er smått utrolig å observere hvor mange som er blitt fullstendig slaver av Yr.no - jada, de er en bra app og løsning, men kanksje grensesnitettet og tilgjengeligheten er blitt for bra?

Stadig kolleger som sier, med mer eller mindre slags stolthet over å være informert: Det SKAL BLIR 20 grader til neste helg!

Og dette sier de gjerne 8-10 dager FØR det faktisk er aktuelt. Hva er greien her? Alle og enhver kan sjekke Yr.no selv, og jeg trenger ikke kolleger som hver eneste dag skal forelle meg hva de har sett på Yr.

Dessuten - prognosene er ganske usabile så langt frem i tid -selv pleier jeg så ofte det er mulig å prøve å presisere at det er prognoser, det kan skje, men de er ikke slik at "det blir" fordi noen ser det på Yr.

Ok, og ellers har du det bra? 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier de faktisk "skal blir"?? 

Anonymkode: 22018...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Sier de faktisk "skal blir"?? 

Anonymkode: 22018...84e

Ja, folk som er sykelig oppatt av å informere andre om hva de klarer å finne på Yr.no sier det slik "det skal bli 22 grader til helga", hvis Yr.no 6-7 dager før helga viser at den automatiserte prognosen antyder at det kan bli 22 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne folk kjenner jeg også! De kan sjekke sånne vær-tjenester flere ganger hver enste dag. Bare tilfeldig søking rundt omkring også, i morgen skal det bli sånn vær i Tromsø, om ett par dager skal det bli sånn vær I Kristiansand, neste helg skal det bli sånn vær i Hammerfest, og så viddere, og så videre.  

Det har jo absolutt null og niks "relevans" for noe som helst. Selv om de faktisk planla å reise til noen av disse områdene, så spiller det neppe noen rolle om man sjekker været flere dager (eller ukesvis!) på forhånd uansett. Sånne tjenester kan jo forandre seg hele forbanna tiden. :plystre: 

Anonymkode: 061c5...619

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2024 at 7:23 PM, svartkatt said:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bruker pent.no og ser været fra både yr og storm. Hvis de absolutt må følge med hele tiden.

Akkurat det er opplagt synes jeg, Yr er tross alt selveste Meteorologisk Institutt mens Storm bare er TV2.

Anonymkode: a7bca...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (17 minutter siden):

Ja, folk som er sykelig oppatt av å informere andre om hva de klarer å finne på Yr.no sier det slik "det skal bli 22 grader til helga", hvis Yr.no 6-7 dager før helga viser at den automatiserte prognosen antyder at det kan bli 22 grader.

"Blir"? 

Anonymkode: 22018...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånne folk kjenner jeg også! De kan sjekke sånne vær-tjenester flere ganger hver enste dag. Bare tilfeldig søking rundt omkring også, i morgen skal det bli sånn vær i Tromsø, om ett par dager skal det bli sånn vær I Kristiansand, neste helg skal det bli sånn vær i Hammerfest, og så viddere, og så videre.  

Det har jo absolutt null og niks "relevans" for noe som helst. Selv om de faktisk planla å reise til noen av disse områdene, så spiller det neppe noen rolle om man sjekker været flere dager (eller ukesvis!) på forhånd uansett. Sånne tjenester kan jo forandre seg hele forbanna tiden. :plystre: 

Anonymkode: 061c5...619

Tar ikke yr-medlingene seriøst før det er 3-4 dager før... stort sett... Og der det i utlandet dobbeltsjekker jeg med andre værtjenester, som BBC, som etter min erfaring er bedre - og stort sett mer optimistisik....

... men dette gjør jeg altså selv for min egen del, jeg har ikke noe behov for å fortelle andre hva som står på disse værtjenestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke yr seriøst. Spår feil som oftest. Folk bør lære å lese himmelen og skyene, den har svaret på været :) 

Anonymkode: 2f0c6...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været er jo helt normalt å snakke om, og YR har en enkel mulighet til å følge med.

Forstår ikke helt at du orker å bry deg så mye. La folk snakke om været, det er et «trygt» tema å snakke om.

Anonymkode: 6a1de...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså...?!?! HÆ?!

Jeg har vel kun opplevd at noen har nevnt Yr to ganger i hele mitt liv. Det må jo være noe veldig rart med akkurat miljøet du er i hvis dette er seriøst.

Anonymkode: 73afe...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo blitt slaver av mye rart siden smarttelefonen kom.

Anonymkode: f2af5...72b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...