Gå til innhold

Stinker svette konstant.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva jeg skal gjøre mer, uansett hva jeg gjør stinker svetten min noe enormt. Har prøvd omtrent alt av deoer og bruker nå en med aluminiumklorid, men den hjelper heller ikke. Har legetime den 13. men synes det et ekstremt ekkelt å gå rundt å stinke frem til da. Er det noe jeg kan gjøre? Er helt desperat. 

Anonymkode: ea669...027

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst; hvor ofte dusjer du? Og hvordan vasker du deg? 

Og ikke minst; hva slags klesplagg bruker du? Er det syntetiske materialer? Ettersittende plagg? Unngå syntetiske materialer, da det stinker når det kommer i kontakt med svette og det lar seg ofte ikke fjerne helt selv i vask.

Bruk ekte bomull, og la de gjerne være litt løsere i passformen, uten å bli telt selvsagt. Luftig.

Anonymkode: 80036...a8f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og… 

har du spurt andre om de lukter deg? 
har de bekreftet at du lukter svette kort tid etter dusj? Eller er dette en oppfatning du går med alene? Hvor lenge har det vart? Går du på noen medisiner? 

Anonymkode: a5dd0...e57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må prøve å finne ut hvorfor det lukter så mye.  Har det alltid vært slik ?  Hvis ikke, hvortid begynte det ?
Hva skjedde i livet ditt rundt den tiden lukten endret seg ?
Det kan være hormonelle endringer, eller mat du ikke skal ha.  Ta en tur til lege og be de finne ut årsaken .

Anonymkode: b2fb0...1bd

• Liker 2
Skrevet

Kjipt. Har hatt perioder hvor svetten lukter mer intenst. Da har det hatt med stress å gjøre. Og også hva jeg spiser/drikker. Virker som om alt blir litt "mildere" om jeg er flink til å drikke rikelig med vann.

Kan være at dette ikke monner for deg, altså. Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Daglig dusj, barbere armhuler da svetten ofte setter seg i hårene. 
lette og luftige klær som ikke er syntetiske. Bomull er et godt alternativ. 
sterkt krydret mat og hvitløk gir ofte sterk lukt av svetten. 
snakk med legen om dette, det finnes råd 

Anonymkode: 91189...2f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke hva jeg skal gjøre mer, uansett hva jeg gjør stinker svetten min noe enormt. Har prøvd omtrent alt av deoer og bruker nå en med aluminiumklorid, men den hjelper heller ikke. Har legetime den 13. men synes det et ekstremt ekkelt å gå rundt å stinke frem til da. Er det noe jeg kan gjøre? Er helt desperat. 

Har hørt mange som sverger til the ordinary sin glycolic acid. Mange erstatter den med deodorant og påfører med en bomullspadd under armene. Den fjerner vond lukt og her får du 240 ml til under 150kr, verdt å prøve!

Anonymkode: 249f0...32d

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd alt det som andre nevner oppe i tråden,ingenting hjalp. Siste utvei var botox,og nå har jeg endelig fått et helt annet liv.

Anonymkode: a5173...f35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har prøvd alt det som andre nevner oppe i tråden,ingenting hjalp. Siste utvei var botox,og nå har jeg endelig fått et helt annet liv.

Botox er også et alternativ, men en god bodyscrub kan også hjelpe om du legger til det i dusje rutinen din. Det fjerner døde hudceller. Vær også bevist på hva du spiser. Mat med mye olje forårsaker også dårligere fordøyelse som kan føre til kroppslukt…

AnonymBruker
Skrevet

Tl;dr Hvis du synes kroppslukten / svettelukten din har endret seg *kan* det ha bakenforliggende årsaker, sjekk gjerne med lege.

**

Jeg oppdaget for noen år tilbake at jeg kjente et hint av "kattepiss" av min egen svette. Ved googling fant jeg at ammoniakk-lukt kan tyde på magesårbakterie. 

Jeg gikk til fastlegen, som ikke brydde seg i det hele tatt. En god stund senere måtte jeg til gastroskopi av andre årsaker. Jeg tenkte ikke på magesårbakterie da, men de tok standard test samtidig som de "var der nede". Og joda, magesårbakterie påvist. 

Anonymkode: 77596...a2b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan være klærne dine som lukter. Prøv å bruk eddik i skyllevannet istedet for skyllemiddel. Hvis du vil «strippe» klærne helt for lukt (lagd av såperester etc) kan du gjøre som man gjør med tøybleier: vask klærne som normalt først. I neste vask har du natron i forvaskkammeret og eddik i skyllekammeret (1-2 ss av hver). Sett på en lang vask og så varmt som plaggene tåler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tl;dr Hvis du synes kroppslukten / svettelukten din har endret seg *kan* det ha bakenforliggende årsaker, sjekk gjerne med lege.

**

Jeg oppdaget for noen år tilbake at jeg kjente et hint av "kattepiss" av min egen svette. Ved googling fant jeg at ammoniakk-lukt kan tyde på magesårbakterie. 

Jeg gikk til fastlegen, som ikke brydde seg i det hele tatt. En god stund senere måtte jeg til gastroskopi av andre årsaker. Jeg tenkte ikke på magesårbakterie da, men de tok standard test samtidig som de "var der nede". Og joda, magesårbakterie påvist. 

Anonymkode: 77596...a2b

Er akkurat det det lukter av meg også, kattepiss aktig. Før funka deo fjell og hadde egentlig ikke noe problem med lukt men nå lukter jeg uansett hva jeg gjør.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Botox er også et alternativ, men en god bodyscrub kan også hjelpe om du legger til det i dusje rutinen din. Det fjerner døde hudceller. Vær også bevist på hva du spiser. Mat med mye olje forårsaker også dårligere fordøyelse som kan føre til kroppslukt…

Altså,jeg har prøvd alt. God hygiene er aller viktigst. Jeg scruber kroppen,kjøper gode dusjsåper og bruker biotherm deo. Dette gjør jeg nå også. Å dusje hver dag er en selvfølge. Det eneste som hjalp meg er botox så får ts gjøre hva som passer henne best.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Bodyscrub hjelper IKKE for oss som faktisk sliter skikkelig med svette. Jeg kunne skrubbe meg til jeg var rød og sår, hver eneste dag, og likevell ha sjenerende lukt 5-6 timer etter dusj... 

For meg har botox gitt meg ett nytt liv. Lukter lite, slipper ha med skiftetøy på jobb, kan finne på ting etter jobb uten å måtte hjem og dusje, og ikke minst slipper vaske helt enormt mye klær, klær blir ikke utslitt i løpet av kort tid, og jeg kan faktisk velge helt selv hva jeg har lyst til å ha på meg...

Anonymkode: 0dc40...996

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er akkurat det det lukter av meg også, kattepiss aktig. Før funka deo fjell og hadde egentlig ikke noe problem med lukt men nå lukter jeg uansett hva jeg gjør.. 

Det er også en lukt man kan få ved mye stress eller dehydrering også. Selv merker jeg veldig forskjell på svettelukten om jeg har svettet grunnet trening eller av stress/redsel der sistnevnte lukter mer ammoniakk.

Anonymkode: 03e28...ee4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine tips (som har funket på meg)

- la såpa få virke noen minutter i armhulene, skyll og gjenta. Ikke alle såper funker like bra, jeg bruker neutral såpe.

- løk, hvitløk og kaffe gjør at jeg stinker helt jævlig neste dag, har kuttet det ut.

- ta Klorofyll hver dag. Det er litt dyrt, men jeg kjenner stanken komme tilbake hvis jeg glemmer det noen dager.

- spray armhulene på genser/tshorter med Eddik, som du lar virke i 10 min før du vasker plagget.

Anonymkode: ab390...edd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså,jeg har prøvd alt. God hygiene er aller viktigst. Jeg scruber kroppen,kjøper gode dusjsåper og bruker biotherm deo. Dette gjør jeg nå også. Å dusje hver dag er en selvfølge. Det eneste som hjalp meg er botox så får ts gjøre hva som passer henne best.

Biotherm funker ikke for meg.

Den eneste som funker på meg er Dove deostick Gofresh. Utrolig merkelig at sterkere deoer ikke funker, men at denne gjør det. Du må bare finne riktig deo. :)

Anonymkode: f6861...836

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 16.35):

Må man få henvisning fra lege eller noe sånn for å kunne ta botox? Eller gjør du det privat? Hvor mye koster det isåfall, og hvor ofte må det gjøres?

Klærne mine lukter svette etter en halv dag, og det irriterer meg. Blir veldig mye klesvask.. Har alltid vært sånn, så hos meg er det sikkert bl.a psykiske årsaker.

Anonymkode: e1326...3a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...