Gå til innhold

Erfaringer med mistet studierett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Jeg har ikke mistet studierett ennå. Men man aldri vet. Jeg har slet meg gjennom med å fullføre en bachelorgrad i 5 år nå. Det hadde vært veldig kjipt med å miste den nå, når jeg er så nær med å bli ferdig med det. 
 

Situasjonen nå er følgende: jeg mangler bare to emner for å fullføre. Har nettopp hatt første eksamen, vet ikke hvordan det gikk, men jeg prøvde mitt beste. Har siste eksamen om 2 uker. Jeg vet at om jeg ikke fullfører, så går livet videre uansett. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre etter det. I begge emnene har jeg brukt 2 forsøk allerede, så nå er de siste forsøkene som er igjen.

Har en grei jobb ved siden av, jeg klarer meg fint. Har ikke barn. Heller ikke bil. Men jeg vil så gjerne bli noe, men vet ikke helt hva. De første 2 årene fikk jeg veldig dårlige karakterer, pga. mangel på motivasjon, rutine, selvdisiplin, og litt depresjon også. men har fått litt bedre karakterer etter hvert.

Nå så står jeg i en situasjon hvor jeg tenker hva jeg skal gjøre med livet etter dette. Jeg vil sååå gjerne fullføre. Det hadde vært dritt å kaste alle disse årene for absolutt ingenting.


Jeg tenker eventuelt å søke studiet på nytt etter et år, om det går. Hvis ikke så må jeg ta opp fag fra videregående. Eller søke et annet studiet som har omtrent samme emner og søke innpass på disse.

Jeg skulle ønsket at noen hadde snakket med meg og fortalt meg om hvor viktig det er å IKKE studere når man har lite motivasjon. Og at studiet er jo en stor investering som har en stor virkning videre i livet med tanke på nedbetaling av lån. 

Er det noen her inne som har vært i omtrent samme situasjon som meg? Hvis ja, hva gjør dere nå? Prøvde dere å fullføre studiet igjen? Eller tok dere nettbaserte studier? (Det er en av mine valg hvis jeg mister studierett).

Jeg ser ikke etter negative kommentarer. Tenker nok dårlig om hele situasjonen og meg selv også. Trenger ikke flere ukjente personer som kommer med dømmende og nedlatende kommentarer. Takk!:)

Anonymkode: 301bb...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen råd, men jeg håper sånn at du klarer det nå ❤️ 

Må du ta hele studiet på nytt om du ikke klarer det? 

Anonymkode: 44f74...6ca

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk❤️ Jeg tror det, men jeg burde kanskje snakke med en studieveileder og se hva mine muligheter er da. Om jeg ikke består disse emnene så mister jeg jo studierett. Det er min siste sjanse.

Anonymkode: 301bb...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ingen råd, men jeg håper sånn at du klarer det nå ❤️ 

Må du ta hele studiet på nytt om du ikke klarer det? 

Anonymkode: 44f74...6ca

 

Takk❤️ Jeg tror det, men jeg burde kanskje snakke med en studieveileder og se hva mine muligheter er da. Om jeg ikke består disse emnene så mister jeg jo studierett. Det er min siste sjanse.

Anonymkode: 301bb...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk❤️ Jeg tror det, men jeg burde kanskje snakke med en studieveileder og se hva mine muligheter er da. Om jeg ikke består disse emnene så mister jeg jo studierett. Det er min siste sjanse.

Anonymkode: 301bb...0d3

Ja, jeg synes du skal snakke med en studieveileder så er du sikker på hva som skjer og hva mulighetene dine framover faktisk er. Krysser fingrene for deg! :)

Anonymkode: 44f74...6ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et studie der du evt kan bytte ut fagene du mangler med bredde fag?

Anonymkode: 64524...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det et studie der du evt kan bytte ut fagene du mangler med bredde fag?

Anonymkode: 64524...b69

Ikke som jeg vet om nei. Det er økonomistudiet ved USN. 

Anonymkode: 301bb...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ikke som jeg vet om nei. Det er økonomistudiet ved USN. 

Anonymkode: 301bb...0d3

Jeg studerte faktisk nøyaktig det samme, og var i lik situasjon. Søkte studiet på nytt ved en annen skole og fikk innpasset fagene jeg tok ved usn. 

Anonymkode: 0d77b...367

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg studerte faktisk nøyaktig det samme, og var i lik situasjon. Søkte studiet på nytt ved en annen skole og fikk innpasset fagene jeg tok ved usn. 

Anonymkode: 0d77b...367

Wow! 🫶🏼 Hvor søkte du? Måtte du flytte? 

Anonymkode: 301bb...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme situasjon. Søkte om et ekstra forsøk på eksamenene men fikk avslag. Valgte så en helt annen studieretning, som jeg etter hvert fullførte.

Anonymkode: 990ac...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg alt til side og jobb på som pokker for å bli ferdig. Du er ferdig nå til sommeren om du gir full gass og lar alt annet være. 
Det er slitsomt og hardt men det er verdt det når du er ferdig. Om du ikke vil kobbe med akkurat dette når du er ferdig, har du hvertfall gjennomført og fått en bachelor grad. 
 

Anonymkode: e316f...8d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du spurt lii tidligere, ville et råd være å søke opptak på studiet på nytt gjennom samordna opptak. Du begynner da på nytt, men får godkjent de emnene du har bestått. 

Nå er det bare å forberede seg godt til eksamen. 

Anonymkode: b5ddd...61d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hadde du spurt lii tidligere, ville et råd være å søke opptak på studiet på nytt gjennom samordna opptak. Du begynner da på nytt, men får godkjent de emnene du har bestått. 

Nå er det bare å forberede seg godt til eksamen. 

Anonymkode: b5ddd...61d

Men hvis man søker på nytt, kan man få godkjent på de emnene man har bestått? Vet noen andre om det? Med tanke på at det er ved USN.

Anonymkode: 301bb...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper ikke å søke seg inn på studiet på nytt om du ikke får tatt eksamen. Antall forsøk på eksamen følger emnet. Forslaget om å ta en prat med studieveileder er lurt.

Anonymkode: cd308...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det hjelper ikke å søke seg inn på studiet på nytt om du ikke får tatt eksamen. Antall forsøk på eksamen følger emnet. Forslaget om å ta en prat med studieveileder er lurt.

Anonymkode: cd308...1f6

Joda, må bare ta hele emnet på nytt med arbeidskrav osv.

Anonymkode: b6d6c...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Wow! 🫶🏼 Hvor søkte du? Måtte du flytte? 

Anonymkode: 301bb...0d3

Søkte i østfold. Fikk jo innpass for nesten hele studiet, så var bare noen få fag jeg måtte ta. Fordelen er at økad er rimelig likt overalt.

Anonymkode: b6d6c...c93

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det hjelper ikke å søke seg inn på studiet på nytt om du ikke får tatt eksamen. Antall forsøk på eksamen følger emnet. Forslaget om å ta en prat med studieveileder er lurt.

Anonymkode: cd308...1f6

Dette.

Eneste måtene å gå rundt dette problemet på er enten ved å søke om et ekstra forsøk(de fleste steder går OK for fjerde forsøk, men ikke mer enn det tror jeg),  eller ved å søke seg inn på et annet studiested, hvor man da får 3(4) nye forsøk, selv om emnet er likt.

F eks har du brukt opp alle forsøkene på exphil ved UiO, så kan du søke deg inn og prøve deg på exphil ved UiB i stedet.

Anonymkode: ae414...428

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men hvorfor går du økonomi studie om du ikke klarer å få en E på tre forsøk? Klarer du ikke å få en E hvordan skal du jobbe i relevante jobber?

en E krever minimalt med innsatts - klarer du ikke det er det ikke vits å studere. 
får du E kan du konte eksamen så mye du vil senere for å forbedre karakteren. 

Anonymkode: b350b...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 15.02):

Hei! 
 

Jeg har ikke mistet studierett ennå. Men man aldri vet. Jeg har slet meg gjennom med å fullføre en bachelorgrad i 5 år nå. Det hadde vært veldig kjipt med å miste den nå, når jeg er så nær med å bli ferdig med det. 
 

Situasjonen nå er følgende: jeg mangler bare to emner for å fullføre. Har nettopp hatt første eksamen, vet ikke hvordan det gikk, men jeg prøvde mitt beste. Har siste eksamen om 2 uker. Jeg vet at om jeg ikke fullfører, så går livet videre uansett. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre etter det. I begge emnene har jeg brukt 2 forsøk allerede, så nå er de siste forsøkene som er igjen.

Har en grei jobb ved siden av, jeg klarer meg fint. Har ikke barn. Heller ikke bil. Men jeg vil så gjerne bli noe, men vet ikke helt hva. De første 2 årene fikk jeg veldig dårlige karakterer, pga. mangel på motivasjon, rutine, selvdisiplin, og litt depresjon også. men har fått litt bedre karakterer etter hvert.

Nå så står jeg i en situasjon hvor jeg tenker hva jeg skal gjøre med livet etter dette. Jeg vil sååå gjerne fullføre. Det hadde vært dritt å kaste alle disse årene for absolutt ingenting.


Jeg tenker eventuelt å søke studiet på nytt etter et år, om det går. Hvis ikke så må jeg ta opp fag fra videregående. Eller søke et annet studiet som har omtrent samme emner og søke innpass på disse.

Jeg skulle ønsket at noen hadde snakket med meg og fortalt meg om hvor viktig det er å IKKE studere når man har lite motivasjon. Og at studiet er jo en stor investering som har en stor virkning videre i livet med tanke på nedbetaling av lån. 

Er det noen her inne som har vært i omtrent samme situasjon som meg? Hvis ja, hva gjør dere nå? Prøvde dere å fullføre studiet igjen? Eller tok dere nettbaserte studier? (Det er en av mine valg hvis jeg mister studierett).

Jeg ser ikke etter negative kommentarer. Tenker nok dårlig om hele situasjonen og meg selv også. Trenger ikke flere ukjente personer som kommer med dømmende og nedlatende kommentarer. Takk!:)

Anonymkode: 301bb...0d3

Men hvorfor skal du ta studiet på nytt, når du straks er ferdig? Bare for å forbedre karakterene dine? Det er ikke sikkert det vil lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (19 minutter siden):

Men hvorfor skal du ta studiet på nytt, når du straks er ferdig? Bare for å forbedre karakterene dine? Det er ikke sikkert det vil lønne seg.

Ikke hele studiet på nytt. Men prøve å få innpasset de emnene jeg har bestått, tenkte jeg da.

Anonymkode: 301bb...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...