Gå til innhold

Bo ved sjøen eller litt innover


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er fordeler og ulemper ved å bo ved sjøen eller litt innover? Hva hadde du likt? 

Anonymkode: a71dc...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel an på hva du trives med, og hvordan man bor. 

Anonymkode: b909c...15e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor nærme sjøen så føler jeg av erfaring at man har mer edderkopper, og at de er mye større enn om man er på fjellet. Klimaet er noe helt annet å liksom. Mye fortere varmt og godt på vår og sommer, men veldig surt og kaldt på høst og vinter. Kan føles kaldere å være nærme sjøen når det er -15 grader der enn når det er -30 grader på fjellet, pga. så høy fuktighet i lufta nærme sjøen. Da kjennes det mye kaldere ut enn oppe på fjellet hvor lufta er tørrere.

Anonymkode: 3f5a1...8ce

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bo langs sjøen er hardere for huset. Må male oftere, bytte kledning oftere. Hus er ikke så glad i salt og sjøsprøyt. 

Stort sett ganske mye dyrere med sjøeiendom, og man har ofte problemer med kommunen og statsforvalteren i fylket om man ønsker å gjøre noe med huset, siden det ligger i hundremetersbeltet. 

Men har man penger til et hvitt hus med privat badestrand, brygge og naust er det bare å kjøre på, og spare til en båt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du kyst vs innland eller bryggekant vs noen kvartaler lenger inn i byen?

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 timer siden):

Tenker du kyst vs innland eller bryggekant vs noen kvartaler lenger inn i byen?

Tenkte på feks. Sandefjord VS Strømmen ?

Anonymkode: a71dc...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller Horten VS Hamar ?

Anonymkode: a71dc...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er vakker utsikt og kort vei for et sjøbad.  Ulempen er salt på vinduene etter uvær.  Kanskje sliter også været mer på malingen, men bordkledningen blir i alle fall ikke støvet og skitten.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Mysen VS Moss ?

Hvordan er forskjellen i klima? 

Anonymkode: a71dc...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når man bor nærme sjøen så føler jeg av erfaring at man har mer edderkopper, og at de er mye større enn om man er på fjellet. Klimaet er noe helt annet å liksom. Mye fortere varmt og godt på vår og sommer, men veldig surt og kaldt på høst og vinter. Kan føles kaldere å være nærme sjøen når det er -15 grader der enn når det er -30 grader på fjellet, pga. så høy fuktighet i lufta nærme sjøen. Da kjennes det mye kaldere ut enn oppe på fjellet hvor lufta er tørrere.

Anonymkode: 3f5a1...8ce

De aller færreste på PÅ fjellet. Folk flest bor jo der det er jobber, dvs. i tettsteder og byer.

Vi bor ved sjøen i Møre og Romsdal, og her er det absolutt ikke godt og varmt om sommeren 🤣 Men om man snakker om f.eks. Østfold eller Vestfold er det et helt annet klima med mye mer varme, inkludert ved sjøen. Så det spørs jo helt hvor i Norge man snakker om.

Anonymkode: 8de40...cc5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når man bor nærme sjøen så føler jeg av erfaring at man har mer edderkopper, og at de er mye større enn om man er på fjellet. Klimaet er noe helt annet å liksom. Mye fortere varmt og godt på vår og sommer, men veldig surt og kaldt på høst og vinter. Kan føles kaldere å være nærme sjøen når det er -15 grader der enn når det er -30 grader på fjellet, pga. så høy fuktighet i lufta nærme sjøen. Da kjennes det mye kaldere ut enn oppe på fjellet hvor lufta er tørrere.

Anonymkode: 3f5a1...8ce

Tenkte ikke på fjellet. 

Anonymkode: a71dc...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å bo ved sjøen. Her har jeg fin utsikt heldigvis. Men det føles som andre også sier, faktisk veldig kaldt om vinteren selv om temperaturen er høyere enn i innlandet.

Jeg sliter ikke med edderkopper. Været her er ustabilt og det er blir sjelden drømmesommer.

Anonymkode: fbce3...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sørlandet: Lillesand vs. Birkeland eller Kristiansand vs. Vennesla. Lillesand varmes opp av sjøen når den er varmere enn lufta, så november til februar er gjerne varmere i Lillesand. Når sola kommer varmes Birkeland fortere opp enn Lillesand, så vår, sommer og tidlig høst er varmere på Birkeland når det er sol. Vinden i Lillesand er kaldere. Hvis det er tåke inni landet, gjerne rundt elver, løses den opp ved kysten slik at de kan ha sol. Eller skyer som trekker innover mot fjell kan være over Birkeland uten å være over Lillesand. Hvis det er havtåka som kommer innover kan Lillesand ha overskyet mens Birkeland kan ha sol. Jeg tipper det går opp i opp og er omtrent like mange soltimer i året selv om de ikke alltid er samtidig. Det er mer mygg på Birkeland enn i Lillesand.

Anonymkode: 00426...61e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er det minst folksomt? Og hvor er det mest skog?

Anonymkode: a71dc...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...