Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat fått innvilget ufør minstesats (jeg er enslig og leier leilighet). Drømmen er jo å kjøpe noe eget, men hvor sannsynlig er det å få lån til dette hos husbanken? Noen som vet?

Anonymkode: 830b3...db5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, som ufør er det vanskelig. Hvertfall hvis du ikke sitter på mye spart opp.

Anonymkode: 5d3e7...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Alle får ikke. Men er større sjanse å få via husbanken. Og har en ryddig økonomi er det et pluss. Husbanken er for de med lav inntekt og evnt har ufør og ikke vil få via vanlig bank

Anonymkode: 5b0b4...971

AnonymBruker
Skrevet

Åå 😓 Det var kjipe nyheter. Takk for svar ❤️

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har akkurat fått innvilget ufør minstesats (jeg er enslig og leier leilighet). Drømmen er jo å kjøpe noe eget, men hvor sannsynlig er det å få lån til dette hos husbanken? Noen som vet?

Send inn startlån søknad  i din kommune👍

Anonymkode: 39251...75f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, som ufør er det vanskelig. Hvertfall hvis du ikke sitter på mye spart opp.

Anonymkode: 5d3e7...a9c

Husbanken er vel for dem som ikke går lån på vanlig måte? Men df må selvsagt bære i stand til å betjene lånet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte en gang, men fikk avslag fordi at sønnen min var bare 5 år unna å fylle 18 år og da mister jeg nesten halve utbetalingen min som er stønader. Når stønadene forsvinner har jeg under 20 000 utbetalt og det mente de var for lite å betjene lån med, selv med husbanklån. 

Dessuten har ikke min kommune så mye å dele ut heller, så ville uansett ikke fått fullfinansiering. Juks hele greia. 

Anonymkode: 7e225...888

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hvor du bor. Bor du et lite sted det er billig og kjøpe og få søkere er sjansen større enn i by. Det er en fordel om du har kausjonist. Egenkapital kan hjelpe , men har du for mye blir det brukt mot deg. Har du barn er det en fordel. 

Anonymkode: 9bdaf...700

AnonymBruker
Skrevet

Det er et veldig stort pluss om du ikke har noe som helst form for lån eller gjeld. Studielån kan man få slettet :) Og så må man finne egnet bolig som boligkontoret må godkjenne. Dette må også være innenfor en viss prisklasse og leie må også være innafor en viss grense. Gjør litt research, prat med dem og kjør på! ❤️ 

Anonymkode: e14b3...17b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Bor i en mellomstor by, har ikke barn, men har heller ingen lån eller gjeld.

Da skal jeg prøve hvertfall 😊

ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Enslig, ung ufør og fikk studielån slettet. Fant korrekt bolig til slutt og fikk innvilget. Måtte vise til å kunne klare betjene lån og å leve. Den som intet våger intet vinner!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er et veldig stort pluss om du ikke har noe som helst form for lån eller gjeld. Studielån kan man få slettet :) Og så må man finne egnet bolig som boligkontoret må godkjenne. Dette må også være innenfor en viss prisklasse og leie må også være innafor en viss grense. Gjør litt research, prat med dem og kjør på! ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar alle sammen!

Bor i en mellomstor by, har ikke barn, men har heller ingen lån eller gjeld.

Da skal jeg prøve hvertfall 😊

ts

Lykke til! ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Nei,,må kunne betjene lånet med inntil 7% rente samt livsopphold i henhold til sifo. 

Også må du være vanskeligstilt økonomisk. Ordningen har blitt mest tilrettelagt for flyktninger med barn. 

Anonymkode: 43cfc...e1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan får man slettet studielån? Alenemor med lav inntekt her.

Anonymkode: 1b315...1cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei,,må kunne betjene lånet med inntil 7% rente samt livsopphold i henhold til sifo. 

Også må du være vanskeligstilt økonomisk. Ordningen har blitt mest tilrettelagt for flyktninger med barn. 

Anonymkode: 43cfc...e1c

😅 nettopp. Jeg har for lav inntekt ( over minstetrygd ) , og for høyt egenkapital. Så jeg fikk dobbelt avslag, var ikke vanskligstilt nok på grunn av egenkapitalen og hadde for lav inntekt i forhold til livsopphold i henhold til sifo. Jeg sitter jo igjen med mindre enn livsoppholdet de har regnet ut når jeg leier og, og noen av postene i regnestykket er jo ikke aktuelle 😅 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lånekassen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slette renter og be om å slette lån når man er ufør er det jeg vet :) Mange som betaler ned studielån når man kan "utsette det" ved å søke om å slette renter når man er på aap. Jeg var heldig å fikk denne informasjon veldig tidlig så jeg anser meg som heldig. Håper andre har nytte slik at dette gjør livet litt lettere :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Åå 😓 Det var kjipe nyheter. Takk for svar ❤️

ts

Ikke gi opp håpet! ❤️

Lite tips; Det er en bitte litt større sjanse for å få innviglet lån hos Husbanken og å få startlån i starten av året.. Da er budsjettet fylt opp, og selv om kravene må fylles, så sier mange at de er noe rausere med den individuelle vurderingen når kontoen er full..

Ikke gi opp håpet!!

https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/renter-og-avdragsvilkar/nedbetalingsvilkar/nedbetalingstid/

Anonymkode: b36b8...ad1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Husbanken er latterlig. De skal liksom hjelpe folk i vanskelige situasjoner, spesielt småbarnsfamilier. Men da vi gikk til de fordi bare en av oss hadde fast inntekt + med nyfødt baby så fikk vi beskjed om at begge måtte ha jobb. Hva er vitsen da? Hvis begge hadde jobb kunne vi ha gått til hvilken som helst bank.
Jeg er dypt skuffet over de.

Anonymkode: d85cf...fa9

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...